Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: S-Tronic schakelmomenten

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2016
    Leeftijd
    42
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard S-Tronic schakelmomenten

    Hallo iedereen,

    Net een testrit gedaan met een A4 Avant B9 150pk S-tronic. Eerste ervaring met de nieuwe generaties van automaten, viel goed in de smaak. Echter heb ik toch nog een aantal vragen.
    Ik vind het raar dat, wanneer ik het gaspedaal volledig indruk, de versnellingsbak pas opschakelt bij 5000 toeren. Als ik het goed heb heeft die TDI zijn koppel van +- 1750 tot 3250 toeren en maximaal vermogen op 4000 toeren. Het heeft dan toch geen enkel nut dat de bak nog doorgaat tot de begrenzer, of heb ik dit mis? Enkel wanneer het gaspedaal minder hard wordt ingedrukt blijft deze lager in toeren maar zal hij ook minder accelereren omdat er minder brandstof word toegevoerd.

    Als ik met een handbak rij geef ik bijvoorbeeld (bijna) volgas bij 2000rpm, en laat hem dan doortrekken tot de 3000. Dan heeft de motor een goeie acceleratie. De S-tronic schakelt dan echter meteen 2 versnellingen terug en zit direct in het 4000-5000rpm bereik en geeft het gevoel dat hij vanaf 4000 toeren een beetje doodvalt. Dit vind ik enerzijds niet aangenaam, en volgens mij niet super gezond voor de motor en anderzijds wordt (denk ik) het koppel en vermogen niet optimaal benut.

    Graag jullie ervaringen/bedenkingen en/of mening

    Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door A4 B9; 27-04-16 om 17:55.

  2. #2
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.320
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: S-Tronic schakelmomenten

    Als je bij een automaat het gaspedaal helemaal intrapt, activeer je de kickdown. Die schakelt inderdaad een paar versnellingen terug en gaat heel ver door voordat hij overschakelt. Over de zin en onzin van het toerental waarop hij dan overschakelt kun je een hele discussie voeren, maar is mijn inziens niet zinvol. Je kunt het gaspedaal ook minder "agressief" intrappen en dan zul je merken dat hij maar één versnelling terugschakelt en aan de stand van je gaspedaal op een minder hoog toerental schakelen.
    Met een automaat zoals de S Tronic moet je leren rijden. Ook zal hij naar verloop van tijd leren van jouw rijstijl.
    Trouwens. Als je na het volledig intrappen van het gaspedaal iets gas terugneemt, zal de bak ook bij een lager toerental opschakelen.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: S-Tronic schakelmomenten

    Misschien een wat late reactie maar wellicht voor toekomstige kopers. Als het een Ultra variant betreft dan schakelt deze sneller. Ik heb mij laten vertellen door de dealer dat de gewone variant, dus zonder Ultra, net iets prettiger rijdt. Tijdens mijn proefrit heb ik ook gemerkt dat de 190pk Ultra S-tronic snel schakelde. Je kan de Audi Drive Select op Dynamic zetten, dat wordt gezien als de sportstand. Maar helaas trek je de auto dan niet door tot het rood. Heb vanalles geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen maar lukte niet. Waarschijnlijk heb je de Ultra variant bereden.

  4. #4
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: S-Tronic schakelmomenten

    De s-tronic past zich inderdaad aan op je rijgedrag. Beetje vreemd, want via drive select heb je juist ingesteld dat je een bepaald schakelgedrag wilt. Heb je net gistermiddag wat sportiever gereden, dan schakelt de auto vanochtend anders dan je gewend bent (trouwens ook de reactie op het gasgeven).

    Het 'leren rijden' met de bak klopt. Dan weet je hoe ver je het gas moet indrukken om niet meteen 2 stappen terug te schakelen. Je kunt toch stevig accelereren door eerst een beetje in te drukken (schakelt 1 stap terug) en dan wat verder (blijft dan in die versnelling). Toen ik net mijn A5 had vond ik de s-tronic wat tegenvallen. Nu manipuleer je het schakelgedrag eigenlijk zonder erbij na te denken en bevalt het veel beter.

  5. #5

    Standaard Re: S-Tronic schakelmomenten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meeuw Bekijk Berichten
    De s-tronic past zich inderdaad aan op je rijgedrag. Beetje vreemd, want via drive select heb je juist ingesteld dat je een bepaald schakelgedrag wilt. Heb je net gistermiddag wat sportiever gereden, dan schakelt de auto vanochtend anders dan je gewend bent (trouwens ook de reactie op het gasgeven).
    Dit is niet helemaal correct.
    De DSG bak past zich aan aan verscheidene zaken, maar leert niets nieuws bij dat niet origineel geprogrammeerd werd.
    Omgevingsfactoren, hoe diep je het pedaal intrapt, D of S modus, etc. Bepalen allemaal hoe de bak schakelt, maar hij zal zich niet herinneren hoe je de dag voordien gereden hebt. Dit zou impliceren dat er een soort van artificiële intelligentie in de versnellingsbak zou zitten, hetgeen niet correct is.

    Het verhaal dat een DSG bak leert is een "urban legend". Maar hij is wel erg flexibel en adaptief in het reageren op alle mogelijke variabelen die een invloed hebben op het schakel gedrag.



    Sent from my iPhone using Tapatalk


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: S-Tronic schakelmomenten

    Van waar haal je dat het een urban legend is? Ik heb alleszins al bij verscheidene auto's gemerkt dat het 'leert'.
    Bij m'n moeder haar auto is het heel duidelijk te merken, die van haar is echt veel luier. Ik moet veel agressiever zijn met het gaspedaal. En als ik die auto dan voor langere tijd kon gebruiken, begon dat gedrag te verbeteren naar mijn rijstijl.

    Er is zelfs een reset mogelijk van dat geleerde rijgedrag.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  7. #7

    Standaard Re: S-Tronic schakelmomenten

    Je leest hier vanalles over en er is, voor zover ik weet, geen enkele bron vanwege audi die dit bevestigd. Als dit zo zou zijn, zou dit een gigantische marketing opportuniteit zijn voor Audi.

    De bak kan zich aanpassen naar verschillende variabelen, zoals ik reeds aangaf. Die variabelen kunnen ook slijtage, olie, temperatuur, etc. zijn.
    Verschillen tussen 2 auto's zijn mogelijk, en hoeven ook niet enkel aan de versnellingsbak te liggen. Een wagen waar steeds zeer rustig mee gereden wordt voelt altijd wat slomer aan als je er ineens mee volgas gaat geven. Automaat of manueel.

    Een automatische versnellingsbak werkt dmv een vooropgestelde map die aangeeft waar de schakelmomenten zitten. Op basis van verschillende variabelen zal een andere map gebruikt worden. Maar de bak zal nooit uit zichzelf een nieuwe map aanmaken die gebouwd wordt op de rijstijl van de eigenaar.

    Past de s-tronic zich aan om zichzelf, het verbruik, slijtage, etc. te optimaliseren? Ja!
    Leert hij de optimale schakelmomenten obv. de rijstijl van de eigenaar? Nee!

    Tenzij je me met een officieel document of een onderbouwde studie het tegenovergestelde kan aantonen, blijft dit een fabeltje hoor.

    Hoeveel mensen beweren dat ze het verschil in PK voelen na een K&N luchtfilter? Grotendeels placebo.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: S-Tronic schakelmomenten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Puff34 Bekijk Berichten
    Je leest hier vanalles over en er is, voor zover ik weet, geen enkele bron vanwege audi die dit bevestigd. Als dit zo zou zijn, zou dit een gigantische marketing opportuniteit zijn voor Audi.

    De bak kan zich aanpassen naar verschillende variabelen, zoals ik reeds aangaf. Die variabelen kunnen ook slijtage, olie, temperatuur, etc. zijn.
    Verschillen tussen 2 auto's zijn mogelijk, en hoeven ook niet enkel aan de versnellingsbak te liggen. Een wagen waar steeds zeer rustig mee gereden wordt voelt altijd wat slomer aan als je er ineens mee volgas gaat geven. Automaat of manueel.

    Een automatische versnellingsbak werkt dmv een vooropgestelde map die aangeeft waar de schakelmomenten zitten. Op basis van verschillende variabelen zal een andere map gebruikt worden. Maar de bak zal nooit uit zichzelf een nieuwe map aanmaken die gebouwd wordt op de rijstijl van de eigenaar.

    Past de s-tronic zich aan om zichzelf, het verbruik, slijtage, etc. te optimaliseren? Ja!
    Leert hij de optimale schakelmomenten obv. de rijstijl van de eigenaar? Nee!

    Tenzij je me met een officieel document of een onderbouwde studie het tegenovergestelde kan aantonen, blijft dit een fabeltje hoor.

    Hoeveel mensen beweren dat ze het verschil in PK voelen na een K&N luchtfilter? Grotendeels placebo.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Dynamic Shift Program wordt het genoemd. Zal ongetwijfeld bij echt oude bakken niet zo ver ontwikkeld zijn, maar ik verwacht dat het vanaf de A4 B8 zo ongeveer het er wel al op zat.

    Ik citeer:
    "The dynamic shift program is a feature of automatic transmissions. It calculates the best gear at any one time based on both vehicle-related and driver-related data.
    This means that the gearbox control unit selects the best gear at all times, based on the engine map data and the current driving situation. The selection takes into account the current speed, the weight of any trailer being towed and whether the vehicle is travelling uphill or downhill.
    The program also adapts to the driver’s individual style and adjusts the gearshift points accordingly. If the driver adopts a sporty driving style, the engine will be allowed to rev higher through the gears, but if the accelerator is used more lightly, the gearbox will change up earlier. This has no influence on the kickdown function, which is available in every situation. The dynamic shift program ensures that the engine’s output is used to optimum effect by selecting the correct gear, keeping fuel consumption and exhaust emissions low as a result."
    Bron: http://en.volkswagen.com/en/innovati...tprogramm.html

    Inmiddels, vanaf de A8 2010, de A6 C7 en zeker ook op de nieuwe B9 is een enorme toevoeging op het bestaande Dynamic Shift Program het schakelen met hulp van navigatie-data. In de bijlage een PDF'je hierover. Niet alleen de versnellingsbak gebruikt die navigatie-data, ook de bochtverlichting, hoogteverstelling van de koplampen en de ACC gebruikt het.

    Verder heeft natuurlijk Drive Select een grote invloed, het type versnellingsbak (s-tronic ≠ s-tronic), maar ook software-versie van de versnellingsbak en nog veel meer. Er worden met regelmaat updates uitgebracht die ook echt van invloed zijn op het schakelgedrag.

  10. #9
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.320
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: S-Tronic schakelmomenten

    Bij de dealer meldde men mij in 2010 al dat de tiptronic in mijn toenmalige 3.0 tdi uit 2005 zelflerend was. De vorige eigenaar hield nogal van om doorrijden en met hoge toerentallen te schakelen. Standaard schakelde de bak bij 2500 rpm. Na een week of twee consequent handmatig bij 2000 rpm te hebben geschakeld, schakelde de bak vanaf dat moment uit zichzelf bij 2000 rpm.
    Bij mijn huidige 2.0 tfsi met s-Tronic uit 2011 exact geldt hetzelfde. De bak schalde uit zichzelf bij iedere haakse bocht die ik op lage snelheid maakt terug naar de 2e versnelling om vervolgens meteen weer op te schakelen naar de 3e versnelling. Hetzelfde principe toegepast als bij de tiptronic van m'n diesel en hij schakelt nu voor de bocht terug naar de 3 versnelling om in die versnelling rustig de bocht door te komen.
    Voor mij geen urban legend, maar realiteit.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  11. #10

    Standaard Re: S-Tronic schakelmomenten

    Erg late reactie hier van mij, maar toch.

    Het “nut” van doortrekken tot de begrenzer is dat, hoewel de motor over zijn vermogenspiek heen is, je nog wel in een lagere versnelling zit. Dit resulteert in een grotere overbrengingsverhouding, wat nog steeds gunstiger is voor het netto koppel naar de wielen dan wanneer opgeschakeld wordt. Opschakelen resulteert weliswaar in een toerental dichterbij het maximumvermogen, maar de ongunstigere overbrenging resulteert in een kleiner netto koppel naar de wielen.

    In de regel geldt dit voor alle versnellingsbakken van productievoertuigen, tenzij er specifieke redenen zijn voor het kiezen van ongewone verhoudingen in de overbrenging.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •