Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 36

Onderwerp: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

  1. #1

    Thumbs up Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Heren,

    Betreft een Audi A4 avant 1.9TDI 2005 gechipt naar 143PK

    na 2 weken in mijn gekochte auto te hebben gereden kwam ik er opeens achter dat mijn koelvloeistof niveau onder MIN stond.
    Ik heb deze toen bij koude motor tussen de min en max gevult, echter na een ritje weer even gekeken en weer onder MIN.
    Zag de koel vloeistof onder het expasievat liggen en voelde daar ook druppels.

    Bij de garage geweest en deze hebben in eerste instantie een nieuwe dop erop gezet, maar dit werkte niet.

    Inmiddels staat mijn auto al een week bij de garage en ben ik gister langs geweest.
    Ze hebben in eerste instantie een orginele thermostaat erin gezet ( bij aflevering is deze vervangen maar geen orginele gebruikt )
    Hierna was de druk in het vat wel minder maar nog steeds bij het rijden eruit via de overdruk.

    Ik vermoed dat het een lekke pakking is, echter de monteur denk van niet omdat er na een dag stilstaan nog steeds druk aanwezig is. Tevens is koelvloeistof mooi roze, olie ziet er prima uit. Motor temp. netjes 90 graden, geen vermogen verlies.

    Ik vraag me alleen af, een auto uit 2005 met een lekke pakking.. is dit normaal? Of komt dit door het chippen..

    MVG

    R.Bakker
    Laatst gewijzigd door bakker83; 02-05-10 om 12:08.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Normaal is het zeker niet en een direct effect van chiptuning ook niet, tenzij het erg beroerd is gedaan. Het lijkt me meer het gevolg van hoe de vorige eigenaar ermee omgesprongen is.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Normaal is het zeker niet en een direct effect van chiptuning ook niet, tenzij het erg beroerd is gedaan. Het lijkt me meer het gevolg van hoe de vorige eigenaar ermee omgesprongen is.
    Bedankt voor je reactie, jammer dat het dus waarschijnlijk aan de vorige eigenaar te danken is. Volgens de gegevens was deze na een lease contract een jaar bij hem/haar in bezit. Hij is toen ook pas getuned...

    Is het overigens niet zo tegenwoordig dat met een koude diesel motor plank gas beveiligd is?

  4. #4

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    *UPDATE*

    inmiddels mijn auto weer terug, en inderdaad een lekke pakking! Het was wel in een begin stadium, vandaar dat ze niet direct van een lekke pakking uit gingen.

  5. #5

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Hoi,

    heb waarschijnlijk het zelfde. Wat heb je betaald voor de reparatie ?
    Alvast bedankt voor de info


  6. #6

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Hoi,

    gelukkig voor mij kan ik jou hier geen antwoord op geven omdat het in mijn garantie periode gebeurde.
    Helaas voor jou dus geen indicatie voor de kosten hiervan...

    groetjes

    Rick

  7. #7

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marlo Bekijk Berichten
    Hoi,

    heb waarschijnlijk het zelfde. Wat heb je betaald voor de reparatie ?
    Alvast bedankt voor de info
    Hallo marlo,

    Was het bij jou hetzelfde probleem?
    Want ik heb dit namelijk ook, ook A4 1.9TDI 2005.
    Mijn vrouw heeft er eerst 4 jaar met gereden, ik rij er nu 2 jaar mee, echter nooit "zot" met gedaan.
    Audi A4 Avant 2.0TDIe 136PK MY2013 manueel MMI DVD moessongrijs
    Audi A4 Avant 1.9TDI 115PK MY2005 manueel dolfijngrijs

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Ik zou het niet gelijk in pakkingen zoeken maar eerst in een waterpomp en thermostaat.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Ik zou het niet gelijk in pakkingen zoeken maar eerst in een waterpomp en thermostaat.
    OK bedankt voor de tip.

    Ik zie echter wel dat er residu van koelvloeistof aanwezig is onder het expansievatje.

    Kan overdruk veroorzaakt worden door de waterpomp of thermostaat?
    Audi A4 Avant 2.0TDIe 136PK MY2013 manueel MMI DVD moessongrijs
    Audi A4 Avant 1.9TDI 115PK MY2005 manueel dolfijngrijs

  11. #10
    John_
    Guest

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    In mijn geval was het expansievat de boosdoener.
    Had ook eerst de dop vervangen, daarna het hele vat en sindsdien is het weer ok.

  12. #11

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door John_ Bekijk Berichten
    In mijn geval was het expansievat de boosdoener.
    Had ook eerst de dop vervangen, daarna het hele vat en sindsdien is het weer ok.
    Ik zal ook daar met beginnen.
    Daarnet nog eens goed gekeken en gevoeld, en er hing slechts 1 druppeltje onderaan het expansievat.
    Drooggeveegd en nog wat gereden, en het bleef droog.
    Ik zie dat er aan de dop een rubberen ring zit, misschien is die iets te dun geworden.

    Ik heb de dop eens gewisseld met die van de B8 van mijn vrouw: deze nieuwere dop draait er toch iets stugger op, ook al is dit identiek dezelfde.
    Terug wat gaan rijden, en geen enkele druppel aan de onderkant.

    De oude dop van de B7 op de nieuwe B8 gedraaid, en voelt losser aan bij het aandraaien.
    Laatst gewijzigd door auweray; 18-07-11 om 13:58.
    Audi A4 Avant 2.0TDIe 136PK MY2013 manueel MMI DVD moessongrijs
    Audi A4 Avant 1.9TDI 115PK MY2005 manueel dolfijngrijs

  13. #12

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Gisteren nieuwe dop erop gezet en eens goed doorgereden.
    Probleem blijft hetzelfde.

    Na eens goed doorrijden, de dop eraf gedraaid. Dan eens gas gegeven (zonder te rijden en zonder dop): er borrelen luchtbellen in het koelwater, en het niveau stijgt tot over het maximum. Dan toch de koppakking?

    Iemand een idee over de kost?
    Laatst gewijzigd door auweray; 20-07-11 om 15:42.
    Audi A4 Avant 2.0TDIe 136PK MY2013 manueel MMI DVD moessongrijs
    Audi A4 Avant 1.9TDI 115PK MY2005 manueel dolfijngrijs

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Lijkt inderdaad de koppakking.
    Wat de kosten betreft: dat hangt nogal af van de reparateurs. Bel eens rond in de omgeving, dat heeft meer zin dan hier vragen (hier wordt het tenslotte ook niet gerepareerd).
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Lijkt inderdaad de koppakking.
    Wat de kosten betreft: dat hangt nogal af van de reparateurs. Bel eens rond in de omgeving, dat heeft meer zin dan hier vragen (hier wordt het tenslotte ook niet gerepareerd).
    OK zal ik doen...
    Ik wou maar een idee hebben: ligt dat rond de 500euro (wat doenbaar is) of eerder rond de 1000 (wat ik wel veel vind)?

    Andere vraag: als ik me rustig hou, kan ik dan zo blijven rijden?
    Mijn Audi garage is namelijk gesloten wegens jaarlijks verlof. Als ze weer open gaan, is het nog eens enkele weken wachten eer ik er terecht kan.
    Wat ik wel nog kan zeggen, is dat dit al meer dan een jaar aan de gang is, want af en toe vul ik wat koelwater bij omdat die onder MIN staat.... nu ongeveer 1 liter op 1 jaar.
    Laatst gewijzigd door auweray; 20-07-11 om 15:56.
    Audi A4 Avant 2.0TDIe 136PK MY2013 manueel MMI DVD moessongrijs
    Audi A4 Avant 1.9TDI 115PK MY2005 manueel dolfijngrijs

  16. #15
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Ik zou er niet mee blijven doorrijden maar even een andere garage zoeken. Hoeft geen Audi-dealer te zijn. En daar even prijsopgaaf vragen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  17. #16

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ik zou er niet mee blijven doorrijden maar even een andere garage zoeken. Hoeft geen Audi-dealer te zijn. En daar even prijsopgaaf vragen.
    En toch blijf ik het raar vinden:
    het borrelen is er niet altijd: ik heb dit nu 1 keer gezien, en er kwamen grote luchtbellen uit.
    nadien (na 20km rijden) nog eens gecheckt, en dan waren er geen bellen meer, geen grote of geen kleine.
    Zou het niet kunnen dat er lucht in het systeem zat, want ik heb onlangs de temperatuursensor vervangen, en vorig jaar in de winter is de radiator eraf geweest (door erkende carrosier).
    Audi A4 Avant 2.0TDIe 136PK MY2013 manueel MMI DVD moessongrijs
    Audi A4 Avant 1.9TDI 115PK MY2005 manueel dolfijngrijs

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Die lucht is er met een dag rijden uit.

    Doe eens niet zo eigenwijs, dit soort dingen is niet op afstand te checken. Rijd langs een goede garage en laat even meten of er koolmonoxide in je koelvloeistof zit. De garage kan je dan vertellen wat er mis is.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Die lucht is er met een dag rijden uit.

    Doe eens niet zo eigenwijs, dit soort dingen is niet op afstand te checken. Rijd langs een goede garage en laat even meten of er koolmonoxide in je koelvloeistof zit. De garage kan je dan vertellen wat er mis is.
    Uiteraard ga ik binnenkort wel naar de garage, hij moet toch ook op onderhoud. Echter alle Audi garages in de grote omgeving zijn in verlof.
    Andere garages ken ik niet zo direct in de streek.

    Ook al reed ik vandaag soms vrij vlot, alle symptomen zijn nu weg.
    Tom: sorry als ik op je zenuwen werk... ;-)
    Laatst gewijzigd door auweray; 22-07-11 om 14:15.
    Audi A4 Avant 2.0TDIe 136PK MY2013 manueel MMI DVD moessongrijs
    Audi A4 Avant 1.9TDI 115PK MY2005 manueel dolfijngrijs

  20. #19

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door auweray Bekijk Berichten
    Uiteraard ga ik binnenkort wel naar de garage, hij moet toch ook op onderhoud. Echter alle Audi garages in de grote omgeving zijn in verlof.
    Andere garages ken ik niet zo direct in de streek.

    Ook al reed ik vandaag soms vrij vlot, alle symptomen zijn nu weg.
    Tom: sorry als ik op je zenuwen werk... ;-)

    Auto is vandaag terug van grote en goede Audi garage: ze hebben niets gevonden.
    Vermoeden is een slechte ontluchting 2 maanden geleden bij vervangen van temp.sensor, en ook anderhalf geleden toen de radiateur eraf moest na een ongelukje.
    Lucht is niet zomaar na een dagje rijden uit volgens hen. En koppakking is het ook niet, de nodige metingen zijn gebeurd.
    Audi A4 Avant 2.0TDIe 136PK MY2013 manueel MMI DVD moessongrijs
    Audi A4 Avant 1.9TDI 115PK MY2005 manueel dolfijngrijs

  21. #20
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Koelvloeistof door overdruk uit expansievat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door auweray Bekijk Berichten
    Auto is vandaag terug van grote en goede Audi garage: ze hebben niets gevonden.
    Vermoeden is een slechte ontluchting 2 maanden geleden bij vervangen van temp.sensor, en ook anderhalf geleden toen de radiateur eraf moest na een ongelukje.
    Lucht is niet zomaar na een dagje rijden uit volgens hen. En koppakking is het ook niet, de nodige metingen zijn gebeurd.
    Vreemde redenering van de garage, juist de VAG dieselmotoren ontluchten zichzelf en wel meteen nadat ze warm (en thermostaat open) geweest zijn. Helaas is het zo wanneer er koelmiddel onder het koelmiddeltankje ligt je er gevoeglijk vanuit kan gaan dat de koppakking lek is.

    Jos.
    Laatst gewijzigd door jos_br; 21-08-11 om 18:21.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •