Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 38 van de 38

Onderwerp: 2.0 TFSI stottert en ploft. OPGELOST

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    51
    Posts
    106
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. OPGELOST! Nee, toch niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JackAudib8 Bekijk Berichten
    Zou hij dan altijd problemen geven of af en toe? Nu loopt hij honderden kilometer uitstekend en dan weer ineens ploffen en inhouden.
    Met ketting bedoel ik en alles wat daarmee te maken heeft....Als de spanner van de ketting hapert ja.
    als de spanner soms blijft hangen, kan de versteller door de uitgerekte ketting zijn werk niet goed doen, kan dus idd wel dit soort klachten veroorzaken...
    Laatst gewijzigd door SpikeA6; 15-08-23 om 14:54.

  2. #22
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.673
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. OPGELOST! Nee, toch niet.

    Als de ketting verspringt, gaat een nokkenas (of beide) achter lopen. Ik geloof niet dat dat dan een volgend moment vanzelf weer goed komt….. Er wordt immers maar in één richting aan de ketting getrokken, namelijk in de draairichting van de motor.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 15-08-23 om 16:07.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    51
    Posts
    106
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. OPGELOST! Nee, toch niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Als de ketting verspringt, gaat een nokkenas (of beide) achter lopen. Ik geloof niet dat dat dan een volgend moment vanzelf weer goed komt….. Er wordt immers maar in één richting aan de ketting getrokken, namelijk in de draairichting van de motor.
    Hoeft niet te verspringen, als de ketting niet goed opgespannen wordt kan de nokkenas versteller niet meer de gewenste stand bereiken. Ken dit van de 3.2 fsi. Symptomen lijken erg op elkaar

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SpikeA6 Bekijk Berichten
    Hoeft niet te verspringen, als de ketting niet goed opgespannen wordt kan de nokkenas versteller niet meer de gewenste stand bereiken. Ken dit van de 3.2 fsi. Symptomen lijken erg op elkaar
    De deksel is eraf geweest en spanner en ketting leken in orde. Maar het gaat waarschijnlijk nog eens open dus kunnen we nog eens checken of direct vervangen. Dank voor de tip.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Als de motor goed loopt zal het regelventiel op dat moment niet vastzitten, dat is het lastige van soms wel, soms niet. Als er een zwervend stukje zeef in zit kan dat er niet meer uit, en zou zo de verschijnselen kunnen verklaren.

    En nee, bij mij was de magneetklep inwendig onderbroken (elektrische weerstand oneindig), dan staat de inlaatnokkenas kennelijk op maximaal vervroegen, dat is dan continu zo. Op toeren liep hij bij stilstand redelijk, maar bij lagere toeren uiterst belabberd. Heb er niet mee gereden, direct met VCDS diagnose gesteld, en de klep vervangen. De nieuwe had zo’n 6 à 7 Ohm weerstand. Als je bij goed lopende motor de stekker van de magneetklep eraf trekt zou je dat ploffen en hakkelen direct moeten horen….. Ter info, de magneetklep wordt via PWM aangestuurd door de ECU, staat dus continu te moduleren om in de gewenste positie te komen, vandaar dat er ook maar twee draden (massa en stuurdraad) aan zitten.
    Dank. Magneetklep is uit voorzorg vervangen maar dat loste niets op. Inderdaad, het meest logische is dat er een stukje metaal rondzwerft dat af en toe een oliedoorgang blokkeert of een regelaar klem zet. Punt is dat je niet weet waar dat stukje rondzwerft. Kan wel bij de balansassen zitten. Het probleem lijkt op een verstopte injectiesproeier. Nu vooral bij laag toerental gepruttel, gestotter en inhouden. Kom bijna niet weg bij een stoplicht en dan op toeren loopt hij weer prima. Kan die sproeiers vervangen en het gasklephuis, maar zou het dan altijd problemen geven of af en toe?
    Laatst gewijzigd door tom; 18-08-23 om 06:35.

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SpikeA6 Bekijk Berichten
    Is je ketting al vervangen? P0341 kan ook te maken hebben met uitgerekte ketting?
    Spike, je had gelijk. Het was een opgerekte distributieketting! De ene monteur zei dat hij ernaar had gekeken en dat hij goed was, andere monteur zegt dat de ketting veel te slap staat, en de ketting voor balansas ook. Vervangen en alle foutcodes opgelost. Eerdere monteur gebeld en zegt nu dat hij niet had gekeken naar de distributieketting. Lekker dan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SpikeA6 Bekijk Berichten
    Met ketting bedoel ik en alles wat daarmee te maken heeft....Als de spanner van de ketting hapert ja.
    als de spanner soms blijft hangen, kan de versteller door de uitgerekte ketting zijn werk niet goed doen, kan dus idd wel dit soort klachten veroorzaken...
    Klopt helemaal. Als distributieketting slapper en slapper wordt gaat de nokkenas dit proberen op te lossen met oliedruk maar als dat niet meer lukt krijg je de klachten die ik had. Stotteren, inhouden maar bij iets meer toeren gaat het weer.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SpikeA6 Bekijk Berichten
    Hoeft niet te verspringen, als de ketting niet goed opgespannen wordt kan de nokkenas versteller niet meer de gewenste stand bereiken. Ken dit van de 3.2 fsi. Symptomen lijken erg op elkaar
    Klopt. Nieuwe ketting en alles problemen zijn opgelost.
    Laatst gewijzigd door tom; 02-09-23 om 07:36.


  6. #26
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.673
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. OPGELOST! Was opgerekte distributieketting!

    Toch heb ik mijn twijfels….. wil de pret niet bederven, maar zou niet te vroeg juichen, eerst maar eens wat kilometers maken.

    Kettingrek wordt gecompenseerd door de kettingspanner. De eerste bouwjaren was die niet best, kon afbreken, de latere uitvoering is goed, en wordt normaliter gelijk vervangen met de ketting, samen met de geleiders. Je schrijft dat de motor is gemodificeerd bij Audi ivm olieverbruik. Of daarbij ook de distributieketting enz is vervangen is niet duidelijk, daarvan moest de klant namelijk de materiaalkosten dragen.

    Ik zie niet hoe kettingrek soms wel soms niet een slecht lopende motor kan veroorzaken…… vreemd verhaal dat de vervroeger het soms niet kan bijbenen (die heeft een verstelbereik tot 56 graden van de nokkenas). Je hebt dan wel heel veel geluk gehad dat de distributie niet in de soep is gelopen.
    Het kan best dat alles nu oké is, maar dan vermoed ik eerder omdat alles los is geweest en bij toeval, zonder het te weten, het probleem is opgelost, voor nu althans….. (fingers crossed)
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  7. #27
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.163
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. OPGELOST! Was opgerekte distributieketting!

    Eens met kees hier, de set kan uitgerekt zijn waardoor het wat van tijd gaat, ik ga er van uit dat je geluid krijgt en nokkenas/krukas timing codes, een slecht weekende solenoid(s) of nokkenas versteller(s) kunnen wel misfires geven, bij de nieuwe set staat alles weer strakker, dingen los geweest en opnieuw getimed.

    Er is nog een gerede kans dat er iets is met de oliedruk of het regelventiel van de oliedruk, dat zou wel symptomen geven van soms wel goed en soms niet. Zoals dit, is daar naar gekeken? Ligt die stekker er ook af?
    https://youtu.be/SsPoljwvPwo?feature=shared
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    51
    Posts
    106
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. OPGELOST! Was opgerekte distributieketting!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JackAudib8 Bekijk Berichten
    Spike, je had gelijk. Het was een opgerekte distributieketting! De ene monteur zei dat hij ernaar had gekeken en dat hij goed was, andere monteur zegt dat de ketting veel te slap staat, en de ketting voor balansas ook. Vervangen en alle foutcodes opgelost. Eerdere monteur gebeld en zegt nu dat hij niet had gekeken naar de distributieketting. Lekker dan.



    Klopt helemaal. Als distributieketting slapper en slapper wordt gaat de nokkenas dit proberen op te lossen met oliedruk maar als dat niet meer lukt krijg je de klachten die ik had. Stotteren, inhouden maar bij iets meer toeren gaat het weer.



    Klopt. Nieuwe ketting en alles problemen zijn opgelost.
    Zal idd de combinatie van opgerekte ketting en een soms wel werkende spanner zijn.
    Maar zoals beide heren hierboven melden, kan ook iets anders zijn geweest.
    Maakt niet uit zolang het nu maar goed is.
    Veel plezierige kilometers toegewenst!

  10. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JackAudib8 Bekijk Berichten
    Spike, je had gelijk. Het was een opgerekte distributieketting! De ene monteur zei dat hij ernaar had gekeken en dat hij goed was, andere monteur zegt dat de ketting veel te slap staat, en de ketting voor balansas ook. Vervangen en alle foutcodes opgelost. Eerdere monteur gebeld en zegt nu dat hij niet had gekeken naar de distributieketting. Lekker dan.



    Klopt helemaal. Als distributieketting slapper en slapper wordt gaat de nokkenas dit proberen op te lossen met oliedruk maar als dat niet meer lukt krijg je de klachten die ik had. Stotteren, inhouden maar bij iets meer toeren gaat het weer.



    Klopt. Nieuwe ketting en alles problemen zijn opgelost.
    En toch niet. Het leek opgelost voor een tijdje maar alle storingen en stotteren en inhouden is weer terug. Moeilijk starten, inhouden, stotteren en ploffen en dan doet hij het ineens weer goed. Voor 20, 50 of 100 kilometer en dan begint het weer met inhouden en stotteren, etc.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Eens met kees hier, de set kan uitgerekt zijn waardoor het wat van tijd gaat, ik ga er van uit dat je geluid krijgt en nokkenas/krukas timing codes, een slecht weekende solenoid(s) of nokkenas versteller(s) kunnen wel misfires geven, bij de nieuwe set staat alles weer strakker, dingen los geweest en opnieuw getimed.

    Er is nog een gerede kans dat er iets is met de oliedruk of het regelventiel van de oliedruk, dat zou wel symptomen geven van soms wel goed en soms niet. Zoals dit, is daar naar gekeken? Ligt die stekker er ook af?
    https://youtu.be/SsPoljwvPwo?feature=shared
    Het leek opgelost met vervangen distributieketting etc. voor een tijdje maar alle storingen en stotteren en inhouden is weer terug. Moeilijk starten, inhouden, stotteren en ploffen en dan doet hij het ineens weer goed. Voor 20, 50 of 100 kilometer en dan begint het weer met inhouden en stotteren, etc.
    Alle sensoren, plunjers, oliedrukregelaars, oliepomp, magneetregelaar, etc zijn vervangen. Maakt niets uit. VCDS geeft motorelektronica storing aan met P0431, P227900 (valse lucht inlaat), P000A00 nokkenasverstelling. Misschien is het de ECU?
    Laatst gewijzigd door tom; 24-09-23 om 08:49.

  11. #30
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.673
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. NIET OPGELOST!

    ECU is heel onwaarschijnlijk bij een af-en-toe probleem.
    P0431 betreft volgens gerritspeek.nl de voor-katalysator bank 2, klopt die code wel?
    Inlaatsysteem met rookmachine testen op lekkages? Nokkenasversteller: kabel/stekker issue?
    Meetwaarden uitlezen bij draaiende motor als het probleem zich voordoet, zou ik doen.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  12. #31
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.163
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. NIET OPGELOST!

    Ecu kan maar is meer oxidatie door vocht in de stekkerverbinding bijvoorbeeld.

    lucht lekkage kan map sensor zijn of echt lekkage, de oo code van de versteller is trage reactie, misschien ergens iets in de bedrading of stekker als alles vervangen is.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #32
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. NIET OPGELOST!

    Misschien al gevraagd en beantwoord in dit topic maar omdat ik een inoudende 2.0 TFSI heb gehad (zonder olieprobleem) stel ik de vraag toch.
    Zijn het inlaattraject en de cilinders bekeken op vervuiling?
    Symptomen bij mij waren o.a. een lichte fluctuatie in het stationaire toerental en verlies van vermogen bij hogere toeren.

    In eerste instantie geprobeerd om de motor te reiniging met van die vloeistoffen maar dat deed helemaal niets.
    Laatst gewijzigd door A3165; 24-09-23 om 22:28.

  14. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    ECU is heel onwaarschijnlijk bij een af-en-toe probleem.
    P0431 betreft volgens gerritspeek.nl de voor-katalysator bank 2, klopt die code wel?
    Inlaatsysteem met rookmachine testen op lekkages? Nokkenasversteller: kabel/stekker issue?
    Meetwaarden uitlezen bij draaiende motor als het probleem zich voordoet, zou ik doen.
    Dank je wel Kees.
    De foutcode P0341 geeft aan dat het signaal van de nokkenassensor buiten het normale bereik ligt. Motor is draaiend uitgelezen met VCDS. Krijg motorelektronica, nokkenasstandsensor onaannemelijk signaal. 10101000 passief/sporadisch. En P000A00 Cilinderij 1, inlaat nokkenasverstelling te langszaam (011000000 passief/sporadisch) Ben opzoek naar een nieuwe kabel maar nog niet gevonden. Is ook niet even stekker eruit en kabeltje doortrekken. Verdwijnt diep in de kabelboom. Volgende plan is om de bescherming om de kabelboom los te halen en 3 draden op te zoeken van de nokkenassensor en die door te trekken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Ecu kan maar is meer oxidatie door vocht in de stekkerverbinding bijvoorbeeld.

    lucht lekkage kan map sensor zijn of echt lekkage, de oo code van de versteller is trage reactie, misschien ergens iets in de bedrading of stekker als alles vervangen is.
    Ga proberen zoveel mogelijk bedrading te vervangen. Nu opzoek naar kabelboom.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Ecu kan maar is meer oxidatie door vocht in de stekkerverbinding bijvoorbeeld.

    lucht lekkage kan map sensor zijn of echt lekkage, de oo code van de versteller is trage reactie, misschien ergens iets in de bedrading of stekker als alles vervangen is.
    Stekkerverbindingen zijn (helaas) in orde. Alles is schoon en contactspray loste helemaal niets op.
    Denk dat het bedrading is. Dank.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Misschien al gevraagd en beantwoord in dit topic maar omdat ik een inoudende 2.0 TFSI heb gehad (zonder olieprobleem) stel ik de vraag toch.
    Zijn het inlaattraject en de cilinders bekeken op vervuiling?
    Symptomen bij mij waren o.a. een lichte fluctuatie in het stationaire toerental en verlies van vermogen bij hogere toeren.

    In eerste instantie geprobeerd om de motor te reiniging met van die vloeistoffen maar dat deed helemaal niets.
    Dank voor je reactie. Staan zewel om bekend inderdaad. Maar motor loopt 50% van de tijd helemaal perfect. Als een zonnetje en bloedsnel. Als er weer problemen zijn is het bij laag toerental. Inhouden, ploffen en stotteren. Hoog toerental is dan redelijk oke. Als het vervuiling zou zijn dan zou ik verwachten dat er altijd problemen zijn en niet af en toe?
    Laatst gewijzigd door tom; 30-09-23 om 17:03.

  15. #34
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.163
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. NIET OPGELOST!

    Is dit wat voor je? 99 eurie kan je nog wat mee verbouwen.
    https://www.ebay.de/itm/353053194959...Bk9SR6TM7vHcYg


    en eventueel een andere
    https://www.ebay.de/sch/i.html?_from...lbaum&_sacat=0
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 30-09-23 om 18:28.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  16. #35

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. NIET OPGELOST!

    Zo. Het is eindelijk opgelost. Het was de oliedrukregelaar die bij de carterpan zit. Vervelende is dat ik dacht dat deze allang vervangen was en dat die het dus niet kon zijn. Deze regelaar regelt de druk tussen hoge en lage toeren. Bij lage toeren was er te weinig druk om de nokkenas goed te stellen en plofte hij in de inlaat.

    Hij rijdt weer als een zonnetje.

  17. #36
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.163
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. NIET OPGELOST!

    Mooi, niet goed voor de lagers natuurlijk maar ja.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  18. #37

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. NIET OPGELOST!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JackAudib8 Bekijk Berichten
    Zo. Het is eindelijk opgelost. Het was de oliedrukregelaar die bij de carterpan zit. Vervelende is dat ik dacht dat deze allang vervangen was en dat die het dus niet kon zijn. Deze regelaar regelt de druk tussen hoge en lage toeren. Bij lage toeren was er te weinig druk om de nokkenas goed te stellen en plofte hij in de inlaat.

    Hij rijdt weer als een zonnetje.
    Welke is dit precies? niet gewoon de oliedruksensor toch?

    mvg MIKE

  19. #38
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.376
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TFSI stottert en ploft. NIET OPGELOST!

    Kijk eens wat nr 59 is.
    https://www.ilcats.ru/audi/?function...02&language=en

    Als je dat nr in google zoekt op afbeeldingen krijg je dit te zien.
    https://www.google.com/search?sca_es...h=649&dpr=1.38

    Dus geen sensor.
    Laatst gewijzigd door fons716; 15-12-23 om 08:36.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •