Je auto is zo te lezen niet trekhaak. Wat voor kabelset heb je gebruikt? Voertuigspecifiek of een universele en van welk merk? Inleren heeft niets te maken met de 12 Volt aansluitingen.
Hallo,
na vandaag een vaste trekhaak + kabelset te hebben aangebracht op mijn Audi A4 B8 van 2008 staat er plots geen spanning meer op de 3 12V sigarettenstekkers.
De radio doet het wel gewoon. Zekeringen in de kofferbak en bij bestuurdersplaats heb ik al gecontroleerd.
De trekhaak moet nog ingeleerd worden daar de auto nu nog een ESP-fout aangeeft als ik de 3 zekeringen plaats van de trekhaakmodule.
Weet iemand of de 12V-aansluitingen iets te maken hebben met het inleren of wat dit anders is?
De zekeringen reeds gecontroleerd en allen goed...
Je auto is zo te lezen niet trekhaak. Wat voor kabelset heb je gebruikt? Voertuigspecifiek of een universele en van welk merk? Inleren heeft niets te maken met de 12 Volt aansluitingen.
Dat is het probleem met universele kabelsets. Met voertuigspecifiek kan er niets misgaan. Ik denk dat je al je aansluitingen aan de hand van het aansluitschema moet nagaan. Mogelijk dat je ergens een verkeerde aansluiting hebt gemaakt.
Ik heb net nog even nagekeken. Op de voorpagina van de handleiding staat wel degelijk Audi a4 avant, sedan, allroad et etc. Nu hebben we slechts een paar losse draden moeten aanpassen en deze zitten mijn inziens goed. Voor de rest was het plug and play. Zou dit ingeleerd moeten worden omdat er wellicht iets onderbroken wordt? En anders een andere weg om spanning op de 3 12V te krijgen?
Hebben we het over een 13-polige stekkerdoos?
Zo ja, heb je een geschakelde plus draad aangelegd? Zo ja, waar heb je die aangesloten? Mss is daarbij iets misgegaan, ipv de 12V draad af te takken, afgeknipt?....
Dat spul, trekhaak, sigarettten aanstekers, achter ruitenwisser motor.
Zit allemaal rechtsachter in de koffer op zekeringhouder ST4 (de rode).
Zekeringen kofferbak rechts.jpgZekeringen b kofferbak rechts.jpg
Met aansluiten, dus heftige kortsluiting gemaakt, zodat hoofdzekering van de hele ST4 eruit geklapt is.
Peeet
S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 -> Retrofits Topic A5/8T
ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld
Vanmiddag is dr trekhaak ingeleerd en de ESP-storing is verleden tijd. De achterruitwisser was een kwestie van een niet terug geplaatste zekering. Hij gaf bij een uitlezing de foutmelding 0C69 Relais stopcontact onderbreking .
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Is het relais J807 (E), dat de stopcontacten bekrachtigd.
relais stopcontacten schema.jpg relais stopcontacten.jpg
Misschien per ongeluk, aangeraakt en los gegaan
Peeet
S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 -> Retrofits Topic A5/8T
ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld
Weet je zeker dat beide relais exact gelijk zijn, (check partnummer).
Heb je na het wisselen v/d relais de foutcode gewist ?
Post de volledige faultcode scan hier eens.
Relais J807 wordt gemonitord, door het central regelapparaat J393 comfort systemen
J393.jpg
Relais J807 via pin 6, verbonden via de T32c connector pin 15 op J393 (zwarte draad)
J393 schema J807.jpg
Controleer alle aansluitingen v/h relais J807
relais stopcontacten.jpg relais stopcontacten schema.jpg
Peeet
S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 -> Retrofits Topic A5/8T
ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld
Beste Peet,
de relais zijn beide hetzelfde daar er beide dezelfde kenmerken en kengetallen hebben.
Het A4'tje wat ik gister van de garage heb gekregen die de trekhaak heeft ingeleerd staat het volgende:
Systeemoverzicht
Centr.elektronica III 3.1
1 Foutgeheugen
2 Meetwaarden
3 Foutgeheugen Aantal fouten: 1 0C69 Relais stopcontact Onderbreking
Ik heb d.m.v. een multimeter het relais gecontroleerd en er staat van 3 --> 5 wel spanning op.
Vr gr
RB
? van 3 --> 5 ?
Controleer het relais J807 op werking
Op pin 2 de rode draad (dik 4.0 mm2), moet 12V staan, dit is de aanvoer, check met multiemeter
Op pin 4, de bruine draad is massa (dun 0,5 mm2), check met multiemeter, ohm methode
Start nu de motor,
Het relais wordt nu bekrachtigd/aangestuurd door J393, via pin 6, de zwarte draad (dun 0,5 mm2).
Check met mulitemeter of er op pin 6 nu spanning is.
Het relais schakeld nu via deze pin 6 en de massa pin 4, het relais in.
Nu zou er spanning moeten staan op pin 8, de rood/witte draad (dik 4,0 mm2)
Die dan weer de zekeringen in ST4 bekrachtigd v/d stopcontacten en sigaretten aansteker
J393 schema J807.jpg relais stopcontacten schema.jpg
Peeet
S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 -> Retrofits Topic A5/8T
ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld
Beste Peet,
Ik heb 4 draden onder het relais. 2 dunnere, een bruine en zwarte en 2 dikkere, een rode en een rood/witte.
Bij auto uitgeschakeld geeft de dikke rode 12V spanning met de bruine als massa. Bij het starten van de auto komt hier geen verandering in volgens mij.