Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Foutmeldingen kachelventilator en kachelweerstand

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2005
    Leeftijd
    40
    Posts
    30
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Foutmeldingen kachelventilator en kachelweerstand

    Ik kreeg onderstaande foutmeldingen voor de kachel aanjager/ventilator en kachelweerstand.

    01273 - Fresh Air Blower (V2)
    009 - Open or Short to Ground - Intermittent
    01844 - Control Module for Fresh Air Blower (J126)
    014 - Defective - Intermittent

    Na reset waren ze weg, maar na 1 of 2 dagen rijden kwamen deze foutmeldingen weer terug. Soms alleen de eerste, soms allebei.
    De ventilator werkt wel gewoon. Ik heb tijdens het uitlezen (motor niet gestart) 1x gemerkt dat de ventilator niet blies. Toen ook niet meer aan de gang gekregen, maar de volgende dag werkte het wel weer.
    Online vond ik een technisch bulletin van Audi, waarin werd omschreven dat bij deze combinatie van foutmeldingen zowel de ventilator als de weerstand zouden moeten worden vervangen.
    20230331 kachelweerstand of ventilator MC-10125560-9999.pdf

    Ook las ik over een modificatie van beide componenten, er zouden problemen zijn met losscheurende soldeerverbindingen.
    Voordat er (onnodig) componenten worden vervagen, eerst eens proberen te repareren. Ik heb het dashboardkastje eruit geschroefd om er goed bij te kunnen. Hiervoor zijn filmpjes op Youtube te vinden.

    del.jpg
    Rood omcirkeld is de kachelweerstand (met 2 boutjes vast) met daarachter de ventilator (geklikt, lipje induwen en ventilator in zijn geheel een stukje verdraaien)

    2023-04-02 17.21.11.jpg
    De ventilator kun je met 2 boutjes achterop uit elkaar halen. De foam kun je er af schuiven en dan kun je de stekker door de kunststof behuizing halen (witte kunststof open vouwen, dan kan de stekker erdoor) zodat je enkel de motor met propeller overhoud. De motor was bij mij sterk vervuild. Veel fijne stof, ik vermoed door de koolborstel waar nog ca de helft van over was. Helaas geen foto's van gemaakt. Met de compressor goed schoongeblazen. Daarna de soldeerverbindingen een keer over gesoldeerd.

    2023-04-02 17.24.27.jpg
    De kachel weerstand kun je openen door de 4 metalen klips los te klikken. Helaas geen foto's gemaakt van de printplaat. Ik heb hier alle soldeerverbindingen op de printplaat overgesoldeerd, waarvan ik dacht dat hier enigszinds een risico in zou kunnen zitten. Dus hoofdzakelijk de stekker verbindingen en de wat grotere componenten waar je bij kunt. De printplaat zit vast op het koellichaam, die heb ik niet los durven wrikken. Een aantal verbindingen van de stekkers zijn lastig te solderen, omdat er een kunststof deel over de connectoren heen zit. Maar als je handig bent met een soldeerbout, en een spitse punt op je soldeerbout hebt, dan lukt het wel om er (vanuit verschillende posities) bij te komen.

    Na alles weer gemonteerd te hebben en de foutmeldingen te hebben gereset, lijken de fouten niet meer terug te komen.
    Ik houd nog even wat slag om de arm, maar na een aantal dagen rijden zijn ze niet meer teruggekomen.

    Misschien heeft iemand er iets aan.
    Laatst gewijzigd door willemhs; 10-04-23 om 20:20. Reden: tekstuele verduidelijking

  2. #2
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.383
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Foutmeldingen kachelventilator en kachelweerstand

    Ik haal ook als het mogelijk is alles uit elkaar om te kijken wat het probleem is en of het te repareren is, vervangen kan altijd nog.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Foutmeldingen kachelventilator en kachelweerstand

    Hallo,
    Vandaag het zelfde gedaan. Kachelventilator en weerstand vervangen om dat de ventilator af en toe niet ging draaien.
    Zoals boven vermeld uitgevoerd. simpele klus.

    Alles werkt weer.

    Wel een gekkigheidje.. als ik het contact uit zet gaat alles uit zoals normaal. een seconde of 20 later gaat de kachelventilator weer draaien voor een minuut oid.
    Dit was niet voordat ik de unit heb vervangen.

    Is dit een functie van de klimaat controle? (ik hoor duidelijk een relait schakelen als de ventilator er weer mee stopt.)

    groeten,
    Norman.
    A4 1.8TFSI 88Kw S-Line interieur 2011
    A4 2.0 FSI 100Kw 2004
    80 2.0 75Kw 1994

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2005
    Leeftijd
    40
    Posts
    30
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Foutmeldingen kachelventilator en kachelweerstand

    Ik ken de functie niet, is me ook nooit opgevallen. Logischerwijs is dit niet iets nieuws dat is ontstaan na de reparatie.
    Kan me voorstellen dat het doel is de condensor droog te blazen, en dat het wellicht alleen voorkomt met dit warme weer als de airco flink moet werken. Maar dat is een gok, ik ken de functie niet.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •