Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Achterklep half open

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2021
    Leeftijd
    25
    Posts
    39
    Kudos
    0

    Standaard Achterklep half open

    Dag Allemaal,

    Ik heb een probleem met mijn automatische achterklep van mijn A4 b8 avant uit 2008. Het is een prachtige auto, en probeer deze dus op het beste te onderhouden.

    Het korte verhaal:

    De automatische achterklep van mijn avant gaat maar voor de helft open. Nu was het idee dat de motoren te weinig kracht konden leveren om de klep volledig open te duwen. Ik heb de beugels van de achterklep aan de motoren verwijderd om eens te testen wat er zou gebeuren. Zonder enige druk van de achterklep stoppen de motoren op exact dezelfde plek als zonder gewicht. Dus op de helft van de open positie. Dit lijkt dus puur een softwarematig of positiesensor gerelateerd probleem. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen zodat de achterklep weer volledig open gaat?


    Het lange verhaal:

    De achterklep had eerst problemen met volledig open gaan. Na het vervangen van de gasveren voor nieuwe, is dit probleem verholpen.
    Hierna heeft een familielid tot 5x toe de achterklep geprobeerd dicht te duwen door automatisme. De laatste keer was het echt raak en sindsdien gaat de achterklep maar voor de helft open. Hierna naar Audi gegaan. Hun hebben het trucje geprobeerd met de knop 10seconden inhouden (dit wist ik ook al) en toen ging de achterklep helemaal niet meer open!

    Eenmaal thuis moest de achterklep wel open en bij het voorzichtig open duwen, kwam een motor bijna het plafond uit. Eindstand, een schroefje was lost gekomen die de motor bij elkaar hield.

    Na wat onderhoud de motor weer terug op de plek gekregen. De klep gaat ook netjes dicht bij volledig open, maar gaat weer half open.

    Hierna weer naar Audi gegaan, want heb gelezen dat ze ook gesteld moeten worden. Na diagnose zouden er 2 volledig nieuwe motoren in moeten. Tevens waren ze niet origineel zei Audi. Dit terwijl allebei de motoren uit hetzelfde productiejaar komen als de auto (11/2008) en allebei een Audi logo sticker en productiecode hebben?? Totale kosten, 1800 euro. Totaal beklopt.

    Nu dus zelf nog wat onderzoek gedaan of beide motoren het doen, ja, die doen het.


    En nu het vreemde van alles is het volgende:

    Als je de motoren hun positie ziet al een klok, beginnen ze op 6 uur. Als je de achterklep open maakt, gaan ze met de klok mee helemaal naar 11 uur bij volledig open. Ze stoppen nu dus op 8/9 uur. Dan trek je de conclusie dat de motoren niet genoeg druk kunnen opbouwen om de klep open te duwen.

    Maar wacht..... eens proberen voor de leuk. Nu heb ik de motoren helemaal afgekoppeld, zonder enig gewicht en ze toen eens geprobeerd. Wat blijkt nu, ze beginnen vanuit 6 uur en stoppen weer bij 8/9 uur. Ze hebben geen enkel gewicht of tegendruk, en toch stoppen ze op 8/9 uur?

    Hoe kan dit? Is er een positiesensor ergens kapot?

    Wie heeft er eventueel de kennis of middelen om mij hier mee te helpen?


    Alvast bedankt!



    Zie bijlage en link voor een filmpje!


    20211021_171226.jpg
    20211021_171233.jpg

    Filmpje van de achterklep: https://youtu.be/4UxseKy-6eM
    Laatst gewijzigd door BodhiM; 08-11-21 om 18:00.

  2. #2

    Standaard Re: Achterklep half open

    Weet niet of dat op de B8 ook zo is.
    Maar op een B9 kun je de uiterste stand van uitval programmeren, met de knoppen (Ivm met bv hoogte van je garage).
    Als dat bij de B8 ook zo is, de geprogrammeerde uitval resetten en je maximale uitval programmeren.

    Peeet


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  3. #3
    RappeFiets's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    208
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Achterklep half open

    Ik weet dat toen ik mijn klep elecktrisch heb gemaakt het ook even klooien was en de boel ook een keer niet meer naar behoren werkte… je kunt middels vcds de max opening instellen. Ik weet alleen niet meer welk kanaal het is. Misschien als je ff googled dat je het kunt vinden. Zo te horen lijkt het mij ook een probleem met de instelling.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2021
    Leeftijd
    25
    Posts
    39
    Kudos
    0

    Standaard Re: Achterklep half open

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RappeFiets Bekijk Berichten
    Ik weet dat toen ik mijn klep elecktrisch heb gemaakt het ook even klooien was en de boel ook een keer niet meer naar behoren werkte… je kunt middels vcds de max opening instellen. Ik weet alleen niet meer welk kanaal het is. Misschien als je ff googled dat je het kunt vinden. Zo te horen lijkt het mij ook een probleem met de instelling.
    Dit was dus ook mijn gedachte. Zou iemand moeten vinden die dus goed is met VCDS maar geen idee wie in Limburg. Heb al meerdere zaken gebeld.
    Persoonlijk veel gezocht op google, kan bijna niks vinden. Daarom een forum gestart hahaha.
    Dank!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peeet Bekijk Berichten
    Weet niet of dat op de B8 ook zo is.
    Maar op een B9 kun je de uiterste stand van uitval programmeren, met de knoppen (Ivm met bv hoogte van je garage).
    Als dat bij de B8 ook zo is, de geprogrammeerde uitval resetten en je maximale uitval programmeren.

    Peeet
    Hey Peet

    Dank voor je reactie. Hoe zou dit dan in zijn werk gaan? Er zit bij de B8 een knop op de achterklep. Deze kun je inhouden om de maximale stand aan te geven. Ik neem aan dat je dit bedoel. Dit heb ik geprobeerd en hielp helaas niet. Wellicht bedoel je iets anders?
    Laatst gewijzigd door BodhiM; 09-11-21 om 09:07.

  5. #5

    Standaard Re: Achterklep half open

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peeet Bekijk Berichten
    Weet niet of dat op de B8 ook zo is.
    Maar op een B9 kun je de uiterste stand van uitval programmeren, met de knoppen (ivm met bv hoogte van je garage).
    Als dat bij de B8 ook zo is, de geprogrammeerde uitval resetten en je maximale uitval programmeren.


    Peeet

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BodhiM Bekijk Berichten
    Hey Peet

    Dank voor je reactie.
    Hoe zou dit dan in zijn werk gaan?
    Er zit bij de B8 een knop op de achterklep.
    Deze kun je inhouden om de maximale stand aan te geven.
    Ik neem aan dat je dit bedoel.
    Dit heb ik geprobeerd en hielp helaas niet.
    Wellicht bedoel je iets anders?


    Zo gaat het programmeren van de uiterste uitval op de B9, weet niet of het op de B8 ook zo gaat.
    Bij de gewenste uitval, knop vasthouden (+/- 4 a 5 sec) tot bevestigings piep/knipperen verlichting

    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld


  6. #6
    EJ Quattro's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Leeftijd
    39
    Posts
    115
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6

    Standaard Re: Achterklep half open

    RS6 C7 Dynamic Plus
    Ex: S4 Avant 3.0TFSI Quattro, A4 Avant 2.0TFSI Quattro, Corrado 2.0 16V, Golf 5 GTI 292pk

  7. #7

    Standaard Re: Achterklep half open

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EJ Quattro Bekijk Berichten
    Is hetzelfde als hierboven geplaatst


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2021
    Leeftijd
    25
    Posts
    39
    Kudos
    0

    Standaard Re: Achterklep half open

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EJ Quattro Bekijk Berichten
    Dank voor je reactie. Zoals ik al beschreef in de post. Deze truc met 10 seconden inhouden heeft helaas niet gewerkt.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •