Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: S4 4.2 ratel bij start

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT RS

    Standaard S4 4.2 ratel bij start

    Mijn S4 (195d km) heeft sinds een tijdje een ratel bij de start. Er is onder de motorkap een duidelijke ratel te horen, vervolgens draait de motor een seconde of drie onrustig waarna hij weer goed draait.
    Het trad eerst juist niet op bij een koude motor, maar nu gebeurt het ‘sochtends ook.
    Samen met de garage hebben we de oplossing geprobeerd in deze thread:

    https://www.audiforum.nl/forum/model...problemen.html

    Maar dat hielp niet.

    Voordat ik de garage met de ketting aan de gang laat gaan: denken jullie dat het idd de ketting is, of zou het nog iets anders kunnen zijn? Motor loopt verder uitstekend.

  2. #2
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard re: S4 4.2 ratel bij start

    Misschien handig eerst een compressie en lektest te doen.

    Jos.

  3. #3
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.137
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Als je checkvalves al gedaan hebt en dat helpt niets wordt het tijd voor de geleiders van de distributie, niet meer mee rijden anders heb je nog meer schade aan kleppen en zuigers.

    Heb je een motorstoring lampje? Of gehad? Heb je hem al eens uitgelezen?
    Maakt nu niet veel meer uit maar welk merk en type olie reed je mee en wat was de interval?


    Info:
    Die donkere geleider linksonder en midden boven op de foto breken veelal door ouderdom en lang klapperen bij start waar niets aan gedaan wordt, bijv checkvalves kapot/lek door oude olie.
    0E535C37-6CD2-424B-A2FE-891165399788.jpg

    Houd rekening met serieus geld, een nokkenas versteller kost 900 of een set reparatie delen voor 750,- in de usa, daar kan je ook een bedrijf vinden die ze repareert door het gat voor de blokkeer pen op een andere plek te frezen, technisch allemaal maar die 2 verstellers moet je wel controleren als je het blok er uit hebt.
    De elektrische solenoids met huis zijn ook ruim 1k euro per stuk maar heb je vaak niet nodig, alleen goed reinigen. Kettingen en rest van de geleiders wel.
    Reken op minimaal 1500,- aan onderdelen en dan het arbeidsloon nog, mocht je de timing tools nodig hebben laat me weten, ik heb een complete set.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT RS

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    De olie varieert qua merk, ik doe er 5W-30 in. Hij heeft normaal olie verbruik, wordt ooo geregeld vervangen. Ik heb nog geen compressie- en lektest laten doen.
    Ik heb een motorstoring lampje; is uitgelezen; schijnt om een sensor bij de katalysator te gaan. Paar keer uitgezet maar gaat steeds weer branden.
    Garagist stelt voor om de motor te flushen. Heeft dat zin?

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.137
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpwvg Bekijk Berichten
    De olie varieert qua merk, ik doe er 5W-30 in. Hij heeft normaal olie verbruik, wordt ooo geregeld vervangen.
    En geregeld is rond 10-15000 maximaal ga ik van uit.
    Ik heb nog geen compressie- en lektest laten doen.
    Ik heb een motorstoring lampje; is uitgelezen; schijnt om een sensor bij de katalysator te gaan. Paar keer uitgezet maar gaat steeds weer branden.
    Garagist stelt voor om de motor te flushen. Heeft dat zin?
    Buiten het verhaal dat je geen lampjes hoort te hebben of meldingen van sensoren is dat ratelen van een ketting natuurlijk niet goed en kan je niet oplossen met een flush maar ik zou zelf helemaal die flush niet doen, en waarom?
    Deze motor als je je er een klein beetje in verdiept is een heel teer Zwitsers uurwerkje met alusil cilinder wanden, gevoelige solenoids, kanaaltjes en verstellers en als je dat flushed doe je waarschijnlijk meer kwaad dan goed, je lost misschien de valley pan pakking op of de veerschoteltjes in de nokkenas verstellers enz enz, het beste is gewoon je olie schoon houden.

    Als je vcds hebt kan je kijken in 01 motor meetwaarde blok 091-092-093 en kan je zien of je distributie timing erg uit het lood loopt. Als je timing storingen heb van correlatie krukas nokkenas is het helemaal foute boel, dus kijk daar beide even naar.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT RS

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    OK, ik heb de auto dus bij de garage gehad waarbij de hele motor en bak eruit gehaald is. Er zat rek op de ketting, dus dat is allemaal vervangen. Kostte alles bij elkaar een boel geld.
    Maar: ratelende geluid is er nog steeds. Garage weet het inmiddels ook niet meer. Ik zit een beetje met de handen in het haar.
    Ik heb een filmpje gemaakt waarop het geluid goed te horen is; dat is hier te vinden. Hopelijk is er iemand op dit mooie forum die me verder kan helpen. Wat kan het anders zijn dan de ketting?

    https://youtube.com/shorts/tbuL76ONAOw?feature=share

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.137
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Ceckvalves of inlaatspruitstuk al naar gekeken? Welke olie gebruik je?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    457
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Handbak? klinkt mij meer als een DMF dan een ketting.

    Mijn ervaring met kettingen (enkel 1.4 tsi, dus weet niet hoe een V8 ketting ratel klinkt) is dat deze direct na het starten ratelen en na +/- 5 sec weg is maar dit is ook een fel metaal achtig geratel. Dit omschrijf ik daarom meer als klapperen van een DMF.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT RS

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Olie 5W-30. Voorzover ik weet is er niet naar het inlaatspruitstuk gekeken. Moet ik vragen.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT RS

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lesley Bekijk Berichten
    Handbak? klinkt mij meer als een DMF dan een ketting.

    Mijn ervaring met kettingen (enkel 1.4 tsi, dus weet niet hoe een V8 ketting ratel klinkt) is dat deze direct na het starten ratelen en na +/- 5 sec weg is maar dit is ook een fel metaal achtig geratel. Dit omschrijf ik daarom meer als klapperen van een DMF.
    Nee, het is een automaat. S-tronic.

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.137
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpwvg Bekijk Berichten
    Olie 5W-30. Voorzover ik weet is er niet naar het inlaatspruitstuk gekeken. Moet ik vragen.
    Als ik luister lijkt het grootste deel inlaat, gooi de vacuum slang er eens af (van de actuator) en kijk dan nog eens. Ik hoor 2 dingen maar zoals ik zeg grotendeels hoor ik inlaat, ik heb dezelfde geluiden gehad.

    Olie zou ik geen 5w30 nemen maar 5W40, daar rijden de meesten mee rond.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.137
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Zo hoort ie

    https://youtube.com/shorts/-mb0wo9vdL4?

    dit doet de inlaat.
    https://youtu.be/-6IPWisEZBs

    en sommige extreem
    https://youtu.be/roJ5A21GKtg

    maar zoals gezegd, even die slang er af, boutje er in en ga je zo rijden, beetje minder vermogen maar wel even om te testen of die het is.
    2e filmpje laat zien hoe en welke.
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 23-08-22 om 18:03.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT RS

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Dank voor je uitleg. Dat laatste filmpje lijkt op mijn probleem, alleen is het geluid weg na de start. Bij de start ratelt -ie, gaat de motor soms wat naar beneden in toeren en loopt dan een seconde of vijf onrustig, waarna hij weer loopt als een zonnetje.
    Hij doet het ook niet bij elke start; als ik de auto bijvoorbeeld uit zet na een tijdje en direct daarna weer start, is er niets aan de hand. Pas als de auto een uur of anderhalf heeft stil gestaan, doet het geluid zich voor.

    Ik ga eens proberen te rijden zonder die slang. Wordt vervolgd!!

  15. #14
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.137
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpwvg Bekijk Berichten
    Nee, het is een automaat. S-tronic.
    Dat zou mooi zijn! maar je hebt een tiptronic.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  16. #15
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.137
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpwvg Bekijk Berichten
    Dank voor je uitleg. Dat laatste filmpje lijkt op mijn probleem, alleen is het geluid weg na de start. Bij de start ratelt -ie, gaat de motor soms wat naar beneden in toeren en loopt dan een seconde of vijf onrustig, waarna hij weer loopt als een zonnetje.
    Hij doet het ook niet bij elke start; als ik de auto bijvoorbeeld uit zet na een tijdje en direct daarna weer start, is er niets aan de hand. Pas als de auto een uur of anderhalf heeft stil gestaan, doet het geluid zich voor.

    Ik ga eens proberen te rijden zonder die slang. Wordt vervolgd!!
    Hoe oud zijn je bougies? Hoe zien ze er uit?
    injectors al getest?
    bobines oud of nieuw? Origineel of imitatie?
    Alle vacuum slangetjes heel die over het spruitstuk lopen? De 4mm pvc slangen zijn namelijk nogal crispy en breken snel.
    Pcv valve al open gemaakt? Is ie schoon en heel?
    Spruitstuk is er af geweest voor de checkvalves, hoe zagen de inlaat poorten er uit, veel koolaanslag? Nieuwe pakkingen gebruikt? Of alles met sealant gedaan. (Ja er zijn monteurs die dat doen)
    Uitlezen zegt verder niets in vcds 01?
    Timing afgesteld met wigjes tussen de spanners? Zo niet staat ie er net naast bijv. Is te zien in vcds.

    Als ie zo laag begint met start, heb ik ook wel eens als ik 10 min thuis ben geweest en weer weg gaat dan wil je wel eens wat horen omdat hij dan met 4-500 toeren begint dus lage oliedruk, maar is sporadisch dat het gebeurd, 1 op 20x misschien.

    Ik ben benieuwd wat je beleeft met de actuator los.
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 24-08-22 om 20:16.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT RS

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Nou, ik heb het slangetje van de actuator er een paar keer afgehaald, en het maakt geen enkel verschil. Nog steeds hetzelfde geluid. Inmiddels hoor ik het geluid bijna bij elke start, of de motor nu koud of warm is.
    Handen-haar, dat gevoel....

  18. #17
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.137
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpwvg Bekijk Berichten
    Nou, ik heb het slangetje van de actuator er een paar keer afgehaald, en het maakt geen enkel verschil. Nog steeds hetzelfde geluid. Inmiddels hoor ik het geluid bijna bij elke start, of de motor nu koud of warm is.
    Handen-haar, dat gevoel....
    Checkvalves gedaan dus dan blijft alleen de geleiders van de distributie over denk ik. Mooie klus.

    edit
    alles heel in het oliefilterhuis? Heb je al eens oliedruk gemeten? Ik heb er een dop voor met meter.
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 15-09-22 om 17:45.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    42
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Lijkt wel een kunstof geluid. Is het probleem al gevonden?

  20. #19
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.137
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: S4 4.2 ratel bij start

    Ouwe koe? 😉
    Inmiddels ook al meerdere gevallen gezien die een kapotte spanner hadden na de distributie gedaan te hebben. Ook worden de nokkenasverstellers vaak overgeslagen maar zijn erg belangrijk.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •