Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Beste allen,

    Ik heb een audi a4 B8 avant van januari 2009. Het probleem is dat na een stilstand van enkele dagen ( meestal 2, soms 1 ) de accu zo ver leeg is dat de auto niet meer start.

    Er komen tikkende geluiden onder de motorkap en hij blijft proberen te starten tot de accu dus echt helemaal plat is en zelfs de sleutel niet meer verwijderd kan worden.

    Nu heb ik een multimeter tussen de minpool van de accu en de kabel die daar oorspronkelijk opzat aangesloten en meet ik 0,32A continu ( na afsluiten iets hoger maar na een aantal minuten blijft hij hier op steken )

    Nu heb ik achterin de bagageruimte rechts een zekering getraceerd die dit veroorzaakt. Volgens de boekjes is dit: DC/DC-omvormer pad 1.

    Deze zekering zou een 40 A moeten zijn maar bij mij zit daar een 7,5 A in?? De zekering zit in het bruine rekje nr 3.

    Mijn vraag dus wat zou dit kunnen zijn?

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Die 40A zekering op nr 3 is alleen voor hybride wagens. Bij mijn Q5 is het bruine rekje bijna leeg, er zitten maar drie zekeringen in.
    Er zal wel iets naderhand zijn ingebouwd, zekering eruit laten en kijken of iets het niet doet.

    Als het probleem daar niet zit zou ik als eerste de accu even (laten) testen.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Ik ben nog even verder op onderzoek gegaan en nu blijkt als deze zekering eruit is de MMI niet opstart. Als ik deze aanzet komt even het startscherm in beeld ( 3 sec ) waarna het beeld weer zwart word. Als ik de zekering terug plaats werkt dit wel weer...

    Ik heb wel al lang last van slechte radio ontvangst ... misschien toch ooit iemand iets bij geknutseld...

    Als iemand ideeën heeft hoor ik dat graag!

  4. #4

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Heb je wel een goede accu die ook op de juiste manier is aangeleerd, klinkt een beetje als battery management dat de kluts kwijt is dat kan bijvoorbeeld als de accu geplaatst is en zonder aanleren is vervangen?

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    De accu is vorig jaar vervangen bij een garage. Daarnaast hebben ze toen 2 deur sloten vervangen omdat de deuren niet meer open gingen.

    Ik ga ervan uit dat dit goed is gebeurd. Er zit een Bosch 95ah accu in. Exacte type zou ik na moeten kijken.

    Na verder onderzoek heb ik een elektrisch schema gevonden waarop de 7,5 A zekering staat. Deze is dus wel van Radio / navigatie ...


    Hoe kan ik controleren of de accu goed is in geleerd?
    Laatst gewijzigd door Froogle; 25-03-21 om 22:13.


  6. #6
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Als die het een jaar goed heeft gedaan lijkt het me niet waarschijnlijk dat het BEM ineens van slag is, het systeem is (bovendien) zelflerend.
    Voor de zekerheid zou ik de accu even laten testen om de accu uit te kunnen sluiten als oorzaak. Ook nieuwe accu’s kunnen stuk gaan.

    En 0,32 A ruststroom is duidelijk teveel, als dat idd het geval is via het circuit van deze zekering zou ik aan een probleem met de radio/navigatie unit denken, komt vaker voor, zie: https://www.audiforum.nl/forum/model...i-op-mute.html
    Laatst gewijzigd door Kees B; 26-03-21 om 03:21.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Thnx voor je reactie, ik ga hier mee verder. Ik meld het wel als ik iets gevonden heb.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Vandaag nog wat dingen bekeken en los gehaald. Het blijkt dat als ik de “ Regelapparaat en ontvanger autoradio” ontdoe van alle stekers dan zakt het amperage naar 0,007. Dat lijkt mij goed. Ook als ik bij dit apparaat de witte steker (antenne?) los haal en terug zet dan is mijn ontvangst van de radio ineens super goed en ook veel meer zenders.

    Ik vermoed alleen dat dit kastje de hele bende van de audio/mmi/navigatie aan stuurt. Correct me if I’am wrong! Is dit kastje een kwestie van uitwisselen of moet dit ook ingeleerd worden?

    Hoor graag van iemand die hier iets van weet!

  10. #9

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Met een verkeerd / of niet in geleerde accu kunnen modules soms van slag raken niet in rust komen waardoor je stroomverbruik in rust toestand te hoog blijft ik zou dat even checken want of vergeten of niet mee bekend je zou de eerste niet zijn die van alles vervangt om er vervolgens achter te komen dat je battery management niet juist is geconfigureerd.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Dankjewel voor uw reactie .. ik ga dit na laten kijken. Misschien iemand in omgeving Den Bosch die daar iets mee kan?

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Hallo allen, vandaag is de auto eindelijk bij een dealer geweest en die heeft een Ruststroommeting gedaan en doormiddel van eleminatie er achter gekomen dat het de radiomodule in de kofferruimte de boosdoener zou moeten zijn.

    Is dit een kwestie van uitwisselen of moet dit ingeleerd / geprogrammeerd worden? Weet iemand een adres voor 2e hands spul hier in?

    Verder is naar voren gekomen dat de vacuumpomp, kleppendeksel en distributiedeksel olie lekt.
    Ook de Krukaskeering voor lekt. Weet er iemand een adres in de omgeving van Den Bosch die hier raad mee weet??

  13. #12
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Autoparts Veghel kan je vast met alles helpen.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Bedankt, ik ga daar even informeren.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Ik heb ook de ervaring dat mijn accu na enkele dagen stilstand te leeg is om nog te kunnen starten. Heel irritant inderdaad. Nooit eerder opgevallen toen er nog elke dag in reed. Nu vanwege vaker thuiswerken gebeurt dit.
    Bij de laatste onderhoudsbeurt heb ik dit gemeld bij de Audi garage. Zij gaven aan dat er geen originele accu in zit en er geen code van bekend is, welke in het VCDS systeem opgegeven moet worden. De accu is twee jaar geleden zelf door mij vervangen met een VARTA I1 Silver Dynamic 110Ah. Prima accu, maar zonder BEM-code blijkt.
    Audi garage adviseert een originele nieuwe te plaatsen voor een gereduceerd prijsje van €418,-. Ze geven aan dat er een accu in moet met artikelnummer is 000915105DL.
    Weet iemand of mijn huidige Varta accu ook gewoon in het VCDS systeem opgevoerd kan worden, zodat het accu management systeem dit 'weet' en niet mijn accu nu gaat 'leeg' managen?
    Alvast dank,
    Gr. Frans

  16. #15
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.303
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    om een nieuwe accu kenbaar te maken, hoef je alleen maar een enkel cijfertje van de huidige code te veranderen.
    de BEM ziet dit en begint overnieuw met een nieuwe accu.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Posts
    308
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    En Froogle, nieuwsgierig wat is er nu uitgekomen met je accu probleem> opgelost, en hoe?

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Posts
    9
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Accu bij stilstand na 2 dagen leeg

    Hoi ragazzi, sinds ik weet dat het de radio module is die de accu leeg trekt heb ik daar een schakelaar tussen zitten, contact uit = voeding weg 😁.

    De oplossing is er .., alleen de uitvoering nog …

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •