Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Nog steeds kraken na vervangen draagarmen

  1. #1

    Standaard Nog steeds kraken na vervangen draagarmen

    Hallo iedereen..

    Mijn A4 avant heeft ondertussen 240k gelopen, en het laatste half jaar had ook ik last van toenemend kraken en klapperen uit de voortrein.
    1e gedachte(en meest makkelijk te vervangen): stabi-stang rubbers.. Deze vervangen en toen was het even iets minder(nooit helemaal weg).

    Omdat het nooit helemaal weg was, dacht ik: na 240k zullen de draagarm-rubbers ook wel op zijn..
    Dus afgelopen week ook de draagarmen kompleet vervangen. Zoals het hoort netjes onder spanning de bouten weer aangedraaid.

    Nu het probleem: ondanks de nieuwe draagarmen(Febi-Bilstein) en de nieuwe(half jaar oude) stabi-stang rubbers, heb ik nog steeds last van het klapperen uit de voortrein. Dit komt natuurlijk het meest voor op klinker-wegen en oneffen wegen. Op de snelweg ligt ie weer als een trein op de weg zonder een kraakje of piepje..

    Wat zou het nu nog kunnen zijn dat dit klapperen kan veroorzaken? Ik denk aan: toplagers? of kan het ook iets anders zijn(misschien WEER de stabi-stang rubbers)?

    Alvast bedankt voor het meedenken!

    gr Niels

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    63
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Nog steeds kraken na vervangen draagarmen

    heb je de bovenste 2 draagarmen ook vervangen of enkel de onderste 2?

  3. #3

    Standaard re: Nog steeds kraken na vervangen draagarmen

    Alle draagarmen vervangen, onder+boven, en ook de koppelstukken van de stabi-stang.

  4. #4
    sdekoning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    648
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard re: Nog steeds kraken na vervangen draagarmen

    Zoals je zelf zegt: wellicht de toplagers. Zeker gezien het feit dat het duidelijk rateld op kleine oneffenheden en klinker weggetjes. Als je alle draagarmen + stabilisatorstang rubbers vervangen hebt kan ik me niet voorstellen dat die binnen een half jaar (je stabi-rubbers dan) al aan't slijten zijn.
    3.0TDI QUATTRO 201kW/600Nm Hartog Tuned

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Nog steeds kraken na vervangen draagarmen

    Ik had dit zelfde probleem.
    Alles vervangen maar het klapperen bleef.
    Als je je rem heel licht aantikt is het dan weg??
    Zo ja dan denk ik dat het de metalen plaatjes/veertjes zijn die tegen je remblokken aan zitten.
    Dat was bij mij in ieder geval het probleem. Wel de blokken vervangen maar niet de rattle caps, voor een €10 was het geklapper weg.


  6. #6

    Standaard re: Nog steeds kraken na vervangen draagarmen

    Helaas is dat het ook niet, dit had ik ook al als mogelijke oorzaak gevonden op internet.. Lijkt toch eerder van de toplagers af te komen. Weet iemand een mogelijkheid om die dingen te testen als ze nog ingebouwd zitten?

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    50
    Posts
    63
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Nog steeds kraken na vervangen draagarmen

    stuurstang kogelgewricht komt ook wel eens spelling op, dus het deel wat direct na het stuurhuis er op wordt geschroefd.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard re: Nog steeds kraken na vervangen draagarmen

    Stuurstang einden zijn ook vervangen samen met de draagarmen.. zeg maar het volledige pakket is toen vervangen.

    Maar iig bedankt voor het meedenken!

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2014
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Nog steeds kraken na vervangen draagarmen

    Hi, het is alweer en tijd geleden maar heb je hier inmiddels een oorzaak voor gevonden? Ik heb namelijk hetzelfde probleem. De rammel is ook temperatuur afhankelijk. Boven de 10 graden buiten hoor je het daaronder niet. Op de snelweg hoor je helemaal niets, ook niet als je over een deletatie rijdt wat op zich lelijke klappen kan geven maar zodra ik onder de 50km/h kom op bijvoorbeeld klinkers dan is het raak. Ik heb zelf ook alle draagarmen vervangen, de (lager)rubbers bovenop de schokdempers, stabilisatorstang rubbers, voorste motorophangrubber, homokineten bakzijde, schijven en blokken maar tot op heden zonder succes. Indien iemand iets over een mogelijke oplossing weet dan zou ik die graag horen. Dit is iets om moedeloos van te worden. Bij voorbaat dank,

    mvg Mario
    Laatst gewijzigd door Kero; 07-04-18 om 18:15.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Nog steeds kraken na vervangen draagarmen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kero Bekijk Berichten
    Hi, het is alweer en tijd geleden maar heb je hier inmiddels een oorzaak voor gevonden? Ik heb namelijk hetzelfde probleem. De rammel is ook temperatuur afhankelijk. Boven de 10 graden buiten hoor je het daaronder niet. Op de snelweg hoor je helemaal niets, ook niet als je over een deletatie rijdt wat op zich lelijke klappen kan geven maar zodra ik onder de 50km/h kom op bijvoorbeeld klinkers dan is het raak. Ik heb zelf ook alle draagarmen vervangen, de (lager)rubbers bovenop de schokdempers, stabilisatorstang rubbers, voorste motorophangrubber, homokineten bakzijde, schijven en blokken maar tot op heden zonder succes. Indien iemand iets over een mogelijke oplossing weet dan zou ik die graag horen. Dit is iets om moedeloos van te worden. Bij voorbaat dank,

    mvg Mario
    Hoe is het afgelopen? Ik ben ook bezig met alles vervangen. De laatste draagarm die overblijft is de reactie-arm. Dat half ronde ding onderaan het wiel zeg maar. De grootste draagarm. De rest heb ik allemaal zelf gedaan op een autokrik en het was een helse klus. De laatste draagarm moet ik het hitteschild voor losmaken omdat de bout anders niet eruit kan. Dus de krik weer gebruiken en de andere kant de heftruck. Fusee heb ik onder en boven door en door moeten boren. RVS bouten gebruikt met borgmoer. Zit allemaal weer goed vast. Als het de laatste draagarm niet is dan blijft alleen de veerpootlager over maar dat hoop ik dus niet. Te grote klus zonder brug.
    Het is alleen kraken met beetje gas geven en op oneffenheden op de weg. Vanavond dus de allerlaatste draagarm uitwisselen en dan morgen laten uitlijnen.
    Ik hoop zo dat het de laatste draagarm is. Duimen.

    Deze draagarm is de laatste
    h-preview.jpg

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •