Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: A4 bevindingen

  1. #1

    Question A4 bevindingen

    Ik overweeg de keuze voor A4 avant 1.8T (120pk) met multitronic. Tijdens een testrit merkte ik onderstaande zaken op. Wellicht zijn er ervaren rijders die een toelichting kunnen geven.
    - relatief veel windgeruis (ivm Passat)
    - standaard klimatronic blaast hard en met grote verschillen. Vooral als er wel/geen zonlicht op de voorruit schijnt. Achterin is temperatuur slecht/niet regelbaar vanwege gemis ventilatieopening aan achterzijde middenconsol. Is dit herkenbaar en alleen oplosbaar door 3-zone klima als optie te nemen?
    - hoe zijn de rijeigenschappen bij combinatie 18" lm met standaard onderstel?
    - wie heeft ervaring met tuning van deze motor icm multitronic, volgens dealer is het niet mogelijk omdat ook de automaat niet afgesteld kan worden op de nieuwe motormanagement instellingen. De dealer geeft aan dat het verschil tussen 120pk en 160pk motor alleen softwarematig, m.i. zou dit dus moeten kunnen. Bij tuning naar 211pk wordt eerst begrenser weggehaald en daarna het vermogen verhoogd.
    Graag jullie reacties.

  2. #2

    Standaard A4 bevindingen

    PFMJ

    Na lang overwegen heb ik die van mij 3 weken geleden maar besteld.
    Ik kan je er na de 2e week van oktober meer over vertellen, maar ben zelf ook benieuwd naar bevindingen van anderen.
    Mijn 1.8TFSI 120pk MT wordt naar verwachting 8 okt geleverd, en ik ga 'm min of meer direct laten tunen.
    De dealer heeft niets over de beperkingen ivm de MT gemeld, dus ik ga er vanuit dat dit gedeelte van je verhaal niet klopt.

    Ik hoop dat er anderen zijn met meer ervaring, anders zal je nog FF moeten wachten.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PJMF Bekijk Berichten
    Ik overweeg de keuze voor A4 avant 1.8T (120pk) met multitronic. Tijdens een testrit merkte ik onderstaande zaken op. Wellicht zijn er ervaren rijders die een toelichting kunnen geven.
    - relatief veel windgeruis (ivm Passat)
    - standaard klimatronic blaast hard en met grote verschillen. Vooral als er wel/geen zonlicht op de voorruit schijnt. Achterin is temperatuur slecht/niet regelbaar vanwege gemis ventilatieopening aan achterzijde middenconsol. Is dit herkenbaar en alleen oplosbaar door 3-zone klima als optie te nemen?
    - hoe zijn de rijeigenschappen bij combinatie 18" lm met standaard onderstel?
    - wie heeft ervaring met tuning van deze motor icm multitronic, volgens dealer is het niet mogelijk omdat ook de automaat niet afgesteld kan worden op de nieuwe motormanagement instellingen. De dealer geeft aan dat het verschil tussen 120pk en 160pk motor alleen softwarematig, m.i. zou dit dus moeten kunnen. Bij tuning naar 211pk wordt eerst begrenser weggehaald en daarna het vermogen verhoogd.
    Graag jullie reacties.

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Geen van beiden even hier gezocht op MT voordat je bestelde?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    Hermie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Posts
    29
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

  5. #5

    Post A4 bevindingen.

    Ik heb ook een 120PK MT besteld, inclusief ABT tuning naar 211PK als leaseauto. Ik verwacht over 2 weken erin te kunnen rijden.
    Artikelnummer voor de ABT tuning : ZR A903714210 voor 2.000,- euries.

    Er is inderdaad enige discussie over het tunen in combinatie met MT, maar is voor de 18TFSI ongeveer 3 maanden terug vrijgegeven.

    Wat betreft je andere punten:
    - Windgeruis kan verholpen zijn, aangezien de buitenspiegels voor modeljaar 2010 zijn aangepast. De buitenspiegels zijn vaak een belangrijke veroorzaker van windgeruis. Wellicht andere forumleden met een modeljaar 2010 die hierover iets kunnen zeggen.
    - Standaard Clima: ook op andere forums hiervan al vernomen. Zelf geen ervaringen mee en ook geen idee of hierin iets is aangepast voor modeljaar 2010. Lijkt me een software kwestie (met uitzondering van de ventilatieopeningen aan de achterzijde). Ik heb zelf niet de 3-zone climatronic besteld en hoop dat ik hiervan geen spijt ga krijgen...
    - 18" wielen zonder sportonderstel is in mijn ogen (en volgens de forums die ik volg zijn het er veel met me eens) niet de meest mooie combinatie. Een stuk lager (bij sportonderstel 2 cm, bij S-Line 3 cm) ziet er een stuk beter uit. Mijn ervaring met 18" en audi sportonderstel zijn super, dus nu weer genomen. Voor een juist oordeel zal het zelf moeten ervaren, al heeft niet iedere dealer een auto met 18" klaar staan. Belangrijker voor wat betreft rijeigenschappen is het wel / niet nemen van de optie ServoTronic (snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging). Wel of niet is een wereld van verschil en kan je achteraf niet even erbij plaatsen of eraf halen. Ook hier: ga er eens mee rijden op wegen waar je veel moet sturen.

    Succes met je verdere overweging.


  6. #6
    Vanaf 2008 A4 Avant A6 Turbo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Leeftijd
    46
    Posts
    760
    Kudos
    0

    Standaard

    Hierbij mijn bevindingen:

    Ik heb een A4 avant 2.0TDI MT 143 pk uit 2008.
    Windgeruis heb ik weinig last van (ik heb de grote spiegels).

    Climatronic met 3 zone besteld. Werkt echt goed. In mijn vorige A6 had ik dat niet besteld en in de winter waren de passagiersramen snel beslagen. Nu heb ik dit "probleem" niet. Bij de avant zitten in de achterste ramen ook ventilatieroosters.

    Servotronic heb ik met opzet niet gekozen. Ik houd zelf van een stevig stuurgevoel.
    In de A6 4F had ik wel servotronic, maar dat vond ik te licht sturen. Nu in combinatie met 18 inch niet verlaagd geeft het gewoon een goed stuurgevoel.

    Heb aan onze huistuner van dit forum nog tuningsmogelijkheden gevraagd. Hij adviseerde mij dit niet te doen ivm het beperkte koppel dat de MT aan kan (max 350 Nm en standaard heeft de TDI al 320 Nm).

    Succes met je beslissing.
    Het leven is tekort om Audiloos door te gaan.

  7. #7
    r.beniers's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    51
    Posts
    174
    Kudos
    3
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    Sinds een maand rijdt ik trots rond in mijn nieuwe A4. Er staat momenteel 6.500 km op de teller en ik ben erg tevreden over mijn nieuwe A4. Zie mijn review op Autoweek
    Laatst gewijzigd door r.beniers; 09-09-09 om 09:52. Reden: ...
    2012 A6 2.0 TDI MT (177pk/380Nm), ProLine-S, Daytona Grijs, Pack Online, Ambiente verlichting, VAGCOM aanpassingen

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    ik rijd nu enige maanden een b8 avant en ben idd wat minder tevreden met de climatronic. het systeem gaat wel erg enthousiast aan het werk bij enigszins zomerse temperaturen en in de praktijk ben je regelmatig in de weer om de roosters, temp ed optimaal in te stellen. Mn met een pasagier voor blazen de roosters in het midden van het dash nog wel eens irritant in je gezicht . Verwend allemaal? Misschien, in mijn vorige auto (P407) deed het systeem onmerkbaar zijn werk en had het minder manuele aanpassing nodig. De optie van een 3zone kost een schandalige 1000 euri extra en kan mi beter worden besteed. Idd is er voor de achterpasagiers nu geen uitstroomopening opgenomen in de midden console en moeten we het doen met een wat armoedig ogend bakje... Nog geen last gehad van beslagen ramen oid, de avant hft uitstroomopeningen voor de achterruitjes + onder de voorstoelen

  10. #9
    Vanaf 2008 A4 Avant A6 Turbo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Leeftijd
    46
    Posts
    760
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jtielema Bekijk Berichten
    ik rijd nu enige maanden een b8 avant en ben idd wat minder tevreden met de climatronic. het systeem gaat wel erg enthousiast aan het werk bij enigszins zomerse temperaturen en in de praktijk ben je regelmatig in de weer om de roosters, temp ed optimaal in te stellen. Mn met een pasagier voor blazen de roosters in het midden van het dash nog wel eens irritant in je gezicht . Verwend allemaal? Misschien, in mijn vorige auto (P407) deed het systeem onmerkbaar zijn werk en had het minder manuele aanpassing nodig. De optie van een 3zone kost een schandalige 1000 euri extra en kan mi beter worden besteed. Idd is er voor de achterpasagiers nu geen uitstroomopening opgenomen in de midden console en moeten we het doen met een wat armoedig ogend bakje... Nog geen last gehad van beslagen ramen oid, de avant hft uitstroomopeningen voor de achterruitjes + onder de voorstoelen
    Inderdaad schandalige meerprijs. Maar het oog wil ook wat. De bediening ziet er wel strak uit en wat jij beschrijft ken ik niet, dus misschien toch zijn meerprijs waard.
    Misschien een tip. Rijd bij zomerse temperaturen weg (vanuit stilstand) met de ramen geopend. De ergste hitte is er dan uit en hoeft het systeem niet zijn uiterste best te doen om de gewenste temperatuur te bereiken.
    Het leven is tekort om Audiloos door te gaan.

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PJMF Bekijk Berichten
    Ik overweeg de keuze voor A4 avant 1.8T (120pk) met multitronic. Tijdens een testrit merkte ik onderstaande zaken op. Wellicht zijn er ervaren rijders die een toelichting kunnen geven.
    - relatief veel windgeruis (ivm Passat)
    - standaard klimatronic blaast hard en met grote verschillen. Vooral als er wel/geen zonlicht op de voorruit schijnt. Achterin is temperatuur slecht/niet regelbaar vanwege gemis ventilatieopening aan achterzijde middenconsol. Is dit herkenbaar en alleen oplosbaar door 3-zone klima als optie te nemen?
    - hoe zijn de rijeigenschappen bij combinatie 18" lm met standaard onderstel?
    - wie heeft ervaring met tuning van deze motor icm multitronic, volgens dealer is het niet mogelijk omdat ook de automaat niet afgesteld kan worden op de nieuwe motormanagement instellingen. De dealer geeft aan dat het verschil tussen 120pk en 160pk motor alleen softwarematig, m.i. zou dit dus moeten kunnen. Bij tuning naar 211pk wordt eerst begrenser weggehaald en daarna het vermogen verhoogd.
    Graag jullie reacties.
    Kort mijn ervaringen:
    - Het windgeruis van mijn 2010 model vind ik laag te noemen. Misschien dat de nieuwe spiegels inderdaad veel helpen;
    - Climatronic blaast inderdaad wel fanatiek af en toe. De temperatuur staat ook hoger dan in mijn vorige auto (Passat 2004). Staat in de zomer vaak op 21 of 21,5. Vroeger altijd op 20... Ik heb nog niet echt met de richtingen van de ventilatoren gespeeld.
    - rijeigenschappen met 18" met standaard onderstel, vind ik fantastisch. Stevig genoeg geveerd en hoewel verlaagd misschien opties mooier is, vind ik ik mijn velgen super mooi staan onder mijn auto. Zie mijn albumpje.
    - De tuning naar 211 is mega cool!!!! Het duurde door een knullige dealer een paar dagen voordat hij er goed inzat, maar nu is het helemaal top en na 6000km komt hij ook helemaal los. Verslavend dat vermogen en het koppel. Ik heb alleen geen multitronic.

    Succes met je keuze!!!!
    A4 Avant 2010 1.8TFSI 120pk (ABT 211pk) Ibis Wit Pro.Line Business opties: 18inch 5spaaks Michelin HP Premacy, sporstoelen, jaloezien achter, S-Line uitlaatstukken, afneembare trekhaak

  12. #11
    r.beniers's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    51
    Posts
    174
    Kudos
    3
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jtielema Bekijk Berichten
    ik rijd nu enige maanden een b8 avant en ben idd wat minder tevreden met de climatronic. het systeem gaat wel erg enthousiast aan het werk bij enigszins zomerse temperaturen en in de praktijk ben je regelmatig in de weer om de roosters, temp ed optimaal in te stellen. Mn met een pasagier voor blazen de roosters in het midden van het dash nog wel eens irritant in je gezicht . Verwend allemaal? Misschien, in mijn vorige auto (P407) deed het systeem onmerkbaar zijn werk en had het minder manuele aanpassing nodig. De optie van een 3zone kost een schandalige 1000 euri extra en kan mi beter worden besteed. Idd is er voor de achterpasagiers nu geen uitstroomopening opgenomen in de midden console en moeten we het doen met een wat armoedig ogend bakje... Nog geen last gehad van beslagen ramen oid, de avant hft uitstroomopeningen voor de achterruitjes + onder de voorstoelen
    Ik herken bovenstaande ervaring t.a.v. de climatronic niet. Voor deze B8 reed ik een B7 en de climatronic doet net zoals voorheen prima zijn werk. Het is zelfs een verbetering dat de passagiers achterin nu ook zelf de clima kunnen regelen. Bij het vorige model kregen vooral zij alle koude wind in hun gezicht geblazen. Ik vind de meerprijs van de optie dus zeker zijn geld waard, gezien de extra bediening achterin en zeker ook gezien de vormgeving.

    Het is inderdaad wel zo dat ik de clima in mijn A4 op een hogere temperatuur zet dan in bijvoorbeeld een Passat. Dat was ook al zo bij het vorige model. In mijn auto staat deze altijd 1-2 graden hoger, dan in bijvoorbeeld een Passat van mijn collega of zwager.
    2012 A6 2.0 TDI MT (177pk/380Nm), ProLine-S, Daytona Grijs, Pack Online, Ambiente verlichting, VAGCOM aanpassingen

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door r.beniers Bekijk Berichten
    Ik herken bovenstaande ervaring t.a.v. de climatronic niet. Voor deze B8 reed ik een B7 en de climatronic doet net zoals voorheen prima zijn werk. Het is zelfs een verbetering dat de passagiers achterin nu ook zelf de clima kunnen regelen. Bij het vorige model kregen vooral zij alle koude wind in hun gezicht geblazen. Ik vind de meerprijs van de optie dus zeker zijn geld waard, gezien de extra bediening achterin en zeker ook gezien de vormgeving.

    Het is inderdaad wel zo dat ik de clima in mijn A4 op een hogere temperatuur zet dan in bijvoorbeeld een Passat. Dat was ook al zo bij het vorige model. In mijn auto staat deze altijd 1-2 graden hoger, dan in bijvoorbeeld een Passat van mijn collega of zwager.
    uhhhh, maar dan heb jij toch de 3-zone clima. Het gaat hier om de werking van de reguliere clima....
    A4 Avant 2010 1.8TFSI 120pk (ABT 211pk) Ibis Wit Pro.Line Business opties: 18inch 5spaaks Michelin HP Premacy, sporstoelen, jaloezien achter, S-Line uitlaatstukken, afneembare trekhaak

  14. #13

    Standaard

    Ik heb mijn nieuwe A4 net 2 maandjes en inmiddels al 7000 Km op de teller en ben wel tevreden. Ik heb de 120pk TFSi gekocht en deze na een week laten chippen door chipmeister gewoon bij de dealer en ik ben er zeer over te spreken kosten zijn een stuk minder als ABT en het verhaal garantie is ook maar relatief het enig is dat ze orginele software terug moeten zetten als er iets mee is en dan kunnen zij ook voor je doen !

    Ik rij zelf op 20" RS6 velgen en heb een Bilstein schroefset en merk weinig van bandengeluid of iets dergelijks trilling is er wel iets maar wat wil je met 20" en lage bandjes !!!

  15. #14
    Martin_'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2009
    Leeftijd
    55
    Posts
    72
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door r.beniers Bekijk Berichten
    Sinds een maand rijdt ik trots rond in mijn nieuwe A4. Er staat momenteel 6.500 km op de teller en ik ben erg tevreden over mijn nieuwe A4. Zie mijn review op Autoweek
    Heb je voorwielaandrijving, of quattro ?
    Heb je de ABT upgrade al uit laten voeren en wat zijn je bevindingen.
    Heb je een vermogens/koppel uitdraai (voor - na) ?

    Groeten
    Martin

  16. #15
    r.beniers's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    51
    Posts
    174
    Kudos
    3
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martin_ Bekijk Berichten
    Heb je voorwielaandrijving, of quattro ?
    Heb je de ABT upgrade al uit laten voeren en wat zijn je bevindingen.
    Heb je een vermogens/koppel uitdraai (voor - na) ?

    Groeten
    Martin
    Ik heb voorwielaandrijving en de upgrade is nog niet uitgevoerd. De upgrade voor mijn motertype is nog niet vrijgegeven door Pon, dus daardoor wordt de fabrieksgarantie niet gehandhaafd. Nog even wachten dus.

    Ik heb dus ook nog geen uitdraai, maar hier kun je de theoretische waardes vinden van ABT.
    2012 A6 2.0 TDI MT (177pk/380Nm), ProLine-S, Daytona Grijs, Pack Online, Ambiente verlichting, VAGCOM aanpassingen

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •