Las op facebook een bericht van JD dat zij de MUlti Tronic automaat zelf hebben aangepast door werkgebied in toeren voor zowel D als S stand aan te passen.
Heeft iemand hier al ervaring mee, moet zeggen dat de verbeteringen mij wel aanspreken. Het brommen in D en eigenlijk een te sportief karakter in S herken ik wel.
zie link:
http://www.jdengineering.nl/multitronic-vl381-tuning/
misschien ook iets voor lid A4B8TFSI die eigenlijk een soort gelijke vraag stelde.
Benieuwd of er al ervaringen zijn, grts Rene
Nice, is dit nieuw of niet? Zie er geen datum bij staan ?
Alleen heeft dit niet meer nut icm chip tunen ? Dan zouden ze hem helemaal optimaal kunnen afstellen lijkt me ? Of gaan de rij eigenschappen/prestaties zoveel vooruit ? Dacht eigenlijk dat de ECU zelf ook iets van optimale stand van de bak berekend ? @Race Eend
De moderne MT bak draait vaak veel te laag op toeren, rond de 1000rpm draait hij bij lage belasting.
Hierdoor zien we nogal eens dat er gedreun ontstaat, daarbij voelt hij wel erg loom aan.
De S stand is daarvoor wel een oplossing, maar die is weer wat te sportief en blijft vrij lang 'hangen' hoog op toeren als je minder gas gaat geven.
Tuning van de MT bak zorgt ervoor dat de bak niet 1000 a 1200rpm kiest als laagste belasting, maar juist rond de 1500 a 1800rpm draait.
Veel prettiger!
De S stand wordt juist wat lager gezet bij lage belastingen, terwijl het maximale toerental in de S juist wat verhoogd kan worden om bij volle belasting wat verder door te kunnen trekken.
Dit is overigens een nieuwe ontwikkeling, de software van de MT bak is al een tijdje gekraakt, maar de software lijkt totaal niet op DSG software.
We hebben afgelopen weken 2 Multitronic 1.8 TFSI's ter beschikking gehad om de software geheel uit te ontwikkelen.
Het is belangrijk om te zorgen dat hij bij lage snelheden wel weer lager op toeren gaat draaien (anders ga je simpelweg te hard over het parkeerterrein heen) en ook wil je dat hij wel vlot naar de 8e versnelling gaat op de snelweg, om te zorgen dat hij daar wel zuinig blijft, dat was even puzzelen, maar volledig uitontwikkeld op deze 2 wagens.
Mark,
Wel mooi dat er eigenlijk nog wordt gepuzzeld aan deze oudere techniek dan ! Netjes ! Betekend dat misschien ook dat er iets te programmeren valt voor bij het weg rijden enzo ? Nu moet de bak bijvoorbeeld eerst aangrijpen voordat je volgas kan geven anders klapt ie er heel hard in vanuit stilstand.
En wordt er bij tuning tegelijk de bak ook anders 'afgesteld' ? En zijn er naast rij eigenschappen verder nog winsten te merken met optrekken bijvoorbeeld ?
Zeker iets om te volgen! Ik herken zeker de te lage toerentallen bij m'n MT bak.
De verder zo prima rijdende bak, hangt bij rustig sukkelen in de bebouwde kom gewoon te laag in toeren, met een dreunende motor als gevolg
(Wellicht hierdoor m'n vliegwiel ook al kapot?!)
Dat dreunen kan ik niet helemaal plaatsen eigenlijk. Is dat ook constant op dezelfde tijd, of hangt het samen met snelheid of juist alleen toerental ? Of is het gewoon motor geluid ? Om welk motorblock gaat het?
Klopt vliegwielen gaan eraan door die lage toeren.
Ik herken dat probleem, als je dan van die '1000' rpm modus komt en dan rustig gaat accelereren, dan schakelt hij amper terug en dan kan je vliegwiel wat gaan dreunen rond de 1500 a 2000rpm als de turbo volledig op druk komt. Dat gebied slaat hij 'over' als hij getuned is. Bij de ontwikkelingsauto was daarmee het trillen van het vliegwiel ook geheel verholpen.
Vanaf welke kilometerstand raden jullie aan om een nieuwe auto te tunen?
Is dat vanaf 2500 km of zouden jullie nog langer wachten?
Bij mij komt het zeker voor. Ik heb een 2.0TDI met 143pk. Als ik hier rustig de straat uit rij dan blijft de motor rondt 1100rpm hangen en dan begint het blok een soort van te resoneren.
Dit was een stuk erger toen m'n (2 masssa-) vliegwiel kapot was. Nu deze vervangen is, is het dreunen wat minder, maar nog steeds aanwezig.
Ik ga zeker eens kijken of ik in de nabije toekomst deze tuning laat doen.
Deze tuning ga ik zeker laten doen gelijk als ik mijn gewone tuning laat doen.
Maar eerst maar eens 2500 km rijden voordat we de bolide laten tunen.
Eerst even de motor een beetje laten wennen.
Ik lees hier altijd dat een multitronic bak niet meer dan 400 Nm koppel kan hebben, zou het tunen van de bak hier ook verandering in brengen ? of zou dat niks uitmaken.
Als je een 1.8 TFSI van 170 pk laat tunen krijgt deze namelijk bij JD 240 pk en 430 Nm volgens hun site.
Zo , dat is best bizar eigenlijk , verschil van de 1.8TFSI 120/160pk en de nieuwere 1.8TFSI 170pk is dan 100Nm ?
Ik zou niet weten of dit weer een ander type MT is als van de 2011 modellen?
Omdat de vliegwielen van de 1.8 TFSI 170pk modellen nogal eens trillen, worden die op 400Nm afgesteld (zie ook de vermogensgrafieken).
Het veranderen van de baksoftware heeft geen invloed op de hoeveelheid koppel die het vliegwiel kan verdragen.
Wel heb je minder kans op rammelende vliegwielen, omdat hij de hoge belasting in de extreem lage toeren met deze baksoftware voorkomt.
De bak van de nieuwere 1.8 TFSI 170pk is gelijk aan de oude 120/160pk bak.
De nieuwe motor en turbo zijn gewoon compleet anders (de oude 1.8 TFSI is een Golf 6 motor, de nieuwe 1.8 TFSI is een Golf 7 motor, met alle nieuwe technieken)
2500 km is mooi inderdaad. Dat is voldoende.
Ik rij zelf ook een 1.8 TFSI 170pk MT en ik dacht dat hier een nieuwere MT bak in zat? Tenminste, dat haal ik uit de onderstaande teksten van tuners JD en VAG Techniek toen ik hun had benaderd voor wat informatie over chiptuning bij mijn eigen auto.
JD Engineering: "De moderne 8 traps MT bakken zijn best heel sterk, ze worden ook ingezet bij de 3.0 TDI 204pk, en die leveren ruim meer dan de opgegeven 400Nm.
De oudere MT bakken gaven veel problemen, maar dan praat je over bakken die meer dan 10 jaar oud zijn inmiddels, de techniek staat niet stil (echter op internet praat iedereen elkaar na, en komt de bak nooit meer van zijn slechte naam af). Onze tuning voor de MT bak levert 240pk en 400Nm, dit is volkomen veilig voor de bak."
VAG Techniek: "Deze bak geeft geen problemen na chiptuning. Problemen met mechatronic bakken speelt bij oudere auto’s."
Overigens een vraag over kapotte vliegwielen. Komt dit vaak voor? En is dit dan vaak al bij lage KM standen of praten we hier over auto's welke bijv over de 100.000+ KM's hebben gereden? Mijn auto heeft nu een kleine 32.000KM gereden en ik heb tot 2 januari aanstaande om evt de fabrieksgarantie te verlengen. Vandaar de vraag. Zit te twijfelen of dit verstandig is om te doen. Ook gezien je altijd wel coulance regelingen etc hebt. Ik rij overigens standaard altijd in E-stand en af en toe in S, vind E-stand fijn rijden als je rustig/relax wilt cruisen. Maar ik heb al een aantal keren gehad dat de auto een flinke dreun geeft als ik bij de stoplicht sta en vervolgens optrek of bijna stilsta en dan opeens moet optrekken. Een collega met een A5 2.0 TFSI MT bj 2009 heeft hier bijvoorbeeld nooit last van gehad.
Na het bericht gelezen te hebben van deze tuning heb ik wat meer in de S-stand gereden. Deed dit zelden, omdat de reactie op het gaspedaal een soort van alles of niets reactie is, ben je op snelheid dan blijft het toerental onnodig lang in de 3.000 toeren gebied hangen en de 'schakel' overgangen verlopen niet soepel over in elkaar (duidelijk voelbaar en blijft een fractie van een seconde onderin toeren hangen). Als je dan het gas verminderd of de CC er op zet, dan wordt het aantal toeren verlaagt (in 'rust' boven de 100km/uur gelijk aan D-stand)
In D-stand gebruik ik regelmatig de paddles aan het stuur om het aantal toeren naar 1.800-2.000 te brengen, zodat de motor sneller reageert bij het inhalen. Alleen moet je dan handmatig blijven schakelen tot het moment dat je de juiste snelheid hebt. Je wacht dan of totdat na 30 seconden de bak automatisch naar D gaat of je beweegt de versnellingspook even naar rechts en weer terug.
Probeer maar eens het volgende uit: ga rond de 50km/uur rijden, zodat het aantal toeren rond de 1.200 zit. Ga dan over naar handmatig door een keer aan de paddle aan de stuur te klikken, zodat het aantal toeren rond de 1600 komt; het is dan net of de auto van de 'rem' afgaat en vrijer loopt. Je hoort dan ook het donkere geluid van de motor niet meer. Het is alleen even wennen aan het hogere toerental, op de een of andere manier is het lage toerental wel rustig rijden.
Al met al geen grote problemen, de bak voldoet prima. Maar mijn gevoel zegt me, met de perfectionisme van Jeroen, dat het nu een bak is zoals het zou moeten zijn en het rijplezier nog meer vergroot.