Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: 1.8 TFSI welke onderdelen?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard 1.8 TFSI welke onderdelen?

    Mijn Audi A4 8K2 facelift uit 2012 heeft net een grote reparatie achter de rug zoals een compleet nieuwe turbo en nokkenasregelaar maar na uitlezen heb ik weer 2 storingsmeldingen in de computer die terug blijven komen na wissen. Voor de nokkenasregelaar moet ik maandag terug naar de garage maar ben mijn vertrouwen in hun kwijt.
    Ook is er ineens de waterpomp bijgekomen. Foutmelding 01020 - Water Pump (V36)
    Klopt het dat dit de elektrische waterpomp is? Dan kan ik dit simpel zelf vervangen namelijk. Ik merk niets ervan trouwens. Heb een grote buitenrit weer gemaakt en auto blijft netjes op 90 graden op het dashboard en wordt ook warm bij luchtcirculatie in de auto. Maar toch wil ik de waterpomp dan gaan vervangen. Ik lek geen koelvloeistof.

    Nu de nokkenasregeling. De garage heeft niet alles vervangen terwijl de dealer het advies gaf om alles te vervangen. Onderdelen welke ik nodig zou hebben zijn:
    2 x Centraleklep, nokkenasafregeling
    2 x Centrale Magneet nokkenasregeling

    Klopt het dat deze centraleklep, nokkenasafregeling uit 2 verschillende onderdelen bestaan? Dus M20 en M21. Bij webshops is hier niets over te vinden en krijg je 2 x M21 maar dat gaat dan goed fout. Ook zou ik speciaal gereedschap nodig hebben zoals https://www.tools2go.nl/Nokkenas-stu...voor-VAG-5-dlg

    Ik heb nogal wat vragen over dezelfde onderdelen denk:-)
    Origineel of imitatie zoals Topran? Scheelt nogal in prijs namelijk.
    https://www.autodoc.nl/topran/16445599
    Maar weer geen M20 te vinden.

    In ieder geval zijn deze reparaties makkelijk zelf uit te voeren dankzij Youtube.
    Alvast bedankt voor jullie advies.

    pc. Motortype 1.8 TSFI automaat.
    Laatst gewijzigd door Draconian; 25-11-23 om 16:57.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8 TFSI welke onderdelen?

    Bij vragen over de motor is het VERPLICHT om het motortype in de topictitel te vermelden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8 TFSI welke onderdelen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Draconian Bekijk Berichten
    Klopt het dat dit de elektrische waterpomp is?
    Ja, dat klopt. Die dient ervoor te zorgen dat de temperatuur plaatselijk niet te hoog oploopt in geval van 1) start-stop uitvoering en/of 2) oververhitting van de turbo na uitzetten van een warme motor. Je zult het dus niet direct aan de auto merken als die pomp het niet meer doet.
    Heb wel gelezen dat een vervuilde stekker de boosdoener kan zijn. Mss hebben ze de stekker vergeten??

    PS vwb de regelklep, de facelift 1.8 en 2.0 motoren hebben idd 2 regelkleppen, maar die zijn dan beide óf M20 óf M21. Hangt af van de gebruikte nokkenassen, dus beter eerst demonteren en dan evt bestellen. Idd heb je één van de speciale doppen daarvoor nodig uit dat setje.
    Het zijn trouwens eenvoudige (maar wel precisie-) kleppen, gemakkelijk te checken op vervuiling/slijtage als je ze eruit hebt. Nog een reden om ze er eerst uit te halen, originele kwaliteit is altijd het beste en zo voorkom je kosten voor onnodige vervanging.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 25-11-23 om 15:04.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 1.8 TFSI welke onderdelen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Ja, dat klopt. Die dient ervoor te zorgen dat de temperatuur plaatselijk niet te hoog oploopt in geval van 1) start-stop uitvoering en/of 2) oververhitting van de turbo na uitzetten van een warme motor. Je zult het dus niet direct aan de auto merken als die pomp het niet meer doet.
    Heb wel gelezen dat een vervuilde stekker de boosdoener kan zijn. Mss hebben ze de stekker vergeten??

    PS vwb de regelklep, de facelift 1.8 en 2.0 motoren hebben idd 2 regelkleppen, maar die zijn dan beide óf M20 óf M21. Hangt af van de gebruikte nokkenassen, dus beter eerst demonteren en dan evt bestellen. Idd heb je één van de speciale doppen daarvoor nodig uit dat setje.
    Het zijn trouwens eenvoudige (maar wel precisie-) kleppen, gemakkelijk te checken op vervuiling/slijtage als je ze eruit hebt. Nog een reden om ze er eerst uit te halen, originele kwaliteit is altijd het beste en zo voorkom je kosten voor onnodige vervanging.
    Top bedankt. Hier kan ik wat mee. Toch wel belangrijk dus de elektrische waterpomp voor de turbo. Klusje van nog geen 100 euro tenzij het alleen de stekker is. Want precies na het compleet vervangen van de turbo is deze foutmelding pas gekomen. Zou wat zijn als ze de stekker zijn vergeten.

    Nokkenasverstellers M20 en M21 dan eerst eruit halen en schoonspoelen. Alleen de magneet kleppen vervangen dan. Scheelt weer in de kosten.
    Vandaag liep de motor ineens flink onregelmatig met stationair draaien. Na 1 minuut niet meer. Soms bij een stoplicht schiet die ook 1 seconde te laag in de toeren.

  5. #5
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI welke onderdelen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Draconian Bekijk Berichten
    Nokkenasverstellers M20 en M21 dan eerst eruit halen en schoonspoelen.
    Wellicht overbodig te melden, de regelkleppen hebben linkse schroefdraad……
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8 TFSI welke onderdelen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Wellicht overbodig te melden, de regelkleppen hebben linkse schroefdraad……
    Zeer goed advies weer! Absoluut niet overbodig.
    Ik heb al wat voorwerk gedaan net. De magneet regelkleppen heb ik allebei los gehad. Echt een drama omdat je er heel moeilijk bijkomt dus liet mijn bitje vallen en moest de beplating hierdoor aan de onderkant losmaken om mijn gereedschap weer te kunnen pakken. Maar ik heb allebei de nokkenas magneet regelkleppen los gehad. Kwam heel klein beetje olie uit. De pinnetjes zaten niet vast. Met twee vingers kon ik ze op en neer bewegen. De nokkenas regelkleppen heb ik nog niet het juiste gereedschap voor maar ik kon ze wel bij allebei dat asje in het midden indrukken. Deze veerde weer terug. De stekkertjes van allebei de magneet regelkleppen waren trouwens goed nat van de olie. Dit heb ik droog gemaakt want ik vermoed dat de garage dit heeft gedaan en niets heeft uitgevoerd aangezien alles vervangen moest worden. Na terug monteren voelt het alsof de motor stationair soepeler loopt. De wijzer blijft nu zeer strak staan rond de 800 toeren in plaats van beetje op en neer dansen. Even afwachten nog of het zo blijft.

    Dan de elektrische waterpomp. Hier heb ik geen garage voor nodig. Het was even zoeken want op Youtube zit het denk ik bij de vorige modellen onderaan maar bij deze A4 B8 facelift(8k2) modellen zag ik hem ineens zitten. Hier hoef je echt geen moeite voor te doen en moet van bovenaf. Zat ruimte en beetje achteraan het motorblok. Ik heb een foto gemaakt.
    Binnenkort even vervangen.
    20231126_151046.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  7. #7
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI welke onderdelen?

    Goed bezig!
    Je zou het even kunnen afwachten, zou de regelkleppen lekker laten zitten nu je ze gechecked hebt, als de motor vanaf nu goed blijft lopen.

    De magneetkleppen horen eigenlijk kurkdroog te zijn, dus waarschijnlijk wel beter vervangen. Heb de mijne eerder dit jaar vervangen (heb er maar één), deed niks meer (elektrische weerstand oneindig). Motor liep ineens allerbelabberdst. Was nog de originele, met Audi logo, fabrikant INA, heb er ook weer een INA ingezet (aftermarket, half zo duur). Weerstand gemeten, 6 Ohm.
    En ja, een klein rateltje met een kort bitje dat in de ratel vastklikt is wel zo handig 😀. Ik liet tot twee keer toe een schroefje vallen, kon hem gelukkig met een flexibel magneetgrijpertje opvissen 😀.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8 TFSI welke onderdelen?

    Even een update. De magneetkleppen zijn vervangen en opgelost. Maar sinds gisteren weer een nieuw mankement. Remklauw bestuurderskant vastgelopen. Ben met piepende remschijf thuisgekomen haha. Beetje rook kwam er vanaf bij parkeren. Heb een nieuwe remklauw besteld van Maxgear. Veel goedkoper namelijk en ik ben het best wel zat dat er zoveel gezeik is met mijn Audi. Ik heb veel auto's gehad maar nog nooit zoveel gezeik in nog geen half jaar tijd. Onderhoud Audi dealer gedaan. Complete turbo vervangen. Alle remblokken en 4 x remschijven. Toen de nokkenasversteller en nokkenassensor x2. Nu weer een remklauw wat binnen 1 dag is gaan vastlopen. Ze zeiden koop een Audi. Nou, ben er ondertussen wel klaar mee. Remklauw ga ik zelf vervangen als deze morgen binnen is. Klusje van niets. Maar ik twijfel om de Audi te verkopen na reparatie. In principe kan er nog weinig stukgaan?

    Het rijdt echt heerlijk op de snelweg. Kan geen Japanse wagen tegenop. Maar de reparaties...........Ik begin mijn vertrouwen te verliezen in Audi. Ik loop erop leeg financieel:-)
    Laatst gewijzigd door Draconian; 15-12-23 om 12:13.

  10. #9
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 TFSI welke onderdelen?

    Ja, deze auto houdt je wel van de straat…..
    Zou zelf nooit één remklauw vernieuwen, altijd beide om geen verschil in remgedrag L/R te krijgen.

    Quote [In principe kan er nog weinig stukgaan?]
    Daar zou ik maar niet vanuit gaan, denk dat je een pechauto hebt getroffen, die zijn er bij elk merk wel 🥴.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 15-12-23 om 13:10.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8 TFSI welke onderdelen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Ja, deze auto houdt je wel van de straat…..
    Zou zelf nooit één remklauw vernieuwen, altijd beide om geen verschil in remgedrag L/R te krijgen.

    Quote [In principe kan er nog weinig stukgaan?]
    Daar zou ik maar niet vanuit gaan, denk dat je een pechauto hebt getroffen, die zijn er bij elk merk wel 🥴.
    Gisteravond zelf de remklauw vervangen. Kwaliteit van Maxgear is trouwens heel goed. Had niet verwacht dat het zo simpel werk was. Ontluchten is ook binnen paar seconden gebeurd. Voor de twee boutjes heb je imbus 7 nodig. Eenmaal weer op de snelweg met de Audi krijg ik het niet voor elkaar om te verkopen. Het rijdt te lekker. Had even de Opel Corsa te leen van mjjn vrouw. Weer terug in mijn Audi en ik werd bijna emotioneel hahaha. De wegervaring is echt fantastisch en kan geen Opel tegenop😆

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 1.8 TFSI welke onderdelen?

    Tip
    Niet teveel goedkope spullen er tegenaan gooien, en net wat kees zegt misschien die andere kant ook doen, het zijn soms wat uitgaven maar het stopt vast een keer en dan is het rijden en bijhouden, je hebt misschien gewoon last van het slechte onderhoud van een vorige eigenaar of km's.

    Maxgear is een merk van autodoc en zou ik nooit kopen, er zijn andere opties. Gooi die oude klauw maar niet weg, kan je nog eens nodig hebben.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2023
    Posts
    20
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8 TFSI welke onderdelen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Tip
    Niet teveel goedkope spullen er tegenaan gooien, en net wat kees zegt misschien die andere kant ook doen, het zijn soms wat uitgaven maar het stopt vast een keer en dan is het rijden en bijhouden, je hebt misschien gewoon last van het slechte onderhoud van een vorige eigenaar of km's.

    Maxgear is een merk van autodoc en zou ik nooit kopen, er zijn andere opties. Gooi die oude klauw maar niet weg, kan je nog eens nodig hebben.
    Van de zomer ga ik de oude remklauw met Audi logo erop inderdaad reviseren. Andere kant ook. Onderdelen hiervoor zijn niet duur juist. De geleide bussen en zuiger vervangen. Op YouTube staat een handleiding. Dan weer de originele remklauw erop. Dan doe ik ook gelijk nieuwe remblokken vooraan. Vorige eigenaar is een idioot geweest. Inderdaad geen onderhoud. 2019 was het laatst bij de Audi dealer. In juli 2023 gekocht en gelijk bij de Audi dealer de motorolie en olie versnellingsbak(automaat) laten vervangen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •