Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Vreemd geluid 3.0 TDI

  1. #1
    RappeFiets's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    208
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Vreemd geluid 3.0 TDI

    Goedemorgen,

    hierbij het linkje naar het geluid: https://youtube.com/shorts/rg7RpDm7vJ4?feature=share

    het verhaal erbij is als volgt:
    motor prestaties zijn perfect
    Uitlezen vcds geeft geen fouten
    geluid is er nadat de motor goed warm is en even lekker zijn benen heeft kunnen strekken
    als ik de motor bij het hoorbare geluid uit zet en direct weer start is het weg
    geluid is het hardste hoorbaar bij het oliefilter

    wat zou het kunnen zijn, hebben jullie suggesties?

    brandstofpomp lijkt mij niet omdat als ik met mijn oor daar luister het geluid afneemt.
    zelf denk ik aan iets bij de egr, wellicht de vacuemklep die daar zit?
    het lijkt mij iets van een vacuem lek omdat het geluid er ook niet altijd is maar voordat ik nu gelijk alles uit elkaar ga trekken ben ik benieuwd naar jullie feedback.

    anyway hoor graag wat jullie denken.

    tot slot even een foto. Het rode gebied is waar het geluid het meest hoorbaar is. (Foto heb ik van internet en zo te zien is dit blok in een niet al te beste staat )
    C50068A2-1B2A-458A-926F-F463C8B2A847.jpg
    Laatst gewijzigd door RappeFiets; 16-05-21 om 10:49.

  2. #2
    RappeFiets's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    208
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Vreemd geluid 3.0 TDI

    IMG_1263.jpg
    inmiddels een kleine update.
    het geluid komt van de rood gemarkeerde leiding weg. dit is de olie leiding die naar de turbo gaat. aan de turbo zijde is het geluid niet hoorbaar met een stethoscoop. bij het rood gemarkeerde gedeelte wel. voor zover ik kan zien komt de leiding uit het blok vandaan. als ik het geluid nogmaals moet omschrijven klinkt het een beetje als een sjirpende lager. het vreemde is echter dat zodra ik de motor af zet en meteen weer aan het geluid weg is. het geluid lijkt alleen te komen na langere stukken rijden waarbij de motor goed op temperatuur is en een buitentemperatuur van +20 graden.
    Schermafbeelding 2021-06-01 om 14.45.37.jpg
    als ik mij niet vergis is nummer 9 op het bovenstaande plaatje de specifieke leiding in kwestie. Als ik dan kijk naar wat er allemaal een sjirpend geluid zou kunnen maken kom ik uit bij nummer 16 (in de behuizing van het olie filter zit een bypass valve) of nummer 17 (dat is een breather control valve voor de crankcase). In eerste instantie had ik het idee dat het geluid uit het olie filter kwam maar bij mijn weten kan een filter niet zo een geluid maken. Nu ik weet dat er een klep in zit is hij wel verdacht nummer 1.

    Iemand ideeën, tips of advies?

    update: zou het de oil pressure switch kunnen zijn nummer 4??
    Laatst gewijzigd door RappeFiets; 01-06-21 om 15:15.

  3. #3
    RappeFiets's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    208
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Vreemd geluid 3.0 TDI

    4 is alleen maar een sensor, die is het niet. Ik denk dat ik nummer 17 ga vervangen de PCV valve. Wat ik zo lees kunnen deze een whistling noise veroorzaken.
    Om erbij te komen moeten inlaat en egr los. Kan ik gelijk swirl flaps mee pakken en egr reinigen.

    To be continued.
    Laatst gewijzigd door RappeFiets; 03-06-21 om 09:32.

  4. #4
    RappeFiets's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    208
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Vreemd geluid 3.0 TDI

    Opgelost. PCV overleden.

  5. #5
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.526
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Vreemd geluid 3.0 TDI

    mooi!
    kon je er goed bij?
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.


  6. #6
    RappeFiets's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    208
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Vreemd geluid 3.0 TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HD1 Bekijk Berichten
    mooi!
    kon je er goed bij?
    Nou goed wil ik niet zeggen maar ik kon er bij. Lastigste was om de aansluiting van de uitlaat op de egr los te krijgen. Je kunt namelijk niet zien wat je aan het doen bent, laat staan dat je er een beetje bij kunt. Maar goed its done en hij loop nu als een zonnetje. Zelf nog weer ietsje rustiger dan voorheen.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Vreemd geluid 3.0 TDI

    Goed gedaan! En chappeau voor je doorzettingsvermogen!

    Ik heb hier ook nog een 3.0tdi met vuile egr maar ziet er uit als een heel klusje.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8
    RappeFiets's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    208
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Vreemd geluid 3.0 TDI

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Goed gedaan! En chappeau voor je doorzettingsvermogen!

    Ik heb hier ook nog een 3.0tdi met vuile egr maar ziet er uit als een heel klusje.
    Thanks! Zelf heb ik de egr alleen schoongemaakt tpv de klep die erin zit en de in en uitlaat. Het interne gedeeld waar de warmtewisselaar zit heb ik niet veel aan gedaan. Mijne was ook niet zo vuil alleen een beetje zwarte aanslag. Wat ik zelf het gedaan met de bovenste inlaat manifold is gereinigd met ovenreiniger vd kruitvat. Er staat op dat je het niet op alu moet gebruiken maar bij mij werkte het prima en liet het geen aanslag of corrosie sporen achter.
    Denk al met al heb ik 2 dagen op mijn gemakt gesleuteld en alles rustig schoongemaakt en bekeken. aangezien ik geen monteur ben en het voor mijn plezier doe gaat het bij mij wat trager maar wel met meer liefde.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •