Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 239

Onderwerp: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

  1. #1

    Standaard Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Beste,

    Ik rij vanaf begin van het jaar in een FL A4 Avant 1.8 TFSI en begin me steeds meer te ergeren aan het vage en zeer lichte stuurgevoel.
    Zowel bij langzaam rijden als op de snelweg is het sturen veel te licht. Met name op de snelweg krijg je hierdoor het gevoel dat je continue moet corrigeren, vooral als er wat zijwind is. Als ik van rijbaan wissel voel ik dat er de ene keer meer en de andere keer minder stuurbekrachtiging actief is. Je weet eigenlijk niet echt wat je kunt verwachten. Als ik op de snelweg hard een lange bocht in rij dan voel ik in een deel van de bocht het stuurgevoel verstevigen maar dan ook weer in dezelfde bocht minder worden.
    Ik rij in de zomer op 17" velgen en in de winter op de standaard 16". De auto is een normale ,niet S -line of verlaagde, uitvoering.
    Afgelopen maandag zijn bij mij de wintervelgen en banden op gegaan en heeft de dealer ook een update van het stuurmechanisme software gedaan (terugroep actie oid). Ik merk hierna eerder een verergering dan vermindering van de problemen.
    Iemand hier dezelfde problemen gehad, en de oorzaak/oplossing gevonden?

    Grt,

    Rutger

  2. #2
    macses's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    39
    Posts
    131
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    geen problemen hiermee. test gedaan op recht stuk en kan stuur los laten zonder dat ik moet bijcorrigeren. ik vind de servo van de A4 juist heel fijn rijden.
    hier 16" en S-line onderstel
    2012 FL A4 Avant ijszilver

  3. #3
    ShuttersPeet's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    3.784
    Kudos
    1350
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Bovenstaande herken ik ook wel een beetje in mijn A4.

    Ik maakte zelf onderstaande mee;

    Vannacht, tijdens een rit op de snelweg ervaarde ik het volgende;
    Tijdens het gewoon rechtuit rijden was de besturing opeens, in de middenstand, zéér wazig. Het leek net of er een dood punt in zat. Tijdens het iets naar links en rechts sturen deed het stuurwiel helemaal niks... Pas na iets meer stuuruitslag reageerde de auto pas weer. Dit was een zéér rare gewaarwording, geloof me! Ik dacht eerst heel even aan spoorvorming maar dat was het niet. Ik ben gelijk van mijn gas afgegaan en de eerste beste parkeerplaats opgereden. Alle wielen gecontroleerd en geen bijzonderheden te vinden. Daarna weer verder gereden en precies het zelfde. Weer de snelweg af en de A4 stilgezet. Daarna weer gestart en verder gereden en geen problemen meer!
    Nu moet ik, gelukkig, as maandag voor de wintercheck naar de dealer én ook voor 2 updates, waarvan 1 voor de stuurinrichting, is net of de duvel er mee speelt!
    Ik hoop dit niet meer mee te maken, was niet echt een hele leuke ervaring!

    Ik hoop dat het na de update beter is en het "geintje" niet meer terugkomt. Dit is toch wel een smetje op de verder perfect bevallende A4.
    "Shoot for the moon, even if you miss, you''ll land amongst the stars!
    #2-A4 Avant 2.0TFSI S-Tronic Sport Proline-S - Virtual Cockpit - MMI+ - Afgeplat MF Sportstuur - Verwarmbare stoelen - Zonwering - Getint glas - Audi Connect - Lichtpakket - Alcantara bekleding - SCM/ TNO alarm - 19" PQ5 Velgen.

  4. #4
    Logi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Posts
    198
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Heb dit ook, ongeveer een week geleden zijn beide updates geïnstalleerd, 1 update voor stuur en 1 voor koplampen. De stuurupdate heeft het minder erg gemaakt, maar het is er nog steeds. Het enige wat de garage kon doen was een melding maken, pas bij een hoeveelheid aan meldingen wordt hier vaart mee gemaakt. Er zijn ok A5 facelift rijders die dit meemaken kijk maar in het A5 gedeelte van dit forum. Het schijnt dat het zich alleen voordoet bij de A4 en A5 beide facelift modellen.
    Present: A4 1.8 TFSI MT Limousine
    Past: A2 1.4 Exclusive | Pilot 6000K Xenon | PIAA Led | FK Highsport | Brembo Sport High Performance (drilled) | Ferodo DS2500

  5. #5

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Gelukkig -of helaas- ben ik dus niet de enige. Ik zal er bij de dealer nogmaals melding van maken en hopen dat er een fatsoenlijke fix komt. Het kan toch niet dat deze nieuwe Duitse wagens het stuurgevoel hebben van een goedkope Amerikaanse huurauto.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    63
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Ik dacht al dat het aan mij lag maar ook bij mij is het stuurgevoel wat vager. Het is niet vreselijk maar soms heb ik het gevoel dat er een stevige zijwind staat. Bij lage snelheden en steken was het flink aan het stuur sleuren maar bij mijn vorige pre-FL avant had ik het gevoel dat hij bij hogere snelheid op rails liep.
    Laatst gewijzigd door mca2; 19-11-12 om 19:34.

  7. #7
    ShuttersPeet's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    3.784
    Kudos
    1350
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Uit mijn showroomtopic;

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peet Neelen Bekijk Berichten
    Vandaag de wintercheck laten uitvoeren bij de dealer en 3 updates;
    - Interactieve functie 20te
    - Stuurhuis programmeren 40te cr44
    - Boordnetregelapparaat centraal 10te cr09

    Ben benieuwd of ik nu van dat "vage" stuurgedrag af ben.
    Zijn er nog anderen met deze update en is er ook verschil te merken?
    "Shoot for the moon, even if you miss, you''ll land amongst the stars!
    #2-A4 Avant 2.0TFSI S-Tronic Sport Proline-S - Virtual Cockpit - MMI+ - Afgeplat MF Sportstuur - Verwarmbare stoelen - Zonwering - Getint glas - Audi Connect - Lichtpakket - Alcantara bekleding - SCM/ TNO alarm - 19" PQ5 Velgen.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    63
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Vandaag heb ik er nog eens wat bewuster op gelet. Als je op de snelweg naar links of rechts stuurt gaat dat direct en lijkt het prima. Als je echter kort naar elkaar links/rechts doet lijkt er een dode zone in te zitten. Dus als je naar rechts stuurt en dan weer beetje corrigeert naar links, lijkt dat niet gevoedt te worden met als gevolg dat je meer naar links stuurt en overcorrigeert en een beetje gaat slingeren.

    In extreme mate: als je bij 140 het stuur redelijk snel links/rechts/links/... doet, kun je dat doen met veel uitslag zonder enige reactie. Het gevoel lijkt dus allemaal wat minder direct?

  10. #9
    Dasquade's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Leeftijd
    44
    Posts
    715
    Kudos
    8
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Ik kan misschien niet objectief antwoorden:
    - MY2009 A4 B8 avant: de oude 'hardere' type bushings op de voorarmen ophanging. Maakt misschien beetje verschil uit...?
    - 20" 9J 245/30 velgen/banden: Vroeger had ik de stock 19" 8,5J 255/45 en daar was deze combo zeer 'scherp'. De minste zijdelinkse spoor zocht hij op. Met de smallere band op bredere velg is de hiel van de wagen minder scherp en 'zweeft' de wagen wel iets meer (voor en nadelen).

    Bovenstaande opmerkingen zijn misschien niet direct relevant, maar wou ik maar even meegeven omdat ze het stuurgedrag wel iets beinvloeden.
    Een ander ding is misschien...wie van bovenstaande heeft servo-tronic als optie en wie niet. Zo heb ik geen servo-tronic. Don't quote me maar ik dacht dat servo-tronic eerder 'comfort' is en dus best wat nadelen met zich kan meebrengen (aan de hand van parameters stuur de wagen zelf bij of net niet dacht ik).
    Een nog ander ding is eventueel om drive-select te activeren met VAGCOM. Is te zeggen, zover ik weet staat deze standaard aan, maar misschien niet de gewenste instelling. Zo kan je via drive-select het stuur (gevoeligheid?) aanpassen. Als ik me niet vergis staat deze standaard op 'comfort'. Ondanks het feit dat ik gen servo-tronic heb, voel ik wel degelijk een steviger gevoel als ik hem verzet op 'dynamic'.

    Ik kwam net op audizine een gelijkaardig topic tegen, naast de TSB fix was er ook (opnieuw) de befaamde Alu Kreuz opmerking.
    Ter info: Alu kreuz is een aftermarket 'beugel' ter vervanging van de stock 'beugel' die zich bevindt onderaan de motor. Stock is dit een (sorry) metalen frame gemaakt uit enkele individuele profielen. 'Eurocode' heeft een one-peice aluminium beugel ontworpen die deze vervangt en veel solider is. Met gevolg dat de stuurgevoeligheid verbeterd omdat het dus de flex uit je chasis neemt. Bijna alle reviews zijn het eens dat het veel helpt, althans onder druk (scherpe bochten) maar volgens sommigen dus ook bij normaal rijden...
    Zelf heb ik al een paar keer op het punt gestaan om er eentje te kopen, maar jammergenoeg is dit een amerikaans product en verzendkosten/taksten maken het er niet goedkoper op (reken maar op +- 480$).
    *Kucht: Momenteel is er een groupbuy van deze alu kreuz maar zoals ik zei, totaal kostenplaatje is redelijk hoog :s .

    Laatst gewijzigd door Dasquade; 20-11-12 om 22:35.

  11. #10
    marcogeleijns's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    38
    Posts
    143
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Beste A4 rijders,

    Helaas zijn jullie niet de enige met dit probleem.
    Ook veel A5 rijders geven aan dit probleem te ervaren, waaronder ikzelf

    Dit omdat beide auto's hetzelfde onderstel delen.

    Eerder deze maand heb ik het volgende topic geopend;
    http://www.audiforum.nl/forum/au484-...ck-2012-a.html
    Laatst gewijzigd door marcogeleijns; 21-11-12 om 21:24.

  12. #11

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Hoi Marco,

    Ik herken me volledig in je opmerkingen over het gevoel dat je continue aan het corrigeren bent en "bezopen" rijgedrag.
    Dit komt vooral doordat (volgens mij) de electronische stuur bekrachtiging blijft sturen als je -op de snelweg- kort naar links of rechts stuurt. Het gevolg is dat je blijft corrigeren.
    Ik rij 2x per week 220km aan een stuk op de snelweg en heb dit volop kunnen testen. Na de update van de stuurbekrachtigingssoftware heb ik het idee dat het continue naar links of rechts willen blijven sturen ietsje minder is geworden maar daarvoor is nu een meer schokkend stuurgedrag voor terug gekomen.
    Als ik nu op de snelweg heel zachtjes een stuurbeweging maak gaat dit ook geleidelijk en zonder naar de betreffende richhting te willen blijven sturen. Ik voel nu ook wat sneller wat meer weerstand van het stuur. Als ik echter hetzelfde iets minder zachtjes doe dan voel je dat de weerstand breekt en dat de stuurbeweging sneller ingezet wordt. Het moment waarop dit breken van de weerstand gebeurd is lastig te bepalen want volgens mij is dit per geval (snelheid) anders.
    Dit stuurgedrag voelt zoals je begrijpt niet natuurlijk aan, het is net alsof de stuurkaboutertjes ineens wakker worden en denken, oh! we moeten nu met dubbele stuurkracht gaan sturen.
    Ik kan me overigens voorstellen dat mensen die weinig snelweg kilometers maken dit niet zullen herkennen of storend zullen vinden. Hoewel ik het sturen op lage snelheid ook wel erg licht vind gaan.
    Vanmiddag heb ik een afspraak staan met iemand van de garage om een stukje te gaan rijden. Ik hou jullie op de hoogte.




    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marcogeleijns Bekijk Berichten
    Beste A4 rijders,

    Helaas zijn jullie niet de enige met dit probleem.
    Ook veel A5 rijders geven aan dit probleem te ervaren, waaronder ikzelf

    Dit omdat beide auto's hetzelfde onderstel delen.

    Eerder deze maand heb ik het volgende topic geopend;
    http://www.audiforum.nl/forum/au484-...ck-2012-a.html

  13. #12

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Zelfde probleem hier met de facelift, auto half jaar in bezit, 3 ding al,
    1st wiellager, zoemend geluid bij 100kmh nav mijn klacht terugroep opgestart door audi
    2de volumeknop radio gaat moeilijk harder zachter, reageerd slecht
    3ede de sturing zoals hiergenoemd, nog geen updat gehad.

  14. #13
    ShuttersPeet's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    3.784
    Kudos
    1350
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Ik merk na de update (stuurhuis programmeren 40te cr44) van afgelopen maandag, dat er wel enig verschil is in de besturing. Hij is nu minder "nerveus" in de middenstand. Aankomende tijd maar eens aankijken of het nu beter blijft.
    "Shoot for the moon, even if you miss, you''ll land amongst the stars!
    #2-A4 Avant 2.0TFSI S-Tronic Sport Proline-S - Virtual Cockpit - MMI+ - Afgeplat MF Sportstuur - Verwarmbare stoelen - Zonwering - Getint glas - Audi Connect - Lichtpakket - Alcantara bekleding - SCM/ TNO alarm - 19" PQ5 Velgen.

  15. #14

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Gisteren dus met een monteur een rondje gereden. Hij vond de auto ook wel licht sturen en op hogere snelheid wat vaag .
    Aangezien er verschillende type stuurhuizen in de A4 gebruikt wordt gaan ze kijken of ze een zelfde wagen met zelfde type stuurhuis kunnen vinden en kijken of deze anders/beter rijdt. Vraag me af dit te doen is -ivm verschillende motor, velgen,banden etc- maar ze pakken het iig op.
    We wachten voorlopig nog even af.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    63
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    rbro, ik ben benieuwd naar jou vervolg. Maar wat jij een paar post daarboven beschrijft komt aardig in de buurt. Mijn A4 Avant S Edition is 3 weken oud, dus ik ga er vanuit dat de laatste software erop zit.

    Zoals je omschrijft heb je er vooral op snelweg last van. Ik rijd dagelijks 150 a 200km snelweg en heb het gevoel dat ik voortdurend zit te corrigeren, het rijdt heel onrustig. Als je heel bewust voorzichtig kleine rustige stuurbewegingen maakt lijkt het mee te vallen. Maar de normale feedback van het sturen naar het gedrag lijkt niet te kloppen. Het lijkt een combinatie van een dood gebied waar er niks gebeurd, licht sturen en het niet volledig terugkomen naar de neutrale positie van het stuur.

    Zojuist heb ik even een stuk in de Corsa van mijn vrouw gereden en dat is dan opeens een verademing… Zo jammer, want mijn pre FL A4 Avant reed alsof over rails.

  17. #16

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Ik heb inmiddels contact gehad met de dealer. Zij hebben een gelijke A4 FL met ook hetzelfde stuurhuis gevonden en constateerde zelf al dat deze anders (minder licht) stuurt dan die van mij. Over een paar weken zullen ze beide wagens naast elkaar zetten en kijken/meten waar de afwijkingen nu precies in zitten. Zodra ik meer weet zien jullie het hier.

  18. #17

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Zelf nu al 5 maanden dezelfde auto, met bijna 10k gereden ondertussen. Ik rijd regelmatig dagen van 130km, met een goed stuk van de A12. Als ik eerlijk mag zij heb ik helemaal geen last van dit probleem. Rechtuit is gewoon rechtuit, en na baan wisselen of een kleine bocht gaat hij gewoon weer vanzelf rechtuit. Het sturen is niet onprettig, en hij doet wat ik verwacht (18 inch, s-line onderstel, 1.8TFSI Avant).

  19. #18
    Logi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Posts
    198
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    In het topic van marcogeleijns zijn ze zover dat het blijkbaar officieel erkend wordt door PON.
    Vorige week moest ik van de dealer aanhoren dat er nog geen nieuws is.
    Iemand recent nog iets vernomen mbt de A4?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marcogeleijns Bekijk Berichten
    Beste A4 rijders,

    Helaas zijn jullie niet de enige met dit probleem.
    Ook veel A5 rijders geven aan dit probleem te ervaren, waaronder ikzelf

    Dit omdat beide auto's hetzelfde onderstel delen.

    Eerder deze maand heb ik het volgende topic geopend;
    http://www.audiforum.nl/forum/au484-...ck-2012-a.html
    Present: A4 1.8 TFSI MT Limousine
    Past: A2 1.4 Exclusive | Pilot 6000K Xenon | PIAA Led | FK Highsport | Brembo Sport High Performance (drilled) | Ferodo DS2500

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    58
    Posts
    32
    Kudos
    0

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Update stuurbekrachtiging is stop gezet . Reden..... ???? Misschien is er een oplossing op komst.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    33
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vaag stuurgevoel FL A4 Avant

    Ik heb ook het zeer vage stuurgevoel bij hoge snelheden. Ik rijdt in een A4. 1.8 TFSI, Multitonic, bouwjaar 06-2012.
    Bij het maken van stuurcorrecties op de snelweg voel ik eerst weerstand opbouwen.
    Als je iets verder stuurt dan valt deze weerstand plotseling weg, waardoor je te ver hebt gecorrigeerd. Bij het terugsturen gebeurt hetzelfde,
    eerst weerstand opbouwen, die dan weer plotseling wegvalt. Je begint hierdoor te slingeren.

    BIj het insturen van een bocht, vooral rechtsom, bij snelheden rond de 50-80 km/h, dan voel je dat het stuur schokkend instuurt. Hij draait in, en stopst
    draait verder in, en stopt. Een soort "stick-slip" effect.

    Ik heb dit gisteren over de telefoon aan mijn dealer uitgelegd. Hij had aan een half woord genoeg, en herkende de klacht meteen. Dit is bekend, en ze zijn
    aan het werk om een oplossing to vinden. Dit omvat onder andere het vervangen van het stuurhuis. Ze zijn dit op dit moment aan het toepassen op 1 auto.
    Als dit werkt, dan zullen ze dit op alle auto's met dit probleem gaan uitvoeren, volgend mijn dealer.

    Hij vermelde ook dat er redelijk haast bij is, aangezien er een run schijnt te zijn op nieuwe stuurhuizen, waardoor de levertijd al flink aan het oplopen is.

    Ik hou jullie op de hoogte.

Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •