Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Ruitenwisser achter blijft draaien

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    41
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Ruitenwisser achter blijft draaien

    Ik heb sinds kort een irritant probleem. De ruitenwisser achter gaat bij inschakelen draaien, maar maakt altijd een kleine stop halverwege (naar boven gericht) en gaat dan weer verder. Wanneer ik sproei, dan draait hij zonder problemen. Daarbij komt ook nog dat hij niet stopt met draaien wanneer ik hem uitgeschakeld heb. Dit doet hij pas na een minuut of twee.

    Ik heb gelezen dat dit wellicht het relais kan zijn, het hendeltje of eventueel de motor van de ruitenwisser. Iemand enig idee hoe ik het beste een voor een kan controleren?

    Audi A4 B8 Avant 2008.

  2. #2
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Ruitenwisser achter blijft draaien

    Volgens mij werkt hij niet via een relais maar door het centraal regelapparaat J519.
    Ik zou eerst kijken of de kabels die van carrosserie naar de klep gaan niet gebroken zijn, daar buigen de kabels met het open en dicht gaan van de klep waardoor ze breken.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    41
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Ruitenwisser achter blijft draaien

    Korte update: ik heb de binnenkant van de achterklep losgehaald (met moeite) en toen zag ik dat de motor heeft gelekt. Er zijn oranje strepen en viezigheid te vinden over de gehele hoogte van de achterklep, wat dus ook verklaart waarom er soms een natte plek aanwezig was in de achterbak. Nu denk ik dat de hele binnenkant van die motor vol met pruts zit, waardoor de tandwielen niet meer optimaal kunnen draaien. Ik heb een nieuwe besteld en zodra deze binnen en vervangen is, post ik nog een update.
    Audi A4 B8 2008 3.0 TDI Quattro 176KW

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    41
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Ruitenwisser achter blijft draaien

    Nog een update: zojuist de ruitenwisser motor vervangen. Alles werkt nu perfect. Hij stopt wanneer hij moet stoppen en neemt geen korte tussenpauzes bij het wissen. De motor was van binnen echt heel smerig en verbaasde mij niets dat de tandwielen niet meer fatsoenlijk konden draaien. Het heeft even wat moeite gekost (lees hieronder), maar hij werkt weer als gesmeerd.

    Wel interessant om te vermelden is dat ik de ruitenwisser met geen mogelijkheid los kreeg nadat de ene schroef die hem vasthield losgedraaid was. Hij zou in principe "vrij makkelijk" losgewringd kunnen worden, maar hij zat muurvast. Na vele pogingen besloten om het stukje dat zichtbaar was tussen de achterruit en de ruitenwisser maar door te zagen. Het stukje dat in de ruitenwisser vast zat heb ik met behulp van ratel passtukjes en een hamer los gekregen. Ik heb de speciale tool gebruikt waarmee de ruitenwisser los te krijgen had moeten zijn, maar ook dit mocht niet baten - enige waar die voor gezorgd heeft is dat een tandje op de plastic kapot schoot. Hamer en een zaag werken altijd :-)!
    Audi A4 B8 2008 3.0 TDI Quattro 176KW

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •