Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 42

Onderwerp: Accu vervangen

  1. #21

    Standaard Re: Accu vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik781986 Bekijk Berichten
    Er zit nog een originele accu in mijn 1.8TFSI (Varta AGM, onderdeelnummer 4F0915105E, 92ah, 520A).
    Accu is eigenlijk voor een auto met start/stop functie maar deze functie heeft mijn auto niet.
    Via de Varta zoekfunctie komt ie op accu's van 60ah uit. Nu voel ik er weinig voor om naar een hele andere capaciteit over te stappen. Voorkeur gaat dus uit naar een met 92ah.

    Wat gezocht en rond gebeld kom ik op het volgende uit:
    Originele accu bij dealer (92ah) kost €439,-

    Met onderdeelnummer 4F0915105E kom ik op site van Varta op een Silver Dynamic type 595901085 uit (95ah).
    Bij Varta 'dealer' kost deze €240,-. Bij andere winkel kost vergelijkbare Bosch variant (95ah) €235,-.

    En op Autodoc kost de Varta Silver Dynamic €203,-. Ga hem daarom hier bestellen en proberen. Mede ook door de ervaring van Johnny Boy . Heb zelf VCDS en kan de accu opnieuw inleren.

    Huidige accu is 10 jaar oud, mocht het niet 100% werken met BMS systeem en stel hij houdt het maar 5 jaar uit ben ik nog altijd goedkoper uit als dat ik een accu bij de dealer zou kopen.
    Bovenstaande verhaal wordt nog beter.
    Toen ik accu wilde bestellen bij Autodoc de kleine lettertjes gelezen waarin de verplichting staat om de oude accu te retourneren. Naar Duitsland kost dit ook nog een aantal euro's i.v.m. gewicht accu.
    Nog verder gezocht en Varta AGM accu besteld op www.online-accu.nl voor maar €158,-, top service! Snelle levering en oude accu kon gratis retour.
    Ingebouwd en BEM code ingevoerd in computer en het werkt perfect.
    Laatst gewijzigd door Erik781986; 04-01-21 om 10:57.

  2. #22
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.636
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik781986 Bekijk Berichten
    Ingebouwd en BEM code ingevoerd in computer en het werkt perfect.
    Wat voor BEM code heb je ingevoerd? Heb je soms het oude nummer met één verhoogd, of??
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #23

    Standaard Re: Accu vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Wat voor BEM code heb je ingevoerd? Heb je soms het oude nummer met één verhoogd, of??
    Heb de code overgenomen welke op de accu staat. Is niet exact dezelfde opbouw als wat de originele had, maar ingevuld en geen hick ups.

  4. #24
    RappeFiets's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    208
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    Heb onlangs nog een nieuwe accu ingebouwd en ben daarbij voor een bosch gegaan. Belangrijk is om te zorgen dat de capaciteit gelijk is aan de vorige accu en je kunt dan de bem code van de vorige accu met cijfer verhogen.
    @Erik781986 ik bestel altijd bij autodoc en heb nog nooit een accu retour gestuurd. Lijkt mij ook een beetje lastig als je geen oude accu hebt om in te leveren...
    Laatst gewijzigd door RappeFiets; 07-01-21 om 06:23.

  5. #25

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2015
    Posts
    32
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    Ik heb zelf ook een nieuwe accu er in gezet. Bij de Dealer was het rond de 420,- euro (2jaar geleden). Omdat die ook ingelezen moest worden.
    Kwam er later achter dat het helemaal niet nodig is bij dit model uitvoering om dat te doen.
    Nieuwe accu zelf er in gezet en aangesloten. Even een stuk rijden en binnen een paar km gaf de MMI al aan dat die 100% is.
    Scheelde me toch dik 200euro. Doe wat je zelf het beste vind en veilig bij voelt.
    Audi a4 b8 1.8tfsi '11 s-line
    Audi a1 8x 1.4 tfsi '15 s-line
    Suzuki GSR600 '08


  6. #26
    john212's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    69
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    Ook accu door dealer laten vervangen. 565 euro.......
    Daarna meteen de vergrendeling van rechter voorportier defect. Dealer is erg snel met conclusie "heeft niets met accu-wissel te maken".
    Ik vind het wel heeel toevallig. Kan het zijn dat er bij de accuwissel iets van een piekspanning is geweest, of juist stroomloze periode, waardoor er iets is stuk gegaan. Ik denk aan het advies om nooit een andere auto starthulp te geven ivm piekspanningen en schade aan de electronica.
    Iemand ervaring mee ?

  7. #27
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.636
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    Puur toeval.
    Sloten gaan vaker stuk bij Audi (vervuiling van een microswitch binnenin het slot). Is veel over te vinden op dit forum.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2021
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Accu vervangen

    Ik heb ook dezelfde accu besteld bij accu-online.nl, deze was ondertussen duurder geworden en bij aflevering blijkt nu dat er geen BEM code op staat?

  10. #29
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.636
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    Klopt, accu’s met een “echte” BEM code worden alleen door VAG bedrijven geleverd. Kennelijk heeft VAG hier het alleenrecht voor.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #30
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.302
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    die BEM code heb je ook helemaal niet nodig.
    als je de huidige code met 1 cijfer verhoogd of verlaagd is het ook goed.

  12. #31
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.636
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    Mits de nieuwe accu precies dezelfde specificaties heeft…..
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  13. #32
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.302
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    het lijkt me wel logisch dat je wel eenzelfde accu plaatst.

  14. #33
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.636
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    Vaak vind je in de handel nou net niet dezelfde capaciteit (Ah) als de originele accu. Is dat erg? Zou het niet weten, maar was voor mij wel een reden om een accu bij Audi te kopen toen de mijne na 10 jaar trouwe dienst de geest had gegeven 😎
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  15. #34
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.302
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    als je de code veranderd, zorg je ervoor, dat het systeem opnieuw begint met het leren en controleren van de accu-capaciteit.
    dus een iets waardere of zelfs lichtere doet er voor het systeem niets toe.

    het is zelfs zo, dat je niet per sé de code hoeft te veranderen.
    het systeem komt er na een paar dagen zelfs wel achter, wat de capaciteit van de accu is.
    Laatst gewijzigd door fred44nl; 10-10-23 om 18:14.

  16. #35

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2021
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Accu vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Klopt, accu’s met een “echte” BEM code worden alleen door VAG bedrijven geleverd. Kennelijk heeft VAG hier het alleenrecht voor.
    Het misleidende was in dit geval dat er op de afbeelding van de accu op de webshop bij die varta silver dynamic accu's wel zo'n BEM sticker zichtbaar was zoals ik ook op de originele accu heb zitten en een aantal leden hier beweerden de accu ook te hebben ontvangen met een dergelijke BEM code.

  17. #36
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.281
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    De serie nr is een deel van de code.
    Op de site van Ross-tech wordt dat uitgelegd.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  18. #37

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2021
    Leeftijd
    70
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard Re: Accu vervangen

    hey allemaal, laatste tijd wat last dat mijn stop start niet meer werkt Kan dit aan de batterij liggen. Deze is 14 jaar oud . Anders start de auto goed.. Mijn auto is een A4 allroad tdi van 2010 met li ion batterij. als jullie me meer uitleg kunnen geven bedankt op voorbaat.

  19. #38
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu vervangen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vandenbroucke Marc Bekijk Berichten
    hey allemaal, laatste tijd wat last dat mijn stop start niet meer werkt Kan dit aan de batterij liggen. Deze is 14 jaar oud . Anders start de auto goed.. Mijn auto is een A4 allroad tdi van 2010 met li ion batterij. als jullie me meer uitleg kunnen geven bedankt op voorbaat.
    Als het battery energy management systeem doorheeft dat je accu slecht wordt, dan zal die inderdaad het start/stop systeem uitschakelen. Je wil niet hebben dat je auto bij het stoplicht afslaat en je hem niet meer kan starten. Met 14 jaar heeft de accu ook geen schuld en zal je de accu beter kunnen vervangen, anders sta je dit winter waarschijnlijk 's morgens een keer met een platte accu.

    Let er wel op dat je een accu zoekt die voor jouw auto geschikt is en het liefst eentje met een BEM code. Dan kan je de accu verwisselen, nieuwe BEM code invoeren in VCDS (of iemand zoeken die VCDS heeft) en dan heb je alles op de nette manier gedaan. Als je exact hetzelfde type accu plaatst, dan zou je er eentje zonder BEM code kunnen kiezen en enkel het serienummer aanpassen (als het maar anders is dan wat er in staat). Dit is nodig om de auto te laten weten dat er een nieuwe accu inzit en waarschijnlijk zal je start/stop systeem het daarna ook weer doen.

    Ik heb online een accu gekocht die geschikt is voor mijn type Audi, maar desondanks zit er geen BEM code bij. Elders hier heb ik gelezen dat enkel accu's geleverd door de Audi dealer voorzien zijn van een BEM code (schijnt een VAG specifiek iets te zijn). Wil je het dus helemaal volgens het boekje doen, dan een accu bij de Audi dealer betrekken of vooraf vragen of de accu voorzien is van een BEM code.

    In mijn auto zat een Banner 8K0 915 105K accu en die was na 12 jaar ook redelijk op. Deze heb ik vervangen door een Banner AGM 592.01, omdat deze geschikt zou zijn voor mijn auto. De specificaties zijn volledig gelijk, maar zowel de originele accu heeft geen BEM code op de accu staan en de nieuwe ook niet. Helaas heb ik tijdelijk een accu van de Kwik-Fit gehad, maar ze hadden het verkeerde type geplaatst (te klein en te weinig Ah). Helaas was mijn originele BEM-code daardoor wel weg, want ze hadden die accu wel gecodeerd. Ik heb dus zelf maar een BEM code moeten afleiden.

    Op Audizine staat een aardige post met veel informatie. Mijn Banner accu is een AGM met 92Ah en die zou dus 000915105CE moeten hebben. Als ik zoek op dat type, dan kom ik allemaal AGM accu's tegen met 92-95kWh. Dat zal dus waarschijnlijk wel redelijk kloppen. De fabrikant is Banner, dus mijn manufactorer code is BA2 en het serienummer mag alles zijn met 10 cijfers.

    Ik heb dus BEM-code 000915105CE BA2 0111230000 ingevuld (eerste 6 cijfers de datum van de accu). Helaas accepteert VCDS bij mij deze code niet en na wat experimenteren blijkt dat het wel werkt als ik BA2 vervang door MLA of VA0. Aangezien dat accu's zijn met dezelfde karakteristiek (AGM met circa 92Ah) denk ik dat het wel goed gaat. Toch wil ik nog een keer verder experimenteren. Ik had gehoopt dat 8K0915105K BA2 (extra spatie achter de K omdat het 11 karakters moet zijn) ook zou werken, maar helaas is dat ook niet het geval.

    Ik had nog even een bericht naar Banner customer care gestuurd en die komen terug met de code 0000915105CE G3O 4803171234. Blijkbaar geeft VCDS een verkeerde manufactory code aan (BA2), want ook op de site van Banner staat een code met daarbij G3O op de sticker. Helaas wordt deze code ook niet door mijn auto geaccepteerd. Mocht er iemand zijn met een Banner accu (liefst type 8K0 915 105K), dan ben ik erg benieuwd wat de BEM-code voor deze accu is.
    Laatst gewijzigd door bugboy; 17-11-23 om 08:04.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  20. #39

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2021
    Leeftijd
    70
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard Re: Accu vervangen

    bedankt voor deze informatie.

  21. #40

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Accu vervangen

    Snel even opgezocht voor als ik ooit aan de beurt ga komen. Simpel op te lossen dus
    https://www.youtube.com/watch?v=pTp0CXacDbc
    VCDS kabel had ik al dus zo gefikst deze klus indien nodig. Youtube is zo werelds.
    In de comments zie je al staan dat de dealer $600 rekent ervoor. Bizarre prijzen.
    Laatst gewijzigd door Draconian; 18-12-23 om 11:55.

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •