Zelftest ESP/ABS. Heel apart dat dit zo opvalt. Had best een tandje minder gekund.
Wellicht een vreemde vraag. Maar bij 40 km/h hoor ik éénmalig een 'klak' alsof een relais schakelt. Het geluid komt vanonder het dashboard bij de bestuurderskant.
Het klinkt maar 1 keer gedurende de rit. Ik bedoel niet het geluid dat je hoort als de deuren sluiten bij 15 km/h.
Iemand een idee wat het kan zijn? Ik rijd een A4 limousine.
Ik heb hetzelfde issue. Eigenlijk ook alleen bij het starten en wegrijden. Eenmalig. Weet even niet of dat alleen bij 40 km/u het geval is maar wel bij lage snelheid. Ik vind het eerder klinken als een veer die uit elkaar wordt getrokken maar een relais kan ook. Best irritant en dat bij iedere start.... Zou toch niet mogen dat de ABS/ESP relais zoveel geluid maakt. Bij mij hoor ik de uitlaat ook wat rammelen in het midden, tijdens het rijden hoor ik beetje een brommend geluid. Als ik dan de uitlaat afdek dan is het weg. Binnenkort maar eens laten checken.
Hallo, ik heb mijn vraag ook even gesteld in Motortalk.de, een Duits forum. Hier worden dezelfde discussies gevoerd maar het lijkt erop dat er nog geen oplossing voor is. Er zijn wel berijders die naar de dealer gaan maar die daarna geen terugkoppeling geven of ze zijn nog niet geweest. Bij een iemand is de afdekking van de stuurkolom vervangen maar lijkt me stug dat het daaraan ligt. Dit is toch echt meer mechanisch. De ABS zelftest komt nog het meest voor maar er is nog een oplossing of ik kan het niet terugvinden. Wel vreemd want tijdens 2 verschillende proefritauto's heb ik dit niet gehoord. Schijnt niet ernstig te zijn maar ik vind het wel erg knullig klinken......nieuwe auto...
http://www.motor-talk.de/forum/knack...l#post47513236
Ik hoor inderdaad ook het "klak" geluid bij 40km/h. Viel me wel op, maar vind het niet irritant.
Wat ik wel minder vind, is het geluid wat ik de eerste 5 minuten of zo hoor bij een koude motor. Het geluid doet mij denken aan de pomp (bijv van de ruitenwisservloeistof), een soort zingend geluid. Vroeger hadden de eerste dubbeldekkertreinen ook een geluid wat er een beetje op leek. Ik kan er maar niet achter komen wat het geluid veroorzaakt, het begint bij hele lage snelheid (5/10 km/h) en verandert vervolgens in stappen van toonhoogte, heeft geen direct koppeling met rpm of snelheid. Bij stoppen verdwijnt het weer, en bij optrekken hoor ik het weer. Is de motor eenmaal goed warm dan is het weg.
Klinkt vaag als ik het zo opschrijf, maar is er iemand die dit herkent?
(Moet onderschrift nog aanpassen maar heb een B9 Avant met 2.0tdi 150pk S-tronic, wellicht is dat bepalend voor het geluid?)
Bij mij zijn het twee "klakken". Een harder geluid en dan een stil "tikje". Telkens alsof er twee steentjes tegen de carrosserie gesmeten worden. Vandaag mijn eerste gratis check laten doen op 5200 km. Heb van de technieker een mail uit Duitsland mogen zien waaruit blijkt dat het een test zou zijn van de ABS - kleppen. Probleem is dus gekend. Nu ik weet vanwaar het komt, stoor ik er me al minder aan. Wel jammer, want het geeft me geen "kwaliteitsgevoel". Wel heel vriendelijke service gehad bij Top Motors Wevelgem; Zelfs gratis Ad Blue bijgevuld met de boodschap dat er op meer dan 5000 km niet veel uit verdwenen was.
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
Goedenavond,
ik hoorde van de monteur dat dit met de dsg bak te maken heeft die te snel opschakelt ivm de emissie-eisen.
zodat de motor zo min mogelijk toeren maakt. Weet de auto bij 40km per uur niet of hij moet opschakelen of terug schakelen.
dit zou doormiddel van een dsg tuning opgelost zijn.
De veel gehoorde opmerking hieromtrent wordt op verschillende manieren omschreven.
Bij de eerste start, kort na het wegrijden is bij ca. 40 km/h aan voorzijde van de wagen een ratelend of knarsend geluid te horen.
Tech. achtergrond.
Het ABS/ESP-systeem voert een korte zelfcheck uit waarbij alle kleppen van de hydraulische eenheid worden ingeschakeld en de retourpomp kort gaat draaien.
De zelfcheck is essentieel voor een optimale werking van het ABS/ESP-systeem. De geluiden die hierbij ontstaan, zijn niet te voorkomen.
Houd er rekening mee dat het geluid van deze zelfcheck verschillend kan worden ervaren
Dit is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het algemene geluidsniveau in de wagen en de geluidsoverdracht. Daarom is het mogelijk dat deze zelfcheck in verschillende wagens verschillend hard wordt ervaren.
Het vervangen van de ABS/ESC-hydraulische eenheid is in dit geval ook geen oplossing.
De uitleg is dat het geluid van de zelfcheck een werkingsgeluid is en geen storing.