Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

  1. #1

    Standaard Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Hallo,

    Sinds vorige week in het bezit van een A4 Avant uit 2016. Inmiddels al 400km probleemloos gereden tot vandaag.

    Situatie:
    Ik reed terug naar huis vanuit werk, rit van ongeveer 100km. Of het gerelateerd is weet ik niet, maar op een gegeven moment sloeg Audi Presense alarm nadat een auto vanaf de rechterbaan hem ervoor duwde. Geen noodrem, uitsluitend visuele melding in Virtual Cockpit. Ook hoefde ik zelf niet te remmen aangezien ik niet hard reed.
    Enkele minuten later viel me een pieptoon in de auto op. Met de ramen dicht was de pieptoon moeilijk hoorboor, echter toen ik het raam aan de bestuurderzijde openmaakte kwam me een hoog schriekend/piepend geluid tegemoet. De eerste de beste afslag genomen, maar kon visueel niets constateren aan de wielen/remmerij. Na de auto even helemaal uitgezet te hebben heb ik mijn weg weer vervolgd. In eerste instantie leek het geluid weg te zijn, maar zodra ik boven de 100kmpu kwam, begon het piepgeluid weer om te zetten.
    Onder de ~100kmpu lijkt het geluid niet aanwezig te zijn, of dermate zacht dat ik het niet hoor.
    Direct de auto weer aan de kant gezet en Audi Mobility service gebeld. Die adviseerden me, indien er geen foutmeldingen zichtbaar waren, door te rijden naar de eerstvolgende Audi Dealer. Toeval liet zien dat de laatste 20km naar de dealer het geluid niet meer hoorbaar was, ook boven de 100kmpu.

    Toch naar Audi in Heerlen gereden, waar de Chef Werkplaats verbaasd reageerde op het geluidsfragment wat ik liet horen. Zoiets had hij nog niet eerder gehoord.
    Aangezien het geluid de tijdens de laatste red afwezig was hebben we besloten om het in de gaten te houden. Ik ga zo nog even een stukje toeren op de autosnelweg om te kijken of het geluid terug komt.

    Mijn vraag is nu of iemand op het forum ooit zo'n geluid eerder heeft gehoord. Het geluidsfragment wordt een beetje overstemd door het windgeruis, maar de pieptoon kun je goed horen.
    Het lijkt vanuit linksvoor te komen. Ikzelf dacht aan een steentje of iets dergelijks tussen de remschijf en de beschermkap, maar ik zou het vreemd vinden indien dit uitsluitend bij hogere snelheden hoorbaar zou zijn.

    Iemand anders een idee?

    Link naar Audiofragment: https://drive.google.com/open?id=14y...DcFiiiyXzaKflP
    Laatst gewijzigd door twcoolen; 09-04-18 om 19:09. Reden: Link naar MP3 gecorrigeerd
    A4 Avant B9 3.0TDI Quattro 272PK/600Nm TipTronic|S-Line Int/Ext|Ibis-wit|Matrix-LED|B&O Sound

  2. #2

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Enkele aanvullingen/correcties:
    Heb net een kilometer of 25 snelweg gereden. In eerste instantie dacht ik dat het geluid niet meer terugkwam, echter kwam het geluid na 15km probleemloos rijden toch enkele keren terug.
    Geluid treedt niet uitsluitend boven de 100kmpu op. Zojuist ook op een stuk waar ik 35kmpu reed was de hoge pieptoon heel goed hoorbaar. Lijkt ook niet direct vanuit linksvoor te komen. Ook met het raam rechts open is het heel goed hoorbaar.
    Pieptoon heeft een hele hoge frequentie en is moeilijk te reproduceren. Het lijkt vanuit de wielen te komen, maar ook dat is moeilijk vast te stellen.



    https://drive.google.com/open?id=1ez...8Y5jcknhZTTc8a

    https://drive.google.com/open?id=1M3...flX231S_ofqYr0
    A4 Avant B9 3.0TDI Quattro 272PK/600Nm TipTronic|S-Line Int/Ext|Ibis-wit|Matrix-LED|B&O Sound

  3. #3

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Voorwielen misschien eens handmatig draaien mbv krik?

  4. #4

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Voorwielen misschien eens handmatig draaien mbv krik?
    Ik heb op dit moment geen krik voor handen die ik kan gebruiken om te testen. Ik ga de A4 morgenochtend toch bij de dealer neerzetten. Ik verwacht zelf ook iets gerelateerd aan wielen/lagers/remmerij.
    Vreemde is dat mijn piepende remmen ook niet continue van zich laten horen. Iets zegt me dat er een relatie ligt, ondanks dat het hoge piepgeluid vanuit de wielen bij rechtuit rijden (zonder te remmen) optreedt.
    A4 Avant B9 3.0TDI Quattro 272PK/600Nm TipTronic|S-Line Int/Ext|Ibis-wit|Matrix-LED|B&O Sound

  5. #5

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Het is moeilijk in te schatten, maar het lijkt veel op een probleem wat ik ook heb gehad (Skoda Octavia III).
    Bleek toch een klein steentje tussen de remschijf en remblok.
    Zie je geen specifieke beschadiging / diepere kras op je remschijf?


  6. #6

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Nee, gisteravond nog de schijf bekeken en vanaf de buitenkant niets waar te nemen. Ik heb hem vanochtend bij Audi neergezet in de hoop dat ze er vandaag tijd voor kunnen vrijmaken. Maar bij niemand bij Audi ging direct een lampje branden bij dit geluid.
    A4 Avant B9 3.0TDI Quattro 272PK/600Nm TipTronic|S-Line Int/Ext|Ibis-wit|Matrix-LED|B&O Sound

  7. #7
    Skyline737's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.047
    Kudos
    87
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Dit geluid komt mij niet bekend voor.

    Toch recent ook eens een soortgelijk geluid gehad die ook begon op hogere snelheid, maar daarna ook hoorbaar was op lagere snelheid. Dit was echter vlak na een onderhoudsbeurt. De dealer heeft toen een dag goed gezocht en alle componenten waar ze bij de buurt aan hebben gezeten nagelopen. Uiteindelijk bleken ze het nieuwe brandstoffilter niet helemaal goed vast te hebben gemaakt. Hierna is het geluid helemaal weg.

    Niet dat je hier wat aan hebt, maar wellicht heb je/de dealer net voor de rit ergens aan een onderdeel gezeten wat het geluid nu kan veroorzaken?
    Laatst gewijzigd door Skyline737; 10-04-18 om 21:27.
    A4 B9 Facelift Limousine (2020) Launch Edition Sport 2.0TFSI S-tronic
    A4 B9 Limousine (2015) Sport Proline S 2.0TDI S-tronic
    A4 Avant B8 (2011) 1.8TFSI Proline S Plus

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Leeftijd
    72
    Posts
    386
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Het geluid lijkt of er iets aanloopt en ik denk dat er wat tussen de remschijf zit, of aan de binnenkant of aan de buitenkant.

  10. #9

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Monteur heeft het geluid niet kunnen reproduceren, wat ook voor mij lastig was. Het treedt namelijk niet continue op.
    Na contact met een bevriende monteur is de aanname dat er wellicht iets tussen de blokken (of de schijven) zit. Aangezien ik afgelopen weekend een flinke tour door het heuvelland gemaakt heb met een paar stukken "off road" (kiezelpaden naar cafeetjes) is dit geen onlogische aanname. Daarnaast piepen de remmen ook bij het remmen zelf sinds afgelopen zaterdag wat de verdenking richting de blokken nog iets sterker maakt.
    Ik laat nu de blokken voor sowieso vervangen door nieuwe. Schoonmaken is net zoveel werk, maar in dat geval natuurlijk zonder de kosten van nieuwe blokken. Deze blokken zitten er nu 20.000km op en ik heb geen idee hoe de vorige berijder er mee gereden heeft.
    Met nieuwe blokken weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben en is hopelijk het piepen bij remmen en rijden weg.

    Wordt vervolgd.
    A4 Avant B9 3.0TDI Quattro 272PK/600Nm TipTronic|S-Line Int/Ext|Ibis-wit|Matrix-LED|B&O Sound

  11. #10
    VroemTFSI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    889
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Ik dacht even aan de tankontluchting. Maar dat klinkt anders. Heb ik in het verleden wel eens gehad. Maar dat klonk meer als een leeglopende ballon.
    [COLOR="#006400"]A4 Avant FL 1.8 TFSI Sport Ed. Black, Bj. 2014, PQ1, [/COLOR] Ben vreemdgegaan...VW Polo Blue GT 1.4 ACT, Candy White, 5-drs, 17" Montani antraciet, xenon, stoelverw, navi, PDC

  12. #11

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Met nieuwe remblokken lijkt het geluid vooralsnog weg te zijn. De laatste 130km nog geen piepgeluid. Maar de dag nog niet prijzen voor dat het avond is....
    A4 Avant B9 3.0TDI Quattro 272PK/600Nm TipTronic|S-Line Int/Ext|Ibis-wit|Matrix-LED|B&O Sound

  13. #12

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Ik hoop dat het probleem is opgelost. Nu maar de off-road wegen vermijden ;-)

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Waarschijnlijk heeft jouw A4 Avant hetzelfde probleem als de mijne. Een zo nu en dan optredende fluittoon veroorzaakt door (geringe) wind. Dit is een bij Audi bekend probleem. Het wordt veroorzaakt door de plastic spoilers aan weerszijde van de achterklep. Een fabricage fout. Bij mijn auto zijn ze er 2x af geweest en volgens richtlijnen van Audi weer gemonteerd. Na de 1e keer nog last van de fluittoon. Er volgden aanvullende instructies van Audi. Die zijn bij de 2e ronde toegepast. Tot op heden geen last meer.

  15. #14

    Standaard Re: Vreemd geluid vanuit "buiten de auto" (hoge pieptoon/straalvliegtuiggeluid)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaapw58 Bekijk Berichten
    Waarschijnlijk heeft jouw A4 Avant hetzelfde probleem als de mijne. Een zo nu en dan optredende fluittoon veroorzaakt door (geringe) wind. Dit is een bij Audi bekend probleem. Het wordt veroorzaakt door de plastic spoilers aan weerszijde van de achterklep. Een fabricage fout. Bij mijn auto zijn ze er 2x af geweest en volgens richtlijnen van Audi weer gemonteerd. Na de 1e keer nog last van de fluittoon. Er volgden aanvullende instructies van Audi. Die zijn bij de 2e ronde toegepast. Tot op heden geen last meer.
    Ik zal het in de gaten houden, maar na het vervangen van de blokken van die van mij heb ik geen last meer gehad van zowel de fluittoon als de piepende remmen.
    A4 Avant B9 3.0TDI Quattro 272PK/600Nm TipTronic|S-Line Int/Ext|Ibis-wit|Matrix-LED|B&O Sound

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •