Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Voorwielophanging rammeltje/ringetje op schokbreker

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    2
    Kudos
    0

    Standaard Voorwielophanging rammeltje/ringetje op schokbreker

    Tussen de schokbreker stang en het veerpootlager zit een hard stalen ringetje, welke ongeveer dezelfde diameter heeft als de schokbreker stang zelf. Je zou zeggen dat deze niet zo belangrijk is.

    Ik heb dus een tijdje zonder deze ringetjes gereden, omdat ik ze vergeten was te monteren😩.

    Maar na ongeveer 1500km er mee te hebben gereden, heb ik toch alles weer losgehaald, ook omdat er een rammetje in de voorwiel ophanging aanwezig was, welke alleen maar luider werd.

    Mijn vermoeden was dat het staal van de veerpoot lager misschien dus danig ingedrukt was, dat daardoor de moer bovenop dit lager misschien aan het losdraaien was. Of terwijl: "ik had gewoon geen goed gevoel meer tijdens het rijden".

    Na het loshalen bleek het lager gelukkig minimaal ingedrukt te zijn, en de moeren zaten nog goed vast. Er was wel een klein deukje zichtbaar op het veerpoot lager.

    Al met al ben ik ongeveer 8 uren aan t sleutelen geweest om beide ringetjes weer te monteren.

    Wat blijkt nu? Het rammetje op een klinkerweg is verdwenen. Dit had ik niet gedacht. Vermoedelijk is daar het ringetje dus voornamelijk voor bedoelt.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    2
    Kudos
    0

    Standaard Re: Voorwielophanging rammeltje/ringetje op schokbreker

    Toch nog even een tijdje nagedacht wat er nu anders is gegaan. En dat zijn de veerspanners. Die ik nu had gebruikt waren een slag groter. Lang verhaal kort. Ik vermoed dat na de 1e montage, de moer bovenop de schokbreker werkelijk niet helemaal goed aan had gelegen, omdat tijdens het vast draaien de veerpootlager (is eigenlijk een dik stuk rubberen demper) in zijn schotel werd gedrukt. Dit verklaard nu ook het ingedeukte lager ring (binnen in) na slechts 1500km te hebben gereden, en het rammeltje
    Laatst gewijzigd door SimonR; 21-04-24 om 07:53.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •