Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 24

Onderwerp: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

  1. #1

    Standaard Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Ik heb een 2010 A4 Avant B8 (8K) met 2.0 TDi (CAGA) motor. Altijd bij Audi dealers in onderhoud geweest, maar nu heb ik daar genoeg van. De druppel die de emmer deed overlopen was ze in 2018 probeerden me te laten betalen voor het (op hún initiatief) vervangen van de EGR klep, die plm 30.000 km na de sjoemeldiesel software update (van begin 2017) kapot was.

    Hoe begint iemand aan het onderhoud van de eigen A4? Ik heb al moeite een betrouwbaar lijstje te vinden met welke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd per (bijv) 30.000 km. Ik heb een CD-ROM gekocht met een Engelstalige werkplaats manual en daarop staat een 'Maintenance' PDF met tientallen taken, maar nergens bij welke KM-stand dat moet. Bladerend door facturen helpt niet: omschrijvingen als "Longlife Onderhoud" € 310,14 (ex BTW) helpen (opzettelijk?) niet.

    Voor een andere auto heb ik een diagnose apparaat (Autel MD808Pro) en kan zelf service intervallen terugzetten, foutcodes lezen en DPF regeneratie 'uitlokken'.

    Samenvattend: Hoe kom ik aan genoeg info om het onderhoud (fatsoenlijk) zelf te doen?

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    In het service boekje staat dit beschreven, zowel de km- als de tijdafhankelijke activiteiten, in een overzicht voor alle Audi modellen van het betreffende modeljaar. Maar er staat niet in hoé.

    In Elsa(win) ook, maar dan in een interactieve vorm, onder “Maintenance Tables” op het startscherm. Je kunt daarvan dan wel een uitdraai maken om af te vinken. In Elsa kun je ook een beschrijving van de te verrichten werkzaamheden vinden.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 18-03-21 om 15:37.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Dank je voor je antwoord - als ik elsa(win) in een zoekmachine stop, dan kom ik langs een een stel (twijfelachtige) sites die me iets (illegaals) ter download aanbieden. Is dát (illegale software) wat men hier gebruikt om zelf onderhoud te kunnen doen?

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Dat zou zomaar kunnen...🤭
    Legaal is erwin.audi.com, voor een paar euro koop je een bepaalde tijd waarin je dan de gezochte info kunt downloaden.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 18-03-21 om 19:42.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    kan ik jou hier een plezier mee doen,
    complete garage handleiding!

    https://drive.google.com/drive/folde...70?usp=sharing


  6. #6

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Dank je wel! Dat gaat over een Audi A5/S5/RS5 type 8T/8F en lijkt erg op de (illegale) CD die ik kocht. Helaas géén tabel met service intervallen (of zoek ik niet goed?). Ik zoek iets dat hier op lijkt.

    Ik heb intussen een Haynes manual besteld en heb goede hoop dat daar iets bruikbaars in staat.

    Nogmaals bedankt - kan ik jou een plezier doen met mijn (illegale) CD voor een Audi A4 type B8? (Meelezers: ik laat dit 'maar' een week staan.)
    Laatst gewijzigd door Adriaanvn; 31-03-21 om 09:36. Reden: URLs toegevoegd

  7. #7

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Legaal is erwin.audi.com, voor een paar euro koop je een bepaalde tijd waarin je dan de gezochte info kunt downloaden.
    Dat was een goede tip, waarvoor mijn dank.

    Voor hen die zich (ook) afvragen of erWin een goed idee is, een korte beschrijving van wat ik heb gedaan:
    • Account aanmaken - e-mail afwachten, eerste keer inloggen, nieuw wachtwoord kiezen
    • Je VIN opzoeken in je service boekje of kentekenbewijs, intikken en in het klembord bewaren (Control-C, kopiëren)
    • Je laatste service gegevens opzoeken: datum, km stand en werkzaamheden
    • De huidige kilometerstand
    • Je VISA, MasterCard of American Express creditkaart onder handbereik
    • Inloggen op erWin
    • Ga naar "voertuig afhankelijke informatie" en kies voor één uur flat-rate en passeer langs de 'kassa' (vanaf hier snel werken, want je hebt maar een uur)
    • Sta pop-ups toe: er opent zich een nieuw venster met elsa software (is een beetje traag en niet iedere klik komt direct door)
    • Zoek naar 'maintenance tables' (ik had Engels als taal - wellicht kan dat ook in het Nederlands, maar ik ben voor snelheid gegaan en heb er niet naar gezocht)
    • Geef de gevraagde gegevens (zie boven), kies het type beurt (ik koos voor 'flexible' Inspection) en besluit welke 'extra' dingen uitgevoerd moeten worden, sommige preventief
    • En voilà: een onderhoudsschema voor deze auto met deze kilometerstand, mét een linkje naar de betreffende werkplaats handboek secties
    • De rest van het uur heb ik op het tabblad "Model afhankelijke informatie" PDFjes gedownload (waarbij het handig is als je al weet welke motor (CAGA) en versneliing (LLN) jouw auto heeft)


    maintenance.jpg

    Het geld dat ik bespaar op de aanschafprijs van de olie alléén rechtvaardigt de € 8,47 (€ 7,00 plus 21% BTW) voor een uurtje flatrate. Nu maar hopen dat mijn auto géén oude-auto-krakende scharnieren zal krijgen...
    Laatst gewijzigd door Adriaanvn; 31-03-21 om 11:32. Reden: Citaat toegevoegd (en iets aan het leren over het gebruik alhier)

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Een diesel is niet zo heel ingewikkeld natuurlijk als je wat kan, mijn 1.9tdi deed ik gewoon elk jaar, geen 30000 afwachten hoor, erg slecht. Het komt er op neer dat je alle vitale delen wisselt, de delen kan je zelfs nog origineel kopen bij ahw shop in DE.

    Wat ik deed elk jaar 15-25k

    Olie en inzet filter
    Luchtfilter
    Brandstof filter (hoeft niet elke keer maar deed ik wel)
    Interieur filter
    Bosch flatblade ruitenwissers
    Remolie check
    Stuurbekrachtiging olie check
    Ruitensproeier vloeistof vullen
    Deurscharnieren en sloten smeren
    Beetje schoonmaken en poetsen

    In je boekje kijken wanneer remolie vervangen moet worden en versnellingsbak controle op niveau.
    Remmen controleren op voldoende dikte en of het nog gangbaar is om de beurt.

    Kost je zo rond de 170-180,- aan onderdelen en sapje plus ruitenwissers, alles weer fris en kan je weer een jaartje sturen, ik gebruik een olie zuiger en haal hem leeg door de pijlstok (kan zijn dat nieuwere wagens die niet hebben) omdat je dan geen motor onderplaat hoeft te verwijderen, alleen de boven bedekking.

    Zie hier de pakketten voor jouw auto bijvoorbeeld,
    https://shop.ahw-shop.de/audi-teile/.../2.0-tdi-163ps
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    En weer iets geleerd: ahw-shop.de. Praktisch!

    Ik denk, dat als ik dit een tijd doe dat er wel een 'routine' ontstaat zoals Rol-Co die beschrijft. Mijn probleem is dat ik me nóóit heb beziggehouden met de details (maar met het betalen van facturen) en steun zoek voor waar te beginnen.

    Met de hier geboden hulp denk ik dat ik eruit ga komen! Dank!

  11. #10

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  12. #11
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.526
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Adriaanvn Bekijk Berichten
    En weer iets geleerd: ahw-shop.de. Praktisch!

    Met de hier geboden hulp denk ik dat ik eruit ga komen! Dank!
    Dan wil je dit ws ook wel overwegen / doen:
    http://www.audiforum.nl/forum/payments.php

    Goed om t forum in stand te houden!
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  13. #12

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HD1 Bekijk Berichten
    Dan wil je dit ws ook wel overwegen / doen:
    http://www.audiforum.nl/forum/payments.php

    Goed om t forum in stand te houden!
    En of! Ik zou best iets willen doneren, maar vind € 25 (de minimum bijdrage) een beetje veel voor de info die dit forum me (totnutoe) heeft aangereikt. Ik hoef ook geen status (Gold oid) en verwacht niet hier erg actief te worden of te gaan adverteren. Eénmaal in PayPal kan ik het bedrag niet achteraf aanpassen; is het een idee een optie voor een éénmalige bijdrage (ik denk aan € 5) toe te voegen?

  14. #13

    Standaard Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Adriaanvn Bekijk Berichten
    En of! Ik zou best iets willen doneren, maar vind € 25 (de minimum bijdrage) een beetje veel voor de info die dit forum me (totnutoe) heeft aangereikt. Ik hoef ook geen status (Gold oid) en verwacht niet hier erg actief te worden of te gaan adverteren. Eénmaal in PayPal kan ik het bedrag niet achteraf aanpassen; is het een idee een optie voor een éénmalige bijdrage (ik denk aan € 5) toe te voegen?
    Een OOOO rijder, kan toch wel 25€ missen
    Bijkomend voordeel, reclame vrij forum, PB versturen (anders pas bij minimaal 100 post).
    En gratis adverteren.

    Je kan ook 5€ overmaken om een advertentie te plaatsen, plaats je daarna geen advertentie.
    Heeft het forum toch je 5€.

    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  15. #14

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Ik heb mijn eerste onderhoudsbeurt zelf gedaan, gebruik makend van ErWin en Haynes. Haynes gaat nogal eens de mist in; niet alles in dat boek is van toepassing op mijn A4. Het beste bleek toch de van ErWin ge-downloade "Maintenance Manual", samen met de ErWin checklist. In Haynes staan wél veel goede tips voor mensen met wat minder ervaring.

    Waar de combinatie checklist/maintenance manual het laat afweten is bij de remmen. Op de checklist staat: "Controleer de dikte van de remblokken", maar in de maintenance manual staat niet wat de slijt-limiet is - daarvoor moet je te rade bij de (ErWin of illegale Audi) PDFjes over de remmen. MAAR: dan moet je wel eerst weten welke remmen je hebt. Dat staat op een sticker met PR nummers:

    PR-nummers.jpg

    Mijn A4 blijkt 1LT voor- en 1KW achterremmen te hebben; rondom heb ik nog 0,3 mm te gaan voor de schijven en 5,0 mm voor de blokken. Ik heb voor mezelf een formuliertje gemaakt om eea te noteren. Remmen en notities bij servicebeurt formulier.pdf Bij de volgende inspectie ga ik zó veel geld besparen, want dan ben ik rondom aan nieuwe remmen toe, die geïnstalleerd door de dealer nogal duur zijn, maar bij ahw-shop.de als 'kit' redelijk betaalbaar zijn.

    Het volgende probleem was het oliefilter. Ik had bij Autodoc een Champion filter besteld (nummer COF100580E) dat zou passen op de 2.0 Tdi 143 pk motor (volgens hun website). Dat blijkt niet zo te zijn: het filter dat eruit kwam heeft een 'pijpje' onderaan, en de filterdop heeft géén pijpje. Haynes gaat uit van een 'basic' cilindrisch oliefilter en een dop met pijpje. Ik heb dan bij een lokale Audi dealer een 071115562C gekocht (voor € 22,25, maar wel direct leverbaar). De Audi PDF over motorolie service (gemaakt door ErWin specifiek voor mijn VIN) noemt niet minder dan 3 varianten van het filter voor 4 cilinder 2.0 Tdi motoren, maar ik kan niet vinden hoe je dat vaststelt zonder het eerst open te maken. (Dus als iemand een toevoeging heeft... (de Audi dealer wilde mijn VIN en gaf me onmiddellijk het passende filter - zijn computer wist het wél)...)

    De eerdere tip van ahw-shop.de is waardevol: als je (ook) een Pietje Precies bent, dan heb je bij iedere oliewissel een nieuwe carterplug nodig. Het ontgaat me waarom (met een nieuwe koperen of aluminium pakking lijkt me niets mis). Bij Autodoc (en concurrenten) is zo'n carterstop niet te vinden, bij ahw-shop.de is het onderdeel van de "Inspektions Kit". De volgende keer koop ik die.

    Verder heb ik veel tijd nodig gehad om de blokkade van het water-afvoer pijpje van het luchtfilter op te heffen. Omdat ik niet wist hoe het in elkaar zit, heb ik het hele ding uitgebouwd, maar dat is moeilijk omdat je op de tast een connector onderaan het luchtfilterhuis moet losnemen. (Je moet de 'clip' INdrukken.) Uiteindelijk zit er een rubberen slangetje onderaan (dat je binnenin het huis kunt zien zitten) en daarin zit een (uitneembaar) plastic dopje met een klein gaatje, maar door dat dopje kun je het slangetje niet terugtrekken het luchtfilterhuis in. Als je weet waar je naar moet zoeken: het slangetje is van onder de auto zichtbaar en ik denk dat het dopje, éénmaal van boven eruit gedrukt, er zó weer ingedrukt zou zijn.

    Mijn Autel MaxiDiag MD808 Pro kan helaas niet lezen wat de roet-belasting van het DPF is. Dát is het enige puntje dat ik heb (moeten) laten zitten. (Of mis ik iets? Iemand?)

    Als laatste: Audi monteurs hebben meer haast dan ik. Mijn auto staat altijd binnen. De ruimte onder de voorruit lag vól met blaadjes en zo - volgens mij lag dat er al langer dan 30.000 km in. En natuurlijk waren ook die waterafvoer kanalen verstopt door de koek van organisch materiaal onderin.
    Laatst gewijzigd door Adriaanvn; 25-04-21 om 13:21.

  16. #15

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Offtopic:
    Terwijl ik iets leerde over PR-nummers trof ik een lijst aan, die ik in een spreadsheet heb gezet. VAG PR-number list.xlsx

    Dit is de doopceel van mijn A4:

    Code:
    E0A	No special edition
    7D5	DVD player
    4UE	Air bag for driver and front seat passenger
    6XK	Exterior mirrors: automatically dimming,electrically foldable/adjustable/heated
    5SL	Left exterior mirror: aspherical
    6TS	Right exterior mirror: aspherical, large viewing field
    1KW	Disc brakes, rear
    J0P	Battery 580A (105 Ah)
    1LT	Disc brakes, front
    1AS	Electronic stabilization program (ESP)
    1BA	Standard suspension/shock absorption
    3FA	Without roof insert (standard roof)
    5MA	Decorative inserts
    7X1	Park distance control
    F0A	No special purpose vehicle, standard equipment
    8GU	Alternator 140 A
    0G1	Gearshift lever
    0YJ	Weight range 9 installation control only, no requirement forecast
    0JG	Weight category front axle weight range 7
    TH3	4-cylinder diesel engine 2.0 L unit 03L.B
    3NZ	Rear seat bench unsplit, backrest split folding
    8BP	Bi-functional headlight with gas discharge lamp
    U2A	Instrument insert with km/h speedometer,radio-controlled clock, tachometer and trip odometer
    X0A	National sales program Germany
    1N1	Power steering
    2ZQ	Leather trimmed multi-function steering wheel for air bag system
    8Q5	Headlight-range adjustment, automatic/ dynamic with dynamic bending light (AFS 1)
    9Q8	Multi-function display/on-board computer
    8Z5	Not hot country
    D92	4-cyl. turbo dies. eng. 2.0 l/105 kW 4V TDI common rail Base engine is TH3/TG3/TM4/TP4/TP5
    7T6	Navigation system (MID)
    C3U	Alloy wheels 7.5J x 16 offset 45
    7K0	Without tire pressure warning light
    4X3	Side air bag front with curtain air bag
    2K1	Reinforced bumpers
    3PB	Left seat with electric seat adjustment,right seat manually height-adjustable
    4KC	Side and rear windows in heat-insulatingglass
    3Y0	Without roll-up sun screen
    4K4	Radio remote controlled central locking
    5D7	Carrier frequency 868 MHz without panic button
    1SA	Without additional front underbody guard
    7MG	Emission standard EU5
    Q1A	Standard front seats
    4GF	Windshield in heat-insulating glass

  17. #16
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Waarom dan toch bij autodoc besteld? Voor een paar tientjes meer had je alles bij ahw shop toch? En hoef je niet naar de dealer alsnog. Dat snap ik dan weer niet. Forum geld weggegooid

    Dat die stop erbij zit is omdat ze nogal eens vast kunnen zitten, rond gedraaid zijn, ringetje niet goed op de stop past enz enz, nu is het compleet en goed. Ik gebruik ze ook niet omdat ik hem door de peilstok leeg haal, kan je het filterhuis ook goed leegzuigen namelijk.

    Verder goed bezig, houd vol!
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  18. #17
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Adriaanvn : " dan heb je bij iedere oliewissel een nieuwe carterplug nodig. Het ontgaat me waarom (met een nieuwe koperen of aluminium pakking lijkt me niets mis)"

    Als je een bout vastzet met de fabrieksmatig voorgeschreven spankracht, span je de bout op een juiste manier op c.q. rekt hem uit zodat hij met de juiste klemspanning in de groeven en op het oppervlak klemt.
    Een oude bout is al eens opgerekt en daarom niet meer gecontroleerd- betrouwbaar op te rekken met die voorgeschreven spankracht voor de juiste klemspanning onder de gewenste bedrijfscondities.
    A3 8V etron, A3 8V 3 deurs, A3 8P 5 deurs
    BMW 528 station, BMW 518 station, BMW 320 sedan
    Ford Sierra, Ford Capri II, Ford Capri I, Ford Taunus, Ford Cortina

  19. #18

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Ik had de bestelling bij Autodoc al gedaan voordat ik lid werd van dit forum. Misschien had ik dat erbij moeten zetten. Ik hoopte eigenlijk dat iemand zou (kunnen) zeggen dat alle CAGA motoren hetzelfde type oliefilter gebruiken (en dat anderen daar iets aan zouden hebben).

  20. #19
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Adriaanvn Bekijk Berichten
    Ik had de bestelling bij Autodoc al gedaan voordat ik lid werd van dit forum. Misschien had ik dat erbij moeten zetten. Ik hoopte eigenlijk dat iemand zou (kunnen) zeggen dat alle CAGA motoren hetzelfde type oliefilter gebruiken (en dat anderen daar iets aan zouden hebben).
    Als je deze aangetikt had en naar beneden scroll

    https://shop.ahw-shop.de/2.0-tdi-aud...l-teile?c=2888

    passend bei folgenden Motoren
    Typ Motor
    2.0 TDI alle
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  21. #20

    Standaard Re: Alle onderhoud zelf doen: waar beginnen?

    Een oude bout is al eens opgerekt en daarom niet meer gecontroleerd
    Ik dacht dat het voorgeschreven koppel van 30 Nm de (nieuwe!) koperen of aluminium pakking voldoende vervormt. Dat de hele stop vervormd wordt had ik me niet voorgesteld. (Mijn BMW motorfiets op leeftijd herbruikt alle stoppen (motor, versnelling, final drive), maar schrijft de vervanging van de pakking na iedere keer losnemen voor.) Dank voor je uitleg.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •