Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: 2.0TFSI slaat soms niet aan als hij warm is

  1. #1

    Standaard 2.0TFSI slaat soms niet aan als hij warm is

    Hoi allen,

    Ik ben nieuw op dit forum. Mijn vrouw rijdt een Audi B8 2.0 TFSI uit 2010.

    Recent (oktober 2022) is de motor geheel gereviseerd omdat de distributieketting versprongen was en dus alle kleppen krom waren. Hele kop is gereviseerd, nieuwe zuigers erin, drijfstanglagers vervangen, etc. Daarna reed hij weer super.

    Echter, nu recentelijk wilde de auto 2x niet starten als de motor warm was. Startmotor draait wel eventjes rond als je sleutel induwt maar hij slaat niet aan. 2 weken geleden is mijn vrouw zo gestrand (motor was toen ook goed warm) en heeft de ANWB de auto gestart/aan de gang gekregen waarna we direct naar de garage zijn gegaan die 'm recent gereviseerd heeft. Auto liep direct weer als een zonnetje en er waren bij de garage ook geen foutmeldingen te zien. Aangezien de ANWB iets over een vacuumlek genoemd had, de rookmachine erop gehad maar nergens een lek te zien. Auto dus weer meegenomen.

    De afgelopen weken reed de auto zonder enkele problemen, in totaal denk ik 300-500 km gereden. Vanmiddag reed ik in de auto en parkeerde 'm ergens voor een minuut of 20 toen ik daarna weer weg wilde rijden sloeg die ook niet direct aan. Ik had voor de zekerheid pas al mijn simpele ODBII lezer in de auto gelegd dus 'm uitlezen maar weer geen foutmeldingen. Paar keer proberen maar sloeg telkens niet aan, beetje gas bij geven en toen sloeg hij wel ineens aan en vervolgens zonder problemen naar huis gereden. Het is dus geen vacuumlek dus qua zuurstof zou ik verwachten dat het goed is. Vonk/benzine? Denk het laatste aangezien die met gas bijgeven wel aansloeg maar vreemd dat het dan zo sporadisch is?

    Enig idee wat dit kan zijn? Hebben de auto ruim een jaar en 20k kms zonder problemen gereden, tot pas de distributieketting versprong en nu dit...

    Dank alvast voor input/meedenken!

    Groet,
    Joep

  2. #2

    Standaard re: 2.0TFSI slaat soms niet aan als hij warm is

    Hoi Rob,

    Dank voor je reactie!
    - Koude start tot dusverre geen problemen gehad, slaat direct aan
    - Bij warme motor als het probleem zich voordoet lijkt de startmotor alleen rond te gaan, probeert niet aan te slaan
    - Gisterochtend liep de auto met koude start niet helemaal soepel (was voor het eerst), sloeg wel direct aan maar liep wat onregelmatig/rommelig/schokkerig in het begin. Was na paar minuten verdwenen, liep toen top. Auto na een flinke rit geparkeerd en ~5-6 uur later weer gestart en geen enkel probleem. Heb een fimplje met motorkap open van hoe de auto koud liep, zie alleen niet direct hoe ik die hier op het forum kan delen

    Groet,
    Joep

  3. #3
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.640
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: 2.0TFSI slaat soms niet aan als hij warm is

    Filmpje uploaden op b.v. YouTube en hier de link posten….
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  4. #4

    Standaard Re: 2.0TFSI slaat soms niet aan als hij warm is

    Hoi,

    Heb het de afgelopen weken even aangekeken en nu nog wat meer details. Nog steeds geen enkele foutmelding gehad maar rondom starten zijn er 2 verschillende issues:

    1. Bij warme motor niet willen aanslaan --> als de motor goed warm is, wil die consequent niet aanslaan zoals ik in mijn openingspost ook al beschreef. Startmotor draait rond maar slaat niet aan, behalve als je gaspedaal indrukt dan slaattie vrijwel direct aan. Als je bijv. de functionaliteit gebruikt dat bij stationair draaien zonder in de versnelling te staan de motor zich automatisch uitschakelt en als je dan de koppeling in trapt probeert ie te starten maar slaat niet aan (tot je gaspedaal bij het starten indrukt). Als die dan weer eenmaal loopt, is er niks aan de hand. Ook als de motor voldoende afgekoeld is (~45-60 min) is starten geen probleem. Maar dus bij perioden van < 30 min afkoeling slaattie (consequent) niet aan.

    2. Soms bij koude motor onrustig draaien --> Nu 2x gehad dat de motor bij koude start niet helemaal zuiver/soepel loopt. Is denk ik 1x per 10x koude motor start. Verdwijnt na paar km/minuten, dan niks aan de hand. Ook geen foutmeldingen maar het is zeker merkbaar, auto wordt schokkerig. Ik heb een filmpje op Youtube gezet, zie hier https://www.youtube.com/shorts/zZ70Upnxv8k

    Begrijp er weinig van wat het kan zijn, lijkt mij beide niet direct een mechanisch probleem omdat de auto het grootste deel van de tijd perfect rijdt en de motor < 2k kms geleden volledig gereviseerd is (kleppen, kettingen, zuigers, kop). Maar zonder foutmeldingen is het dan wel een lastige zoektocht. Zou het een nokkenas/krukas sensor ofzo kunnen zijn?

    Ideeën waar te zoeken/wat het kan zijn, zijn heel erg welkom. De garage geeft aan zonder foutmeldingen ook niet direct veel te kunnen.

    Dank en groet,
    Joep
    Laatst gewijzigd door JoepM5; 07-01-23 om 15:51.

  5. #5
    johnny boy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    61
    Posts
    6.599
    Kudos
    152
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TFSI slaat soms niet aan als hij warm is

    Pcv miss lek?

    Audi A/S5 Coupé 8T (looks like a bijmekaar geraapt zooitje) Daytona grijs
    Audi A/S5 Cabrio 8F (looks like a bijmekaar geraapt zooitje 2) Bruin

    VCDS 23.11.0 Ross-Tech &V2 pro regio Meppel no-fear(at)live (punt)nl


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Posts
    73
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0TFSI slaat soms niet aan als hij warm is

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JoepM5 Bekijk Berichten
    Hoi,

    Heb het de afgelopen weken even aangekeken en nu nog wat meer details. Nog steeds geen enkele foutmelding gehad maar rondom starten zijn er 2 verschillende issues:

    1. Bij warme motor niet willen aanslaan --> als de motor goed warm is, wil die consequent niet aanslaan zoals ik in mijn openingspost ook al beschreef. Startmotor draait rond maar slaat niet aan, behalve als je gaspedaal indrukt dan slaattie vrijwel direct aan. Als je bijv. de functionaliteit gebruikt dat bij stationair draaien zonder in de versnelling te staan de motor zich automatisch uitschakelt en als je dan de koppeling in trapt probeert ie te starten maar slaat niet aan (tot je gaspedaal bij het starten indrukt). Als die dan weer eenmaal loopt, is er niks aan de hand. Ook als de motor voldoende afgekoeld is (~45-60 min) is starten geen probleem. Maar dus bij perioden van < 30 min afkoeling slaattie (consequent) niet aan.

    2. Soms bij koude motor onrustig draaien --> Nu 2x gehad dat de motor bij koude start niet helemaal zuiver/soepel loopt. Is denk ik 1x per 10x koude motor start. Verdwijnt na paar km/minuten, dan niks aan de hand. Ook geen foutmeldingen maar het is zeker merkbaar, auto wordt schokkerig. Ik heb een filmpje op Youtube gezet, zie hier https://www.youtube.com/shorts/zZ70Upnxv8k

    Begrijp er weinig van wat het kan zijn, lijkt mij beide niet direct een mechanisch probleem omdat de auto het grootste deel van de tijd perfect rijdt en de motor < 2k kms geleden volledig gereviseerd is (kleppen, kettingen, zuigers, kop). Maar zonder foutmeldingen is het dan wel een lastige zoektocht. Zou het een nokkenas/krukas sensor ofzo kunnen zijn?

    Ideeën waar te zoeken/wat het kan zijn, zijn heel erg welkom. De garage geeft aan zonder foutmeldingen ook niet direct veel te kunnen.

    Dank en groet,
    Joep
    Een youtube filmpje helpt ook wel goed, en anders pedro vragen of die evenuteel wat weet..\

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.107
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0TFSI slaat soms niet aan als hij warm is

    Ik zou eens serieus kijken naar het gasklephuis of stekker, bij starten moet ie zelf ietsje gas geven maar dat doet ie dus niet om 1 of andere reden als ie warm is, koud heb je dat niet omdat er dan adh van de temperatuur verhoogd stationair gevraagd wordt.

    Mooiste is een gasklep uis wisselen met een andere wagen, dan hoef je hem nog niet gelijk te kopen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: 2.0TFSI slaat soms niet aan als hij warm is

    Hoi,

    Veel dank voor de input! Nog even een update:
    - Ik heb gister het gasklephuis bekeken, stekkers zaten goed en voor de zekerheid met wat contactspray ingespoten en klephuis was verder brandschoon (zal schoongemaakt zijn toen de motor recent uit elkaar geweest is)
    - Het is ook niet meer zo dat de motor consequent niet wil starten als die warm is (zonder gas te geven), deze week ging het vaak goed maar niet altijd
    - PCV klep lijkt mij sterk, die heb ik in mei 2022 vervangen en is bekeken toen de motor recent uit elkaar is geweest - zijn volgens mij ook andere symptomen
    - Ik kon gisteren ineens wel 2 foutmeldingen vinden/lezen: P2178 en P2188. Nadat ik ze gecleared had en een stuk gereden had kwam P2188 weer terug

    Ik begin de hoge druk brandstofpomp te verdenken (HPFP), ruik misschien ook iets van benzine in de olie. Denkt iemand anders dat dit het kan zijn?

    Even gekeken en ik lijk deze te moeten hebben:

    https://www.winparts.nl/motordelen-t.../p1221430.html

    Kan iemand dat bevestigen? Hitachi lijkt mij prima kwaliteit? Zie ze zo snel niet van Bosch o.i.d.

    Verder lees ik dat het ook verstandig is om dan direct de "cam follower" te vervangen (06H109311BKT). Ik zie deze alleen online te koop in de US, iemand suggesties waar je die in NL kan kopen?

    Veel dank!

    Groet,
    Joep

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.107
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0TFSI slaat soms niet aan als hij warm is

    p2188 is geen hpfp melding volgens gerrit.

    https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18620.html

    Cam follower altijd meenemen hoor ik overal, maar zou eerst ergens anders in zoeken. Hoop geld kwijt anders en nog niet opgelost, gokken is dokken.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •