Ik ben net nieuw met Audi: een aantal weken geleden werd mijn oude startersauto (Opel) APK afgekeurd en heb ik een A4 2.0 TDI uit 2005 aangeschaft. Dit met het idee om van een betrouwbare wagen voor de komende jaren te kunnen genieten; ik maak veel kilometers per jaar. Hij rijdt erg lekker, en zuinig ook! Vanmiddag had ik echter (na 3000 km rijden) ineens het probleem dat de wagen even niet de tweede versnelling in wilde, en zo ben ik eens rond gaan kijken op dit forum om te onderzoeken waar dat aan zou kunnen liggen. Om vervolgens dit alarmerende topic tegen te komen.
De wagen heeft 263.000 km gelopen. Dit betekent dat het oliepomp/balans-as probleem zich hoogstwaarschijnlijk in het verleden al eens heeft voorgedaan; ik weet nu alleen niet hoe lang dat geleden is, of er een nieuwe "tijdbom" is ingebouwd, of dat het geval is verwijderd en aangepast volgens de "optie-2" manier van Pedro. Ik voel helemaal niks aan de wagen (op een lichte trilling bij stationair draaien na), maar ik heb van alle berichten die ik op het forum heb doorgelezen al begrepen dat dat niks hoeft te zeggen. Nou hoop ik heel zwaar dat ik niet een kat in de zak heb gekocht, als ook nog blijkt dat er iets met de transmissie is (dat houd ik de komende tijd in de gaten...). Ik ga over anderhalve week met vakantie met de auto, en zit nu niet meer zo lekker.
Wat is wijsheid in mijn geval? Als een 2.0 TDI 263.000 gelopen heeft, wat is dan de meest waarschijnlijke situatie met die pomp/as? Loopt zo'n motor makkelijk 5 ton en is het dus het inspecteren en investeren waard? Ik maak graag gebruik van jullie jarenlange ervaring...
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Wel het is wel zo dat ik van mijn huidige A3 8l 1.9 TDI130 uiterst tevreden ben.
Heb hier steeds probleemloos mee gereden.
Is echt een snelle, zuinige en betrouwbare wagen.
Nu als ik zou veranderen zou mijn voorkeur naar A4 B7 gaan, met dat ik er van hou dat het vooruit gaat lijkt de TDI 2.0l 170pk de juiste keuze (3.0l is buiten budget)
Welke 170pk motor of vanaf welk jaar zijn deze dan wel terug OK ?
Ik lees veel negatiefs over oliepomp/balansassen & Siemens pompverstuivers die vervangen dienen te worden.
Jawel, als ik een werkelijke B7 full option
lees s-line, quattro, leder, open dak, 4 elektrische ramen (dat eerder uitzondering is) zoek.
Kom ik er niet met 11k.
Co2 uitstoot 179gr. is in België ook alles behalve interessant om in te schrijven/ voor het eerst op nieuwe eigenaar in het verkeer te brengen.
Zo, de bezem door dit topic. Dit is een technisch verhaal over de motoren, als je wilt vertellen wat je is overkomen mag je daarvoor een ander topic aanmaken, evenzo om af te geven op Audi.
Hallo Pedro,
Het was deze opmerking die mij zorgen baarde, ook mijn BPW met 220k op de teller begon plotseling een slepend geluid te maken bij stationair. Ben vandaag bij de dealer langs gegaan. Zij vinden metaal deeltjes in het olie filter. Morgen gaat de carter pan eronder weg om te kijken wat er aan de hand is. Ik hoop zo dat de motor niet al overleden/niet te redden is.
Misschien is het wat anders, maar dat slepende geluid he. Als het nog op tijd is heb ik het aan jouw opmerking te danken.
Michael-A4.
Een update: de motor heeft flinke interne schade, ondanks dat er nog geen lampje ging branden is er toch een te lage oliedruk geweest. Gevolg is dat lagerschalen en krukas zijn beschadigd. Reparatie bij de dealer 6.400 euro! En dat ga ik niet trekken.
ik ga niet zeggen dat iedereen dit gaat gebeuren, maar als het gebeurt is het een drama.
Michael-A4.
Zoo ook de mijn 2.0 tdi laten doen vandaag in Amersfoort, Groningen is ver voor mijn geval,
Idd voel niks dat de ballansmodule er niet meer zit,
Alleen is die ketting wel goed genoeg voor een lange tijd?
Gaat dat niet kapot?
Rijdt een stuk beter zonder tijd bom
Nee, het slepende geluid is als je een kettingaandrijving hebt welke versleten is.
Het probleem bij de oude is 2-ledig, de ketting en geleider slijten/gaan stuk, en het asje van de pom draait rond.
De meeste oude blijven heel omdat het geluid van de ketting zorgt dat je het spul vervangt voordat je problemen hebt, dus voordat het asje rond is.
Bij de nieuwere types met tandwielen hoor je niets en is in 1 keer je oliedruk weg door het ronde asje en je motor + turbo stuk...
Als je deze motor hebt tussen 100-250.000 km. en je wilt hem nog een paar jaar rijdenlaat het dan bij ons aanpassen in combinatie met een distributiewisselzo tegen de beurt interval, dan heb je veel overlap en voordeel. in de 950,- zit een olie/filterwissel en een goedkope distributiewisselals je wilt, waardoor het uiteindelijk allemaal wel meevalt omdat je ~500,- bespaart door het handig te combineren.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Hmm, had mijzelf goed laten informeren (dacht ik) voordat ik afgelopen zaterdag trotse eigenaar werd van een A4 Avant (hele mooie btw :P )... had aanwijzingen meegekregen over vliegwiel e.d., maar helaas niets gehoord over dit probleem en zelf ook te kortzichtig geweest om ook maar 1x hier door het forum te bladeren. Maar al met al, ik heb nu een B7 uit 12-2005 op de stoep staan met een BPW motor, welke 159.6xx kilometer heeft gedraaid. Ik hoor nu stationair nog niets, maar ik wil liever voorkomen als genezen ( dat, en het feit dat ik het me nu niet zou kunnen veroorloven om een motor te moeten ruilen na kapot te zijn gelopen.). Zoals ik hierboven lees, is het een kwestie van WANNEER het gebeurt, en niet OF het gebeurt. Aangezien ik de auto letterlijk net heb, en hem van plan ben hem nog een jaar of 4-5 te houden ( lees 160.000-200.000), wat zou in mijn geval de juiste/beste keus zijn?
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Beste Bobbesmegen,
Ook ik zat -waarschijnlijk net als vele anderen- lang te wikken en wegen. Totdat een collega stil kwam te staan door verlies aan oliedruk.
Oorzaak? Je raadt het vast al. Kosten? In totaal 3400 euro... En gewoon weer een balansasmodule ingebouwd ipv de hier besproken standaard oliepomp (bij een VW dealer).
Hierna besloten om nog voor de vakantie de balansasmodule te laten verwijderen en alleen een oliepomp te laten plaatsen. De gedemonteerde balansasmodule heb ik als trofee mee naar huis en heeft al vergaande slijtage in het bekende stiftje, bij km.stand 160.000 Niemand kan in de toekomst kijken, maar mijn gevoel zegt dat die de 200.000 niet gehaald zou hebben...
En qua trillingen? Je merkt het echt niet...
Heb een week terug een topic geopend met de vraag "waarom geen oliedrukmeter plaatsen?" en eventueel hoe.
Tot nu toe geen reactie daarom in dt topic nog eens proberen.
Zo zou men kunnen zien of de oliedruk begint te zakken na tijdsverloop of moet ik het echter zien als een abrupt wegvallen van de oliedruk zoals een riem die breekt?