Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

  1. #1
    TonnieT
    Guest

    Standaard 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Wellicht een vreemde vraag. Maar bij 40 km/h hoor ik éénmalig een 'klak' alsof een relais schakelt. Het geluid komt vanonder het dashboard bij de bestuurderskant.
    Het klinkt maar 1 keer gedurende de rit. Ik bedoel niet het geluid dat je hoort als de deuren sluiten bij 15 km/h.
    Iemand een idee wat het kan zijn? Ik rijd een A4 limousine.

  2. #2
    Lion of Judah's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    235
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Zelftest ESP/ABS. Heel apart dat dit zo opvalt. Had best een tandje minder gekund.

  3. #3
    TonnieT
    Guest

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lion of Judah Bekijk Berichten
    Zelftest ESP/ABS. Heel apart dat dit zo opvalt. Had best een tandje minder gekund.
    Het valt inderdaad erg op. Het is i.i.g. dan niets om me zorgen over te maken. Dank je wel voor je antwoord.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lion of Judah Bekijk Berichten
    Zelftest ESP/ABS. Heel apart dat dit zo opvalt. Had best een tandje minder gekund.
    Ha dat is dat geluid. Ik hoor em ook bij het vertrekken. Meestal ben ik dan juist aan het schakelen of juist geschakeld. Dacht dat het daarvan kwam.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Ik heb hetzelfde issue. Eigenlijk ook alleen bij het starten en wegrijden. Eenmalig. Weet even niet of dat alleen bij 40 km/u het geval is maar wel bij lage snelheid. Ik vind het eerder klinken als een veer die uit elkaar wordt getrokken maar een relais kan ook. Best irritant en dat bij iedere start.... Zou toch niet mogen dat de ABS/ESP relais zoveel geluid maakt. Bij mij hoor ik de uitlaat ook wat rammelen in het midden, tijdens het rijden hoor ik beetje een brommend geluid. Als ik dan de uitlaat afdek dan is het weg. Binnenkort maar eens laten checken.
    A4 2.0 TDI Ultra S-Tronic Design 190pk - Pro Line - Moonlight blauw - Twin leder Atlasbeige (code Zi) - Elektrisch schuif/kanteldak - MF plus stuurwiel verwarmbaar - Elektrisch inklapbare spiegels.


  6. #6
    TonnieT
    Guest

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roel2016 Bekijk Berichten
    Ik heb hetzelfde issue. Eigenlijk ook alleen bij het starten en wegrijden. Eenmalig. Weet even niet of dat alleen bij 40 km/u het geval is maar wel bij lage snelheid. Ik vind het eerder klinken als een veer die uit elkaar wordt getrokken maar een relais kan ook. Best irritant en dat bij iedere start.... Zou toch niet mogen dat de ABS/ESP relais zoveel geluid maakt. Bij mij hoor ik de uitlaat ook wat rammelen in het midden, tijdens het rijden hoor ik beetje een brommend geluid. Als ik dan de uitlaat afdek dan is het weg. Binnenkort maar eens laten checken.
    Roel, ben wel geïnteresseerd als je het hebt laten checken. Laat iets weten. Bedankt!

  7. #7

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Ook ik heb daar last van. Het lijkt ook alsof je het een beetje voelt in de pedalen!

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Hallo, ik heb mijn vraag ook even gesteld in Motortalk.de, een Duits forum. Hier worden dezelfde discussies gevoerd maar het lijkt erop dat er nog geen oplossing voor is. Er zijn wel berijders die naar de dealer gaan maar die daarna geen terugkoppeling geven of ze zijn nog niet geweest. Bij een iemand is de afdekking van de stuurkolom vervangen maar lijkt me stug dat het daaraan ligt. Dit is toch echt meer mechanisch. De ABS zelftest komt nog het meest voor maar er is nog een oplossing of ik kan het niet terugvinden. Wel vreemd want tijdens 2 verschillende proefritauto's heb ik dit niet gehoord. Schijnt niet ernstig te zijn maar ik vind het wel erg knullig klinken......nieuwe auto...

    http://www.motor-talk.de/forum/knack...l#post47513236
    Laatst gewijzigd door roel2016; 19-09-16 om 13:49.
    A4 2.0 TDI Ultra S-Tronic Design 190pk - Pro Line - Moonlight blauw - Twin leder Atlasbeige (code Zi) - Elektrisch schuif/kanteldak - MF plus stuurwiel verwarmbaar - Elektrisch inklapbare spiegels.

  10. #9
    DH72's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Posts
    46
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Ik hoor inderdaad ook het "klak" geluid bij 40km/h. Viel me wel op, maar vind het niet irritant.

    Wat ik wel minder vind, is het geluid wat ik de eerste 5 minuten of zo hoor bij een koude motor. Het geluid doet mij denken aan de pomp (bijv van de ruitenwisservloeistof), een soort zingend geluid. Vroeger hadden de eerste dubbeldekkertreinen ook een geluid wat er een beetje op leek. Ik kan er maar niet achter komen wat het geluid veroorzaakt, het begint bij hele lage snelheid (5/10 km/h) en verandert vervolgens in stappen van toonhoogte, heeft geen direct koppeling met rpm of snelheid. Bij stoppen verdwijnt het weer, en bij optrekken hoor ik het weer. Is de motor eenmaal goed warm dan is het weg.
    Klinkt vaag als ik het zo opschrijf, maar is er iemand die dit herkent?

    (Moet onderschrift nog aanpassen maar heb een B9 Avant met 2.0tdi 150pk S-tronic, wellicht is dat bepalend voor het geluid?)
    Laatst gewijzigd door DH72; 27-09-16 om 00:14.
    e-tron 50 Quattro Launch Edition Plus (7/2020)
    A4-B9 (2016), A4-B8 (2013), A4-B8 (2011), A4-B8 (2009)

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2014
    Leeftijd
    41
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Hier ook zelfde geluid/klik. Heb het bij de dealer (van den Udenhout) gemeld. Volgende week staat hij daar een dag, zal wel laten weten wat er uit is gekomen.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2016
    Leeftijd
    52
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    @Sander: die van mij is ook al bij de dealer geweest voor dit probleem, antwoord: "Probleem is bekend maar we kunnen er op dit moment nog niks aan doen. Mogelijk volgt een latere terugroepactie".
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander0204 Bekijk Berichten
    Hier ook zelfde geluid/klik. Heb het bij de dealer (van den Udenhout) gemeld. Volgende week staat hij daar een dag, zal wel laten weten wat er uit is gekomen.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    36
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Ook bij mij exact hetzelfde.
    Het stoort me niet maar ben wel blij om nu te weten wat het is :-)

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    64
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Bij mij zijn het twee "klakken". Een harder geluid en dan een stil "tikje". Telkens alsof er twee steentjes tegen de carrosserie gesmeten worden. Vandaag mijn eerste gratis check laten doen op 5200 km. Heb van de technieker een mail uit Duitsland mogen zien waaruit blijkt dat het een test zou zijn van de ABS - kleppen. Probleem is dus gekend. Nu ik weet vanwaar het komt, stoor ik er me al minder aan. Wel jammer, want het geeft me geen "kwaliteitsgevoel". Wel heel vriendelijke service gehad bij Top Motors Wevelgem; Zelfs gratis Ad Blue bijgevuld met de boodschap dat er op meer dan 5000 km niet veel uit verdwenen was.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    39
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Oud bericht maar nu weet ik ook eindelijk wat het is. Weet iemand of hier al een oplossing voor is? Mvg Harmen

  16. #15
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HJH Bekijk Berichten
    Oud bericht maar nu weet ik ook eindelijk wat het is. Weet iemand of hier al een oplossing voor is? Mvg Harmen
    Als je dan ook verteld wat de oorzaak is.
    Kan dat helpen om het op te lossen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    39
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    De oorzaak staat in dit topic? Een zelftest van de EPS/ABS? Maar vind het ergens wel storend dat het zo duidelijk aanwezig is.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Sinds een maand ook een A4 en ook een dat klokgeluid onder me gaspedaal. Alsof er een bimetaatje of veertje geactiveerd wordt. Niet fijn om te horen en voelbaar.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arief4 Bekijk Berichten
    Sinds een maand ook een A4 en ook een dat klokgeluid onder me gaspedaal. Alsof er een bimetaatje of veertje geactiveerd wordt. Niet fijn om te horen en voelbaar.

    Goedenavond,

    ik hoorde van de monteur dat dit met de dsg bak te maken heeft die te snel opschakelt ivm de emissie-eisen.
    zodat de motor zo min mogelijk toeren maakt. Weet de auto bij 40km per uur niet of hij moet opschakelen of terug schakelen.
    dit zou doormiddel van een dsg tuning opgelost zijn.

  20. #19
    Checkin's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2015
    Posts
    107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi SQ5

    Standaard Re: 40 km/h éénmalig "klak" geluid

    De veel gehoorde opmerking hieromtrent wordt op verschillende manieren omschreven.

    Bij de eerste start, kort na het wegrijden is bij ca. 40 km/h aan voorzijde van de wagen een ratelend of knarsend geluid te horen.

    Tech. achtergrond.
    Het ABS/ESP-systeem voert een korte zelfcheck uit waarbij alle kleppen van de hydraulische eenheid worden ingeschakeld en de retourpomp kort gaat draaien.

    De zelfcheck is essentieel voor een optimale werking van het ABS/ESP-systeem. De geluiden die hierbij ontstaan, zijn niet te voorkomen.

    Houd er rekening mee dat het geluid van deze zelfcheck verschillend kan worden ervaren
    Dit is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het algemene geluidsniveau in de wagen en de geluidsoverdracht. Daarom is het mogelijk dat deze zelfcheck in verschillende wagens verschillend hard wordt ervaren.
    Het vervangen van de ABS/ESC-hydraulische eenheid is in dit geval ook geen oplossing.

    De uitleg is dat het geluid van de zelfcheck een werkingsgeluid is en geen storing.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •