Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: 3.0 TDI foutcode P040100, EGR doorvoer te klein

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    41
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard 3.0 TDI foutcode P040100, EGR doorvoer te klein

    Beste lezers,

    Sinds kort heb ik te maken met een EGR probleem (blijkt achteraf na uitlezingen).

    Het motormanagement lampje gaat branden, blijft een dag tot een paar dagen branden en springt dan weer uit.
    Gaat weer een paar dagen goed tot een week of twee en springt dan weer aan, om vervolgens een paar dagen later uit te springen.

    Ik heb de auto laten uitlezen en daaruit blijkt dat het om P040100 (EGR doorvoer te klein) gaat.
    - Er zijn geen verdere foutcodes te zien of te ontdekken.
    - De auto heeft zijn trekkracht en heeft merkbaar dus niets ingeleverd qua kracht.

    Betreft: Audi A4 B8 (2008) 3.0 tdi quattro 176kw - CCWA motor

    Iemand enig idee of dit meer aan een sensor kan liggen of (gedeeltelijke) verstopping van de EGR klep? Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Ik dacht zelf om even alle sensoren los te koppelen, uit te blazen en weer aan te sluiten. Of eventueel gebruik te maken van een EGR Cleaner en deze in de luchtinlaat te sprayen om te zien of dat wat uithaalt?

    EDIT 1: Kan iemand mij m.b.v. een foto laten zien waar de sensoren zich bevinden?
    Laatst gewijzigd door Frankov; 26-08-19 om 12:17.

  2. #2

    Standaard Re: 3.0 TDI foutcode P040100, EGR doorvoer te klein

    Is dit probleem er toevallig sinds je een liter teveel olie erin hebt gegooid? https://www.audiforum.nl/forum/model...ml#post1856955

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    41
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 3.0 TDI foutcode P040100, EGR doorvoer te klein

    De monteur heeft er nog wat extra bijgegooid na de service, gezien de oliefilter ook vervangen was. Maar het is inderdaad een aantal dagen daarna voor het eerst voorgekomen. Waar denk je aan?

    Het oliepeil is overigens tussen de 60-80% op het moment.
    Laatst gewijzigd door Frankov; 26-08-19 om 17:45.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    41
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 3.0 TDI foutcode P040100, EGR doorvoer te klein

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Is dit probleem er toevallig sinds je een liter teveel olie erin hebt gegooid? https://www.audiforum.nl/forum/model...ml#post1856955
    Zie hierboven. Ben wel echt benieuwd nu!

    Sent from my RNE-L21 using Tapatalk
    Audi A4 B8 2008 3.0 TDI Quattro 176KW

  5. #5

    Standaard Re: 3.0 TDI foutcode P040100, EGR doorvoer te klein

    Ik dacht aan teveel olie zoals je ziet. Ik zou de egr in ieder geval losschroeven, kijken hoe vies het is en schoonmaken.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    41
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 3.0 TDI foutcode P040100, EGR doorvoer te klein

    @Raz0r, waar vind ik de EGR klep hier?

    tdi.jpg
    Audi A4 B8 2008 3.0 TDI Quattro 176KW

  7. #7

    Standaard Re: 3.0 TDI foutcode P040100, EGR doorvoer te klein

    In de diepte naast je oliefilterhuis.. Je komt er helaas niet heel eenvoudig bij zonder dingen uit te bouwen.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    41
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 3.0 TDI foutcode P040100, EGR doorvoer te klein

    De EGR klep is rond december eruit gehaald en een schoonmaakbeurt gehad. Een maand geleden ongeveer is die er weer uit geweest voor een nog grondigere schoonmaakbeurt nadat de foutmelding opnieuw naar boven kwam. Nu is de foutmelding aan en uit aan het gaan.

    Oo de snelweg geeft de EGR klep 0% waarde, is dit normaal? Rijden in de stad zorgt er voor dat de waarde varieert. Is het dan toch echt de EGR klep die vervangen moet worden?
    Audi A4 B8 2008 3.0 TDI Quattro 176KW

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    41
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 3.0 TDI foutcode P040100, EGR doorvoer te klein

    EGR klep is vervangen door een nieuwe en de foutmelding verwijderd. Tot nu toe ziet het er goed uit. Ook als ik live data uit de motor lees, dan zie je een veel preciezere response van de EGR klep.
    Audi A4 B8 2008 3.0 TDI Quattro 176KW

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    41
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 3.0 TDI foutcode P040100, EGR doorvoer te klein

    Na weer een foutmelding verder gaan duiken hierin. DPF bleek voor zo'n 60% vol te zitten. Deze is schoongemaakt en EGR softwarematig uitgezet. Probleem is niet meer voorgekomen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •