Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234
Resultaten 61 tot 77 van de 77

Onderwerp: OPGELOST: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

  1. #61

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Vandaag even de ruitenwisser er weer vanaf om bij de ecu te komen. Heb de massa gemeten naar het blok vanaf de stekker die in de ecu gaat en die is netjes 0.01 Ohm. Maar als ik de plus meet vanaf diezelfde stekker en ik meet op de accuklem of de plus in de ecu bak dan heb ik een weerstand van 19.56 Ohm. Kan dit kloppen dat er ergens een weerstand tussen zit? Of kan dit liggen aan de kabeldikte/kabellengte?

    Ik heb ook de VVT kleppen omgewisseld. Dit gaf helaas hetzelfde resultaat. Had op een paar forums gelezen dat dit soms ook samenhangt met een G163 foutcode.

    Ze zeggen ook dat het de “flappen”(ik weet niet hoe ze heten) van het inlaatspruitstuk kunnen zijn. Die zouden dan uit positie zijn en zo niet goed sluiten. Deze kan je dan weer terug duwen, maar dan moet de hele inlaat boel los.

    En het zouden ook de kettingspanners kunnen zijn. Het zou kunnen dat de nokkenassen niet meer op tijd staan en daarom de foutmelding geven, maar dan had ik een ergere foutmelding verwacht. Wel hoor ik nu deze auto rauwer loopt een meer tikkend geluid.

  2. #62
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audisrollenlekker Bekijk Berichten
    Maar als ik de plus meet vanaf diezelfde stekker en ik meet op de accuklem of de plus in de ecu bak dan heb ik een weerstand van 19.56 Ohm. Kan dit kloppen dat er ergens een weerstand tussen zit? Of kan dit liggen aan de kabeldikte/kabellengte?
    Met de plus werkt dit niet, hij gaat als het goed is direct naar de computer (ecu) en dan meet je daar doorheen of iets van dat, als je in de ecu stekker meet moet het wel 0 zijn.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #63

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Met de plus werkt dit niet, hij gaat als het goed is direct naar de computer (ecu) en dan meet je daar doorheen of iets van dat, als je in de ecu stekker meet moet het wel 0 zijn.
    Ik meet de stekker die in de ecu gaat. De grote breedste stekker van de kabelboom van de 2 stekkers die normaal gesproken in de ecu zitten op pin 1&2. Vanaf daar naar de accuklempool van de + kant. Heb ook naar de + gemeten die aanwezig in in de zwarte doos waar de ecu inzit. Daar zit ook een + punt gemonteerd.

  4. #64
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audisrollenlekker Bekijk Berichten
    Ik meet de stekker die in de ecu gaat. De grote breedste stekker van de kabelboom van de 2 stekkers die normaal gesproken in de ecu zitten op pin 1&2. Vanaf daar naar de accuklempool van de + kant. Heb ook naar de + gemeten die aanwezig in in de zwarte doos waar de ecu inzit. Daar zit ook een + punt gemonteerd.
    Oke, het zou er niet moeten zijn denk ik, maar of dat beetje ohms problemen geeft vraag ik me af.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #65
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Je wil weten wat de spanning op de ecu is dus plus en massa op stekker meten, niet naar de accu.

    19 ohm is voor een stukje koperen kabel heel veel dus ook heel veel verlies.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.


  6. #66

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Je wil weten wat de spanning op de ecu is dus plus en massa op stekker meten, niet naar de accu.

    19 ohm is voor een stukje koperen kabel heel veel dus ook heel veel verlies.
    Ja idd. Op zo’n kort stukje koper zou het 0.0175 Ohm moeten zijn.

    Ik heb de ecu de hele nacht uit de auto gehad, omdat ik geen zin meer had gisteren om deze terug te plaatsen. Had begin de avond even de tijd om verder te zoeken. Nadat ik de ecu aan de stekkers had gedaan en de auto uitgelezen had, om de foutmeldingen nadat de auto van het stroom af is geweest te resetten, heb ik de auto gestart. Ik hoorde direct al aan het geluid dat ie weer soepel draaide. Dus heb ik een kort proefritje gemaakt en alles was weer als van ouds. Direct op het gas, geen onverbrande brandstofgeur, geen onregelmatig lopen en direct aanspringen bij starten. Bij terugkomst opnieuw uitgelezen en er waren geen foutmeldingen meer.

    De ecu had ik gewoon even los zonder kap of beugel laten liggen de proefrit. Niks aan de hand. De problemen begonnen weer, nadat ik de beugel bevestigde en de beschermlaag erop deed. Ik startte de auto en direct weer onregelmatig lopen etc.

    Het is al laat en wil de buren nu niet wakker maken, dus ik ben ben maar gestopt. Maar ik ben dus bang dat ik een draadbreuk heb of een slechte connector die de ecu ingaat of een defecte ecu heb.

    Heb nog wel even de vvt kleppen gemeten en ik krijg maar 8,5V. Volgens mij horen deze 12V te krijgen…

    Toen de auto weer voor even lekker liep, kon ik ook measering block group 93 uitlezen. Volgens mij liggen ze allemaal binnen specificaties van -10KW en +10KW, als dit ook voor de 3.2 FSI van toepassing is. De waardes zijn:

    Phase Position Intake Bank 1: 0.4KW
    Phase Position Intake Bank 2: 4.9KW
    Phase Position Exaust Bank 1: 1.5KW
    Phase Position Exaust Bank 2: 2.3KW

    Ik gok op een draadbreuk.. Wat denken jullie van het hele verhaal?

  7. #67
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Lijkt er wel op.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #68
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  10. #69
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audisrollenlekker Bekijk Berichten
    Heb nog wel even de vvt kleppen gemeten en ik krijg maar 8,5V. Volgens mij horen deze 12V te krijgen…
    Bij mijn 2.0 TFSI wordt de VVT met een PWM signaal aangestuurd. Als jouw vervroegers ook maar twee draden aan de magneetspoel hebben, zal dat daar ook het geval zijn. De spanning uitgelezen met een Multimeter is dan een gemiddelde waarde en kan variëren tussen bijna 0 en bijna 12V, afhankelijk van hoeveel vervroeging er nodig is. Dus 8,5V is goed mogelijk.

    Overigens mooi dat je het probleem op deze manier hebt kunnen opsporen! Nu nog fiksen.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 06-04-24 om 09:11.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #70

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Ja deze had ik idd al gezien. Thanks!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Bij mijn 2.0 TFSI wordt de VVT met een PWM signaal aangestuurd. Als jouw vervroegers ook maar twee draden aan de magneetspoel hebben, zal dat daar ook het geval zijn. De spanning uitgelezen met een Multimeter is dan een gemiddelde waarde en kan variëren tussen bijna 0 en bijna 12V, afhankelijk van hoeveel vervroeging er nodig is. Dus 8,5V is goed mogelijk.

    Overigens mooi dat je het probleem op deze manier hebt kunnen opsporen! Nu nog fiksen.
    Bedankt voor je reactie. Ik had het idd al in de gaten. Bij gas geven krijg je idd meer spanning.

    Gaat nog een hele zoektocht worden in die kabelbende ben ik bang. Haha. Meten = weten.

    Lang bezig geweest en helaas niet kunnen vinden waar het nou inzit. Elk draadje optisch gecontroleerd op breuken of slijtageplekken maar kan echt niks vinden.

    Gekke is als ik de ecu zonder klem vastzet krijg ik lambdasensor bank 2 foutmeldingen en P2127.

    Als ik hem vastzet met klem, krijg ik nokkenas positiesensor P0345 G163 en gaspedaalsensor P0221.

    Draai ik de ecu om met kabelboom en al, krijg ik lambdasensor bank 1 foutmeldingen en heel af en toe P2123.

    01314 013 komt helemaal niet meer terug.

    Er lijkt dus wel een trend in te zitten wijst naar een draadbreuk. Lijkt mij geen ecu probleem. Maar hoe nu verder? Ik loop even vast.

    Heb trouwens ook de connectoren en de pinnen van de ecu voor de zekerheid schoon gemaakt met contact cleaner van wd40. En na 2 uurtjes weer gemonteerd toen ik zeker wist dat alle cleaner verdampt was.

  12. #71

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Even de ecu erin gezet en opnieuw getest vanwege het slechte koude weer. Vandaag weer een andere melding P1355 009 Cylinder 1 Ignition Circuit - Open Circuit.

    Alle andere meldingen blijven weg. Maar durf er nu niet mee te rijden, want hij is echt onregelmatig, dus snel weer uitgezet.

    Morgen krijg ik een nieuwe multimeter binnen. Ik had een 5€ meter van de action, maar is er uiteindelijk mee opgehouden. Dus ik heb maar een wat betere gekocht, welke redelijk goede reviews heeft prijs/kwaliteit. Dan ga ik maar echt eens goed alles doormeten.

    Door al die verschillende storingen denk ik niet meer aan een kabelbreuk aangezien ik optisch niks kan vinden vanaf de ecu tot achter het motorblok, maar denk nu aan een massa of een ecu probleem. Anders had ik wel meer een gerichte vaste soort foutmelding gehad lijkt mij en niet random van alles en nog wat..

  13. #72
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Ik zit te denken aan de connector op de print van de ecu, misschien soldering rondom de pinnen gebarsten.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  14. #73

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Ik zit te denken aan de connector op de print van de ecu, misschien soldering rondom de pinnen gebarsten.
    Komt dat vaker voor?

  15. #74
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Geen idee maar als er wat spanning op een connector staat door een stugge kabelboom zou het misschien kunnen, weet niet hoe je ecu gebouwd is en hoe stevig de connector in de behuizing zit.

    Ik heb vroeger in de elektronica gewerkt (repair en service) en was het op solderen van connectors op de pcb een standaard taak omdat die vaak problemen gaven na verloop van tijd door trillingen van de machine.
    Alle printen die in de machine zaten werden ook bij 70 graden getest om zeker te weten dat de machine ook in bv Azië blijft werken.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  16. #75

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Na jou bericht heb ik de ecu opengemaakt en alles zag er perfect uit. Alle solderingen waren netjes en nergens geen corrosie of dergelijke op het printplaat. Toen ik de ecu openmaakte leek net of deze onder druk was gemonteerd in de fabriek. Alsof er een onderdruk inzat.

    Maar goed even verder in het verhaal. Na sluiten heb ik de ecu weer terug gezet en de auto gestart. Hij leep extreem slecht. Wat ik eerder niet durfde als de auto liep aan de ecu te zitten i.v.m. statische energie, heb ik toch maar eens aan die stekkers bewogen en toen liep de auto weer netjes stil.

    Direct de auto weer uitgezet en de boel losgemaakt en nogmaals alles goed bekeken. De pinnetjes van de ecu hadden wat aanslag. Ik had deze al eerder schoongespoten met wd40 contactreiniger, maar bleek dus niet voldoende. Nu nogmaals de ecu ingespoten en ook de stekker en toen de stekker erin en eruit en dit blijven herhalen. Had namelijk gelezen dat als je contactreiniger erop spuit dat je het mechanisch ook moet reinigen. Dus door de stekker er eerdere malen in en uit te halen.

    Na alles gemonteerd te hebben, de foutmelding verwijderd eindelijk succes! De foutmeldingen blijven weg. Ik weet dus nu waar het probleem zat/zit. Ik weet niet hoelang deze fix blijft werken. Het is i.i.g. allemaal goed schoongemaakt en ik heb er goede hoop in.

    Nu denk ik ook terug aan het koude weer. Metalen krimpen als het koud wordt en als het warm wordt zet het uit. Het koude weer was net genoeg om al deze verschillende foutmeldingen uit te spugen.

    Helaas voor niks een nieuw gasklephuis gekocht, maar nu is er i.i.g. 1 op voorraad. De oude accu was sowieso al heel erg slecht, dus dat zie ik niet als verlies.

    Bedankt allemaal die mee hebben gedacht om dit probleem te tackelen. Het is zeer gewaardeerd!

  17. #76
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: OPGELOST: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Nu hopen dat het goed blijft, je zou wat contact vet moeten doen, maar geen idee wat dit doet met de ecu pennetjes en lage voltages.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  18. #77

    Standaard Re: OPGELOST: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Nu hopen dat het goed blijft, je zou wat contact vet moeten doen, maar geen idee wat dit doet met de ecu pennetjes en lage voltages.

    Na een dag had ik direct een aantal intermittent meldingen betreft sensoren en na een grote ronde rijden ging het motorlampje branden.

    Nogmaals alles open getrokken en nog beter schoon gemaakt. Nu al dagen 0 meldingen. Heb er goede hoop in deze keer. In tijden geen dagen zonder een melding te krijgen kunnen rijden.

Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •