Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 103

Onderwerp: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    49
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    allen,
    Sinds een half jaar heb ik een A4 B8 Avant 1.8 TFSI uit 2009 in mijn bezit en afgelopen week is bij een kilometerstand van 130000km de distributieketting eraf gelopen door een afgebroken kettingspanner.
    Nadat de dealer contact heeft opgenomen met PON kreeg ik een coulance aangeboden van 70% van alle gebruikte onderdelen, maar met aftrek van dit percentage op de onderdelen komt de totale schade van deze reparatie nog op ongeveer 2200 Euro (voornamelijk arbeidskosten).

    Eigenlijk heb ik door een aantal artikelen op het forum, een babbeltje met enkele monteurs en de directe toezegging van PON in de gaten dat dit euvel bekend is bij Audi maar dat er preventief niets aan gedaan wordt. Ook feit dat de nieuwe onderdelen die gebruikt gaan worden, reeds aan een modificatie onderhevig zijn geweest, wijst hierop.

    Kan mij iemand adviseren hoe ik nu verder te werk moet gaan om te checken of ik Audi niet verantwoordelijk kan stellen voor een veel groter deel van mijn reparatie dan alleen 70% van de onderdelen??

    Uw reactie wordt zeer op prijs gesteld!!!

    Ray

  2. #2

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Dit zijn altijd vervelende zaken. De 1.8 TFSI staat nou niet echt bekend om z'n slechte ketting. Dat blijkt ook want het is de spanner die het probleem veroorzaakt. Mij is altijd geleerd dat je je moet wenden tot de hoogste boom in de organisatie. Ik zou PON dus overslaan en meteen naar de fabriek gaan. PON staat nou niet echt bekend als een goede importeur, in Nederland zijn Audi rijders het minst tevreden van heel Europa. Dat komt door PON. Misschien een brief naar Ingolstadt?
    Bye bye A4 Avant S-Edition..
    Huidige: BMW 328iA Touring M-Sport 2013 & Audi A3 SB S-Line S-Tronic 2014

  3. #3
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    464
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Daar ga je echt niets aan hebben. Juridisch heb je te doen met je dealer en als je daar niet uitkomt, dan moet je niet naar PON maar naar je rechtsbijstand of advocaat. Het is natuurlijk ook allemaal een beetje afhankelijk van de staat van onderhoud die de auto heeft gehad, maar als het probleem bekend is en er is geen terugroepactie geweest, dan denk ik dat er juridisch wel wat te halen valt. Eerst proberen in goed overleg en als dat niet lukt elders je gelijk proberen te halen...
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  4. #4

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raymonddebets Bekijk Berichten
    allen,
    Sinds een half jaar heb ik een A4 B8 Avant 1.8 TFSI uit 2009 in mijn bezit en afgelopen week is bij een kilometerstand van 130000km de distributieketting eraf gelopen door een afgebroken kettingspanner.
    Nadat de dealer contact heeft opgenomen met PON kreeg ik een coulance aangeboden van 70% van alle gebruikte onderdelen, maar met aftrek van dit percentage op de onderdelen komt de totale schade van deze reparatie nog op ongeveer 2200 Euro (voornamelijk arbeidskosten).
    Precies hetzelfde verhaal hier aan de hand bij ~120.000km met de A4 Avant 1.8TFSI.
    Ondanks dat dit topic al een jaar oud is ben ik erg benieuwd hoe het qua kosten is afgelopen bij jou. Heb jij het gelaten bij die 70%?

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Posts
    29
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Is hier ook nog wat bekend van over de A4 juli 2012 model. Met andere woorden speelt dit probleem nog steeds?


  6. #6

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Latm Bekijk Berichten
    Precies hetzelfde verhaal hier aan de hand bij ~120.000km met de A4 Avant 1.8TFSI.
    Ondanks dat dit topic al een jaar oud is ben ik erg benieuwd hoe het qua kosten is afgelopen bij jou. Heb jij het gelaten bij die 70%?
    Check of er een TPI is en die ook uitgevoerd is op de betreffende auto. Zoniet, dan is het aantoonbaar nalatigheid.

  7. #7

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Ik heb A4 1.8 TSI uit 2010.
    Mijn oranje motor management lampje is gaan branden.
    Door iemand laten uitlezen en hij kreeg melding van probleem met lucht invoer temperatuur sensor.
    Bij de Audi dealer komen ze nu met geheel ander verhaal.
    Probleem met distributie ketting. Minimale reparatie van 1000 euro, audi vergoed 70% van materiaal kosten.
    Weet iemand of dit lampje idd kan duiden op zo'n ketting probleem?
    Hoe kan je op een plek een temp sensor probleem uitlezen en op andere plek een geheel andere initiele diagnose?

    Bvd voor de info/hulp!

  8. Ad
  9. #8
    Patrick Avant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Posts
    404
    Kudos
    4
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wjn Bekijk Berichten
    Check of er een TPI is en die ook uitgevoerd is op de betreffende auto. Zoniet, dan is het aantoonbaar nalatigheid.
    En dat is.??
    Audi A6 Avant 3.0 ltr TFSI V6.S-Line Tuned by ........
    Audi R8 Coupe 4.2 ltr FSI V8.

  10. #9

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    TPI = Technical Product Information

    Hoeven niet persé terugroepacties te zijn, kan ook tijdens regulier onderhoud worden uitgevoerd of is alleen maar een standaard antwoord, zoals bijv. voor de DRL LED die verschillende kleuren kunnen hebben.

  11. #10

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Er staat wel een stuk over in het Handboek Service Techniek van Audi. Er is wel degelijk een vernieuwde/verbeterde kettingspanner in de latere modellen gegaan. Ze weten het dus zelf zeer goed, maar alles preventief laten vervangen kost aardig wat geld natuurlijk.
    Terugroepacties of 'stille' acties die tijdens regulier onderhoud plaatsvinden zijn er wat dit betreft niet.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Ik weet dat dit een oud topic is maar ook ik heb nu deze problemen. Ik heb een A4 1.8 TFSI B8 uit 2008 met iets meer dan 120.000 km op de teller. Motorlampje ging branden en auto volgende dag gelijk naar de dealer. Er is een weekend overheen gegaan maar nu (maandag) blijkt dat mijn distributieketting is opgerekt en ook schade heeft veroorzaakt aan een filter voor de nokkenasversteller (?? is wat mij verteld is), daarnaast zagen ze dat mijn waterpomp lek was dus die moet ook maar meteen vervangen worden. Kosten vooralsnog op 2600 euro, telefonisch laten weten dat ik dat niet vindt kunnen voor zo'n auto. Dealer ging kijken of er nog een coulanceregeling uit te slepen was voor mij omdat ik vaste klant ben. Nu ben ik wat aan het googlen en zie ik dat de TSI's van VAG hierom bekend staan. Ik zie vooral de 1.2 en 1.4 maar betrekkelijk weinig over de 1.8. Vraag me af of er ondertussen meer mensen zijn met dit soort problemen?
    P.S. Ik rag mijn auto niet af, rij altijd netjes en laat hem altijd bij de dealer onderhouden.

  13. #12

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Oprekken van de distributieketting is bij de meeste hier volgens mij niet het probleem. De kettingspanner houdt het niet.
    Dat is zoals ik op 08-08-13 zei een bekend probleem. Ik heb er even een PDF'je van gemaakt ter informatie.

    Misschien dat Audi zich ooit nog eens bedenkt
    Laatst gewijzigd door Nenna; 04-04-14 om 00:12.

  14. #13
    VroemTFSI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    889
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    De mijne begon afgelopen week ineens als een diesel te klinken bij de koude start. Het klonk als een probleem in de distributie. Uit voorzorg auto vandaag bij de garage achtergelaten en vanmiddag konden ze bij de koude start idd vaststellen dat de kettingspanner waarschijnlijk kapot is.
    A.s. maandag wordt de boel uit elkaar gehaald om verder te kijken en te repareren. Hij heeft nu 153.000 km gelopen in 3 jaar tijd.
    Ik ben benieuwd wat het gaat kosten. Is n.l. geen lease auto meer. Wordt vervolgd.

    Update: wordt keurig opgelost. Zie mijn eigen topic.
    Laatst gewijzigd door VroemTFSI; 12-05-14 om 17:33.
    [COLOR="#006400"]A4 Avant FL 1.8 TFSI Sport Ed. Black, Bj. 2014, PQ1, [/COLOR] Ben vreemdgegaan...VW Polo Blue GT 1.4 ACT, Candy White, 5-drs, 17" Montani antraciet, xenon, stoelverw, navi, PDC

  15. #14

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Hallo wat is het uiteindelijke resultaat van de claims geweest? Ik heb exact hetzelfde probleem maar krijg geen coulance van Audi

    zie ook http://www.audiforum.nl/forum/model-...tml?highlight=

  16. #15
    VroemTFSI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    889
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Het zal wellicht per dealer verschillen, maar bij Van Beynum werd het netjes opgelost en was de rekening €700 ex BTW. Ook hier werd 70% van de onderdeelprijzen vergoed. Ik heb maar meteen een nieuwe multiriem laten plaatsen.
    [COLOR="#006400"]A4 Avant FL 1.8 TFSI Sport Ed. Black, Bj. 2014, PQ1, [/COLOR] Ben vreemdgegaan...VW Polo Blue GT 1.4 ACT, Candy White, 5-drs, 17" Montani antraciet, xenon, stoelverw, navi, PDC

  17. #16
    Pinarbam's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2014
    Leeftijd
    42
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    @razor: Kan je mij vertellen waar je dat pdf bestand vandaan hebt? Ik ben op zoek naar zo een bestand voor een audi B8 2.0 TDI uit 2008.

  18. #17

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pinarbam Bekijk Berichten
    @razor: Kan je mij vertellen waar je dat pdf bestand vandaan hebt? Ik ben op zoek naar zo een bestand voor een audi B8 2.0 TDI uit 2008.
    Stuur even een mailtje naar audiraz ape.staart outlook punt com.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2014
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Hallo, aangezien ik al die problemen met die kettingspanner lees.. en ik zelf sinds kort ook een audi a4 b8 1.8 tfsi met 100k op de teller heb, is
    Het dan niet een idee om hem preventief te vervangen? Of is dat overbodig? Of te prijzig?

  20. #19

    Standaard Re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Op sites als mobile.de en autoscout24 komen regelmatig 1.8T's of 1.8TFSI's in A4 8K's / A5's voorbij met motorschade, kapotte kettingen en de schade die daaruit voortvloeit, kromme kleppen, verbrande kleppen (door slechte verbranding), allerhande motorstoringen (kapotte katalysatoren/verbrande lambda sondes) door foutieve verbranding. Het is dus iets dat bij VAG bekend is, net zoiets als de distributiekettingen van de VR6 (bj '92->) deze hadden last van versleten bovenste spanners bij 120dkm was de voering van de bovenste spanner op en liep het metalen deel van de spanner direct op de ketting. De latere VR6-en kregen een gewijzigde ketting (de oude rekte op), en kunststoffen spanner. De Golf IV 2.8 V6 had last van langer wordende kettingen (maar was relatief probleemloos..), De V6 3.2 die o.a. werd geleverd in de Golf 3.2 R32 / Touareg / A3 3.2, had last van oprekken, ratelende spanners en verspringende kettingen gevolg was een desastreuze motorschade (is nog een hele zaak in het nieuws in Dld geweest rond 2003/2004/2005). Daarnaast heeft Audi bij de 3.0TDI's ook nog wel eens problemen met de distributiekettingen, breken/lopen er af etc. De recente debacles met de ongeblazen 1.6FSI, 1.2TSI en 1.4TSI (zet er voor Audi een F tussen) liggen bij iedereen nog vers in het geheugen.

    Je zou dus kunnen zeggen dat men de kunst van het maken van een goede onderhoudsvrije ketting bij VAG niet bepaald onder de knie heeft, dat doen ze bij BMW dan wel weer een stuk beter(hoewel daar ook kneusjes tussen zitten).

    Dit alles zou al erg genoeg zijn ware het niet dat mensen door de dealer, importeur (in ons geval PON) en fabriek niet zonder slag of stoot schadeloos worden gesteld, van een auto en toch zeker een merk als Audi (mompelt iets met premium) mag je toch verwachten dat je probleemloos minimaal 12/15 jaar of 300dkm moet kunnen rijden. Dat halen maar weinig VAG producten tegenwoordig zonder hoog olieverbruik, kapotte turbo's, opgerekte / versleten kettingen of spanners, lekkende waterpompen (versleten lagers / kapotte keringen / afbrekende schoepenwielen), overmatige slijtage aan draagarmen/rubbers, kapotte katalysatoren, kapotte lambdasondes, flexibelle delen van de uitlaat die scheuren of breken, defecte dubbele massa vliegwielen, voortijdig versleten of trillende koppelingsets, defecte mechatronic (DSG / S-tronic), verstopte roetfilters, defecte EGR's, allerhande elektronische storingen aan contactsloten, keyless go ontvangers, etc. waarvan de meeste van deze defecten zich vaak al kunnen manifesteren tussen de 90 en de 180dkm en ik heb het dan niet over de auto's die overmatig worden afgejakkerd of slecht zijn onderhouden.

  21. #20

    Standaard Re: 1.8 TFSI Distributieketting gebroken, coulance?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chris47 Bekijk Berichten
    ...
    Wat een negativiteit in je berichten. 1.8tfsi's met kapotte kettingen, onzin, spanners gaan kapot uit het plus minus eerste bouwjaar, is daarna opgelost. De 'probleemloos 300kkm' -overtuiging is totaal niet realistisch. Ook bij duurdere merken kunnen onderdelen kapot gaan. We praten hier niet over een nietmachine, juist bij de duurdere automerken is de techniek complex en prijzig.
    Heb jij ook maar enig zicht op omgang met alle Audi's en kwaliteit van al het onderhoud en welke kilometerstanden er gehaald worden? En dan heb ik het niet over wat in het boekje staat, op de onderhoudsfacturen of in een Adac/consumentenbond krantje.
    Natuurlijk zijn er genoeg zaken die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Maar die zaken zul je hier op het forum dan ook snel lezen, de kilometers die ik feilloos heb gereden zijn ook nergens op het forum te lezen. Als je een auto koopt van 30k - 200k moet je er gewoon rekening mee houden dat je een keer een pechgevalletje bovenop regulier onderhoud tegenkomt, en dat dat een keer 1000-3000 kan kosten, hoe vervelend het ook is. Een Audi is een luxe-product, niet meer slechts een vervoersmiddel. Je kunt nou eenmaal niet altijd voor een duppie op de eerste rang zitten.

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •