Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Nieuwe (sport)koppeling niet fijn bij lage snelheden

  1. #1
    Morris1973's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Posts
    182
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Nieuwe (sport)koppeling niet fijn bij lage snelheden

    Iemand tips voor het volgende probleem?

    Ik heb vorige week een nieuwe Sachs sportkoppeling laten plaatsen. Een nieuw vliegwiel was (gelukkig) niet nodig. Omdat mijn auto getuned is naar 185Pk/410Nm heb ik gekozen voor de 530Nm koppeling van Sachs. De drukgroep is ook vernieuwd. Mijn Km stand is 212K.

    De auto heeft weer vol vermogen en schakelen gaat soepel. Zeker de 2e t/m 6e gaan heerlijk.

    Het probleem zit hem bij het in- en uitparkeren en dan met name in zijn achteruit. Omdat de sportkoppeling geen slipt kent, is dat geen pretje. Ik kan vaak niet zomaar de koppeling op laten komen, want dan ga ik schade rijden. Toch zou ik graag enige controle over het rijden met lage snelheid in zijn 1 en achteruit hebben. Daarnaast bokt en schudt de auto tijdens het proberen te laten slippen.

    Ik heb al een paar keer contact gehad met de garage en deze denkt mee, maar weet zo ook niet 1-2-3 een oplossing. Een ander vliegwiel zou het bokken en schudden kunnen verminderen, maar garanties worden er niet gegeven.

    Wat te doen?
    1. Blijven slippen met als risico dat ik over 10K alweer een nieuwe frictieplaat nodig heb?
    2. Toch ander vliegwiel proberen?
    3. Een nieuwe gewone Sachs laten monteren? Deze zal dan over 200K waarschijnlijk de geest geven.
    Laatst gewijzigd door Morris1973; 06-03-17 om 16:53.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Leeftijd
    59
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe (sport)koppeling niet fijn bij lage snelheden

    wat voor koppelingsplaat heb je erin dan ? organisch of sintermetaal

    ik heb ook een zware Sachs SRE - 2massa vliegwiel , drukgroep , organische plaat ( max 490nm)
    en hier is gewoon normaal/soepel mee te rijden , hij gaat maar iets zwaarder als org.
    zelfs in een file wordt het niet echt hinderlijk .
    1.9 TDI 217pk-430nm

  3. #3

    Standaard Re: Nieuwe (sport)koppeling niet fijn bij lage snelheden

    Sinterkoppelingen zijn altijd kut voor een dagelijkse auto; verreweg de meeste sportkoppelingen ook. Is weinig tot niets aan te doen, helaas. Sportkoppelingen met organisch materiaal zijn vaak subtieler..

    Maarrrrrr. Hoe lang zit het er al onder? Ik weet dat je vaak eerst een paar duizend kilometer moet rijden voordat een sportsetje wat soepeler wordt (en ja, dat worden ze wel).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  4. #4
    Morris1973's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Posts
    182
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe (sport)koppeling niet fijn bij lage snelheden

    Ik meen dat het organisch is, maar ik vraag het morgen even na. De set zit er nu een week in en pas 350km ofzo.

    En dat soepel worden, slaat dat op de slip of de kracht die nodig is op het pedaal? Want dat laatste is zeker toegenomen, maar ik ben er redelijk aan gewend nu.

  5. #5

    Standaard Re: Nieuwe (sport)koppeling niet fijn bij lage snelheden

    Oppakken / doseren. Maar het blijft een stugger setje dan stock hoor. Verwacht geen wonderen
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6
    Morris1973's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Posts
    182
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe (sport)koppeling niet fijn bij lage snelheden

    Het is een organische frictieplaat, de garage denkt ook dat het iets beter wordt met het oppakken na een paar duizend Km. Het schudden tijdens het slippen zou kunnen komen van het vliegwiel, maar daar wacht ik mee.

  7. #7
    knalselder's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    59
    Posts
    394
    Kudos
    27
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe (sport)koppeling niet fijn bij lage snelheden

    Dat schudden heb ik met de originele koppeling ook regelmatig (niet altijd), maar dat zit inderdaad in het vliegwiel waarschijnlijk. Waarom heb je niet alles in één keer laten vervangen om de arbeidskosten te drukken? Je schrijft dat het vliegwiel vervangen niet nodig was, maar nu heb je er wel problemen mee. Lijkt me een foute inschatting van de monteur.

  8. Ad
  9. #8
    Morris1973's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Posts
    182
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe (sport)koppeling niet fijn bij lage snelheden

    Het vliegwiel was volgens de garage nog goed en de kosten waren voor mij niet het belangrijkste punt. Ik rij eerst een paar duizend Km en kijk dan verder.

  10. #9
    Morris1973's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Posts
    182
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe (sport)koppeling niet fijn bij lage snelheden

    Een paar duizend kilometer verder en de koppeling werkt een stuk beter. Geen stank, gebok en geschok. Achteruit blijft opletten, maar dat weegt niet op tegen de voordelen.

  11. #10

    Standaard Re: Nieuwe (sport)koppeling niet fijn bij lage snelheden

    Gelukkig maar, dank voor de terugkoppeling!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •