Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    Raar dat er nog geen topic was over olieverbruik met deze motor!

    Onlangs heb ik een A4 met de 1.8 TFSI 170pk (motorcode CJEB) gekocht, met ~200000km, die nu redelijk wat olie lijkt te gebruiken. Al 1 keer 0.9 liter erbij moeten gooien na 1500 km (na het kopen), wat me best wel excessief lijkt. 500km verder zit het weer op 3/4e.

    Heeft iemand soortgelijke ervaringen met deze motor na zulke kilometerstanden? Hier en daar lees ik vooral dat het geen olie verbruikt, dus het is me nog onduidelijk of het toch iets met de olieschraapveren te maken heeft, of dat het eerder een ander onderdeel is dat voor het olieverbuik zorgt. Verbruik zou meer op 1:15000 moeten liggen, als ik verschillende posts lees over de EA888 Gen3 motoren.

    Over 500km update ik in ieder geval weer de verkoper, hopelijk kan dit onder garantie gefixt worden...

  2. #2

    Standaard Re: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    De EA888 gen2 is berucht om z’n olieverbruik. Ik vraag me af of je wel een gen 3 hebt?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HJR Bekijk Berichten
    De EA888 gen2 is berucht om z’n olieverbruik. Ik vraag me af of je wel een gen 3 hebt?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Volgens deze site zou ik inderdaad een gen 3 moeten hebben.

    Volgens deze Duitse gast zou de carterventilatie misschien nog iets kunnen zijn.

  4. #4

    Standaard Re: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    De CJEB is inderdaad een EA888 gen 3 en staat normaliter niet bekend om zijn olieverbruik, ik heb er zelf een gehad en die verbruikte met +/-240dkm nog geen druppel tussen de beurten door. Wel verving ik om de 15dkm mijn olie, die lange onderhoudsintervallen van 30dkm is echt veel te lang, gebruik van goede kwaliteit olie is tevens belangrijk. De carterventilatie is inderdaad iets dat ook bij de EA888 gen 3 iets is dat vaker problemen geeft daarbij als je hem vervangt pak een originele de aftermarket geven eigenlijk allemaal problemen een OEM Audi / VW kost ook niet de wereld (€75,-).

  5. #5
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.654
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    Is de motor versleten gebruik dan een dikkere olie tot 5w50. (Kendall)
    Het olieverbruik zal flink dalen.
    Diverse TFSI rijders gebruiken het met succes.
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    Klinkt hoopgevend! Had ook vooraf goed gezocht naar eventuele olieverbruiksproblemen. Alles wees erop dat er geen sprake van zou moeten zijn, maar waren allemaal meldingen van toen het ding wat nieuwer was.

    Mocht dat het zijn, dan vervang ik het zeker met OEM spul.

    Blijkbaar zou de aanzuiging bij de motorolie vulgat significant moeten zijn bij een slecht carterventilatiesysteem, dat ga ik straks nog testen. Heb al gekeken en het transparante plastic is in ieder geval flink vergeeld.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    Update:

    Ondertussen toch voor een motorrevisie gegaan bij Vagtechniek, en olieverbruik is naar ongeveer nul gegaan (over de 2000km na de revisie). Carterventilatie had dus niet geholpen.

    Verder ook fijn om zekerheid te hebben over de ketting en de rest wat eromheen zit Maar wel duur

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    Hi,

    Ik heb soortgelijke problemen met mijn a4. Sinds een tijdje is het olieverbruik erg hoog. Ik heb nu 4l. toegevoegd op 4000km.

    Is het volledig reviseren van de motor de enige oplossing? De motor code is CJEB, de wagen komt uit het jaar 2013. Ik heb bij de laatste beurt laten checken of lekkages maar die waren niet aanwezig, niks bijzonders volgens de monteur.

    Ik dacht dus eigenlijk dat deze modellen geen last meer hadden van een excessief olieverbruik, maar blijkbaar toch wel.

    Ben eigenlijk wel benieuwd of VAG techniek verder nog iets hierover wist te vertellen?

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Gr Jean-Paul

  10. #9
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.654
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paullie1995 Bekijk Berichten
    Hi,

    Ik heb soortgelijke problemen met mijn a4. Sinds een tijdje is het olieverbruik erg hoog. Ik heb nu 4l. toegevoegd op 4000km.

    Is het volledig reviseren van de motor de enige oplossing? De motor code is CJEB, de wagen komt uit het jaar 2013. Ik heb bij de laatste beurt laten checken of lekkages maar die waren niet aanwezig, niks bijzonders volgens de monteur.

    Ik dacht dus eigenlijk dat deze modellen geen last meer hadden van een excessief olieverbruik, maar blijkbaar toch wel.

    Ben eigenlijk wel benieuwd of VAG techniek verder nog iets hierover wist te vertellen?

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Gr Jean-Paul
    A6 2000tfsi 2008.
    Verbruik van 1liter op 2000km ben ik Mobil 5w50 full synthetic gaan gebruiken en is het verbruik nu 1liter op 5000km. (Quote van het forum)

    Bij een koude start altijd 10sec stationair laten draaien.
    Normaal warm rijden.

    Ik doe dit bij alle auto's met een hoog olieverbruik en het werkt. Nooit gekke zaken meegemaakt.

    Een revisie van minimaal 4000euro kan altijd nog.

    Als je gaat racen op het circuit mag er zelfs 10w60 in.
    Laatst gewijzigd door Bert A4; 26-11-22 om 10:40.
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

  11. #10
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    @Paullie1995
    De CJEB uit 2013 heeft nog steeds zuigers met een ééndelige olieschraapveer. Weliswaar met iets grotere afvoergaatjes dan de motoren uit de periode 2008-2012 maar nog steeds te klein, waardoor risico van verstopping bleef bestaan. Het aantal klachten is wel (sterk?) verminderd, en de klachten treden ook pas bij hogere km standen op. Je hebt dus gewoon pech denk ik, en zult nieuwe zuigers nodig hebben.
    Pas eind 2015 kwam Audi met de definitieve oplossing, de driedelige olieschraapveer met grote openingen.
    Zie ook: http://hartogtuning.nl/?p=1171
    Laatst gewijzigd door Kees B; 26-11-22 om 11:34.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  12. #11

    Standaard Re: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    Dank voor je reactie Kees! Dat is balen maar niks aan te doen. Had gehoopt dat er mogelijk nog andere oorzaken konden zijn. Ik ga maar eens contact opnemen met VAG techniek of Hartog tuning voor onderzoek / advies.

    Kan voor de komende tijd inderdaad nog wel een andere olie proberen.

    Thanks voor de reacties.

    Gr Jean-Paul

  13. #12

    Standaard Re: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paullie1995 Bekijk Berichten
    Hi,

    Ik heb soortgelijke problemen met mijn a4. Sinds een tijdje is het olieverbruik erg hoog. Ik heb nu 4l. toegevoegd op 4000km.

    Is het volledig reviseren van de motor de enige oplossing? De motor code is CJEB, de wagen komt uit het jaar 2013. Ik heb bij de laatste beurt laten checken of lekkages maar die waren niet aanwezig, niks bijzonders volgens de monteur.

    Ik dacht dus eigenlijk dat deze modellen geen last meer hadden van een excessief olieverbruik, maar blijkbaar toch wel.

    Ben eigenlijk wel benieuwd of VAG techniek verder nog iets hierover wist te vertellen?

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Gr Jean-Paul
    Ik ben hier de afgelopen weken flink ingedoken en langs alle onderstaande bedrijven gereden om hun aanpak te bespreken en offertes op te vragen:
    - http://www.biggelaarbedrijfswagenser...-de-oplossing/
    - http://www.hrw-revisie.nl/joomla/rev...werkingen/tfsi
    - https://bmrtiel.nl/olieverbruik-vw-a...i-tsfi-motoren
    - https://www.vagtechniek.nl/werkplaat...-olieverbruik/

    De prijzen liepen uiteen van €2000 tot €3700.

    Zonder te zeggen wie wat doet, want dat kan met de tijd natuurlijk wijzigen, viel me op dat ze verschillende methodieken hanteren:
    - Zuigers volledig vervangen
    - Zuigers bijwerken op de draaibank (olieschraapgleuf breder maken) en andere olieschraapveer erin
    - En alleen een andere olieschraapveer gebruiken

    - Met en zonder vooraf ingecalculeerde koprevisie

    Ik ben zelf geen expert dus kan niet beoordelen wat afdoende is.
    Dit met hen overleggen gaf natuurlijk een antwoord waarbij ze hun eigen methodiek verdedigden.
    Wel boden ze allemaal garantie dus heel slecht zal het sowieso niet zijn lijkt mij dan.

    Ze onderscheiden elkaar verder op gebied van garantievoorwaarden en al dan niet BOVAG aangesloten.
    Ik heb de keuze gemaakt op basis daarvan en wat ik het waard vond.

    Verder loont het om vooraf te vragen welke extra handelingen en kosten ze verwachten op basis van de KM-stand.
    Daar hebben ze wel ongeveer hetzelfde beeld van, maar ze melden het niet allemaal vooraf waardoor je voor onverwachte kosten kunt komen te staan.
    Ook zou ik je aanraden om vooraf te vragen of je de onderdelen die ze vervangen hebben kunt krijgen - met name als ze toezeggen de zuigers te vervangen.
    Laatst gewijzigd door discy; 23-12-22 om 20:40.

  14. #13
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.654
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Olieverbuik 1.8 TFSI 170pk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door discy Bekijk Berichten
    Ik ben hier de afgelopen weken flink ingedoken en langs alle onderstaande bedrijven gereden om hun aanpak te bespreken en offertes op te vragen:
    - http://www.biggelaarbedrijfswagenser...-de-oplossing/
    - http://www.hrw-revisie.nl/joomla/rev...werkingen/tfsi
    - https://bmrtiel.nl/olieverbruik-vw-a...i-tsfi-motoren
    - https://www.vagtechniek.nl/werkplaat...-olieverbruik/

    De prijzen liepen uiteen van €2000 tot €3700.

    Zonder te zeggen wie wat doet, want dat kan met de tijd natuurlijk wijzigen, viel me op dat ze verschillende methodieken hanteren:
    - Zuigers volledig vervangen
    - Zuigers bijwerken op de draaibank (olieschraapgleuf breder maken) en andere olieschraapveer erin
    - En alleen een andere olieschraapveer gebruiken

    - Met en zonder vooraf ingecalculeerde koprevisie

    Ik ben zelf geen expert dus kan niet beoordelen wat afdoende is.
    Dit met hen overleggen gaf natuurlijk een antwoord waarbij ze hun eigen methodiek verdedigden.
    Wel boden ze allemaal garantie dus heel slecht zal het sowieso niet zijn lijkt mij dan.

    Ze onderscheiden elkaar verder op gebied van garantievoorwaarden en al dan niet BOVAG aangesloten.
    Ik heb de keuze gemaakt op basis daarvan en wat ik het waard vond.

    Verder loont het om vooraf te vragen welke extra handelingen en kosten ze verwachten op basis van de KM-stand.
    Daar hebben ze wel ongeveer hetzelfde beeld van, maar ze melden het niet allemaal vooraf waardoor je voor onverwachte kosten kunt komen te staan.
    Ook zou ik je aanraden om vooraf te vragen of je de onderdelen die ze vervangen hebben kunt krijgen - met name als ze toezeggen de zuigers te vervangen.
    10w50 er in en verkopen die handel!
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •