Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Lagere ET waarde, slijtage lagers?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    44
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Lagere ET waarde, slijtage lagers?

    Goedemorgen,

    Ik wil graag andere velgen onder mijn A4 avant S-line uit 2015.
    Er zitten nu 18 inch met een ET van 47 onder begreep ik van de dealer en de standaard 19 inch zou dan naar ET 43 gaan.
    Nu heb ik een setje 19 inch rotors op het oog met ET 35 en 8,5J
    In verschillende topics heb ik ondertussen gelezen dat het wel past en eigenlijk ook mooier staat omdat ze wat verder naar buiten komen.

    Maar mijn vraag is of dit geen kwaad kan voor de lagers?
    En of ik gezeur krijg met de dealer als er in de toekomst iets aan de auto mankeert? ( zit nog 2,5 jaar fabrieksgarantie op, vandaar )

    Hoor graag jullie mening / ervaringen

    Alvast bedankt!

  2. #2
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.080
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagere ET waarde, slijtage lagers?

    Of het kwaad voor de lagers etc. kan weet ik niet. Kan je wel vertellen, dat mijn officiële dealer er erg spastisch over deed. Heb er standaard 19" onder zitten en zocht tweedehands een winterset. Deze zijn normaliter 17" opdat o.a. sneeuwkettingen passen. Vond snel originele Audi exemplaren in de juiste maat, maar met afwijkende ET waardes. Contact met dealer daarover resulteerde in een betoog van "meneer, Audi schrijft voor dat bla bla bla. Dus ik ga u niet zeggen dat X, Y, Z ook past". Daarna nog een verhaal over andere wielvlucht, karakteristiek enz enz.

    Mogelijk grotendeels onzin, maar de slotzin was zoiets als "... en geen garantie e/o coulance als iets kapot gaat en blijkt dat u een andere ET maat heeft gemonteerd." Tja, toen maar het zekere voor het zekere genomen.
    The desire to know is natural to all good people.

  3. #3
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagere ET waarde, slijtage lagers?

    Maffe dealers toch, ik sta er af en toe echt versteld van

    Gewoon lekker 35 eronder leggen, gaat het echt niet kapot van.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Benzine
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    44
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Lagere ET waarde, slijtage lagers?

    Tja... dealers... willen het liefst dat je originele bij hun besteld natuurlijk.. ( snap ik ergens ook wel ) Maar die Audi dealer prijzen zijn niet normaal man! Kwam geloof ik op 2600 zonder banden..

    Bedankt voor jullie reacties alvast!

    Is er iemand zijn die al een tijdje met een soortgelijke set rond rijd? En zijn ervaring kan / wil delen... heel graag!
    Laatst gewijzigd door peter079; 03-12-16 om 15:10.

  5. #5
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Lagere ET waarde, slijtage lagers?

    Ik rij zomer 20" ET38 (oem ET42)
    Winter 19" ET35

    Geen enkel probleem natuurlijk


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Benzine
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    44
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Lagere ET waarde, slijtage lagers?

    Ok top! Dan ga ik het gewoon doen!

    Bedankt voor de hulp!

  7. #7
    willempieb's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2016
    Leeftijd
    42
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Lagere ET waarde, slijtage lagers?

    Let wel op, omdat de wielen verder naar buiten komen krijg je meer steenslag en vuiligheid teervlekken e.d aan de zijkanten.

    Dat is ook de reden dat ik weer terug naar origineel ben gegaan.

  8. Ad
  9. #8
    Marceloo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Leeftijd
    48
    Posts
    263
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Lagere ET waarde, slijtage lagers?

    Huidig ET: 47
    Nieuwe ET: 35

    Je gaat dan 12mm meer naar buiten.

    Daarnaast moet je rekening houden met de J-waarde van de velg. Als de huidige J waarde van je velg 8J is, dan ga je naar 8,5J. 1J is 25,4mm, een halve inch is dus 12mm. Daarvan neem je de helft want je rekent ten opzichte van het montagevlak; 6mm. In totaal gaat het wiel dan 12+6=18mm naar buiten.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    30
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Thumbs up Re: Lagere ET waarde, slijtage lagers?

    een lagere ET waarde kan zeker geen kwaad, Ik rijd al ruim een jaar met S5 velgen met ET29 (245,40,18) en niks geen problemen gehad.
    Heb ook eerst gecontroleerd of het een drastische verandering zou zijn qua aslast en stuuruitslag etc. Rijd nog steeds uitstekend. Ze zitten er nu 40.000km onder en ook niks van rare geluiden oid aan lagers.

    En het aller belangenrijkste, het ziet er ontiegelijk dik en breed uit. Zeker in combinatie met standaard S line verlaging. Ik zag toevallig pas toen ik bij de dealer was nog een A4 B8 maar dan een avant.
    Die Had precies dezelfde velgen gemonteerd, die stond net zo breed.


    Als ik de mogelijkheid heb kan ik proberen een foto te plaatsen.

  11. #10

    Standaard Re: Lagere ET waarde, slijtage lagers?

    Mag ik even inhaken op dit topic. Ik ben bezig met 18 inch velgen. Mijn huidige 18 inch zijn 8 j en een et van 47. Zou ik naar een 35 er kunnen gaan? Hoor zoveel wisselende berichten . Is voor een Audi A4 Avant B8 uit 2015. Thanks a alvast. ( Misschien iemand die wat foto,s heeft)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •