Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Onderhoud TFSI 2013

  1. #1

    Standaard Onderhoud TFSI 2013

    Hoi,

    Na zoeken op het forum heb ik niet het antwoord gevonden. Vandaar mijn vraag hier over het onderhoud.

    Ik heb 13 duizend kilometers het olie laten verversen met long life olie. Wat betekent dat je rond 30 duizend mee mag rijden. Nu krijg ik na 13 duizend al een melding in mijn dashboard dat ik over 1000 km al het olie moet verversen. Hoe is dit mogelijk? En hoe weet de auto of je nou normale olie gebruikt of long life olie? En is het überhaupt wel verstandig om 30 duizend mee te rijden tot je de olie gaat verversen,

    Auto heeft op moment 168.000 gereden, zijn er nog extra punten kwa onderhoud om hier rekening mee te houden?



    Dankje!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2021
    Leeftijd
    36
    Posts
    43
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Onderhoud TFSI 2013

    Volgens mij als het door dealer is gedaan of goede garage met een vagcom komt die melding wel na 30.000 km. Maar ik zou het persoonlijk tussen de 15 en 20.000 km vervangen. En gewoon zelf doen. Onderhoud ligt er precies aan wat er allemaal gedaan is. Luchtfilter, interieur filter, kan je eventueel gelijk meepakken.. verder zou ik wel kijken of de schraapveren al zijn vervangen, anders je olie verbruik in de gaten houden
    Audi a4 1.8 tfsi 211pk Avant S-line

  3. #3
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Onderhoud TFSI 2013

    Longlife service met de voorgeschreven olie houdt een variabel interval in. Dan houdt de motor ECU het gebruik van de auto bij op basis van meerdere parameters zoals motorbelasting, temperaturen, koude starts en berekent daarmee continu het te verwachten interval (door extrapolatie). Het maximum is daarbij 2 jaar/30.000 km, al naar wat het eerst komt.

    In de praktijk kan het dus ook (veel) minder km’s zijn. Bv bij veel korte ritten. Maar als je dan weer eens een lange rit maakt zul je zien dat het geschatte aantal km’s tot aan de volgende olieservice weer oploopt - is te zien in de MMI (CAR>Service-intervalindicatie).
    Echt variabel dus, en 14.000 km zoals in dit geval is dus goed mogelijk.

    De auto weet of er LL olie inzit omdat dat door de werkplaats is ingevoerd bij het resetten van de service indicator.

    De meesten hier adviseren vaste intervallen, vooral voor de wat oudere auto’s. Dus 1 jaar / 15.000 km.

    Edit: weet je wel zeker dat het om een oliewissel gaat? Het kan bij de servicemelding die je krijgt te zien ook om een onderhoudsbeurt gaan (zonder oliewissel dan in dit geval), bv omdat het luchtfilter aan de beurt is, of de remvloeistof. Normaal probeert een garage dat zoveel mogelijk te combineren maar hoeft niet.
    Dit kun je zien in de MMI zoals hierboven gemeld. Er verschijnen twee items op het scherm, oliebeurt en onderhoudsbeurt, met de daarbij horende nog af te leggen kilometers en dagen.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 08-01-23 om 09:52.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  4. #4
    RappeFiets's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2017
    Posts
    208
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Onderhoud TFSI 2013

    Zoals gezegd, kan zijn dat er een onjuiste reset is gedaan mbt service interval. Ecu kan idd ook eea signaleren. Persoonlijk zou ik niet 30k rijden met dezelfde olie. 15k en dan komt er bij mij nieuwe olie op. Nieuwe auto’s tegenwoordig hoeven pas na 60k nieuwe olie…. echt bizar. Voor de fabrikant wel lekker want na 2ton kun je je blok weggooien.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •