Pagina 2 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 103

Onderwerp: trilling audi a4 2.0 tdi 2008

  1. #21
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Centreerring: als je velg een grotere naaf diameter (gat waar de as doorheen gaat) heeft dan de auto, kan je kiezen: of je gebruikt ringen, of je legt de velg op de bouten vast.. Dat laatste is gegarandeerd fout.

    Men gebrukt dus ringen. Bij Lolsmurf's B8 bleken die te slap, waardoor de auto door de ringen drukte.. Resultaat: kromme ringen, en daarmee onbalans..

    Hij heeft de auto meerdere malen laten uitlijnen, balanceren etc, maar uiteindelijk werden de ringen vervangen door sterkere (keramisch als ik het goed heb). Sindsdien geen getril meer...
    Laatst gewijzigd door muizenissen; 10-03-09 om 16:38.

  2. #22

    Standaard

    Ok, bedankt voor de uitleg...maar ik heb Audi velgen, al zijn ze wel 18", maar wel standaard uit de folder.
    Audi A4 3.0 TDI Avant Quattro Tiptronic S-Line Advance edition

  3. #23
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Maakt niet uit, de B8 heeft een kleinere naaf dan reguliere Audi's dacht ik. Om de velg ook op de A3, A6 en A8 aan te kunnen bieden heeft de velg een bepaalde naafdiameter, die dus groter is dan de naaf van de A4. Zodoende moet de A4 ringen hebben om dit gat op te vullen, ook af fabriek..

  4. #24

    Standaard

    Ok, dus dat is iets waar ze naar zouden kunnen kijken en eventueel zwaardere ringen monteren om het op te lossen. Interessant, bedankt.

    Ben wel erg autofiel en weet er redelijk wat van, maar als het over dit soort diepe technische kennis gaat houdt het op.
    Audi A4 3.0 TDI Avant Quattro Tiptronic S-Line Advance edition

  5. #25
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Op z'n minst is het een poging waard ja, niets laten doen (uitlijnen, balanceren etc.) behalve de ringen laten vervangen. Kijken wat dat als resultaat geeft!


  6. #26

    Standaard

    Trillingen in de nieuwe Audi A4 worden 9 van de 10 keer toch veroorzaakt door de velgen, de importeur geeft ook aan dat de balans in de velgen goed moet worden onderzocht en dat je de trilling er zeker uit krijgt met een balanceerapparaat met een tegendrukrol (afsof de velg net als onder de auto wordt belast)

    Aangezien zo'n balanceerapparaat een behoorlijke investering vraagt zal (nog) niet iedere dealer of gargagebedrijf zo'n apparaat tot zijn beschikking hebben.
    Audi A4 (8e) 1.8t Avant S-line

    geen VAG-COM maar VAS (voordeel van werken bij vw/audi dealer :-))

  7. #27
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    dit zou er toch ook uit moeten komen als je de wielen aan de auto balanceert?


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2006
    Leeftijd
    58
    Posts
    9
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edme Bekijk Berichten
    Ik heb problemen met trillingen in mijn Audi A4 2008 sinds ik winterbanden heb laten monteren (in januari j.l. bij de Profile Tyre Centre in Nieuw Vennep), op de originele door Audi geleverde 16"" velgen. Met de zomerbanden had ik dit probleem niet. Heb onlangs de Audi dealer hierover geraadpleegd; het schijnt een bekend probeem te zijn, de A4 is gevoelig voor onbalans en onrondheid van de banden. Dit heeft naar verluid te maken met het moderne onderstel. De banden moeten "geoptimaliseerd" worden met speciale apparatuur; balanceren met krachtvariatie heet dit, zoek maar eens op internet. Door de apparatuur wordt de druk van de band op de weg gesimuleerd en deze mag na optimaliseren van de band op de velg niet boven een bepaalde waarde uitkomen (60nm). Anders; andere banden. De dealer heeft op mijn verzoek de banden getest en geoptimaliseerd en deze bleken bij lange na niet te voldoen aan de waarden dwz ze zijn onrond (het gaat hier om een A-merk; bridgestone!). Nu ga ik terug naar de PTC om te praten over een oplossing (nieuwe ronde banden). Lastig is natuurlijk dat ze hier de speciale apparatur niet hebben.
    Ter info.
    De (originele) continental zomerbanden zitten inmiddels weer onder de auto - op de originele velgen -en het probleem met de trilling/vibratie is niet meer aanwezig. De winterbanden zijn dus duidelijk de oorzaak van het probleem; ze gaan terug naar Bridgestone voor controle/vervanging.

  10. #29
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    met Bridgestone (vooral met de Potenza's onder de S2) heb ik erg last van vlakke stukjes als die een tijdje niet gereden heeft, trilt dan de eertse 5km flink


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  11. #30

    Standaard

    Goedendag allemaal,

    Al eerder gereageerd op dit topic, maar ben blij te zien dat er velen lijken te zijn die last hebben van een 1 of andere trilling in de nieuwe A4.

    Ik heb nog steeds last van het probleem, met een A4 1.8TFSI Multitronic Avant.

    Na de levering heb ik tot 2 sets lichtmetalen velgen 17" van aftermarket geprobeerd maar deze waren niet stil te krijgen door de bandenservice. Deze velgen hadden niet exact de juiste naafdiamater (66.6mm) voor de nieuwe a4 dus werd gewerkt met centreerringen. Eerst kunststof en daarna zelfs op maat gemaakte ringen van staal. Echter hiermee was het probleem niet opgelost. Omdat ik met dit probleem niet naar audi terugkon (geen audi wielen) heb ik mijn originele 16" audi lichtmetaal erop gezet.

    Toen ben ik teruggegaan naar oorspronkelijke 16" audi lichtmetalen velgen voor de nieuwe A4 met naafgat exact op 66.6mm (dus geen centreerringen nodig). Tot mijn verbazing vertoont de auto ook hiermee nog dezelfde trilling rond 120-140 km/uur. Auto is al diverse malen teruggeweest naar de dealer die het probleem niet opgelost krijgt door balanceren/uitlijnen. Nu willen ze de wielen aan de auto balanceren met speciale apparatuur. Ook hebben ze andere wielen gemonteerd waarbij de auto nog steeds trilde, ofwel het zou niet aan de wielen liggen maar aan de auto of combinatie wielen/auto.

    Het gekke is dat ik onlangs voor de wintersport een setje standaard stalen velgen (66.6mm naafgat) zonder centreerringen en continental winterbanden nieuw heb gekocht en hiermee rijdt de auto voor het eerst zonder enige trilling!!!

    Nu inmiddels weer mijn audi 16" lichtmetaal erop en jawel, wederom trillen.

    Het is een leaseauto en ik sta op het punt de sleutels in te leveren. Hier betaal je niet maandelijks een groot geldbedrag voor. Als audi het niet kan oplossen dan moeten ze maar een complete set nieuwe wielen proberen of rigoreuze maatregelen nemen en de auto innemen of onderstel/aandrijving vervangen. Dit is onacceptabel voor een nieuwe auto in deze klasse. Ik denk dat de importeur wel zeker weet dat er een algemeen probleem is met deze nieuwe a4 want het regent klachten hierover. ook op de belgische autofora.

    Verder betwijfel ik of balanceren met de wielen aan de auto wel een goede oplossing is'; het lijkt me meer symptoom bestrijding, in plaats van het probleem wegnemen. wat als je een keer bandenwissel hebt, moet dan het hele circus opnieuw opgetuigd worden ?

    Als laatste, ik merk ook na een dag stilstaan van de auto dat de wielen de eerste paar kilometer hobbelen, maar dit gaat over na 5-10 minuten. Dit had ik ook met de winterbanden die verder niet trilden op de snelweg dus dit hobbelen hangt niet samen met de trilling bij 120-140 km/uur. Wel geeft het aan dat de nieuwe a4 heel gevoelig is voor afwijkingen in de band. Elke band krijgt een vlak kantje als de auto stilstaat maar niet in alle auto's merk je dit als je wegrijdt.

    Ik ben benieuwd naar jullie verdere verhalen hierover. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte. Misschien toch maar een 3 touring ...... volgende keer.

  12. #31
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    dat laatste: zie mijn opmerking hierboven, met de brugstenen wel last, met de michelins die ik ervoor onder de S2 had geen prob


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  13. #32
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Nou, iig glashelder dat het getril in de wielen/banden zit en niet ergens anders structureel. Dat je dat weet is meegenomen. Nu de oplossing nog...

    Met Goodyear F1 Asym. heb ik elke morgen ook even een dansende Audi; na ca. 5 km weg. maar, dat had ik met Dunlop, Bridgestone, Pirelli, Michelin evenzo...

    Tip: probeer eens een set Mercedes wielen te lenen; zelfde asgat.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  14. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eszes Bekijk Berichten
    Nou, iig glashelder dat het getril in de wielen/banden zit en niet ergens anders structureel. Dat je dat weet is meegenomen. Nu de oplossing nog...

    Met Goodyear F1 Asym. heb ik elke morgen ook even een dansende Audi; na ca. 5 km weg. maar, dat had ik met Dunlop, Bridgestone, Pirelli, Michelin evenzo...

    Tip: probeer eens een set Mercedes wielen te lenen; zelfde asgat.
    Inmiddels zijn mijn wielen bij audi 'aan de auto' gebalanceerd met speciale apparatuur en ook dit heeft nog steeds niet het gewenste resultaat opgeleverd. nog steeds een trilling rond de 130 km/uur! Audi gaat nu mijn wielen 1 voor 1 vervangen en kijken of er in 1 wiel (band/velg) een afwijking zit.

    wordt vervolgd.

    groet bertuz

  15. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eszes Bekijk Berichten
    Nou, iig glashelder dat het getril in de wielen/banden zit en niet ergens anders structureel. Dat je dat weet is meegenomen. Nu de oplossing nog...

    Met Goodyear F1 Asym. heb ik elke morgen ook even een dansende Audi; na ca. 5 km weg. maar, dat had ik met Dunlop, Bridgestone, Pirelli, Michelin evenzo...

    Tip: probeer eens een set Mercedes wielen te lenen; zelfde asgat.
    ps. mercedes wielen schijnen weer net anders te zijn 66.5 mm vs 66.6 mm. dat heeft al vaker tot problemen geleid met trillingen als mercedes wielen op audi werd geplaatst.

    grt bert

  16. #35

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    1.697
    Kudos
    1
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Probeer voor de grap je centreerringen te vervangen, als je die hebt dan, uiteraard..
    Als het goed is zitten er in orginele wielen geen centreerringen.
    Maar zijn de audi wielen vast geboord (66.4 mm)
    Maar wij hebben inmiddels ook andere ringen met groter draagvlak.
    En vele bandenzaken denken dat het 66.6 mm is maar die nieuwe audi moet 66.4 mm zijn.
    En het onderstel van de nieuwe A4 is ook een stuk gevoeliger geworden.
    Met vriendelijke groet,

    Michel.

    Seat Leon 1P 2.0TFSI 270Pk / 412Nm en Seat sport pakket.

  17. #36

    Standaard

    Inmiddels ben ik opgebeld door de dealer.

    Ze gaan alle wielen vervangen door een nieuwe set en hiermee zou het probleem opgelost moeten zijn.

    Klasse service,

    grt bertuz

  18. #37
    johnbonke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Leeftijd
    44
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    mooi man!

  19. #38
    micky's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2005
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.123
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard

    hier het zelfde verhaal, na 180.000km drama met mijn passat eindelijk 3 weken geleden mijn nieuwe a4 gekregen.... en wat..?.. trilling tussen de 120 en 145 reeds 2 keer alles laten uitbalanceren maar geen resultaat.
    op 8 mei gaat mijn auto naar conti om daar beoordeeld te worden (tevens balanceren met een drukrol) heb inmiddels 5500km gereden en begin nu echt te koken, niet te geloven!! ik rij dus al weer bijna 6000km met een nieuwe auto die trilt!!!!!!
    VW Passat Variant Highline R-line 4Motion DSG (2016)
    Audi A3 Sportback 8P 1.6 automaat

  20. #39

    Standaard

    Dit komt me bekend voor...

    Heb m'n A4 Avant 2.0TDI 136 nu een aantal weken.
    Velgen 17 " met 245/45 banden.
    Had ook de trillingen vanaf het begin.
    Vooral merkbaar rond 2.200 t/m.

    Volgende acties werden door de dealer uitgevoerd:
    . Verwisselen alle wielen + banden met die van een andere A4
    . Vervangen aandrijfarmen links en rechts
    . Vervangen van een niet nader gespecifieerde stuk aandrijfas
    . En uiteindelijk is de volledige versnellingsbak vervangen (manuele zesbak) en was het probleem opgelost !

    napchar

  21. #40
    micky's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2005
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.123
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard

    even een update, vorige week naar conti geweest, die zijn 3 uur bezig geweest met als resultaat dat het er niet beter op geworden is, eerder slechter.
    deze week naar München op neer geweest en tijdens deze rit is het veel erger geworden, tussen de 120 en 160 en het meest rondom de 140kmh. ik krijg nu het gevoel dat het in de aandrijflijn zit aangezien het trillen erger wordt als je optrekt, maar met de koppeling ingetrapt is het ook zeker niet weg.

    Ik moet nu voor een nieuwe beoordeling naar de dealer, en daarna gaat de auto waarschijnlijk naar pon.

    Huidige kilometerstand is 10.000km en ik heb hem vandaag 6 weken.
    VW Passat Variant Highline R-line 4Motion DSG (2016)
    Audi A3 Sportback 8P 1.6 automaat

Pagina 2 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •