Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: 1.8 TFSI Multitronic 2013. In drive stand erg laag in de toeren, oliepeilstok, olieverbruik?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2022
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard 1.8 TFSI Multitronic 2013. In drive stand erg laag in de toeren, oliepeilstok, olieverbruik?

    Geachte forumleden,
    Sinds twee weken heb ik een Audi A4 1,8 TFSI uit juni 2013 met Multitronic (8 versnellingen) en 30.000 km op de teller. Erg blij met de auto!
    Ik heb drie vragen. Misschien kunnen jullie me helpen:

    1) In de Drive stand van de Multitronic schakelt de auto erg snel op en zit je laag in de toeren. Ik kan me niet voorstellen dat 1200 - 1500 toeren per minuut erg gezond is voor de motor. Ik rij dan ook altijd in de Sport stand. Ook met koude motor. Dan schakelt de automaat bij circa 2000 toeren als je rustig rijdt (bijvoorbeeld met koude motor). Hoe ervaren jullie dit? Of hoef ik me geen zorgen te maken?

    2) De auto heeft geen oliepeilstok meer. Maar heeft wel een opening hiervoor. Graag wil ik een peilstok aanschaffen voor de 1,8 TFSI motor. Hebben jullie een linkje waar ik deze kan bestellen? Zijn er meer mensen die een peilstok hebben aangeschaft?

    3) Ik lees dat bouwjaar 2013 van de 1,8 TFSI geen olieproblemen meer geeft. Klopt dat? Vanaf 2013 verbeterde olieschraapveren en zuigers.


    Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

    Met vriendelijke groet,


    Fokke Dam
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door WijdenesAudi; 28-03-23 om 19:21.

  2. #2
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.297
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI Multitronic 2014. In drive stand erg laag in de toeren, oliepeilstok, olieverbruik?

    over vraag 1 kan ik alleen maar zeggen, dat moderne automaten, de motor heel laag in de toeren houden.
    als je zoiets 20 jaar geleden zou doen, dan vlogen de krukaslagers je om de oren.
    maar het is nu anders.
    mn A5 deed niet anders, en nu heb ik een iets sportievere auto en die doet dat ook.
    dus zou ik zeggen, maar je geen zorgen.

  3. #3

    Standaard Re: 1.8 TFSI Multitronic 2014. In drive stand erg laag in de toeren, oliepeilstok, olieverbruik?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WijdenesAudi Bekijk Berichten
    Geachte forumleden,
    Sinds twee weken heb ik een Audi A4 1,8 TFSI uit juni 2013 met Multitronic (8 versnellingen) en 30.000 km op de teller. Erg blij met de auto!
    Ik heb drie vragen. Misschien kunnen jullie me helpen:

    2) De auto heeft geen oliepeilstok meer. Maar heeft wel een opening hiervoor. Graag wil ik een peilstok aanschaffen voor de 1,8 TFSI motor. Hebben jullie een linkje waar ik deze kan bestellen? Zijn er meer mensen die een peilstok hebben aangeschaft?
    @WijdenesAudi Audiforum zoekfunctie zeker niet gebruikt

    2) Olie peilstok topic -> https://www.audiforum.nl/forum/model...rtnummers.html

    Peeet

    PS Mooie vangst, 30.000 km in 10 jaar, dat is wel heel erg weinig.
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI Multitronic 2014. In drive stand erg laag in de toeren, oliepeilstok, olieverbruik?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WijdenesAudi Bekijk Berichten
    3) Ik lees dat bouwjaar 2013 van de 1,8 TFSI geen olieproblemen meer geeft. Klopt dat? Vanaf 2013 verbeterde olieschraapveren en zuigers
    Klopt, maar dat zijn nog niet de definitieve zuigers, die kwamen pas in 2016, dus nog steeds bestaat het risico, wel pas bij hogere kilometerstanden dus ik zou me daarover geen zorgen maken.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.297
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI Multitronic 2014. In drive stand erg laag in de toeren, oliepeilstok, olieverbruik?

    3) belangrijk is dat je geen long life doet, maar om de 15.000 km of ná 1 jaar de olie ververst.
    ook de kwaliteit van de olie kan verschil maken.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2022
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Dank voor reactie fred44nl!

    Dank Peeet!
    Erg weinig km idd. Eerste eigenaar, weinig gereden, NAP auto. Zal peilstok bestellen.

    Dank voor reactie Kees B.

    Hartog Tuning Alkmaar heeft dit idd ook op hun website staan met betrekking zuigers en olieschraapveren. Ben benieuwd wat het olieverbruik in de toekomst eventueel zal zijn bij wat hogere kilometerstand. Zal zo bij zo goed onderhoud plegen met minimaal elk jaar / max 15.000 km olie verversen, etcetera.

    Op website Hartog Tuning is te lezen: De 170pk 1.8TFSI in mindere mate maar het komt zeker voor bij matig uitgevoerd onderhoud. Bouwjaren 2008 tot 2012 grote kans, later minder door wijzigingen, maar bij slecht onderhoud nog steeds een risico tot 2014, na 2014 is het meer uitzondering dan regel.

    Misschien dat er mede Audi A4 gebruikers zijn met 1.8 TFSI bouwjaren 2013, 2014, 2015 en ervaringen hebben met wat hogere kilometerstanden versus wel- of minimaal olieverbruik?

    Dank, zal ik doen. Waarschijnlijk bij Hartog Tuning Alkmaar. Dat is wel vertrouwd adres.
    Laatst gewijzigd door tom; 28-03-23 om 20:50.

  7. #7

    Standaard Re: 1.8 TFSI Multitronic 2013. In drive stand erg laag in de toeren, oliepeilstok, olieverbruik?

    Graag gedaan @WijdenesAudi

    Weet je al dat je met VCDS, diverse opties gratis kan vrijcoderen ?
    Zie PDF 8K/8T/8R in de download sectie bovenaan het forum -> https://www.audiforum.nl/forum/downl...do=file&id=603

    Retrofit inspiratie voor jou A4, zie mijn ex 8K en ex 8T topics:

    https://www.audiforum.nl/forum/audif...ml#post1132076

    https://www.audiforum.nl/forum/audif...ml#post1518797


    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI Multitronic 2013. In drive stand erg laag in de toeren, oliepeilstok, olieverbruik?

    Handgeschakelde 170pk 1.8 TFSI (CJEB) van november 2013 hier: Gekocht met 200dkm op de teller, en helaas 1l op de 2000km olieverbruik.

    Misschien was het onderhoud matig... Ben voor de revisie gegaan.

  10. #9
    CCJ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    201
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: 1.8 TFSI Multitronic 2013. In drive stand erg laag in de toeren, oliepeilstok, olieverbruik?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WijdenesAudi Bekijk Berichten

    1) In de Drive stand van de Multitronic schakelt de auto erg snel op en zit je laag in de toeren. Ik kan me niet voorstellen dat 1200 - 1500 toeren per minuut erg gezond is voor de motor. Ik rij dan ook altijd in de Sport stand. Ook met koude motor. Dan schakelt de automaat bij circa 2000 toeren als je rustig rijdt (bijvoorbeeld met koude motor). Hoe ervaren jullie dit? Of hoef ik me geen zorgen te maken?
    Hi, ikzelf heb een positieve ervaring gehad bij VAGtechniek in Nuenen voor het destijds tunen van de Multitronic. Hierdoor 'schakelt' de bak wat later/vloeiender, zover je over schakelen kan spreken (google gerust naar de techniek van deze bak an sich, op het web of op dit forum). Auto reed rustig, zonder dat je het gevoel hebt dat het te rustig is, zoals in de standaard D-stand. De S-stand is daarentegen wat te springerig om er doorlopend mee te rijden. Niet dat dat een risico met zich mee brengt, maar ik bedoel de rijbeleving. Enfin, google ze!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •