Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: 2.0 TDI chippen naar 441Nm

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2023
    Leeftijd
    41
    Posts
    29
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard 2.0 TDI chippen naar 441Nm

    Hallo mede Audi liefhebbers,

    Ik heb dus mijn 2.0Tdi A4 136pk laten chippen stage 1.
    Heb nu 136pk - 196pk
    En 320NM - 441NM
    Is dat niet teveel van het goeie ?
    Ik rijd altijd proper warm en heb geen zware voet , maar is de 441NM niet teveel om aan te kunnen.
    Is namelijk een Multitronic, wel het VL381 type.
    Maar toch, is net gebeurd en nu lees ik overal dat ik best niet boven de 400NM koppel ga.
    Zijn hier mensen met ervaring met NM boven de 400NM dat aanbevolen is.
    Mijn chiptuners zegt dat deze bak dat wel degelijk aankan indien niet telkens volgas getrapt word. Wat ik nooit doen en altijd proper de motor warm rijd.
    Kan ik het hiermee deftig volhouden of zou ik dan toch lager moeten afstellen ?

    Alvast bedankt .
    Laatst gewijzigd door ODS 13; 22-01-24 om 16:59. Reden: Titel vergeten

  2. #2
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI chippen naar 441Nm

    Ik denk dat er een goede reden is dat gerenommeerde tuners -zoals JD Engineering- niet verder gaan dan 400Nm. Overigens bieden zij ook tuning aan voor de VL381, maar volgens mij is dat meer om de bak een prettiger karakter te geven. Ook andere tuners geven aan dat bij de multitronics opgepast moet worden als het koppel te hoog wordt.

    Houd er rekening mee dat het maximale koppel best vlot beschikbaar is. Bij 2500 toeren heb je -na tuning- vaak al 400Nm koppel. Daar kom je best regelmatig, dus ik zou me er niet lekker bij voelen en maximaal tot 400Nm willen tunen. Je tuner gaat echt niet je bak repareren als die kapot gaat. Tenzij je op een goede rollerbank test is het sowieso de vraag wat je motor na tuning levert.

    Ik heb de motor van mijn vorige A4 (2011, 2.0TDI, handbak) bij JD Engineering laten tunen. Net als Hartog staan die als zeer betrouwbaar te boek. Ik zou graag iets meer uitgeven om een tuning daar te laten doen. Als je nu al het gevoel hebt dat 440Nm wel eens teveel kan zijn, dan durf je nooit het gas lekker in te trappen zonder rotgevoel. Dat zou voor mij al genoeg reden zijn om terug naar 400Nm te willen.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2023
    Leeftijd
    41
    Posts
    29
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 TDI chippen naar 441Nm

    Wordt gedaan bij APEC, die ook redelijk gekend is in de buurt.
    En die zegt dat dit geen probleem zou mogen zijn aangezien deze MT VL381 ook in de 3.0TDI liggen en standaard al op 400NM staat.
    Bij de 3.0TDi worden deze zelfs tot 480NM gebracht, ik heb er dus idd dubbel gevoel bij.
    Enerzijds heb ik al 2 keer vernomen dat dit geen kwaad kan omdat deze de betere MT van allemaal is en bij zwaardere modellen ook gebruikt word.
    Anderszijds ja wil ik hem ook niet stuk rijden, rijd altijd mooi warm en geef bijna nooit plankgas.
    Dus de rijstijl is wel Ok maar de 440NM lijkt me dan aan de hoge kant, niet dat ik dat veel gebruik ofzo.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2023
    Leeftijd
    41
    Posts
    29
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 TDI chippen naar 441Nm

    Antwoord van JD Engineering, gelijkaardig wat apec me dus zei.
    Vandaar de twijfel er nu wel is om het zo te laten of toch wat te laten zakken.

    Beste Jimmy,

    Dit is geen probleem voor je bak. Ook een 2.0 TDI 177pk is gekoppeld aan deze MT automaat en de 3.0 TDI 204pk uit die tijd. (en die zitten ook ruim over de 400Nm heen, zeker als ze getuned worden).
    Met deze 440Nm ga je deze bak niet schaden. Die 400Nm is vaak een wat ‘brave’ opgave van veel tuners, ook omdat deze modellen standaard echt wat meer leveren dan opgegeven in veel gevallen, het verschil is dus ca 80Nm.
    Maar je begint vaak vanaf 350Nm als de reële basis waarde met de fabriekssoftware. Dus als je dan rond de 430-440Nm praktijkwaarde uit komt op een testbank is dat niet extreem.

    Met vriendelijke groet,

    Mark

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2023
    Leeftijd
    41
    Posts
    29
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 2.0 TDI chippen naar 441Nm

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bugboy Bekijk Berichten
    Ik denk dat er een goede reden is dat gerenommeerde tuners -zoals JD Engineering- niet verder gaan dan 400Nm. Overigens bieden zij ook tuning aan voor de VL381, maar volgens mij is dat meer om de bak een prettiger karakter te geven. Ook andere tuners geven aan dat bij de multitronics opgepast moet worden als het koppel te hoog wordt.

    Houd er rekening mee dat het maximale koppel best vlot beschikbaar is. Bij 2500 toeren heb je -na tuning- vaak al 400Nm koppel. Daar kom je best regelmatig, dus ik zou me er niet lekker bij voelen en maximaal tot 400Nm willen tunen. Je tuner gaat echt niet je bak repareren als die kapot gaat. Tenzij je op een goede rollerbank test is het sowieso de vraag wat je motor na tuning levert.

    Ik heb de motor van mijn vorige A4 (2011, 2.0TDI, handbak) bij JD Engineering laten tunen. Net als Hartog staan die als zeer betrouwbaar te boek. Ik zou graag iets meer uitgeven om een tuning daar te laten doen. Als je nu al het gevoel hebt dat 440Nm wel eens teveel kan zijn, dan durf je nooit het gas lekker in te trappen zonder rotgevoel. Dat zou voor mij al genoeg reden zijn om terug naar 400Nm te willen.
    Klopt niet helemaal, JD Engineering heeft mijn mail geantwoord met als resultaat dat deze bak dat wel aan kan en zelfs niet extreem is.
    Dus ja de 400NM doen ze bij velen om het toch voorzichtig te houden. Doet mij nu enorm twijfelen om al dan niet hem wat zachter te laten stellen.


  6. #6
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.098
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 2.0 TDI chippen naar 441Nm

    2 tuners zeggen dat het geen kwaad kan. Daarbij: je zegt dat je rustig rijdt, niet op de limiet.
    Dan zou ik er niet over in zitten.

    Stap je tóch niet gerust in je auto dan snel terug laten regelen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •