Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Diverse problemen A4 Avant 2.0 TDI Multitronic (B8)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Diverse problemen A4 Avant 2.0 TDI Multitronic (B8)

    Beste Forum leden

    Wie kan me helpen met onderstaande problemen ?

    In juni 2012 mocht ik (na lange overschrijding van vooropgestelde levertermijn) eindelijk m’n nieuwe A4 Avant 2.0TDI (136pk) Mulitronic ontvangen.

    Al vrij snel constateerde ik verschillende problemen aan de wagen, tot op heden zonder oplossing, de garage moet het ook steeds voorleggen aan de invoerder maar krijg geen antwoorden. Binnen een 4-tal weken moet de auto op eerste onderhoud (30.000 km) en zou dan graag voorbereid naar de dealer gaan want wens dat de problemen nu definitief opgelost geraken.

    1. Verbruik:
    - Ik rijd voornamelijk snelweg en met cruise control, snelheden 120 à 140 km/h.
    - Verbruik tussen de 7 en 8 liter / 100 km (1/14 en 1/12.5) voor een diesel auto met 8 versnellingen ??? Met m’n vorige auto met vergelijkbare CC en vermogen, ook automaat met slechts 6 versnellingen had ik 6.3 / 100 km (1/15.8). Verbruik met winterbanden (205/16) ligt op ca. 7l gemiddeld. Zomerbanden (245/18) ligt op ca. 8l
    Volgens de garage is dit een normaal verbruik … volgens boekje zou dit véééél lager (4.5 à 4.9) moeten liggen (weet ook dat dit niet haalbaar is).
    Indien ik snelweg doe in “D”, cruisecontrol 120km/h geraak ik amper onder de 6.5l ??

    2. Brandstoftank:
    Volgens boekje moet er ca. 62l in kunnen, is gelukt bij de eerste tankbeurt is me dat gelukt. Nadien nog maximaal 55 liter, ook al is de autonomie volgens de voordcomputer al versteken.

    3. Koplamensproeier
    Bij temperaturen < 5° blijft de linkerkoplampensproeier hangen en moet die manueel terug naar binnen geschoven worden

    4. Ipod module
    De optionele ipod-module met originele kabel springt meestal naar hetzelfde nummer (1ste playlist, 1ste nummer), vanaf dat de auto een uur heeft stilgestaan. Soms lukt het eens 2 dagen dat hij voorgaat waar hij gebleven was. Volgens de garage ligt het aan de ipod …

    5. Radio
    Keert nooit terug naar geheugen, altijd naar FM lijst. Je moet dus telkens alle menu’s doorlopen om je favoriete zenders te beluisteren indien je wil schakelen tussen zenders via volumknop of via stuurbediening… Wat is dan het nut van een geheugen functie ?

    6. Navigatie (3G MMI)
    - alternatieve routes enkel bij het ingeven van de route ?? Indien je tijdens de rit een alternatieve route wil opvragen moet je opnieuw het adres ingeven (of recente bestemming opvragen) en moet hij alles opnieuw berekenen
    - er kunnen maar 10 adressen in het geheugen opgenomen worden, niettegenstaande de HDD van 20 of 40Gb.
    - als je van telefoon wisselt zijn je favorieten (10 + home) weg

    7. Olieverbruik
    Op 24.000 km zat ik plots onder het minimum oliepeil … heb de voorbijgaande jaren bij m'n vorige auto's nooit olie moeten bijvullen ? Is dit typisch Audi ?

    8. Automaat
    - duurt telkens lang vooraleer de automaat D of R stand heeft ingeschakeld, zeer vervelend bij draaien in een straat of parkeren als er andere auto’s staan te wachten (tijdens het rijden schakelt hij wel zeer vlot)
    - hapert vaak bij het vertrekken indien je even terug gas lost, hij doet dan even niets om vervolgens alle vermogen vrij te geven. Dit vnl. bij het oprijden van kruispunt en je even hebt moeten inhouden om te kijken of je wel kan voortrijden.

    Alvast dank voor jullie feedback !

  2. #2
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Diverse problemen A4 Avant 2.0 TDI Multitronic (B8)

    Verbruik
    Ik heb een handgeschakelde 120pk TDI (2011). Boven de 120km/u bij regelmatig remmen en optrekken verbruikt de A4 best stevig. Bij constant rijden tussen de 80-100km/u is die best zuinig. Ik rij veel secundair en met het "nieuwe rijden" haal ik maximaal 5.7l. Ik moet wel zeggen dat de mijne later getuned is en dat ik het idee heb dat die daarna iets zuiniger is geworden. Kan ook zijn dat de motor toen beter was ingelopen.

    Brandstoftank
    Brandstoftank gaat bij mij ook meestal zo'n 55l in. Als de boordcomputer 0km aangeeft heeft die volgens mij nog flink over, maar ik test het liever niet uit.

    Koplampsproeier
    Zie mijn andere topic, maar wat jij nu hebt heb ik ook wel eens gehad. Bij mij zat er een klomp ijs in. Bij het uitschuiven van de sproeier viel dat erin en dan wil die niet meer goed dicht. Beetje klungelig, maar de sproeiers lijken niet het beste onderdeel te zijn van de A4.

    iPod module
    Ik neem aan dat je AMI bedoeld. Bij mij gaat de iPhone soms verder waar die gebleven was en soms begint die bij het eerste nummer. Altijd al zo geweest, maar ik stoor mij er niet echt aan. Wel een beetje knullig. Nog knulliger is dat die in je handschoenenvakje moet. Waarom niet in de armsteun. Is bij gebruik met een iPhone veel praktischer.

    Radio
    Vind ik ook onhandig, maar is niets aan te doen. Een keer op de knop linksboven je draaiknop drukken en je bent bij de favorieten. Vind ik niet zo'n issue, maar logisch is het zeker niet.

    Navigatie
    Wees blij dat je (schijnbaar) MMI+ hebt. Bij de gewone MMI heb je helemaal geen alternatieven.

    Olieverbruik
    Ik moest ook rond de 25.000km olie bijvullen. Tussen de 30.000 en 60.000 beurt bleef die ruim boven het minimum. Zal wel inlopen van de motor zijn. Veel auto's peil je met de hand en dan zie je het niet eens altijd (of ze hebben een korter service interval). Bij 25.000km een beetje olie bijvullen is heel normaal en niets om je zorgen over te maken. Jammer alleen dat de olie zo duur is. Wees blij dat je geen 2.0TFSI hebt. Dan had je meer reden gehad om te klagen :-)

    Automaat
    Heb ik niet.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  3. #3
    kritje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Leeftijd
    49
    Posts
    322
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Diverse problemen A4 Avant 2.0 TDI Multitronic (B8)

    8. Automaat.
    - Mischien heb je wat aan de tip van de MT leverancier Mr Sagert:

    Schakelen tussen R en D: eerst minimaal hele seconde in N.
    Rede: in D staat de olie onder een druk van 10 bar. In R staat er 25 bar op. Bij te snel schakelen tussen R en D of andersom kan er een piek druk van 35 bar of meer in de bak komen, wat slecht is.
    Dus bij draaien in de straat lekker de tijd nemen. is het beste voor de bak.

    - bij gas los schakelt ie niet meteen terug, dat doet ie pas zodra je weer gas geeft, dan weet ie namelijk de beste versnelling. Dat duurt dus eventjes.
    dit kun je oplossen door tussengas te geven, of voor het oversteken de S-stand te kiezen. ik meen dat deze stand wel sneller terugschakelt.

    Dit zijn dus kleine nadelen van de automaat, de voordelen zijn je hopelijk wel duidelijk
    Audi A4 B8 Avant 1.8 TFSI Multitronic S-line
    Volvo V50 2.0 D
    Audi A3 Sportsback 1.6 FSI

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •