Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

  1. #1
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.537
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Ik heb een probleem met mijn A4 B8 avant.
    Er zit een heel vervelend (knakkend) geluid aan de voorkant van de auto.
    Maakt niet uit of ik een bocht maak, rechtdoor ga. Het is niet de motor, bij stilstand hoor ik niks.
    Wel typisch, als de auto koud is hoor ik niks, pas als er een stuk gereden is komt het geluid tevoorschijn.
    Het geluid is ook nadrukkelijker aanwezig bij stapvoets rijden.
    Het lijkt op een aandrijfas, maar die zijn beide niet al te lang geleden vervangen vanwege defecte stofhoezen.
    Nu kan er natuurlijk een homokineet toch kapot gaan, ik snap alleen de link met koud zijn niet goed. Een homokineet lijkt me defect, niet alleen bij warm zijn. Terwijl ik dit schrijf befenk ik me, zou het vet op kunnen zijn? Dus afgekoeld wel goed maar op temperatuur te lage viscositeit?
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Er kan te weinig in zitten, warm slingert het in de hoes en als je dan thuis staat kan het een paar uur "lekken" op de as, dan heb je koud weer even smering totdat alles er uit geslingerd is.

    maar het kan zo maar een wiel lager zijn, die maken ook vreemde geluiden, en als de assen er uit zijn geweest misschien wat te lijden gehad, kijk ook of die aandrijfas moeren wel helemaal vast zitten.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.537
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Ik ga volgende week naar Doen Donkers. Zijn eerste reactie was een defect differentieel. Ik hoop dat het iets anders is, anders wordt het een duur grapje.

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Oh, dat zou niet best zijn.

    Waar is het premium van audi gebleven.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.081
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Oh, dat zou niet best zijn.

    Waar is het premium van audi gebleven.
    Nog steeds aanwezig in het prijskaartje.


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yzy Bekijk Berichten
    Nog steeds aanwezig in het prijskaartje.
    Ja daar wel, maar de problemen die ik laatste tijd hoor en zie zijn toch dingen die veelal bij de goedkope merken niet eens meer voorkomen. Extreem olie verbruik en kapotte bakken, aandrijf assen enz.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.537
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Ik ben alvast aan het zoeken naar een reparatieset voor de homokineet.
    Nu vind ik verschillende types, buitenvertanding is haast wel zeker 42 tanden, binnen vertanding zie ik 27 en 28.
    Ik denk dat het de uitvoering met 27 tanden binnen is, maar ik weet het niet helemaal zeker.

    Heeft iemand hier het correcte OEM nummer voor de aandrijfas of de homokineet?
    Het is een A4 B8 2.0 TDI met CAGA motor, bouwjaar 2009, 6 bak handgeschakeld.
    Laatst gewijzigd door madfred; 06-06-21 om 19:07.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Deze zou het moeten zijn denk ik, tot bouwjaar 7-2011 geen quattro. 8K0407271Q voor de as.


    https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../4/407-407040/

    Het kan ook nog de binnenste zijn natuurlijk, ik heb van de week een set aandrijfassen compleet (nieuw) gekocht voor onze mini, die heeft een irritante onbelans in 1 van de assen, waarschijnlijk de lange.

    Maar die zie ik niet tekoop voor jouw b8 2.0tdi 16v, wel voor de Quattro

    https://www.ebay.de/itm/313502712792...QAAOSwNMhggTdv


    of gebruikt
    https://www.ebay.de/itm/264729278710...gAAOSw3DFeu22i

    maar die zijn er waarschijnlijk in nederland ook op de onderdelenlijn, het is wel een aparte lijkt het.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.537
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Zojuist bij Audiparts in Veghel geweest. De oorzaak is een lagerhuis in de bak, deze is uitgeslagen waardoor het lager los komt te zitten.
    Bak moet eronder uit, huis uitboren en overmaats lager plaatsen.
    Reparatie van €800-900

    Andere, goedkopere maar ook minder kwaliteit, tussen lager en lagerhuis shims plaatsen om de ruimte op te vullen.
    Voordeel is dat de bak er niet onder uit hoeft, nadeel is dat het probleem kan terugkomen.
    De auto heeft 410000 km gelopen, wat is nu wijsheid.

  11. #10
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Ik heb weinig vertrouwen in shims, lager hoort helemaal rondom vast te zitten.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  12. #11
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.537
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fons716 Bekijk Berichten
    Ik heb weinig vertrouwen in shims, lager hoort helemaal rondom vast te zitten.
    Klopt, maar ik zit erover te denken om voorlopig de boel met shims vast te zetten, en later (bv bij koppeling vervangen), de boel uit te honen en degelijk te repareren.
    Op youtube zag ik een filmpje waarin de reparatie werd uitgevoerd, alleen werd daar niet de bak eronder uit gehaald, er werd ruimte gemaakt door de linker veerpoot/schokbreker, etc te verwijderen. Daarna werd er een speciaal stuk gereedschap geplaatst, redelijk "eenvoudig".
    Alleen, het stuk gereedschap zal wel een paar centen kosten. Als je het uberhaupt al kunt kopen/huren ergens.

    https://www.youtube.com/watch?v=Hz4Prsqw3qo

    Edit, het gereedschap is te koop, maar kost maar liefst 1250-1400 Euro.
    Zelfs huren kost al 500 Euro.
    Laatst gewijzigd door madfred; 19-06-21 om 10:58.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  13. #12
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Misschien kan je iets regelen samen met autoparts veghel, sam sam dat ding kopen, ik neem aan dat het wel meer voor gaat komen bij ze. Jij wat goedkoper uit, apv een tooltje.

    Hier is ie tekoop, maar geen koopje.
    https://www.ebay.co.uk/itm/174577060...kAAOSwmSdaXIey
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  14. #13
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.336
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Geen idee hoeveel speling je nu hebt maar als je bv op 2 plaatsen het opvult komen daar de krachten op...als dat oppervlakte te klein is slijt het op die plaats nog sneller en verder uit en dan valt er niets meer op te boren.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  15. #14
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.537
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat niet alleen de radiale speling in het lagerhuis, maar zeker ook de axiale speling van het lager een probleem kan zijn. Het schijnt voor te komen dat het lager niet goed wordt opgesloten door de klemplaat, hierdoor kan het lager gaan draaien in het huis. Oplossing is dan meten hoeveel je te kort komt, in het huis opvulringen leggen (origineel Audi 0B4 409 227), en dan weer vastzetten (met versterkte M8x25 boutjes, 10.9 in plaats van 8.8). Het lager wordt dan beter vastgeklemd en gaat dan niet meer draaien. Dat is in ieder geval de theorie :-)

    Dat is op zich wel op te lossen, alleen heb ik dan onder andere een nieuw lager nodig. Het artikelnummer van het lager is 0B4 409 294 D.
    Als ik dit lager opzoek, dan krijg ik drie verschillende maten te zien, of 35 x 62 x 41, 35 x 62 x 22 of 35 x 62 x 14
    Is er iemand met ETKA die me de juiste maat kan geven? Ik kan natuurlijk de boel uit elkaar halen en meten, maar ik heb het lager liever voor die tijd in huis.

    Het gaat dus om een Audi A4 B8 2.0TDI (CAGA) met handgeschakelde 6-bak (2009).
    Laatst gewijzigd door madfred; 20-06-21 om 13:20.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  16. #15
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Correct, 0B4 409 294 D, “groeven-kogellager”, 35x62x22.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  17. #16
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Knakkend geluid bij aandrijving (?)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madfred Bekijk Berichten
    Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat niet alleen de radiale speling in het lagerhuis, maar zeker ook de axiale speling van het lager een probleem kan zijn. Het schijnt voor te komen dat het lager niet goed wordt opgesloten door de klemplaat, hierdoor kan het lager gaan draaien in het huis. Oplossing is dan meten hoeveel je te kort komt, in het huis opvulringen leggen (origineel Audi 0B4 409 227), en dan weer vastzetten (met versterkte M8x25 boutjes, 10.9 in plaats van 8.8). Het lager wordt dan beter vastgeklemd en gaat dan niet meer draaien. Dat is in ieder geval de theorie :-)

    Dat is op zich wel op te lossen, alleen heb ik dan onder andere een nieuw lager nodig. Het artikelnummer van het lager is 0B4 409 294 D.
    Als ik dit lager opzoek, dan krijg ik drie verschillende maten te zien, of 35 x 62 x 41, 35 x 62 x 22 of 35 x 62 x 14
    Is er iemand met ETKA die me de juiste maat kan geven? Ik kan natuurlijk de boel uit elkaar halen en meten, maar ik heb het lager liever voor die tijd in huis.

    Het gaat dus om een Audi A4 B8 2.0TDI (CAGA) met handgeschakelde 6-bak (2009).
    Dat lijkt me meer de oplossing NA het uit draaien en verbussen, dat is door het meedraaien nu al uitgesleten namelijk dus kan je het lager wel gaan klemmen met de ringen en andere boutjes maar de radiale speling heb je nu al.
    Wil je het goed maken moet je beide doen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •