Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29

Onderwerp: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2018
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Mijn Audi A4 maakt bij het wegrijden als ik mijn stuur helemaal links of rechts draai een geluid wat lijkt op een lekke band. Je voelt de auto ook schokjes geven, net of de band tegen de wielkas aanloopt. Bij stilstand is er niets te zien. Bij bochten (waar het stuur niet helemaal om gaat) is er ook geen probleem.

    Als ik bij het wegrijden met een koude motor van een parkeerplaats flink links of rechts moet uitsturen lijkt het alsof ik met lekke voorbanden rijd. Lawaai en trillen. Het lawaai is ook goed te horen als je buiten naast de auto staat. Zodra ik weer rechtuit rijd of minder extreem links of rechts stuur is het gevoel en lawaai weg.

    Herhaal ik dezelfde manoeuvre na enige tijd gereden te hebben, dan treedt dit verschijnsel niet op (omdat de motor warm is ?).
    Iemand enig idee?

    Audi A4 1.8 TFSI 2010
    Laatst gewijzigd door BastR; 09-01-18 om 13:25.

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Dat lijkt toch wel erg veel op een versleten of defecte homokineet (aandrijfaskoppeling aan de wielzijde).
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Posts
    125
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4 Allroad
    Land
    Land

    Standaard re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Dat hoop ik toch niet. Had het ook met mijn B8 en nu ook met mijn B9. Wegrijden vanuit volledige stilstand met volledige stuuruitslag als het koud is..
    A4 Allroad, 2.0TFSI Quattro, MY 2018, Quattro-Edition

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    42
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Is het geen wringen van de banden? Doordat het rubber van de band koud is geeft het minder mee..
    Als je iemand laat kijken aan de buitenkant van de auto kun je dit ook zien bij de banden. (schokjes)

    Homokineet zou kunnen, echter zou het geluid blijven als de auto warm is en het zou bijzonder zijn als beide kanten tegelijk stuk zijn.

  5. #5

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Heb precies t zelfde probleem. A5 2012 1.8tfsi multitronic


  6. #6

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Inmiddels ervoor na de dealer geweest, konde helaas niks vinden..

  7. #7

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Is het probleem inmiddels opgelost?
    Aangezien ik het nog steeds heb, niemand kan iets vinden...

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    42
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Wat is je merk, type en maat band dat je eronder hebt liggen? Wat is de leeftijd van de banden?
    Ik ben nog steeds van mening dat het door de banden komt, je zou voor de grap de auto eens op een minder ruwe ondergrond moeten zetten om te kijken of het dan ook is (zand of gras)..

  10. #9

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom schottman Bekijk Berichten
    Wat is je merk, type en maat band dat je eronder hebt liggen? Wat is de leeftijd van de banden?
    Ik ben nog steeds van mening dat het door de banden komt, je zou voor de grap de auto eens op een minder ruwe ondergrond moeten zetten om te kijken of het dan ook is (zand of gras)..
    Zou het inderdaad is kunnen proberen.

    Heb Michellin winterbanden.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Leeftijd
    42
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    https://www.audiforum.nl/forum/audif...ml#post1808593

    Lees hier, misschien verklaard dit een hoop.

  12. #11

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom schottman Bekijk Berichten
    https://www.audiforum.nl/forum/audif...ml#post1808593

    Lees hier, misschien verklaard dit een hoop.
    Heb t doorgelezen, maar t heeft niks te maken met dit probleem. Overigens heb ik geen quattro

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2017
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BastR Bekijk Berichten
    Mijn Audi A4 maakt bij het wegrijden als ik mijn stuur helemaal links of rechts draai een geluid wat lijkt op een lekke band. Je voelt de auto ook schokjes geven, net of de band tegen de wielkas aanloopt. Bij stilstand is er niets te zien. Bij bochten (waar het stuur niet helemaal om gaat) is er ook geen probleem.

    Als ik bij het wegrijden met een koude motor van een parkeerplaats flink links of rechts moet uitsturen lijkt het alsof ik met lekke voorbanden rijd. Lawaai en trillen. Het lawaai is ook goed te horen als je buiten naast de auto staat. Zodra ik weer rechtuit rijd of minder extreem links of rechts stuur is het gevoel en lawaai weg.

    Herhaal ik dezelfde manoeuvre na enige tijd gereden te hebben, dan treedt dit verschijnsel niet op (omdat de motor warm is ?).
    Iemand enig idee?

    Audi A4 1.8 TFSI 2010
    Ik heb exact hetzelfde probleem, naast mijn multitronic problemen, herkent en weet iemand de oorzaak hiervoor?

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2017
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Is dit dan geen veel voorkomend probleem? Ik had verwacht meer reacties hierop te lezen

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2011
    Posts
    45
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen


  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2017
    Posts
    27
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Ik heb voornamelijk last van het geluid en raar stuurgevoel zoals in onderstaande video voor een korte periode bij het uitparkeren, lage snelheid door een parkeergarage, gelukkig niet constant op lage snelheid...

    https://www.youtube.com/watch?v=vjEDVVOKN0s

  17. #16
    Bougieman's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2017
    Posts
    18
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Misschien ondertussen een dood draadje, MAAR ik heb exact hetzelfde probleem met mij 2.0 TDI b9. Enkel bij volledige stuuruitslag en zeer lage snelheid is er een (tijdelijke) lichte trilling bij gas geven. Denk aan wanneer je nose first wil inparkeren in een parkeervak. Je rijdt af op het vak vertraagt tot bijna stilstand, draait alles af naar links/rechts en geeft dan wat gas om het vak binnen te rijden. Dan doet het probleem zich voor. In alle andere situaties geen issue, geen trillingen, geen speling, niets.

    Groeten,
    Boegieman

  18. #17

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Lijkt toch echt op een homokineet die ofwel kapot is, ofwel by design moeite heeft met de absolute maximum uitslag. Voor wie er echt last van hebben - een homokineet is tientjeswerk en je lokale garage gooit ze er voor eenzelfde bedrag onder. Voor 150 euro weet je meer.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  19. #18
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Met een maatje grotere wielen (dus lage bandjes) en koud weer heb je bij in of uit sturen van een parkeer vak ook vaak een knak geluid door het verspringen van de band op de straat, boven de 8 graden ongeveer heb je dat al niet meer of veel minder vaak. Ik had dat bij de fwd en ook bij de Quattro.
    Vaak getwijfeld aan de homokineten maar nooit iets gevonden, lijkt gewoon met het stuur mechanisme te maken te hebben wat (in mijn geval) onder de b6 en 7 zit.
    Met banden met hogere wang is het er ook niet.
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 26-02-22 om 15:08.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  20. #19
    johnny boy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    61
    Posts
    6.599
    Kudos
    152
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Met een maatje grotere wielen (dus lage bandjes) en koud weer heb je bij in of uit sturen van een parkeer vak ook vaak een knak geluid door het verspringen van de band op de straat, boven de 8 graden ongeveer heb je dat al niet meer of veel minder vaak. Ik had dan bij de fwd en ook bij de Quattro.
    Vaak getwijfeld aan de homokineten maar nooit iets gevonden, lijkt gewoon met het stuur mechanisme te maken te hebben wat (in mijn geval) onder de b6 en 7 zit.
    Met banden met hogere wang is het er ook niet.
    klopt doet dat van mijn A4/A5 met 19" en zomerbanden ook bij insturen en weg draaien van oprit lijkt het of er een steentje onder de band wegspringt

    Audi A/S5 Coupé 8T (looks like a bijmekaar geraapt zooitje) Daytona grijs
    Audi A/S5 Cabrio 8F (looks like a bijmekaar geraapt zooitje 2) Bruin

    VCDS 23.11.0 Ross-Tech &V2 pro regio Meppel no-fear(at)live (punt)nl

  21. #20

    Standaard Re: Raar geluid bij wegrijden en helemaal insturen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Met een maatje grotere wielen (dus lage bandjes) en koud weer heb je bij in of uit sturen van een parkeer vak ook vaak een knak geluid door het verspringen van de band op de straat, boven de 8 graden ongeveer heb je dat al niet meer of veel minder vaak. Ik had dat bij de fwd en ook bij de Quattro.
    Vaak getwijfeld aan de homokineten maar nooit iets gevonden, lijkt gewoon met het stuur mechanisme te maken te hebben wat (in mijn geval) onder de b6 en 7 zit.
    Met banden met hogere wang is het er ook niet.
    Veel hangt samen met ET en breedte inderdaad. Had op de B6 (zowel m'n eigen diesel als de huidige tussendoor sedan; beide FWD) met de ET35 8,5x19 235/35 dat schuiven bij scherp insturen. Met OEM ET45-ish 8x18 225/40 winterbanden nergens last van. Maar, dat schuiven/glijden/wringen van banden is een heel ander gevoel dan de duidelijke tik die je in het onderstel kan voelen als 't een homokineet of iets dergelijks is.

    Heb er ook maandenlang mee gepuzzeld. Uitte zich op een gegeven moment ook als een knak bij wegrijden na (hard) remmen; iedereen zette z'n geld in op draagarmen, schokdempers, rubbers, etc. en uiteindelijk bleek 't toch een homokineet te zijn die in rechtdoor ook tikte! Probleem was nergens gevonden, maar na vervangen wél weg.

    Blijkbaar kan je zoiets alleen zien onder belasting (gewicht) EN maximale stuuruitslag EN een beetje snelheid. En dat doe je niet zomaar na op een brug.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •