Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 25 van de 25

Onderwerp: S-tronic flushen 2x ivm 2 delen?

  1. #21
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.321
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic flushen 2x ivm 2 delen?

    Hoi Kees,

    Vanaf 2011 hebben de S Tronic bakken een uitwendig filter aan de zijkant bovenaan een uitwendig filter zitten. Althans, de mijne wel. Dat werd wel vervangen bij een ATF oliewissel. Ze hadden bij mijn namelijk een keer dat filterhuis stukgedraaid waardoor en bij een warme bak olie uitgekomen is. Hebben ze overigens netjes opgelost en doordat ik het snel in de gaten had, was er geen schade ontstaan.
    Omdat de mijne vanaf niet levering door de dealer ABT getuned was, moest mijn bak iedere 30 K km een oliewissel hebben. Heb ik netjes altijd gedaan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Je hebt idd een 0B5 bak, aka DL501.

    Géén filter, Benodigd: 6,5 liter olie. Latere bouwjaren hebben overigens wél een uitwendig, vervangbaar filter.


    Alleen in geval van schade aan de bak en een versnellingsbakreparatie schrijft Audi een filterwissel dan wel een versnellingsbakoliewissel voor.

    Er kunnen redenen zijn om méér te doen dan Audi voorschrijft, bv bij een “sportieve” rijstijl, of getunede motor, maar dat is dan een eigen afweging.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  2. #22
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic flushen 2x ivm 2 delen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Heb je geen doe het zelf-garage in de buurt? Daar huur je voor een paar tientjes een brug, sta je binnen en vaak kun je ook hulp en advies vragen.
    Het grote nadeel van een DHZ garage vind ik dat je de brug vrij snel weer af moet. Als je niet de juiste onderdelen hebt en je hebt de filters er al uitgehaald, dan heb je meteen een probleem. Ik zoek denk ik gewoon een reden om zelf een brug te installeren in mijn garage Eigenlijk is die net iets te krap voor een brug en de auto kan net niet hoog genoeg. Bij ons in de buurt zit wel een garage die ook een DHZ mogelijkheid heeft, maar is nu niet echt een bedrijf waar ik veel vertrouwen in heb.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  3. #23
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic flushen 2x ivm 2 delen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superavenger69 Bekijk Berichten
    Ze hadden bij mijn namelijk een keer dat filterhuis stukgedraaid waardoor en bij een warme bak olie uitgekomen is.
    Als ik het mij goed herinner moet dat met slechts 8Nm vast. Dat draai je dus inderdaad heel snel stuk. Mag ik vragen wat je bij de dealer betaalt voor een oliewissel (motor) en DSG-service?
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  4. #24
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.321
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic flushen 2x ivm 2 delen?

    Zou goed kunnen. Alternatief is een aluminium versie van Racing Line. Die draai je niet zomaar stuk. Bij mij hebben ze een nieuw originele filterhuis gemonteerd. In 2021 was ik voor een ATF oliewissel €340,000 kwijt. Voor een motoroliewissel was ik in 2022 ca. €260,00 kwijt. In 2020 betaalde ik nog ca. €180,00 voor een motoroliewissel bij de dealer.
    Omdat ik verder nooit kosten aan mijn auto had en ik weinig kilometers maakte, heb ik ervoor gekozen om het door de dealer te laten doen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bugboy Bekijk Berichten
    Als ik het mij goed herinner moet dat met slechts 8Nm vast. Dat draai je dus inderdaad heel snel stuk. Mag ik vragen wat je bij de dealer betaalt voor een oliewissel (motor) en DSG-service?
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  5. #25
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: S-tronic flushen 2x ivm 2 delen?

    Ik zag in onderstaande video dat ze ook een "clutch adaptation" doen na een servicebeurt:


    Ik heb dit eigenlijk nooit eerder gezien. Ook het twee uur lang rijden om de koppeling weer goed gecalibreerd te hebben lijkt me niet iets dat de gemiddelde garage doet. Weet iemand waarom dit hier zo gesteld wordt? Ik kan me voorstellen dat het een optie is om te doen als de koppeling niet meer lekker werkt, koppelingsplaten vervangen zijn (weet niet of dat kan bij een DSG), ... Maar standaard na een oliewissel kan ik me er niets bij voorstellen.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)


Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •