Pagina 2 van 12 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 239

Onderwerp: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    63
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door avmrbr Bekijk Berichten
    [...]
    Als dit werkt, dan zullen ze dit op alle auto's met dit probleem gaan uitvoeren, volgend mijn dealer.

    Hij vermelde ook dat er redelijk haast bij is, aangezien er een run schijnt te zijn op nieuwe stuurhuizen, waardoor de levertijd al flink aan het oplopen is.

    Ik hou jullie op de hoogte.
    Ik mag toch hopen als het echt zo'n groot probleem is, dat ze netjes een terugroepactie doen.

  2. #22
    Logi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Posts
    198
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mca2 Bekijk Berichten
    Ik mag toch hopen als het echt zo'n groot probleem is, dat ze netjes een terugroepactie doen.
    Dat hoop ik ook. Echter kwam ik de stuurupdate toevallig tegen toen ik een melding van het stuur ging maken. Volgens mij heeft ook niemand officieel een bericht hierover gehad. Degene die de stuurupdate geinstalleerd hebben, zijn er zelf achteraan gegaan. Waarschijnlijk is ook zonder het te weten naast de stuurupdate, een koplamp- en een motorupdate geinstalleerd (uiteraard afhankelijk van bouwdatum). Dus ben benieuwd of audi in het vervolg wel officiele berichtgeving doet.
    Laatst gewijzigd door Logi; 14-12-12 om 07:15.
    Present: A4 1.8 TFSI MT Limousine
    Past: A2 1.4 Exclusive | Pilot 6000K Xenon | PIAA Led | FK Highsport | Brembo Sport High Performance (drilled) | Ferodo DS2500

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Voor de statistieken: Ik heb dezelfde problemen met mijn A4. Bij de dealer zijn al een keer de banden op een hogere spanning gezet. Dit helpt een beetje. A.s. maandag opnieuw een afspraak met de dealer. Hopelijk helpt de informatie uit dit forum om tot een oplossing te komen want het is verre van prettig rijden. Dit is voor mij zeker een reden om, als het probleem niet opgelost wordt, om naar een andere auto uit te kijken.

  4. #24

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Het is toch erg vreemd dat ze zo'n significant probleem proberen af te wenden door het aanpassen van de bandenspanning. Het probleem is bekend bij PON, en is een probleem voor Audi in geheel Europa. Er is geen onderscheidt in stuurkolom voor auto's in Nederland, Duitsland of ergens anders.

    Volgens mijn dealer wordt dit op dit moment nog afgehandeld als garantiegevallen, dus nog geen terugroepactie. Dus iedere dealer of importeur zit zelf uit te vogelen hoe het probleem op te lossen. Ook vreemd. Laat Audi centraal een team erop zetten die een oplossing ontwikkelen, die dan in ieder land wordt uitgerold.

    Mijn auto moet in Januari naar de dealer, voor nogmaals een diagnose stelling, waarna er wordt gekeken welke oplossing in mijn geval wordt gekozen.
    Ondertusssen rijdt ik al weer bijna een half jaar met een vreemd sturende auto. Het blijft irriteren, iedere dag weer.......

  5. #25

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    4 Januari is m'm moeder Audi A4 Avant S-edition op te halen. De auto is geproduceerd afgelopen november. Bestaat de kans dat deze auto ook nog vreemd/vaag stuurt, of hebben het probleem inmiddels al bij productie aangepakt ?


  6. #26

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    De garage heeft mijn auto bijna een week in de garage gehad waarbinnen ze eerst met uitlijnen en dergelijke een oplossing hebben proberen te vinden. Zelf kwamen ze er al achter dat dit niet werkte en hebben ze de stuurkolom vervangen. Toen de persoon van de garage mij belde om te vertelen dat ik de auto kon ophalen kon hij niet vertellen of het vage stuurgevoel hiermee weg genomen was. Ik heb nu een week in de auto gereden en merk wel iets verschil maar echt beter is het niet.
    Op lage snelheden stuurt te wagen veel te licht. Voor inparkeren is dat prettig maar dat is dan ook het enige. Rond 80 km uur merk je dat het stuur minder licht stuurt maar lijkt dan ook meer te gaan "sporen". Dit gevoel is het sterkst wanneer ik tussen 120 en 140 km uur rijd. In de rechtuitstand voelt het stuur stevig aan en heel lichtjes sturen gaat ook met de weerstand die je zou verwachten. Met iets meer kracht -zoals je net een bocht in gaat of kleine correctie maakt dan voel je die weerstand wegvallen en lijk je harder in te sturen dan je wilt. Het gevolg is weer een correctie de andere kant op en ga zo maar door.
    Het verschil met de vorige keer is dat op hogere snelheden het stuur zwaarder stuurt en (daarmee) de stuurspeling bij rechtuit rijden ook minder is/lijkt. Ik heb daardoor minder het gevoel dat ik moet corrigeren omdat ik niet voel waar de auto naartoe stuurt. Maar als je dan toch die stuurbeweging maakt dan valt de tegendruk wat weg en moet je daarop anticiperen.
    Ik denk dat het laatste het grootste probleem voor mij is. De voorspelbaarheid van het stuurgedrag is er niet. Langzaam rijden, hard rechtuit, met snelheid een flauwe bocht in, Snelheid toenemen in een flauwe bocht, geven allemaal een dusdanig ander stuurresponse waardoor je steeds weer even verrast bent. Het is niet dat het gevaarlijk is maar vermoeiend en irritant is het wel. Daarbij vind ik het niet acceptabel voor een dergelijke auto. Ik heb best wel wat verschillende autos gereden waavan ook aardig wat afgetrapte huurwagens maar zo vaag en onvoorspelbaar stuurgevoel heb ik nog niet eerder megemaakt.
    In het nieuwe jaar zal ik dus weer contact opnemen met de dealer en hopen op een oplossing.

  7. #27

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Mijn auto gaat in Januari naar de dealer voor EXACT hetzelfde euvel. Bij welke dealer zit je. Ik denk dat het belangrijk wordt dat de verschillende dealers
    ervaring gaan uitwisselen hoe het probleem op te lossen.

    Kun je eens navragen wat ze precies hebben vervangen?

    Je vermeld dat ze de stuurkolom hebben vervangen. Dit is in feite de as die van je stuur naar de stuurinrichting onder de motor kap loopt.
    Tussen de voorwielen zit een stuurinrichting die de rotatie van de stuurkolom omzet in een translatie, de links-rechts beweging. Deze is tegenwoordig
    elektrisch bekrachtigt. Ik vermoed dat het euvel in de elektrische aandrijving zit, ergens in de elektro motor of het mechanische systeem daarom heen,
    niet in de stuurkolom zelf. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het vreemde gevoel uit de kolom komt.

    Het is namelijk of de stuurinrichting een weerstand probeert te overwinnen. Als je iets instuurt op de snelweg dan voel je een weerstand opbouwen, die
    dan plotseling ineens wegvalt, waardoor je teveel hebt gestuurd. Dit komt volgens mij echt uit de unit die de bekrachtiging regelt.

    Ben benieuwd naar je reactie.

  8. Ad
  9. #28
    ShuttersPeet's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    3.784
    Kudos
    1350
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Ik denk dat rbro het stuurhuis bedoeld. Ik merk de laatste tijd tóch weer dat het vage stuurgevoel weer terug is. Het rare is dat het niet altijd is. Na een update is het even weg geweest, voor mijn gevoel, maar nu heb ik het soms weer.
    "Shoot for the moon, even if you miss, you''ll land amongst the stars!
    #2-A4 Avant 2.0TFSI S-Tronic Sport Proline-S - Virtual Cockpit - MMI+ - Afgeplat MF Sportstuur - Verwarmbare stoelen - Zonwering - Getint glas - Audi Connect - Lichtpakket - Alcantara bekleding - SCM/ TNO alarm - 19" PQ5 Velgen.

  10. #29

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    ja klopt , ik bedoel idd het stuurhuis. Het is ook duidelijk iets met de elektronische stuurbekrachtiging. De dealer -Martin Schilder in Haarlem- gaf aan niet eerder van dit probleem gehoord te hebben en ook van PON hierover geen berichten te hebben gehad. Vreemde is dat de dealer aangaf dat andere A4 FL minder licht sturen. en ik zie hier wel meldingen van mensen maar niet massaal. Als dit dus incidenten zijn dan zou het dus ook te fixen moeten zijn... Ik zal bij de dealer vragen of ik in zon wagen mag rijden om te voelen hoe dat is. Ik kan me ook voorstellen dat als je niet veel snelweg km maakt het niet zo opvallend en storend is. Op een wat bochtige weg rond de 70 km stuurt de auto prima..
    Je laatste alinea, amvrbr, somt het mooi op.

  11. #30
    VdeJong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    34
    Posts
    94
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Zelf ben ik een monteur bijn een Audi dealer. Dit is inderdaad een bekend probleem bij de dealer en ook bij pon. Zoals jullie al aangeven is dr sofware update stop gezet omdat dit niet de oplossing was. Wat wel de oplossing is dat het stuurhuis vervangen moet worden, ook dit is bekend bij pon. Dus iedereen met dit probleem terug naar zijn dealer en je zal een nieuw stuurhuis krijgen. Dit geld alleen voor de A4/A5 met de facelift.
    Hoop jullie voldoende informatie gegeven te hebben.

  12. #31
    Koots's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    777
    Kudos
    107
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Kijk, dat zijn de mooie berichten! Weet je toevallig ook of alle A4/A5's die nog geproduceerd moeten worden automatisch het nieuwe stuurhuis krijgen?
    '22 e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

    "I'll try being nicer if you try being smarter"

  13. #32
    VdeJong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    34
    Posts
    94
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Of de A4/A5 die nog geproduceerd moeten worden ook al het nieuwe stuurhuis krijgen is mij niet bekend.
    Audi A3 Sportback (2007) 3.2 V6 250 PK Quattro S-Line Full Options
    Audi A3 (2003) 2.0 FSI 150 PK - Heb ik niet meer.

  14. #33

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    59
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Een aantal weken geleden is het complete stuurhuis van mijn A4 Avant vervangen. Ik voelde een "dood" punt bij rechtuit rijden. Volgens de dealer was het voor hun de tweede keer dan een klant hier mee kwam.
    Onlangs op wintersport geweest en ca. 2000 km gereden. Geen last gehad.
    Nu weer thuis heb ik soms het gevoel dat er weer een probleem met het stuur op komst is. (Hopelijk verbeeld ik het me)

  15. #34

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Vandaag contact gehad met mijn dealer in Den Bosch. Mijn auto stonde ingepland voor een nieuw stuurhuis. Dit wordt echter niet meer uitgevoerd.
    Ze hebben het bij twee andere auto's uitgevoerd, en dit heeft volgens hen geen resultaat opgeleverd. Het probleem met de weerstand in het stuur
    zit er nog steeds in. Morgen gaat mijn auto nu alleen voor een offciele diagnose stelling en aanmelding van het probleem naar PON, verder wordt er niets gedaan.
    Het bericht dat de dealer heeft ontvangen van PON of van Audi Duitsland is dat het probleem is onderkent, en dat er vanuit Audi Duitsland aan een oplossing
    wordt gewerkt. Er wordt niets gedaan aan mijn auto voordat deze officiele oplossing gevonden is.
    In het kort, het probleem is bekend, maar ze weten niet wanneer en hoe ze het gaan oplossen.
    Zijn er andere forum leden in een A4 of A5 FL die hetzelfde bericht hebben gekregen? Ik kom dus op dit moment niet verder, en rijdt ondertussen
    al een half jaar rond met het probleem.

  16. #35

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Begin Januari nieuwe A4 Avant S-edition opgehaald. Nergens last van gelukkig. Misschien weet ik niet exact wat ik moet voelen, maar vooralsnog stuurt ie perfect.

  17. #36
    Logi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Posts
    198
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door avmrbr Bekijk Berichten
    Vandaag contact gehad met mijn dealer in Den Bosch. Mijn auto stonde ingepland voor een nieuw stuurhuis. Dit wordt echter niet meer uitgevoerd.
    Ze hebben het bij twee andere auto's uitgevoerd, en dit heeft volgens hen geen resultaat opgeleverd. Het probleem met de weerstand in het stuur
    zit er nog steeds in. Morgen gaat mijn auto nu alleen voor een offciele diagnose stelling en aanmelding van het probleem naar PON, verder wordt er niets gedaan.
    Het bericht dat de dealer heeft ontvangen van PON of van Audi Duitsland is dat het probleem is onderkent, en dat er vanuit Audi Duitsland aan een oplossing
    wordt gewerkt. Er wordt niets gedaan aan mijn auto voordat deze officiele oplossing gevonden is.
    In het kort, het probleem is bekend, maar ze weten niet wanneer en hoe ze het gaan oplossen.
    Zijn er andere forum leden in een A4 of A5 FL die hetzelfde bericht hebben gekregen? Ik kom dus op dit moment niet verder, en rijdt ondertussen
    al een half jaar rond met het probleem.
    Kwam ongeveer twee weken na installatie van stuurupdate al niet verder (alleen stuurupdate geinstalleerd, geen nieuw stuurhuis). Heb geen bericht gehad en bij navraag wordt alleen gemeld dat het wordt onderzocht. Triest, maar voorlopig blijft de A4 thuis bij langere afstanden
    Ben wel benieuwd of de S/RS modellen van de A4 FL en A5 FL ook dit stuurgedrag hebben, of is dit iets met appels en peren?
    Laatst gewijzigd door Logi; 11-01-13 om 07:15.
    Present: A4 1.8 TFSI MT Limousine
    Past: A2 1.4 Exclusive | Pilot 6000K Xenon | PIAA Led | FK Highsport | Brembo Sport High Performance (drilled) | Ferodo DS2500

  18. #37
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    De mijne wordt nu as we speak onder handen genomen voor stuurhuiswissel... Dus dat het niet meer wordt uitgevoerd is niet waar, fabrieksadvies is nog steeds vervangen van stuurhuis.

  19. #38

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    120
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    @avmrbr
    Mijn a5 is één van die 2 auto's, die van mredge de andere. Ik heb de betreffende dealer uitgebreid verslag gedaan van mijn bevindingen en diverse forumposts van over de hele wereld geforward.

    @ sander: typisch dat ze dat nog doen. Heeft geen zin, het lost de kern van het probleem zeker niet op. Je hebt neem ik aan ook de posts uit de UK, VS en duitsland gelezen. Allemaal hetzelfde verhaal, allemaal stuurhuis vervangen, allemaal nog steeds problemen. Laten we hopen dat Audi snel met een oplossing komt. Rijden is geen feest zo..

  20. #39
    Pluimpie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Angry Sturen op snelweg met soort middenstand, weerstand en dan plotseling te veel....

    Ben blij dat ik toch even de moeite heb genomen om op dit forum na te gaan of mijn stuurprobleem bij meer mensen voorkomt. Nou en of. Ik ben dus bij lange na niet de enige.

    Ik heb een Audi A4 Avant 1.8 TFSI mt juni-2012. Vanaf september ging dit probleem opspelen. En lijkt (?) erger te worden in de winter.
    Ondertussen is mijn stuurhuis vervangen en is de software update al uitgevoerd. Zonder succes.

    Ik heb aan alle verhalen in dit topic niet zoveel toe te voegen. Ik heb ook het zeer irritante en vermoeiende stuurgevoel bij hogere snelheden:
    • Een soort nulstand in het midden
    • Een weerstand naar links of rechts voordat de auto daadwerkelijk gaat sturen
    • En daarna doorschieten.
    • Ook blijft het stuur gewoon lichtjes naar links of rechts hangen. M.a.w. de auto blijft dan gewoon naar links of rechts rijden.
    • Zeer vermoeiend sturen.


    Daarnaast heb ik de laatste week ook nog 3 keer het volgende stuur probleem gehad:
    • Nadat ik kort was gestopt voor een boodschap (dus auto is warm), weggereden.
    • Bij ca. 50 km/h binnen de bebouwde kom, een zeer extreem schokkerig sturen, alsof je tandje voor tandje over de vertanding van de mechanische stuur inrichting gaat. Zeer irritant, en bijna gevaarlijk. Dus bij bv. een haakse bocht naar rechts moet je 3 keer door een zware weerstand heen.


    Ik hoop dat Pon/Audi al onze klachten zeer serieus gaat nemen en met een echte oplossing komt. Morgen weer naar de garage, maar als ik dit zo lees, waarschijnlijk tevergeefs...
    Laatst gewijzigd door Pluimpie; 22-01-13 om 19:09.

  21. #40

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Heb voor begin februari een afspraak staan voor het vervangen van het stuurhuis hoop dat het daarmee is opgelost.
    Maar als ik eea lees ga ik daar wel aan twijfelen.

    wordt vervolgt.

Pagina 2 van 12 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •