Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Olie aftappen a.u.b.

  1. #1
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Olie aftappen a.u.b.

    Vrijdag reed ik lekker over de snelweg. Ik keek even bij Car-Oliepeil en daar zag opeens de melding Olie aftappen a.u.b. Een week ervoor was de auto nog voor de 30.000km beurt geweest, dus het leek me een beetje onzin. De volgende dag gaf hij weer gewoon een vol oliepeil af. Ik had juist een update gehad het motormanagement i.v.m. een mogelijk onjuiste weergave van het oliepeil. Iemand bekend met dit probleem?
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  2. #2
    A6C4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    Ik heb identiek hetzelfde gehad na het onderhoud op 120000km. In het verleden ben ik steeds olie moeten bijvullen binnen het 30000km interval. Dus tussen 2 onderhoudsbeurten. Nu heb ik 135000km en oliepeil staat nog steeds op max. Ik neem dus aan dat "aftappen aub" te maken heeft met een Audi aanpassing.

  3. #3
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.303
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    de oliepijl-weergave in de MMI is niet altijd even nauwkeurig.
    als er de ene dag staat dat er iets uit moet en de volgende dag is het pijl 100%, dan zit er waarschijnlijk precies voldoende olie in.
    gewoon in de gaten houden.

  4. #4
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    Ik heb het probleem ook niet weer gehad. Toch vind ik het jammer dat de 2.0 TDI geen peilstok meer heeft. Juist meten is wellicht lastig, maar ik vind het wel een veilige back-up...
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  5. #5
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.303
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    ja, een echte peilstok is natuurlijk beter.
    maar het helpt wel, als je echt regelmatig naar het mmi-oliepeil kijkt.
    dan weet je in ieder geval dat het ongeveer werkt


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2009
    Posts
    75
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    Ik had laatst ook graag nog een echte peilstok gehad omdat MMI kennelijk de weg kwijt was....

    Ongeveer 25.000 km na de olie verversing gaf de MMI aan dat er een max. een liter olie bij mocht. Keurig een litertje olie erbij gedaan maar de melding bleef staan, zelfs naar een stuk rijden een aantal keren starten.

    Bij de Audi dealer bleek dat het probleem waarschijnlijk de sensor van de motorkap vergrendeling was. Door kou (of defect?) signaleerde deze niet dat de motorkap open was geweest (om de olie bij te vullen) en werd er geen nieuwe olie meting gedaan. Naar het 'kortsluiten' van de kabel was het probleem verholpen en gaf de MMI weer het juiste oliepeil aan. Bij de volgende beurt even naar deze sensor laten kijken was het advies voordat ik weer gerust gesteld op weg kon.

  7. #7
    ex audi 50's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    57
    Posts
    369
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cbeekman
    Ik had laatst ook graag nog een echte peilstok gehad omdat MMI kennelijk de weg kwijt was....

    Ongeveer 25.000 km na de olie verversing gaf de MMI aan dat er een max. een liter olie bij mocht. Keurig een litertje olie erbij gedaan maar de melding bleef staan, zelfs naar een stuk rijden een aantal keren starten.

    Bij de Audi dealer bleek dat het probleem waarschijnlijk de sensor van de motorkap vergrendeling was. Door kou (of defect?) signaleerde deze niet dat de motorkap open was geweest (om de olie bij te vullen) en werd er geen nieuwe olie meting gedaan. Naar het 'kortsluiten' van de kabel was het probleem verholpen en gaf de MMI weer het juiste oliepeil aan. Bij de volgende beurt even naar deze sensor laten kijken was het advies voordat ik weer gerust gesteld op weg kon.
    Het moet niet gekker worden; je oliepeil gecombineerd aan de motorkapsluiting. Zo ga je een auto wel erg gevoelig maken voor storingen. Beetje overkill al dit soort "flauwekul" electronica
    Ik rij geen auto, ik rij AUDI (niet omdat het moet, maar omdat het kan!)

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peeet Bekijk Berichten
    Dat was hier: http://www.audienthusiasts.com/Artic...lDipstick.html

    Hier te koop:
    http://www.ecstuning.com/Audi-B8_A4-...aign=postreply

    1.8?/2.0? TFSI: 06J 115 611 E * (Both do have the same dipstick tube, 06H 115 610 B)
    2.0 TDI: 03L 115 611 E
    2.7/3.0 TDI: 059 115 611 AB
    3.2 FSI: 06E 115 611 H
    S5 4.2: 079 115 611 AB (was 079 115 611 AD)

    Peet
    4609935546_2e7a96fdfa_b.jpg

    Ik haal deze post nog maar eens even naar voren, 20 dollar voor een conventionele peilstok.



    Peet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    Ik heb de peilstok 03L 115 611 E een tijdje geleden besteld. Bij het oliepeilen bleek dat de peilstok te lang was. Na enige navraag blijkt dat de peilstokbuis van mijn motor (type CAHB) ook vervangen moet worden door een langere peilstokbuis. Opletten dus!
    Laatst gewijzigd door Yeppeke; 27-02-12 om 17:39.

  11. #10
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    Gisteren heeft de auto de 60.000km beurt gehad en is de olie weer vervangen. Ook nu weer de melding 'olie aftappen a.u.b.'. Ik vermoed dat mijn dealer de olie aan de hoge kant bijvult. Ik neem aan als het echt veel te veel zou zijn, dat ik dan wel een waarschuwing in mijn BIS zou krijgen i.p.v. een melding bij het oliepeil. In de pauze rij ik toch maar even langs.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  12. #11
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    Bij de dealer geweest en volgens hun zat er precies genoeg olie (24cm). Desondanks toch wat olie afgetapt en nu geeft de MMI precies maximum aan. Ze hebben het genoteerd dat ze de volgende keer iets minder bijvullen.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2013
    Leeftijd
    53
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    kan je die peilstok dan gebruiken als je er zelf aanduidingen op maakt

  14. #13

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredje100 Bekijk Berichten
    kan je die peilstok dan gebruiken als je er zelf aanduidingen op maakt
    Alle info hier -> http://www.audiforum.nl/forum/model-...rtnummers.html

    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2013
    Leeftijd
    53
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    bedankt peeet

  16. #15
    marSeLine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Posts
    162
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    @Peeet in het "oude" topic ook reeds de vraag gesteld, zou er ook een peilstok zijn voor de 1.4 uitvoering? Inmiddels heb ik wel een "werkplaats" uitvoering besteld echter kon de monteur bij Audi niet zeggen op welke stand deze voor de 1.4 zou moeten staan...... (vreemd zij gebruiken dit dagelijks) https://www.vigor-equipment.de/pdf/i..._-_de_-_en.pdf

  17. #16

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marSeLine Bekijk Berichten
    @Peeet in het "oude" topic ook reeds de vraag gesteld, zou er ook een peilstok zijn voor de 1.4 uitvoering? Inmiddels heb ik wel een "werkplaats" uitvoering besteld echter kon de monteur bij Audi niet zeggen op welke stand deze voor de 1.4 zou moeten staan...... (vreemd zij gebruiken dit dagelijks) https://www.vigor-equipment.de/pdf/i..._-_de_-_en.pdf
    Bij CVNA ring op 31 en stand is min. 0 max. 22. Is er reden om je sensor niet te vertrouwen?

  18. #17
    marSeLine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Posts
    162
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Olie aftappen a.u.b.

    @razor thnx voor de info, en nee het zal allemaal echt wel in orde zijn sensor enz. alhoewel ik wel verschil zie in het niveau op de MMI en in de Audi app..... Ben nog van de "ouderwetse" manier zien/aanraken is geloven

    • Park the vehicle with engine at operating temperature on an even surface
    • Switch the engine off and wait approx. 5 min.
    • Remove the sealing plug of the oil dipstick tube
    • Use the upper adjustment ring in order to set the value needed for the respective vehicle --> in mijn geval (CVNA motortype 1.4) dus de ring op 31
    • Insert the adjustable oil dipstick into the oil dipstick tube
    • Take the adjustable oil dipstick out of the guide tube and read the oil level from the dipstick
    • Close the oil dipstick tube again by using the original sealing plug

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •