Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: RNS-E Bose vervangen

  1. #1
    Brainp's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard RNS-E Bose vervangen

    Er zijn al veel topics over geweest, maar de meest recente (reacties) zijn toch al wel heel oud. Vandaar toch maar weer een nieuw topic.
    Ik heb een Audi A4 B7 Cabrio met RNS-E met Bose en cd-wisselaar. Vanaf het begin dat ik hem heb, heeft hij al wat kuren (leest bijvoorbeeld geen geheugenkaartjes). Maar de laatste tijd loopt het aantal issues met het ding toch wel op.
    - Geen radio ontvangst (ligt denk ik niet aan de module zelf, maar aan de antenne in de kofferbak)
    - De volumeknop werkt niet goed. Die op het stuurwiel wel, dus dat was tot zover niet echt een probleem
    - Maar nu gaat hij te pas en te onpas uit en weer aan. Tijdens het rijden. Maar van het weekend dus ook tijdens stilstand zodat hij de accu heeft leeg getrokken en ik niet meer weg kwam vanmorgen.

    Kortom: ik zoek een alternatief hiervoor.

    Zijn er hier mensen die recente ervaring hebben met het vervangen van de rns-e voor iets meer van deze tijd waarbij de Bose installatie blijft werken? Ik zou graag mijn huidige speakers en versterker behouden. Als het werkt, klinkt het (meer dan) prima.

    DAB+ zou een pre zijn, omdat ik vermoed dat de bestaande antenne het ook niet doet en ik dus daar toch ook al iets voor zou moeten verzinnen.
    Audi A4 Cabrio 2006 2.0 TFSI & Seat Leon 2012 1.8 TFSI

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Ik had een a4 b7 met bose, ik had toen een dubbeldin geplaatst met een bepaalde stekker en een lead. Kost wel wat bij elkaar maar dan heb je ook wat!

    Namelijk

    https://www.car-products.nl/audi-a3/...724423181.html

    https://www.car-products.nl/volkswag...724217681.html

    En nog een inbouw frame voor dubbeldin besteld bij all car products

    De dubbeldin kwam van marktplaats, het mooie aan de interface is dat er een versterker op zit, waardoor je meer volume kunt creëren,

    Was zeer tevreden! Succes er mee

    Ik had een kenwood dmx125dab voor 150 euro zgan
    Laatst gewijzigd door Gradus001; 06-02-24 om 20:27.

  4. #4
    Brainp's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Ik heb inmiddels deze: https://www.caraudiogigant.nl/audi-a...io-118578.html besteld en in de auto geïnstalleerd. Dat is bij dezelfde leverancier, maar dan direct en niet via Bol.

    Het is een mooi ding, met veel functies en hij lijkt het tot zover goed te doen. Behalve dat hij constant een heel harde ruis geeft. Die lijkt uit de radio te komen en dan direct versterkt te worden door de Bose. Het lijkt ook wel of het volume sowieso veel te hard staat. Ik heb contact gezocht met de Caraudiogigant, maar die lijken niet heel hard mee te willen denken naar een oplossing.

    Ik ga zelf nog even op onderzoek uit (en hoop ook een beetje op tips hier), maar anders gaat hij toch terug. Jammer, want qua functionaliteit voldoet hij precies. En als het geluid boven de ruis uit komt is klinkt hij ook prima. maar de ruis is te aanwezig om hem op deze manier te kunnen gebruiken.
    Laatst gewijzigd door Brainp; 08-02-24 om 09:38.
    Audi A4 Cabrio 2006 2.0 TFSI & Seat Leon 2012 1.8 TFSI

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Dat klinkt als een probleem met de actieve Bose-speakers. Te hoog volume betekent dat de output te hoog is, eventueel aanwezige ruis wordt dan ook op te hoog niveau meegestuurd. Lijkt me dat de speakers nu via de eindversterker van de radio worden aangestuurd in plaats van de pre-out. Geen kennis van het apparaat zelf, gewoon logisch nadenken
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Brainp's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Posts
    36
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Dat had ik inderdaad ook bedacht en dat doorgegeven aan de leverancier. In de hoop dat ik dan een schema, verloopstekker of andere optie (instellingen) zou krijgen om dit aan te kunnen passen. Daar krijg ik dus geen zinnige reactie op.

    Alle aansluitingen zitten gewoon op de radio en lijken op het eerste gezicht ook goed gekoppeld te zijn. Ik ga niet aan de kabels knippen voordat ik dat heb afgestemd. Anders kan ik hem straks niet meer terugsturen. Ik ga dat natuurlijk zelf nog wel even verder nalopen, maar had eigenlijk gehoopt op meer ondersteuning van de leverancier omdat ze hem echt aanbieden als plug en play voor deze Audi, incl Bose versterker.

    Ik heb in ieder geval alle opties voor "gain" in de instellingen van de radio zo laag mogelijk gezet. Dat heeft het probleem van hoge volume wel een beetje opgelost. Maar de ruis helaas niet.
    Audi A4 Cabrio 2006 2.0 TFSI & Seat Leon 2012 1.8 TFSI

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Dat klinkt als een probleem met de actieve Bose-speakers. Te hoog volume betekent dat de output te hoog is, eventueel aanwezige ruis wordt dan ook op te hoog niveau meegestuurd. Lijkt me dat de speakers nu via de eindversterker van de radio worden aangestuurd in plaats van de pre-out. Geen kennis van het apparaat zelf, gewoon logisch nadenken
    Exact dezelfde gedachte, geen aux uitgang maar een speaker uitgang (versterkt)
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Als je niet genoeg geld hebt voor de adapter er zijn ook 12v Bluetooth adapters. Werkt ook, en anders wat ik je zei
    Onderzoek afgelopen.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    61
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Hoi Brainp,
    Ik heb ook een A4 B7 cabrio met een RNS-E echter zonder CD-wisselaar. Ik heb geen geluid meer uit de speakers in de deur en bij de achterbank. Alleen nog uit de speakers op het dashboard. Hoe weet ik of ik ook een Bose systeem heb? Ik heb de RNS-E eruit gehaald en daar staat bij een van de connectoren "BOSE Pin". Heb ik dan ook een bose systeem en zo ja, waar zit deze verstopt? Ik heb wat lekkage gehad van de achterruit, ik vermoed dat er een eindversterker is want de connectoren geven de andere speakers niet aan. Ik hoor graag van je

  11. #10
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.320
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Staat het BOse logo op de deurpanelen? Zo niet, is de kans zeer reëel dat je geen Bose hebt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wilco63 Bekijk Berichten
    Hoi Brainp,
    Ik heb ook een A4 B7 cabrio met een RNS-E echter zonder CD-wisselaar. Ik heb geen geluid meer uit de speakers in de deur en bij de achterbank. Alleen nog uit de speakers op het dashboard. Hoe weet ik of ik ook een Bose systeem heb? Ik heb de RNS-E eruit gehaald en daar staat bij een van de connectoren "BOSE Pin". Heb ik dan ook een bose systeem en zo ja, waar zit deze verstopt? Ik heb wat lekkage gehad van de achterruit, ik vermoed dat er een eindversterker is want de connectoren geven de andere speakers niet aan. Ik hoor graag van je
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    61
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Top, dankjewel. Dan is dat uitgesloten.
    Er gaan echter van de radio/navigatie alleen draden direct naar de front speakers. Ik neem aan dat dit de tweeters onder de voorruit zijn. Er gaan geen draden direct naar de overige 4 speakers. Ik vermoed dus dat er ergens een eindversterker is. Weet iemand waar deze zit en of deze defect kan zijn vanwege lekkage?

  13. #12
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.316
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Denk dat er ook geen boxen achter zitten.


    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    61
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Ik zal eens proberen te kijken, maar dan nog:
    de RNS-E heeft een A-connector "SPEAKER CONNECTOR" met de uitgangen RIGHT FRONT + en - en LEFT FRONT + en -
    Ik kan met de balans links en rechts regelen maar met naar achteren faden wordt het heel stil in de auto. Het enige geluid komt van de kleine speakers in het dashboard.
    Op connector C "EXT CONTROL CONNECTOR" zijn onder andere de pinnen aangesloten met "Line Out FL" "Line Out RL" "Line Out FR" en Line Out RR" en ook nog een "Line Out GND". Dit lijkt er toch heel sterk op dat er nog 4 speakers kunnen zijn, maar in ieder geval dat er een externe regelaar voor het geluid is.
    Zit deze ergens achterin en kan deze kapot zijn gegaan doordat ik lekkage heb gehad? ik kan mij niet voorstellen dat alle speakers tegelijkertijd kapot gaan.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    61
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Zojuist gekeken en naast de achterbank zitten aan beide zijden 2 speakers, een ca 15 cm blaupunkt RB6, en een ca 3 cm tweeter.
    Maar in het zijpaneel geen versterker te zien als ik door het gat van de speaker kijk. Alleen de motor voor het raampje

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    61
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Ik heb eindelijk een film gevonden waarop iemand een probleem met de pomp van het cabriodak gaat oplossen en die komt tevens de eindversterker tegen. Hij zou dus in de kofferbak rechts achter de bekleding moeten zitten. Binnenkort ga ik deze opzoeken en onderzoeken wat er mis mee is.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    61
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Update: zojuist de bekleding rechts uit de kofferbak verwijderd en de versterker gevonden. Tot mijn verbazing helemaal schoon en droog. Spanning gemeten en die staat er (continu) op. Connector ziet er brandschoon uit. Paar keer eraf en erop met een beetje WD40. Geen effect.
    Versterker eruit gehaald en geopend; ook van binnen schoon en droog en nergens iets te zien dat lijkt op een defect of oververhitting.
    Wat nu? Toch maar kijken naar een tweedehands? Heeft iemand nog een advies?

  18. #17
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Dat er continu spanning op staat is leuk maar krijgt hij ook een 12 volt stuurspanning om hem in te schakelen.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  19. #18
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.916
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wilco63 Bekijk Berichten
    Update: zojuist de bekleding rechts uit de kofferbak verwijderd en de versterker gevonden. Tot mijn verbazing helemaal schoon en droog. Spanning gemeten en die staat er (continu) op. Connector ziet er brandschoon uit. Paar keer eraf en erop met een beetje WD40. Geen effect.
    Versterker eruit gehaald en geopend; ook van binnen schoon en droog en nergens iets te zien dat lijkt op een defect of oververhitting.
    Wat nu? Toch maar kijken naar een tweedehands? Heeft iemand nog een advies?
    Ik zou eerst die stekker met WD40 maar eens schoonmaken
    En daarna de auto aan de Vag-Com gooien om vervolgens je Rns-e uit te lezen

    Als je een stekker met spanning in wil spuiten
    Gebruik dan op z'n minst contactspray en niet die troep van WD40
    WD40 is ontwikkeld als roest oplosser en niet als contact spray
    Daarnaast zitten er weekmakers in WD40 wat niet zo best is voor de plastic stekker van je versterker
    Laatst gewijzigd door Kevin1980; 27-03-24 om 16:24.
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2018
    Leeftijd
    61
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: RNS-E Bose vervangen

    Op de sloop bij De Heer in Dordrecht voor 35 euro een versterker gehaald en probleem is opgelost. Ik zal een foto toevoegen van de locatie, mocht een ander forumlid later tegen dit probleem aanlopen.
    Laatst gewijzigd door Wilco63; 21-04-24 om 08:09.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •