Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 50

Onderwerp: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

  1. #1
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.159
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Dag Forummers,

    Ik ben opzoek naar een mogelijkheid om een Line-Out signaal uit het B&O audio systeem te halen.

    Ik vind de bas tegenvallen ervan en wil deze upgraden met een sub met versterker.
    Is er een Quadlock naar Quadlock beschikbaar die een Line-out aansluiting heeft?
    Of is er misschien een andere manier buiten een High-Low converter tussen de speakerdraden in te zetten.

    Heb al overal gezocht maar kan nog geen antwoord hierop vinden.
    Laatst gewijzigd door AudiBlackPanther; 23-07-13 om 10:02.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  2. #2

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Loopt er al niet gewoon een line out naar achter? Pinout van de quadlock even achterhalen (stickertje op de headunit), en je weet welke pin 't is, en daarmee welke kabel. Dan is 't een kwestie van dat ding vinden in je kofferbak.

    Daarnaast, B&O schijnt één van de meest geprezen auto-audiosystemen te zijn. Tenzij je een boemboembak wil lijkt me niet dat je er veel mee kan missen (het is natuurlijk minder dan 2x 12" qua volume, dat altijd).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.159
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Heb dit weekend de B&O sub vervangen voor mijn JBL sub. Heb de originele sub aansturing gekoppeld op een High-Low converter en doorgeleid naar mijn JBL versterker. Deze gelijk met 2 kabels van 20 kwadraad van 1m lengte op de plus en min van de accu gezet. Toen kwam ik er al snel achter dat de sub van het B&O systeem onder de 60/70 hertz weinig tot niets laat horen. Nu ik de JBL erbij heb gezet hoor ik vele lage tonen die er eerste ontbraken.

    Conclusie nu is het geluid pas echt subliem op alle lagen van de muziek. Zowel op hoog en midden waar de B&O al subliem was en nu ook op het laag en echte sublaag.

    Reden van deze aanvulling is niet om 3 straten verderop te horen te zijn maar wel het hoogsthaalbare sublieme geluid eruit te kunnen halen.
    Laatst gewijzigd door AudiBlackPanther; 18-11-13 om 09:51.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2009
    Leeftijd
    40
    Posts
    186
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    wat ik me afvraag, is deze verandering nu echt het verschil in geluid of het "gevoel/oempf" van de bas?

    ben zelf ook groot B&O fan en niet alleen in de auto. B&O is zelf ook geen groot fan die oempf uit speaker. kan me daarbij wel voorstellen dat je dat mist, maar qua balance in de speaker beter bij JBL dan B&O?

    van de Customer Service B&O:

    Specifically regarding the subwoofer differences:

    The Limo (sedan) has a 'free-air' subwoofer that uses the parcel shelf as a baffle. The A5 uses the same principle.

    The Avant does not have a parcel shelf so we opted for a subwoofer in a ported cabinet. The only difference in performance is below 30Hz where the subwoofer port starts to roll off. This will make little difference to the listening experience for 2 reasons : 1. Most music contains very little information below 30 Hz. 2. This frequency area is masked by background noise while driving. The Q5 uses the same principle.

    Of course it is possible to put a subwoofer in a sealed cabinet but the loudspeaker itself needs to be very large (as in the A8 / Q7). A ported cabinet can achieve good SPL at low frequency with a relatively smaller loudspeaker.


    All cars are tuned individually as each car is unique. Further there are usually two tunings per car as a car with fabric seats and no sunroof will differ from one with leather and sunroof.

  5. #5
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.159
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Het is vooral het kleine stukje lage sub en kracht in dat gebied wat je mist in de Avant. Bij de sedan is dat veel beter heb ik gehoord op de IAA Frankfurt in september. Daar zit wel dat laatste stukje sublaag beter in en heeft de sub ook meer kracht dat wel voldoende is.

    Bij mij was het de combinatie van het echte sublaag wat miste plus het onvoldoende vermogen van de sub in de Avant. Door het onvoldoende vermogen van het sublaag komen dan ook niet alle frequenties goed tot hun recht. Daarbij de versterker van B&O wordt gevoed met 2x 2,5 kwadraad afgezekert met 30A en moet dan ook nog eens 10 channels over 14 speakers verdelen. Als je de echte sublaag wilt hebben en ook nog eens voldoende kracht daarin wilt hebben moet je om te beginnen al voldoende vermogen van je stroomtoevoer kunnen trekken. Dit lukt niet met 2x 2,5 kwadraad en 30A. Daarbij 1 versterker die zoveel kanalen moet verzorgen heeft altijd op sub niveau verlies door de opbouw van de versterker. Mijn JBL versterker voor alleen de sublaag is al voorzien van 60A en gevoed met 2x 20 kwadraad kabel (plus en min) direct op de accuklemmen. Dit kun je dus alleen corrigeren met een extra versterker die voorzien is dikke voedingskabels en daarmee ook het vermogen kunnen trekken dat nodig is om voldoende kracht te leveren op hele lage tonen. Daarintegen is de B&O wel krachtig genoeg om de baspeakers in je deuren goed en ruim voldoende aan te sturen.

    Het totaal geluidsbeeld is nu ook zo dat je de bas van echt rondom heel goed hoort komen. Niet alleen van uit de kofferbak zoals je al snel hebt wanneer je een sub in gebouwd hebt in een auto waar een systeem ala B&O niet in zit. Een vriend van mij (lees: echte audiofiel) heeft een hele dure installatie laten inbouwen met composets voorin en achterin en een giga sub in de achterbak en 3 versterkers om dat geheel aan te sturen middels 50 kwadraad voedingskabels en de gehele auto laten isoleren met bitumen en het geluid is echt super strak bij hem maar zelfs hij is nu jalours op mijn B&O combinatie met de JBL aanvulling op sublaag.

    Ik weet dat geluidskwaliteit heel persoonlijk is en eigenlijk niet in woorden uit te drukken en je het gewoon moet horen om te weten wat ik bedoel. Nogmaals het gaat met niet om DB webstrijden of 3 straten verderop hoorbaar te zijn. Het voegt voor mij net dat kleine stukje toe wat ik miste bij de B&O in de avant. Had ik een sedan gehad dan had ik het (waarschijnlijk) origineel gelaten daar ik het daar wel voldoende goed vind. In mijn vorige A4 B8 had ik het "goede" Audi Sound System erin met de versterker achterin. Deze gaf echt al een heel goed laag niveau maar toen ik ging proefrijden met mijn huidige auto met B&O viel daarom al meteen de bas iets tegen. In het midden en hoog gebied is de B&O verreweg beter dan het Audi Sound System en mag je het eigenlijk niet eens meer vergelijken.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)



  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    54
    Posts
    1
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Smile Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Briljant stukje tekst zeg. Ik zit te wachten op mijn A4 met B&O systeem en ben alvast bezig met voorpret op dit forum. Ik beleef derhalve veel plezier aan dit soort topics waarbij de passie voor goed geluid post na post meer naar boven komt drijven. Ik ga in ieder geval al eens kijken of zo'n uitbreiding voor het laag en sublaag in beeld kan komen.

  7. #7
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.159
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wasteland Bekijk Berichten
    Briljant stukje tekst zeg. Ik zit te wachten op mijn A4 met B&O systeem en ben alvast bezig met voorpret op dit forum. Ik beleef derhalve veel plezier aan dit soort topics waarbij de passie voor goed geluid post na post meer naar boven komt drijven. Ik ga in ieder geval al eens kijken of zo'n uitbreiding voor het laag en sublaag in beeld kan komen.
    En dit soort reacties waardeer ik dan weer enorm!
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  8. Ad
  9. #8
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.159
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    En @kilometervreter hoe vond je het klinken? Wat vind je van mijn bovenstaande verhaal?
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  10. #9
    kilometervreter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    64
    Posts
    7.768
    Kudos
    1877
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Echt meer dan bizzar! Wat een geluid en wat een verschil met mijn B&O.
    Top geluid in een hele dikke A4!
    Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan.
    Volvo V60 PIH R-design, hybride tecnology line, intellisafe line, Onyx Black, etc etc.

    Lakliefhebber

  11. #10
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.159
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Thanks en ja ben er zelf ook echt meer dan tevreden mee. Dit bied voor mij het ontbrekende stuk dat B&O niet bied. Zag ook dat ze in de A6/A7 tegenwoordig exact hetzelfde hebben gedaan waardoor het ook daar in orde is en wel de juiste bas eruit komt
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  12. #11
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Dit klinkt goed als ik het zo lees, toch leuk dat je met eigen inbreng flink verbeteringen kan maken. Ben ik wel benieuwd welke spullen je nu gebruikt heb ! Misschien foto van hoe waar je de amp geplaatst heb ?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  13. #12
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.159
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Eigenlijk staat alles al beschreven. Verder had ik de versterker onder de vloer op de plek van de B&O sub gemonteerd. Echter heb ik de A4 net vorige week ingeruild voor de A6 en daarvan heb ik geen foto's van hoe deze onder de vloer zat
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  14. #13
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Bedoelde meer of je van JBL een 8/10/12 inch sub gebruikt heb in een gepoorte of gesloten kist ? En welke amp mono/2 channel ?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  15. #14
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.159
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Ik heb de sub nog vervangen door een 10" bandpaskist van Hipfonics. Versterker was gewoon eenvoudige JBL GTO Serie met faseregeling etc en iets van 350w rms verder niets bijzonders. Wel gevoed met 20 kwadraat kabels van 1m lang en deze op 150A gezekerd direct op de accupolen. Versterker zelf was op 60A gezekerd.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  16. #15
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Thanks voor de info ! Opzich is dat een mooi maatje wat je goed weg kan werken.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  17. #16
    patrickje85's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    38
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS6 Black Panther Bekijk Berichten
    Heb dit weekend de B&O sub vervangen voor mijn JBL sub. Heb de originele sub aansturing gekoppeld op een High-Low converter en doorgeleid naar mijn JBL versterker. Deze gelijk met 2 kabels van 20 kwadraad van 1m lengte op de plus en min van de accu gezet. Toen kwam ik er al snel achter dat de sub van het B&O systeem onder de 60/70 hertz weinig tot niets laat horen. Nu ik de JBL erbij heb gezet hoor ik vele lage tonen die er eerste ontbraken.

    Conclusie nu is het geluid pas echt subliem op alle lagen van de muziek. Zowel op hoog en midden waar de B&O al subliem was en nu ook op het laag en echte sublaag.

    Reden van deze aanvulling is niet om 3 straten verderop te horen te zijn maar wel het hoogsthaalbare sublieme geluid eruit te kunnen halen.
    Even een oud topic ophalen...

    Ik heb een A4 B8 pre-facelift met MMI 2G high en B&O sound system en heb dit ook gedaan, heb het volgende gebruikt:
    Rockford R500X1D
    Rockford Punch P2D2-12

    Heb de kabel gebruikt die naar de originele sub loopt en aangesloten op de versterker middels de high level input.
    Negatieve originele draad op de L- en R- van de versterker en positieve op de L+ en R+, heb een ATX computerkabel gebruikt om aan te kunnen sluiten.

    Nu heb ik het volgende probleem, ik moet op de versterker de gain helemaal terug draaien en in de MMI de bass helemaal naar beneden zetten, en zelfs dan gaat het nog veel te hard en ben ik dus ook de lage tonen in mijn speakers helemaal kwijt.

    Hoe kan ik dit het beste oplossen?
    Zal een losse high-low converter werken?
    Audi A4 B8 2.0 avant TDI H6 chipped by VAG-techniek
    Retrofits: MMI 3G+ met DAB+, facelift kachelpaneel, facelift raamschakelaar, facelift teller, facelift stoelschakelaars

  18. #17
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.159
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door patrickje85 Bekijk Berichten
    Even een oud topic ophalen...

    Ik heb een A4 B8 pre-facelift met MMI 2G high en B&O sound system en heb dit ook gedaan, heb het volgende gebruikt:
    Rockford R500X1D
    Rockford Punch P2D2-12

    Heb de kabel gebruikt die naar de originele sub loopt en aangesloten op de versterker middels de high level input.
    Negatieve originele draad op de L- en R- van de versterker en positieve op de L+ en R+, heb een ATX computerkabel gebruikt om aan te kunnen sluiten.

    Nu heb ik het volgende probleem, ik moet op de versterker de gain helemaal terug draaien en in de MMI de bass helemaal naar beneden zetten, en zelfs dan gaat het nog veel te hard en ben ik dus ook de lage tonen in mijn speakers helemaal kwijt.

    Hoe kan ik dit het beste oplossen?
    Zal een losse high-low converter werken?
    Je moet hem op L op de versterker enkel aansluiten. Nu maak je feitelijk kortsluiting op je versterker.
    Ik werk met een High/Low converter van Gladen op het B&O sub kanaal. Dit werkt prima en zonder problemen.
    Laatst gewijzigd door AudiBlackPanther; 03-11-18 om 08:24.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  19. #18
    patrickje85's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    38
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS6 Black Panther Bekijk Berichten
    Je moet hem op L op de versterker enkel aansluiten. Nu maak je feitelijk kortsluiting op je versterker.
    Ik werk met een High/Low converter van Gladen op het B&O sub kanaal. Dit werkt prima en zonder problemen.
    Is toch geen kortsluiting wat ik doe?
    Ik splits de positieve en negatieve draad van de originele kabel naar L en R op de high level input.

    Heb jij dan van uit 1 kanaal van de converter de tulp gesplitst naar je versterker?
    Of is bij een monoblock tulp op 1 ingang (L of R) voldoende?
    Audi A4 B8 2.0 avant TDI H6 chipped by VAG-techniek
    Retrofits: MMI 3G+ met DAB+, facelift kachelpaneel, facelift raamschakelaar, facelift teller, facelift stoelschakelaars

  20. #19
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Probeer eens 1 paartje aan te sluiten op de converter. Misschien is het nu dubbel signaal wat je aanbied. Dat ie daarom overstuurt.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  21. #20
    patrickje85's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2016
    Leeftijd
    38
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Line-Out signaal uit B&O systeem halen voor sub met versterker

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witalik Bekijk Berichten
    Probeer eens 1 paartje aan te sluiten op de converter. Misschien is het nu dubbel signaal wat je aanbied. Dat ie daarom overstuurt.
    Thanks, ga eerst 1 kant proberen van de high level input op de versterker, heb ook nog een losse converter besteld dus dat kan ik dan ook proberen.
    Audi A4 B8 2.0 avant TDI H6 chipped by VAG-techniek
    Retrofits: MMI 3G+ met DAB+, facelift kachelpaneel, facelift raamschakelaar, facelift teller, facelift stoelschakelaars

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •