Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

  1. #1
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Beste medeforummers,

    Ik heb het forum al doorzocht en kon diverse topics vinden over stinkende kachels, maar geen enkel topic dat betrekking had op de B8. Ik heb een 3 zones climatronic in mijn auto. Die bevalt prima, maar nu merk ik de laatste tijd dat er een olieachtige geur uit de ventilatieroosters komt wanneer de auto stil staat na gereden te hebben, terwijl de airco functie uit staat. Het is niet de lucht van een airco die schoongemaakt moet worden a.g.v. bacteriën, maar echt een olie achtige geur. De geur verdwijnt wanneer ik weer ga rijden.

    Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb al gelezen dat de kachelradiator stuk kan zijn, maar dan ruik je een zoetige lucht en dat is in mijn geval volgens mij niet het geval. Ik heb nog een maand garantie, dus zou het binnen die periode wel opgelost zien.

    Bij voorbaat dank voor het meedenken.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  2. #2
    Nammi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    123
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Bij de B6 heb ik dit ook gehad. Oorzaak was destijds een lekke kleppendekselpakking waardoor af en toe een druppel olie op de katalysator terecht kwam. Denk dat de oorzaak dus ergens gezocht moet worden in een lekkage (kan ook een behoorlijk kleine lekkage zijn). In mijn geval ook alleen te ruiken bij stilstaan van de auto, tijdens rijden geen oliegeur waar te nemen.
    Laatst gewijzigd door Nammi; 26-05-16 om 15:29. Reden: Typo
    Audi A4 Avant 2.0 TFSI 2007 Chip 250pk A4 1.8T Avant 2003 163pk VW Passat 1.8T Sedan 2001 150pk
    VCDS 12.12

  3. #3
    Vapeti's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Leeftijd
    48
    Posts
    111
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Zou wel eens een probleem kunnen zijn met de slang voor de carterontluchting.

  4. #4
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Bedankt voor het meedenken @Nammi en @Vapeti. Ik weet dat enige tijd geleden de PCV klep vervangen is. Mogelijk dat ze daar dan iets niet goed aangesloten hebben bij de nieuwe klep? Verder zal ik ook eens kijken naar het kleppendeksel om te zien of ik daar iets van olielekkage kan vinden. Volgende week maar eens bij de dealer langsgaan. Wordt vervolgd.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  5. #5
    Vapeti's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Leeftijd
    48
    Posts
    111
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Die slang aan de PCV, is de slang van de carterontluchting. Kans is groot dat hier een manke aansluiting is...

    Ben benieuwd, alleszins veel succes en laat even weten wat het euvel was!
    Laatst gewijzigd door Vapeti; 26-05-16 om 18:40.


  6. #6
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vapeti Bekijk Berichten
    Die slang aan de PCV, is de slang van de carterontluchting. Kans is groot dat hier een manke aansluiting is...

    Ben benieuwd, alleszins veel succes en laat even weten wat het euvel was!
    Ok dan. Goed om te weten. Thanks. Zodra ik bij de dealer ben geweest en meer over het euvel weet, zalig het hier laten weten.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  7. #7
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Voel ook even langs je kleppendeksel, misschien lekt deze, hoeft maar iets te zijn en je ruikt het in de auto bij stilstaan, bij rijden niet.
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  8. Ad
  9. #8
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reggy Bekijk Berichten
    Voel ook even langs je kleppendeksel, misschien lekt deze, hoeft maar iets te zijn en je ruikt het in de auto bij stilstaan, bij rijden niet.
    Thanks voor de tip. Ga ik zéker even doen.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  10. #9
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Even een update inzake de olie achtige lucht. Bij de dealer hebben ze de auto en het blok aan alle kanten onderzocht en konden nergens iets vinden dat de olie achtige lucht zou kunnen veroorzaken. Het blok was netjes droog. Geen kapotte slangen of koppelingen. Wel zagen ze dat het interrieurfilter erg vies was. Mogelijk dat daar de lucht vandaan zou komen. Ik heb het filter afgelopen donderdag vervangen door een nieuw en origineel exemplaar en uiteraard de laatste dagen zoveel mogelijk zonder de airco gereden en tot mijn grote verbazing is de lucht nog niet teruggekomen. Ik achtte het onwaarschijnlijk, maar het schijnt er nu toch op te lijken dat de olie achtige lucht door het vieze interrieurfilter veroorzaakt werd. Ik kijk het nog even aan, maar het zou mooi zijn als dat de oplossing zou zijn.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  11. #10
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Hopelijk blijft het daarbij
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  12. #11
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reggy Bekijk Berichten
    Hopelijk blijft het daarbij
    Ik hoop het ook Reggy. Ik hou het nog even in de gaten.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  13. #12
    RES's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    56
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superavenger69 Bekijk Berichten
    Ik hoop het ook Reggy. Ik hou het nog even in de gaten.
    Ben benieuwd: was het uiteindelijk een vies interieur filter of toch iets anders? Ik heb dezelfde klacht; een olie damp lucht bij stilstaan met draaiende motor of file rijden en bij achteruit rijden. Het is duidelijk geen verbrande olie lucht, de olie damp lucht is continue in de beschreven situatie aanwezig, niet met ups en downs, dus het is niet een druppel olie die af en toe op een heet onderdeel komt (dat heb ik vroeger wel gehad met mijn A4). Ik zie ook nergens olie sporen.
    Het koolstof interieur filter is recent bij de vervangen, dus dat kan het bij mij niet zijn. Zien jullie nog andere mogelijke oorzaken dan iets met de carteroontluchting?

  14. #13
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RES Bekijk Berichten
    Ben benieuwd: was het uiteindelijk een vies interieur filter of toch iets anders? Ik heb dezelfde klacht; een olie damp lucht bij stilstaan met draaiende motor of file rijden en bij achteruit rijden. Het is duidelijk geen verbrande olie lucht, de olie damp lucht is continue in de beschreven situatie aanwezig, niet met ups en downs, dus het is niet een druppel olie die af en toe op een heet onderdeel komt (dat heb ik vroeger wel gehad met mijn A4). Ik zie ook nergens olie sporen.
    Het koolstof interieur filter is recent bij de vervangen, dus dat kan het bij mij niet zijn. Zien jullie nog andere mogelijke oorzaken dan iets met de carteroontluchting?
    Bij mij was de klacht uiteindelijk verdwenen toen ik het interieurfilter had vervangen. Dat is nu ruim een jaar geleden en heb er sindsdien geen last meer van. Carterontluchting was het bij mij dus niet.
    Ik hoop dat je er snel vanaf bent.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  15. #14
    RES's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    56
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superavenger69 Bekijk Berichten
    Bij mij was de klacht uiteindelijk verdwenen toen ik het interieurfilter had vervangen. Dat is nu ruim een jaar geleden en heb er sindsdien geen last meer van. Carterontluchting was het bij mij dus niet.
    Ik hoop dat je er snel vanaf bent.
    Uiteindelijk heb ik het gevonden wat de oorzaak van de olielucht in mijn auto was: in het schutbord zat een rubber niet op zijn plek waardoor er een gat van 4 bij 10 cm aanwezig was tussen het motorcompartiment en de ruimte waar het interieur lucht vandaan wordt gezogen. Dus dan zuig je dus lucht in het interieur van het motorcompartiment. Rubber weer op zijn plek gezet en probleem opgelost!

    Dit geelachtige rubber dus, op de foto’s weer op zijn plek (foto 2 inzoom van midden van foto 1):








    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door RES; 31-01-18 om 18:33.

  16. #15

    Standaard Re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat.

    Misschien gekke vraag maar was het een soort scherpe/uitlaat lucht?

  17. #16
    RES's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    56
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Bij mijn auto was het een olie achtige lucht
    Laatst gewijzigd door RES; 02-02-18 om 08:07.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    58
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Olieachtige geur uit ventilatieroosters als auto stil staat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RES Bekijk Berichten
    Bij mijn auto was het een olie achtige lucht
    heb dat ook gehad bij mijn Audi A1, bleek dat bovenaan , daar waar de ontluchtingslang op zit in het kleppendeksel geloof ik, was afgebroken en komt de olielucht in de motorruimte en naar binnen. kunstof aansluiting. was dat. als je het slangetje wat opzij duwt zie je het wel.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •