Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Trekhaakvoorbereiding: wat is dat nu precies

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2006
    Leeftijd
    57
    Posts
    8
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Trekhaakvoorbereiding: wat is dat nu precies

    Beste forummers,

    De vraag vooraf: wat kan ik in een wagen met trekhaak voorbereiding nu eigenlijk precies verwachten, elektronisch gezien?

    De toelichting op de vraag: op mijn huidige A4 van 2009 zonder trekhaak voorbereiding (ingevoerd model) heb ik zelf de trekhaak ingebouwd. Op basis van hier en daar verkrijgbare elektrische schema's heb ik ook de kabelboom zelf gemaakt. Da's best een werkje, maar ik had daar wel aardigheid in. Dus uitgezocht wat ik allemaal aan connectortjes, pinnetjes en pennetjes nodig had, alles besteld bij de dealer, AHK regelapparaat gezocht en gevonden. Vervolgens knippen, knijpen en solderen. Dat is allemaal goed gelukt en het hele zaakje heb ik met de VAGcom keurig ingeleerd gekregen op het motormanagement systeem. Leuk, hobby.

    Nu heb ik kijk op een nieuwe A4 van bouwjaar 2012. Het gaat om een NL auto en op de optielijst staat dat deze trekhaak voorbereiding heeft (PR-1D8 meen ik). Dat is mooi, want ik heb niet nog eens zin om heel die oefening van het maken van een kabelboom door te maken. Nu moet het gewoon werken, zeg maar.

    De trekhaak van mijn huidige A4 wil ik overzetten. Mechanisch is dat uiteraard geen probleem, maar wat kan ik in een wagen met trekhaak voorbereiding nu eigenlijk precies verwachten, elektronisch gezien? Wat zit er wel en wat zit er niet. M.a.w. is de AHK module al gemonteerd en aangesloten op de CAN en de rest van de boom, ligt de kabel naar de aansluiting van de trekhaak er al, ligt de "trekhaak aware" verbinding van de PDC naar de AHK module er al. Of moet ik de AHK module uit mijn huidige wagen halen en hergebruiken in de nieuwe A4? Dat soort dingen.

    ik heb serieus gezocht op het forum, maar het antwoord op deze vraag heb ik niet gevonden. Hopelijk kan iemand licht werpen op deze kwestie.

    Alvast dank!

  2. #2
    akoutrik's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2011
    Leeftijd
    52
    Posts
    82
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Trekhaakvoorbereiding: wat is dat nu precies

    Hoi,

    Stnadaard zijn alle nederlandse auto's voorzien van trekhaak voorbereiding. de buitenlandse dus niet. Electrotechnisch weet ik het niet helemaal precies maar de koeling van zowel radiateur als bak (in geval van automaat) is in capaciteit vergroot. Daarnaast is de esp aangepast, herkennen van slinger neiging.

    Groeten
    Axel
    Car: Audi A4 30TDI Avant Tiptronic quattro - MTM tuned 285HP - Phantom Black - 2008
    Bike: BMW F800s Roadster Hammer nbr 8-10, 1 in NL :-) - 85HP - Night Black - 2008
    Pedals: Specialized Camber Expert - 0,85HP (?) - Satin Black - 2014

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2006
    Leeftijd
    57
    Posts
    8
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Trekhaakvoorbereiding: wat is dat nu precies

    Hallo Axel, dank je wel voor je reactie!

    Het gaat om een 3.0 TDi; ESP en koeling aanpassingen zijn bij een 3 liter middels een instelling in ABS en motor management te maken. In ieder geval werkte het zo bij mijn huidige A4 3.0 TDi. Dat is bij nieuwere modellen niet anders, voor zover ik gelezen heb, fysieke aanpassingen zijn niet nodig.

    Het gaat me in dit geval echt om de elektro kant van de zaak. Zijn er nog rechtgeaarde elektro ridders online die het antwoord op deze vraag weten ;-)

  4. #4

    Standaard Re: Trekhaakvoorbereiding: wat is dat nu precies

    Volgens mij gaat het idd om de versterkte motorkoeling (weet alleen niet of dit voor alle motortypen geldt) en andere ESP module. Kabelset en trekhaak zelf vallen er buiten.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    33
    Posts
    137
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Trekhaakvoorbereiding: wat is dat nu precies

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ersyl Bekijk Berichten
    Hallo Axel, dank je wel voor je reactie!

    Het gaat om een 3.0 TDi; ESP en koeling aanpassingen zijn bij een 3 liter middels een instelling in ABS en motor management te maken. In ieder geval werkte het zo bij mijn huidige A4 3.0 TDi. Dat is bij nieuwere modellen niet anders, voor zover ik gelezen heb, fysieke aanpassingen zijn niet nodig.

    Het gaat me in dit geval echt om de elektro kant van de zaak. Zijn er nog rechtgeaarde elektro ridders online die het antwoord op deze vraag weten ;-)
    Dat weet ik niet zo... Volgens de invoerder in België, D'Ieteren, moet er verplicht bij A4/A5 een naplaatsing gebeuren van de ventilatoren, en het regelapparaat ervan.

    Kostenplaatje +- 2000 euro enkel voor deze stukken, en zo ben je "voorzien" voor het trekken van een aanhangwagen, en blijft je garantie lopen indien je geen Trekhaakvoorbereiding 1D8 genomen hebt. In de PR-nummers staat op jouw wagen dan 1D0 indien je geen voorbereiding hebt.

    Maar niemand die zegt dat je die stukken moet steken natuurlijk, alleen voor je garantie, kan het zijn dat ze de handen terugtrekken indien ze dit opmerken.

    Grtz


  6. #6

    Standaard Re: Trekhaakvoorbereiding: wat is dat nu precies

    Begrepen dat in NL dit geintje voor een complete trekhaak op zo'n € 1.600 kan komen. Om en nabij € 800. Het genoemde bedrag in Belgïe is wel erg veel
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2006
    Leeftijd
    57
    Posts
    8
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Trekhaakvoorbereiding: wat is dat nu precies

    Dag mannen, dank jullie voor de reacties.

    Voor zover ik in de literatuur heb kunnen ontdekken hoeft bij een 3 liter het motor mgt en de ABS module alleen maar "verteld" te worden dat er een trekhaak geïnstalleerd is. Het motor mgt schakelt de ventilatoren dan eerder aan (of later uit) en ook de ABS houdt er rekening mee dat er een aanhangwagen of zo achter de auto kan hangen. Óf er een aanhangwagen aangesloten is wordt opgemerkt door de AHK module die dat terugmeldt aan het motor mgt. Lang leve CAN. Middels VAGcom kun je de parameters in MM, ABS (en overigens ook PDC) modules aanpassen zodat deze "aanhangwagen - aware" worden. Heb dat inmiddels bij twee andere 3.0 TDI's gedaan en een 3.0 benzine. Works like a charm en geen foutmeldingen.

    Wat ik me wel kan voorstellen is dat bij lichter gemotoriseerde uitvoeringen de koeling inderdaad problemen kan opleveren. Lichtere motoren moeten relatief gezien harder werken bij extra belasting en zullen het warmer krijgen. Er zouden inderdaad zomaar koeling problemen kunnen ontstaan. Ik kan me er wel wat bij voorstellen, met schade en garantieproblemen als gevolg als zonder de hierboven genoemde aanpassingen de AHK-modificatie toch doorgevoerd wordt en de motor overbelast wordt.

    Boze tongen beweren overigens dat de trekhaak voorbereiding in NL vooral bedacht is om bijtelling en BPM te omzeilen. Als je'm er later opzet hoef je er geen BPM over af te tikken en loopt ie ook niet mee in de bijtelling. Dat scheelt toch weer een paar tientjes en daar zijn wij in NL toch wel gevoelig voor. Daarnaast kun je ná levering een lekkere dure trekhaak verkopen. Da's een win-win situatie, zeg maar. Als je het dan het installeren ook nog eens een beetje schimmig maakt dan rechtvaardigt dat ook nog eens de hoge prijs. Voor zover ik weet speelt bijtelling en BPM in D (en B?) niet. Daar koop je een auto met of een auto zonder trekhaak. En als je er daar naderhand dan toch een trekhaak op wil laten zetten dan betaal je de hoofdprijs. Maar ik geloof ook in het mannetje op de maan en in buitenaardse complot theorieën :-)

    Over het elektrisch deel van 1D8: binnenkort ga ik het ontdekken; ik heb de wagen inmiddels gekocht en ik kan niet wachten om de achterbekleding los te halen.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Trekhaakvoorbereiding: wat is dat nu precies

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ersyl Bekijk Berichten
    Boze tongen beweren overigens dat de trekhaak voorbereiding in NL vooral bedacht is om bijtelling en BPM te omzeilen. Als je'm er later opzet hoef je er geen BPM over af te tikken en loopt ie ook niet mee in de bijtelling. Dat scheelt toch weer een paar tientjes en daar zijn wij in NL toch wel gevoelig voor. Daarnaast kun je ná levering een lekkere dure trekhaak verkopen. Da's een win-win situatie, zeg maar. Als je het dan het installeren ook nog eens een beetje schimmig maakt dan rechtvaardigt dat ook nog eens de hoge prijs. Voor zover ik weet speelt bijtelling en BPM in D (en B?) niet. Daar koop je een auto met of een auto zonder trekhaak. En als je er daar naderhand dan toch een trekhaak op wil laten zetten dan betaal je de hoofdprijs. Maar ik geloof ook in het mannetje op de maan en in buitenaardse complot theorieën :-)
    Was idd zo dat hierdoor eenvoudig achteraf te monteren opties af-fabriek financieel niet interessant waren. Echter is er tegenwoordig alleen nog een CO2 gebaseerde BPM heffing. En zit er dus geen BPM op de optie meer.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    33
    Posts
    137
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Trekhaakvoorbereiding: wat is dat nu precies

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kevimo Bekijk Berichten
    Dat weet ik niet zo... Volgens de invoerder in België, D'Ieteren, moet er verplicht bij A4/A5 een naplaatsing gebeuren van de ventilatoren, en het regelapparaat ervan.

    Kostenplaatje +- 2000 euro enkel voor deze stukken, en zo ben je "voorzien" voor het trekken van een aanhangwagen, en blijft je garantie lopen indien je geen Trekhaakvoorbereiding 1D8 genomen hebt. In de PR-nummers staat op jouw wagen dan 1D0 indien je geen voorbereiding hebt.

    Maar niemand die zegt dat je die stukken moet steken natuurlijk, alleen voor je garantie, kan het zijn dat ze de handen terugtrekken indien ze dit opmerken.

    Grtz
    Inderdaad, deze berekening is gemaakt door de invoerder, en daar kan de dealer dus niet onderuit, TENZIJ de klant hiervoor specifiek vraagt, en hier dus voor tekent dat hij geen naplaatsing wilt van ventilatoren e.d. en eventuele schade dus niet via garantie kan verholpen worden (aangezien de richtlijnen van "Audi" niet gevolgd zijn).

    Bij vrijwel elke Audi kost de kabel indien je geen voorbereiding hebt 380 euro ongeveer, maar bij de A4 en A5 heb je de pech dat het zo duur uit komt door die upgrade.

    grtz

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •