Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Trekhaak plaatsen, originele kabelboom of kabelboom trekhaakleverancier

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Leeftijd
    54
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Trekhaak plaatsen, originele kabelboom of kabelboom trekhaakleverancier

    ik ben van plan om een trekhaak te plaatsen onder een A4 B8, nu mijn vraag: is er veel verschil tussen een originele kabelboom en eentje die de trekhaakleverancier voorziet?
    bij mijn Volvo's heb ik altijd de originele kabelboom besteld om de voorziene opties bij een trekhaak te hebben(stabiliteitscontrole etc)
    bij Audi ken ik mijn weg zo niet, dus weet niet of het daar de moeite loont(ik ken de prijs niet van de originele kabelboom)

  2. #2
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.314
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Trekhaak plaatsen, originele kabelboom of kabelboom trekhaakleverancier

    Ik weet niet of er verschil tussen zit. Ik heb zelf een Westfalia afneembare trekhaak gemonteerd en daarbij een kabelset van ECS gebruikt. Net als bij mijn B7 daarvoor en die werken uitstekend. Sluiten perfect aan op de originele stekkers daar waar nodig. Beschrijvingen zijn ook goed. Je moet alleen goed uitzoeken of je auto trekhaak voorbereid is of niet. Daarin zit oa het verschil in de kabelbomen. Tevens moet je goed kijken of je PDC af fabriek hebt en of er een vrijschakelfunctie in de kabelset daarvoor zit bij het aankoppelen van de aanhanger. Dat wil bij de goedkopere sets nog wel eens ontbreken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
    ik ben van plan om een trekhaak te plaatsen onder een A4 B8, nu mijn vraag: is er veel verschil tussen een originele kabelboom en eentje die de trekhaakleverancier voorziet?
    bij mijn Volvo's heb ik altijd de originele kabelboom besteld om de voorziene opties bij een trekhaak te hebben(stabiliteitscontrole etc)
    bij Audi ken ik mijn weg zo niet, dus weet niet of het daar de moeite loont(ik ken de prijs niet van de originele kabelboom)
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  3. #3

    Standaard Re: Trekhaak plaatsen, originele kabelboom of kabelboom trekhaakleverancier

    Westfalia levert idd de origineel af fabriek trekhaken net als de kabelboompjes / stuur computer. Ik heb het achteraf enkele keren ingebouwd en een half jaar geleden nog een auto bekeken die weliswaar een OEM Westfalia trekhaak had maar zo’n “goedkope” elektroset van ECS en dat ziet er dan toch wat schraal uit, dan zit zo’n OEM of semi OEM set een stuk fraaier met een houder voor de trekhaak kogel nummer 8T0011213B zoals bij deze foto te zien is

    523340F4-14A0-42CB-B853-195CB938FE43.jpg


    Bij mijn vorige auto (A4 8K / B8 Avant) zat de trekhaak er af fabriek op / onder en zat de OEM trekhaak computer in de OEM houder (het kastje met de rode / zwarte stekker) boven de handremmodule hier onder een plaatje:

    IMG_6296.jpg

    Dit is dus zo’n ECS setje(ingebouwd in een A5 8F):
    FB00930D-3A24-4501-876B-6EFD4CDD3884.jpg
    Laatst gewijzigd door JINXED; 22-12-20 om 13:38.

  4. #4
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.314
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Trekhaak plaatsen, originele kabelboom of kabelboom trekhaakleverancier

    Ik begrijp niet helmaal, of eigenlijk helemaal niet wat je met "zo'n goedkope ECS elektroset" bedoelt. Die sets zijn nagenoeg even duur als een originele set en zien er gewoon degelijk en solide uit en zijn dat ook. Alle benodigde stekkers zitten er aan en passen perfect. Bij een originele kabelset krijg je ook dat mooie kunststof steuntje niet meegeleverd. Dan erbij. Wat is de toegevoegde waarde ervan? Mijn trekhaakcomputer van de ECS set zit netjes met dubbelzijdig tape vastgemaakt op de carrosserie achter een paneel waar ik sinds de montage vijf jaar geleden niet meer achter geweest ben en waarschijnlijk de komend jaren ook niet hoef te zijn. Hij functioneert er niet minder om.
    Ik ben wel erg benieuwd hoe veel netter het in jouw kofferbak, achter een paneel waar je nooit hoeft te zijn, uitziet met dat houdertje.

    Die houder voor de kogel zit er bij mij ook al vanaf dag 1 in. Ik begrijp overigens ook hier niet wat dit met die "goedkope" elektroset van ECS of de kabelboom in zijn algemeenheid te maken heeft. Misschien dat hij er bij een trekhaak af fabriek al standaard bij zit, maar daar betaal je dan ook dubbel en dwars voor. Achteraf zelf inbouwen kost €21,00 en een kwartiertje werk.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JINXED Bekijk Berichten
    Westfalia levert idd de origineel af fabriek trekhaken net als de kabelboompjes / stuur computer. Ik heb het achteraf enkele keren ingebouwd en een half jaar geleden nog een auto bekeken die weliswaar een OEM Westfalia trekhaak had maar zo’n “goedkope” elektroset van ECS en dat ziet er dan toch wat schraal uit, dan zit zo’n OEM of semi OEM set een stuk fraaier met een houder voor de trekhaak kogel nummer 8T0011213B zoals bij deze foto te zien is

    523340F4-14A0-42CB-B853-195CB938FE43.jpg


    (los te bestellen bij de dealer en een houder voor de trekhaak computer voor mijn A5 de 8F0907297A ook los te bestellen bij de dealer) .

    Dit is dus zo’n ECS setje:
    FB00930D-3A24-4501-876B-6EFD4CDD3884.jpg
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  5. #5

    Standaard Re: Trekhaak plaatsen, originele kabelboom of kabelboom trekhaakleverancier

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superavenger69 Bekijk Berichten
    Ik begrijp niet helmaal, of eigenlijk helemaal niet wat je met "zo'n goedkope ECS elektroset" bedoelt. Die sets zijn nagenoeg even duur als een originele set en zien er gewoon degelijk en solide uit en zijn dat ook. Alle benodigde stekkers zitten er aan en passen perfect. Bij een originele kabelset krijg je ook dat mooie kunststof steuntje niet meegeleverd. Dan erbij. Wat is de toegevoegde waarde ervan? Mijn trekhaakcomputer van de ECS set zit netjes met dubbelzijdig tape vastgemaakt op de carrosserie achter een paneel waar ik sinds de montage vijf jaar geleden niet meer achter geweest ben en waarschijnlijk de komend jaren ook niet hoef te zijn. Hij functioneert er niet minder om.
    Ik ben wel erg benieuwd hoe veel netter het in jouw kofferbak, achter een paneel waar je nooit hoeft te zijn, uitziet met dat houdertje.

    Die houder voor de kogel zit er bij mij ook al vanaf dag 1 in. Ik begrijp overigens ook hier niet wat dit met die "goedkope" elektroset van ECS of de kabelboom in zijn algemeenheid te maken heeft. Misschien dat hij er bij een trekhaak af fabriek al standaard bij zit, maar daar betaal je dan ook dubbel en dwars voor. Achteraf zelf inbouwen kost €21,00 en een kwartiertje werk.
    Ik schrijf niet voor niets "goedkope" tussen aanhalingstekens dat wil zeggen dat ze helemaal niet zo goedkoop zijn en iedereen moet voor zich zelf bepalen wat de voorkeur geniet ik vind de OEM elektro setjes goed in elkaar steken en mooier in de afwerking omdat je als je dat zou willen deze helemaal als af fabriek kunt inbouwen met bijbehorende steuntjes. Dat een ECS setje vast ook prima werkt stel ik nergens ter discussie, alleen als het me allemaal niks zou kunnen schelen hoe het is afgewerkt had ik wel een Franse auto gereden.


  6. #6
    RappeFiets's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    208
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Trekhaak plaatsen, originele kabelboom of kabelboom trekhaakleverancier

    ECS is prima en werkt net als OEM. Ik heb gekeken naar OEM maar was duurder uit en heb dus gewoon voor ECS gekozen. Ik had geen trekhaakvoorbereiding dus dat is wel iets om even rekening mee te houden idd. Verder heb ik alle functionaliteiten. In de mmi wordt het aangegeven op het moment dat ik een trailer trek. Achterklep opent niet meer automatisch en de side assist schakelt uit. Werkt prima. Ik ben het met Jinxed wel eens dat oem wat netter oogt. Zou mijn voorkeur hebben gehad maar als je netjes sleutelt en inbouwt is ECS prima. Ook scheelde het mij een hoop geld.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •