Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 65

Onderwerp: Panoramadak defect?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    47
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Panoramadak defect?

    Hi Guys,

    Ik heb problemen met mijn panoramadak, deze gaat niet volledig open. Dus wanneer ik een paar keer draai doet deze niks pas bij de laatste 3 standen begint deze open te gaan. Dus het lijkt of die niet meer zijn nul punt kent? Weet iemand of er een reset bestaat zodat ik deze kalibreren en kan terugzetten in zijn nulstand?..OF weet iemand waar de motor te vinden is?Mischien moet ik de tandwiel wat terugschakelen.

    Dank!

  2. #2
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Ik heb iets dergelijks ook gehad.

    In eerste instantie heb ik de boel gerest volgens een methode die ik ergens (weet niet meer waar) gelezen had.
    De knop op "open" draaien en blijven vasthouden totdat het dak helemaal open is. Daarna de knop op "dicht" draaien en ook nu weer vasthouden totdat het dak helemaal dicht is.

    Het kan natuurlijk ook zijn dat je dak zwaar loopt omdat de rails zijn vervuild. Was bij mij uiteindelijk ook het probleem.
    In ETKA stond een speciaal vet en schoonmaakmiddel vermeld, dus heb ik een dealer gebeld om te vragen wat dit spul kost. Dat was belachelijk duur, meer dan €90 in totaal.
    Er werd me door Coen Donkers verteld dat dit onzin is. Gewoon schoonmaken met wattenstaafjes en schoonmaakmiddel (ik heb loctite 7063 gebruikt).
    Daarna met een zg "bokkepoot" waar de haren van zijn ingekort de rails ingevet. Daarvoor heb ik het volgende (blanke) vet van Kroon gebruikt; Complex PTFE White Grease EP2. Loctite heb ik via mijn werk, het vet kostte iets meer dan €10 voor 600 gram. Daar kun je het dak heel wat keertjes mee invetten.
    Daarna ging het dak weer soepeltjes open en dicht.

    Onnodig te zeggen dat je bij het schoonmaken en invetten het beste een flinke doek of iets dergelijks onder het dak moet hangen om je bekleding te beschermen.
    Als je toch bezig bent kun je meteen ook kijken of de afvoeren goed open zijn.

    Succes ermee.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    47
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard re: Panoramadak defect?

    hey madfred,

    bedankt voor je reactie maar de dak gaat dus niet helemaal open dus ik kan de draaiknop wel helemaal open draaien maar hij gaat niet verder geldt ook voor het sluiten..Weet jij toevallig waar de motor is gevestigd?onder de knop of onder kapje van de binnenverlichting achter?

  4. #4
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Ik weet niet waar de motor zit, logisch lijkt me aan de voorkant tussen panodak en voorruit. Mijn PC waar ETKA op staat is gecrasht en dus kan ik (nog) niet in ETKA kijken waar de motor zit. Misschien dat iemand anders, bv @Peeet je kan helpen.
    Ik ga de PC vanavond opnieuw installeren dus morgen zou ik kunnen kijken, hoop ik.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    47
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard re: Panoramadak defect?

    He madfred!

    Het is me gelukt de panoramadak volledig te resetten zodat deze weer op zijn nulpunt staat gekalibreerd. En deze gaat nu weer normaal open.

    Deuren gesloten.
    Contact aan.
    Dak moet volledig afgesloten zijn.
    Knop helemaal open draaien en dan 10 seconden ingedrukt houden en dan zal deze zich opnieuw instellen ( knop gedraaid houden totdat hij weer gesloten is)


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fonzerella Bekijk Berichten
    He madfred!

    Het is me gelukt de panoramadak volledig te resetten zodat deze weer op zijn nulpunt staat gekalibreerd. En deze gaat nu weer normaal open.

    Deuren gesloten.
    Contact aan.
    Dak moet volledig afgesloten zijn.
    Knop helemaal open draaien en dan 10 seconden ingedrukt houden en dan zal deze zich opnieuw instellen ( knop gedraaid houden totdat hij weer gesloten is)
    Bij mij lukt dit niet. Wat bedoel je met 10 seconden indrukken? Ik kan deze precies niet indrukken, enkel draaien, tenzij je het hebt over de knoppen van de sunshade maar ook dit lijkt niet te werken.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    47
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emron Bekijk Berichten
    Bij mij lukt dit niet. Wat bedoel je met 10 seconden indrukken? Ik kan deze precies niet indrukken, enkel draaien, tenzij je het hebt over de knoppen van de sunshade maar ook dit lijkt niet te werken.

    Sorry dat klopt helemaal het is een draaiknop, deze moet je helemaal opendraaien ( raam open) en zo houden ( ongeveer 10 seconden kan iets meer zijn) en dan gaat de dakraam zich resetten en weer sluiten..Als dit niet werkt zal ik vanavond even weer proberen en misschien een filmpje van maken.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fonzerella Bekijk Berichten
    Sorry dat klopt helemaal het is een draaiknop, deze moet je helemaal opendraaien ( raam open) en zo houden ( ongeveer 10 seconden kan iets meer zijn) en dan gaat de dakraam zich resetten en weer sluiten..Als dit niet werkt zal ik vanavond even weer proberen en misschien een filmpje van maken.
    Het probleem bij mij is eigenlijk dat de draaiknop totaal niet reageert. Als ik de draaiknop nu volledig open draai of slechts een paar standen, het dakraam doet gewoon "niets" .

  10. #9
    HJR
    Guest

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emron Bekijk Berichten
    Het probleem bij mij is eigenlijk dat de draaiknop totaal niet reageert. Als ik de draaiknop nu volledig open draai of slechts een paar standen, het dakraam doet gewoon "niets" .
    mijn pano-dak heeft een draaiknop met een aantal klik-standen en de laatste stand is eigenlijk geen klik, maar 1 die weer terugveert naar de laatste klikstand als je hem loslaat.

    hier wordt bedoeld dat je hem in die dynamische stand vasthoudt.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HJR Bekijk Berichten
    mijn pano-dak heeft een draaiknop met een aantal klik-standen en de laatste stand is eigenlijk geen klik, maar 1 die weer terugveert naar de laatste klikstand als je hem loslaat.

    hier wordt bedoeld dat je hem in die dynamische stand vasthoudt.
    Inderdaad dit klopt. Maar wanneer ik hem in deze stand vasthoudt voor tot wel 20 seconden gebeurt er totaal niets. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Moet de motor draaien? Moeten de porteren gesloten zijn of enkel dicht? ...

    Alvast bedankt.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Vandaag nog eens geprobeerd maar niets wil lukken. Manueel nog eens volledig open gedaan, rails wat uitgekuisd, ... Nog eens electronish proberen te sluiten maar uiteindelijk terug manueel gesloten. Ben wat ten einde raad .

  13. #12
    VroemTFSI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    889
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Misschien een stomme vraag: als hij nergens op reageert, heb je dan al de zekering gecontroleerd? Die ligt er misschien uit omdat de rails onvoldoende gesmeerd waren en de motor te zwaar moest werken.
    [COLOR="#006400"]A4 Avant FL 1.8 TFSI Sport Ed. Black, Bj. 2014, PQ1, [/COLOR] Ben vreemdgegaan...VW Polo Blue GT 1.4 ACT, Candy White, 5-drs, 17" Montani antraciet, xenon, stoelverw, navi, PDC

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VroemTFSI Bekijk Berichten
    Misschien een stomme vraag: als hij nergens op reageert, heb je dan al de zekering gecontroleerd? Die ligt er misschien uit omdat de rails onvoldoende gesmeerd waren en de motor te zwaar moest werken.
    Stomme vragen bestaan niet .
    Daar was ik inderdaad mee bezig enkel weet ik niet welke zekering dit juist is. In de handleiding vind ik hier geen uitleg over. Ik heb het paneel van het dashboard aan de bestuurderszijde afgehaald om eens te zien, mijn beste Duits bovengehaald , om de tabel op dit paneel te bekijken maar vind niet direct iets terug die ermee te maken kan hebben. Heb jij enig idee welke zekering dit is? Het betreft een Audi A4 B8.
    Of eventueel mogelijk via VCDS?

  15. #14

    Standaard re: Panoramadak defect?

    PDF zekeringen A4-B8

    Passagiers zijde, ST3 dat is de rode, zekering nummer 9 en 11

    Zie bijlage.

    Peeet
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peeet Bekijk Berichten
    PDF zekeringen A4-B8

    Passagiers zijde, ST3 dat is de rode, zekering nummer 9 en 11

    Zie bijlage.

    Peeet
    Kijk eens daar, exact wat ik nodig had . Bedankt voor de info en de snelle reactie.
    Zal dit deze avond eens bekijken.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emron Bekijk Berichten
    Kijk eens daar, exact wat ik nodig had . Bedankt voor de info en de snelle reactie.
    Zal dit deze avond eens bekijken.
    Blijkbaar toch de zekering niet. Toen ik deze eruithaalde zag ik niets verkeerd aan de zekering. Heb ze zelfs gewisseld met een andere zekering van dezelfde soort maar dit lukt ook niet. Volgens mij niets verkeerd met de zekeringen. Iemand nog ideeën?

  18. #17
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Ik weet niet of je een multimeter hebt, maar je zou eens kunnen kijken of er spanning op de bedieningsknop aanwezig is.
    Ik neem aan dat je dak ook niet via de sleutel te sluiten is?
    Bij mijn A4 kan ik het dak (en de ramen) openen door de openen knop op de sleutel vast te houden. Als het dak open is en ik houd de sluiten knop vast, dan gaat het dak dicht.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    39
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madfred Bekijk Berichten
    Ik weet niet of je een multimeter hebt, maar je zou eens kunnen kijken of er spanning op de bedieningsknop aanwezig is.
    Ik neem aan dat je dak ook niet via de sleutel te sluiten is?
    Bij mijn A4 kan ik het dak (en de ramen) openen door de openen knop op de sleutel vast te houden. Als het dak open is en ik houd de sluiten knop vast, dan gaat het dak dicht.
    Het dak is op geen enkele manier te sluiten of te openen. Niet via de sleutel, of via de sleutel rechtstreeks in de deur of via de bedieningsknop.
    Een multimeter heb ik wel liggen maar ben daar geen krak in . Zou niet weten waar ik zou moeten meten en op welke stand de multimeter zou moeten staan.

  20. #19
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.549
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Het is jammer dat je zover weg woont, anders zou ik je kunnen helpen. Met als grote voordeel dat ik ook een panoramadak heb, dus dan kun je mooi vergelijken.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Leeftijd
    46
    Posts
    61
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: Panoramadak defect?

    Hallo,
    mijn audi a4 (b8)2009 heeft t volgende probleem

    Ik had lekkage aan de kitrand van de panoramadak. Deze kon alleen gekit worden door de dak de
    demonteren. Dit allemaal door een erkend schadehersteller laten doen. De terug gemonteerd en de standen werken niet. Als ik de draaiknop gebruikt gaat hij niet open, de knop om het te kantelen werkt maar als ik die indruk gaat hij volledig open, druk ik
    de andere kant dan gaat hij dicht maar wanneer ik knop niet los laat gaat hij weer open. Ook gaat hij met de afstanfbediening niet open of dicht. Als ik de sleutel gebruik gaan deuren open en reageerd dak niet. De duisteringgordijn werkt wel zoals t moet.
    Later begon draaiknop wel te werken maar als ik de dak dicht wil moet ik
    Knopje trekken of dieuwen die je normaal voor t kantelen gebruikt.
    Het resetten lukt niet omdat draaiknop niet reageerd.
    Wie weet mij te helpen.

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •