Hallo.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken wat het probleem met mij Audi A4 2009 2.0TDI (gechiptuned 190PK CV automaatbak 400Nm) kan zijn.
Chiptune zou ik trouwens iedereen adviseren met een Turbo, hoeveel hij ook gedraaid heeft, wel olie en oliefilter op tijd verversen.

Mijn Auto maakt een echt hard fluiten/lekkend geluid, geluiden zijn dan ook vaak moeilijk te omschrijven.
In het form heeft men het steeds over fluitende Turbo of iets met EGR, maar het probleem wat ik had en
misschien met mijn nog meer wordt nergens genoemd, zover ik kon zien.

Ik ben 2 dagen aan het proberen om het probleem te achterhalen. Er was een lek tussen spruitstuk en turbo,
na dit gerepareerd te hebben leverde dit niet het gewenste resultaat. De EGR voor de EGR koeler dicht te maken,
leverde niet het gewenste resultaat. Aan de turbo zag ik geen gebreken, draaide ondanks de 300,000 km nog soepel
en zelfs zonder speling (als je maar om de 15.000 km de olie ververst) De EGR schoon gemaakt, als was deze niet echt vuil.
Dit alles leverde niets op. Het probleem was een lekkende (weggebazen) uitlaatspruitstukpakking bij cilinder 4.
Ik hoorde wel vaker dat na topsnelheid gereden te hebben er een geluid is ontstaan, dat was bij mij ook.
Ik heb me de pleuris gezocht want je zag eigenlijk niets, maar kon het geluid niet echt thuis brengen, waar het vandaan komt.
Ik heb vroeger wel een lekkende spruitstukken of spruitstukpakkingen vervangen, maar dat maakte net echt een fluiten geluid.
Mogelijk door de (hoge) turbodruk en een bepaalde opening bij de pakking veroorzaakt dit (harde) fluitende/lekkende geluid.

Dus als je een (hard)geluid hebt bij gasgeven en je moet diagnose stellen, denk dan ook eens aan de spruitstukpakking.
Ik werd namelijk op het form niet wijzer, dus ik dacht maak een aanvulling, zodat mogelijk sommige hiermee zijn geholpen,
want het is vervelend als je niet weet waar het vandaan komt. Het was trouwens een klote klus om de Turbo eraf te krijgen.
Nu moet ik wel zeggen, dat ik het roetfilter heb laten zitten, waardoor ik moeilijk bij een van de 3 moertje bij kon.

Succes met het vinden van motorgeluiden. ik heb weer een stille auto, met niet al te veel onkosten (spruitstukpakking)

Groetjes Wim