Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 27

Onderwerp: Welke banden B9 quattro

  1. #1

    Standaard Welke banden B9 quattro

    Hi,

    Er is veel op het forum geschreven over banden, heb het meeste gelezen maar zoek toch nog wat persoonlijk advies rondom aanschaf nieuwe zomerbanden voor de A4.

    Ik werd er bij de dealer door de verkoper op gewezen dat mijn zomerbanden aan vervanging toe waren. Thuis gecheckt en er zit inderdaad voren nog maar 3,5mm en achter 4,1mm op. Dus ben ik gestart met me te oriënteren op een nieuwe set banden. Bij de BMW heb ik Pirelli's (slechtste keus ooit, beide achterbanden kregen scheuren aan de binnenste bandwang) en Dunlop SP SportMaxx GT gereden, waarbij de laatste veruit de beste was.

    Op non-RunFlat gebied heb ik nog niet veel (recente) ervaringen met merken/banden.

    Op dit moment zitten er de "factory" Hankook Ventus S1 Evo2 onder, in de maat 245/35ZR19 93Y. Dit lijkt nog de eerste set banden te zijn (32K op de teller).

    Nu ben ik in dubio over wat ik moet doen. Aangezien de Hankook's tot nu toe niet verkeerd lijken, krijg ik vanuit verschillende hoeken te horen dat ze ontzettend "plakkerig" zijn en snel slijten. Gezien het aantal kilometers wat deze erop hebben zitten lijkt me daar een kern van waarheid in te zitten. Ongeacht rijstijl is ~30K km aan de lage kant (met name omdat er waarschijnlijk in die 30k ook nog winterbanden op gezeten hebben).

    Nu werd ik ook gewezen op de Michelin Pilot Sport 3 als een beter alternatief voor de Hankook's. Ik heb zelf geen ervaringen met de PS3, maar ik zie dat er ook een Pilot Sport 4s is.


    Bij de BMW heb ik veel problemen gehad met de velgen/banden (tussenbak/xDrive problemen, trillingen bij 110kmpu, scheuren in de banden), die wil ik graag voorkomen met de Audi.
    Wat is nu wijsheid? Op het "vertrouwde honk" blijven en voor dezelfde Hankook's gaan als er nu opzitten, of toch kiezen voor de Michelin's PS3 of PS4s? Of is er wellicht nog een beter keus?


    Mijn criteria:
    - 245/35R19 93Y
    - Brandstof efficiëntie speelt geen rol
    - Volume rolgeluid zo laag mogelijk
    - Sportieve eigenschappen, met name rijgedrag. Uiterlijk is een pre maar niet bepalend.
    - Budget: geen beperking.
    A4 Avant B9 3.0TDI Quattro 272PK/600Nm TipTronic|S-Line Int/Ext|Ibis-wit|Matrix-LED|B&O Sound

  2. #2

    Standaard re: Welke banden B9 quattro

    Ben zelf ook erg tevreden over de Dunlop sportmaxx GT
    Heb er net weer 2 gekocht, 255/35-19 ZR 96Y niet duur via topbanden.com, zie mijn showroom topic -> https://www.audiforum.nl/forum/audif...ml#post1823337
    prijzen veranderen per dag, ff een tijdje in de gaten houden, ik had ze voor 125€

    Zou dan als ik jou was gelijk upgraden naar 255/35-19 ZR 96Y
    Daar stond de vorige A4 ook op & de oude en nieuwe A5 ook
    Staat gelijk beter/voller wielkast en je velg rand beter beschermd.
    begrijp nog steeds niet dat ze de nieuwe A4 met 245/35-19 leveren ipv 255/35-19

    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  3. #3
    Skyline737's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.047
    Kudos
    87
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden A4 B9 Quattro

    Ik zit binnenkort in hetzelfde schuitje.

    Ik heb vanaf nieuw een set 19 inch uit Duitsland gehaald, waar gloednieuwe Dunlop Sportmaxx RT2 banden op zitten. Na de eerste winter gemonteerd. Zijn er met ongeveer 8.000km opgegaan en nu met 90.000km zitten ze rondom op ongeveer 4mm (wel op winter gereden tussendoor). Die gaan dus lang mee.

    Bijkomend voordeel is dat ze heel stil zijn, echt super. Sportief vind ik ze redelijk. Met goed bochtenwerk merk ik wel dat de wang wat aan de slappere kant is, waardoor de band in snelle bochten niet heel stabiel aan voelt. Maar ja, ik hoek ook niet veel. Voor het normale rijden zijn ze gewoon erg fijn, redelijk comfortabel en doen het goed op het netvlies met wat bandenzwart.

    Ben dus erg tevreden met de Dunlop's, zeker na ruim 10 jaar op Conti te hebben gereden. Van Conti zou ik absoluut weg blijven als je stille banden wilt. Conti's zijn super, maar een ramp qua geluid. Die komen er bij mij niet meer onder.

    Ik twijfel er nu zelf over om bij Dunlop te blijven en wederom de RT2's na de winter nieuw te laten monteren. Toch neig ik meer naar de Michelin Pilot Sport 4S. De 4S is de opvolger van de Super Sport, dus een gloednieuwe band. Een wat sportievere band dan de Dunlop's, ziet er leuk uit en ik wil gewoon graag wat ervaring op doen met Michelin. Ik verwacht wel dat ze wat sneller zullen slijten en wellicht wat meer geluid produceren. Dus ik ben er nog niet helemaal uit...

    Misschien dat @VroemTFSI wat meer kan vertellen over de Michelin's?
    A4 B9 Facelift Limousine (2020) Launch Edition Sport 2.0TFSI S-tronic
    A4 B9 Limousine (2015) Sport Proline S 2.0TDI S-tronic
    A4 Avant B8 (2011) 1.8TFSI Proline S Plus

  4. #4
    VroemTFSI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    889
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Welke banden A4 B9 Quattro

    @Skyline737: De PS4S is ook weer een super band, maar met een kanttekening. Weer een mooie combinatie van veel grip en toch nog steeds comfortabel. Ook goede nat weer eigenschappen. In vergelijking met de Pirelli P Zero en de Bridgestone S-001, merk ik ook dat de banden niet snel een vlakke kant krijgen na een lange snelle rit. Het bekende fenomeen dat je dan de volgende ochtend instapt en je het gevoel hebt dat je op vierkante wielen rijdt. daar heeft de Michelin geen last van. Volgens Michelin is de band héél vormvast door de aramide gordels die er in verwerkt zijn.

    De kanttekening is idd de geluidsproductie. Ten opzichte van de PSS is hij rumoeriger, het soort hol geluid wat je hoort als je tegen een band schopt. Nu denk ik dat het onderstel van de B9 minder trillingen doorgeeft aan de bestuurder dan bij de B8. Dit is in ieder geval mijn eigen ervaring met de leenauto bij Van Beynum. Dat is een A4 Sedan 1.4 TFSI.
    Laatst gewijzigd door VroemTFSI; 10-08-18 om 15:36.
    [COLOR="#006400"]A4 Avant FL 1.8 TFSI Sport Ed. Black, Bj. 2014, PQ1, [/COLOR] Ben vreemdgegaan...VW Polo Blue GT 1.4 ACT, Candy White, 5-drs, 17" Montani antraciet, xenon, stoelverw, navi, PDC

  5. #5

    Standaard Re: Welke banden A4 B9 Quattro

    Dan heb je met de PS4 meer een band te pakken die aan je wensen voldoet.


  6. #6
    Skyline737's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.047
    Kudos
    87
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden A4 B9 Quattro

    Thanks @VroemTFSI

    Ik ga er nog eens over nadenken.
    A4 B9 Facelift Limousine (2020) Launch Edition Sport 2.0TFSI S-tronic
    A4 B9 Limousine (2015) Sport Proline S 2.0TDI S-tronic
    A4 Avant B8 (2011) 1.8TFSI Proline S Plus

  7. #7
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Sinds kort rijd ik op goodyears asym 3. Erg fijne band. Stil en veel rust in de auto. Ook regelmatig OEM band bij verschillende modellen. Was (en ben) altijd Michelin fan, maar deze doen het misschien nog wel beter

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Gisteren gereden in de B9 van een kennis, daarbij viel me het bandenlawaai ook op. Dat had ik nog nooit gehoord bij deze auto sus even gekeken en er zaten Michelins 4S onder. Helaas net laten vervangen, hij overwoog zelfs om ze nu al te laten vervangen door een ander merk want op de snelweg was het geluid behoorlijk vermoeiend.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Ga maar eens in mijn A3 met zomer conti’s rijden, dan kan je oordoppen indoen, in de winter op Dunlop en zelf die maken minder herrie.

    Ik weet dat de A3 niet goed geisoleerd is maar die conti’s spannen echt de kroon.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Welke Conti's? Ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat kilometers gemaakt op diverse sets SportContacts van de laatste drie generaties en ze waren niet extreem stil maar werden pas echt luidruchtig als ze gecupt waren. Verder vond ik het fijne allrounders.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Die nieuwere conti sc's vind ik ook prima rijden, alleen ze slijten echt als een malle en dan zijn ze niet fijn meer. F1 asym3 inderdaad heerlijke band en niet duur. PS4 is misschien wel iets sportiever. PS4S onder een 4 of 6 cilinder diesel b9 leggen slaat mijns inziens nergens op.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 12-08-18 om 06:33.

  13. #12
    Akita's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Posts
    2.625
    Kudos
    281
    Auto
    Audi A4 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje Bekijk Berichten
    Sinds kort rijd ik op goodyears asym 3. Erg fijne band. Stil en veel rust in de auto. Ook regelmatig OEM band bij verschillende modellen. Was (en ben) altijd Michelin fan, maar deze doen het misschien nog wel beter

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
    Waarom de keus gemaakt om over te stappen, of lagen deze GY erop bij aanschaf vd auto?
    A4 Allroad Pro Line Business 2.0 TFSI 2011.
    A4 Allroad Quattro Edition 2.0 TFSI 2018.

  14. #13
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Op de wagen zaten bij aankoop versleten banden. Niet gek na 70.000 km. Aangezien ik Michelin fan ben daar eens uitgebreid naar gekeken. Helaas heeft de AR een minder courante bandenmaat en bleek ik bij Michelin alleen de oudere PS3 of de supersportband 4s goed te kunnen kopen.
    En een supersportband vind ik niet passen bij een AR. Bij verder zoeken zonder merken voorkeur heb ik gezocht op stil en lage rolweerstand. Er kwamen twee of drie banden uit, waarbij de Goodyears mijn voorkeur kregen na het lezen van een paar testen (iedereen zegt wat anders en conclusie is dat A-merk banden nooit slecht zijn) nu na een km of 6000 valt me op dat er inderdaad heerlijke rust in de auto heerst. Zowel qua weggedrag als db.
    Geen idee wat het aandeel band is en aandeel 4G, maar wegligging is top. Dat wat ik wil gebeurd zonder moeite.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  15. #14
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Welke Conti's? Ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat kilometers gemaakt op diverse sets SportContacts van de laatste drie generaties en ze waren niet extreem stil maar werden pas echt luidruchtig als ze gecupt waren. Verder vond ik het fijne allrounders.
    Primium contact 6
    225/40/18 Y XL


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  16. #15
    PatrickNB's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    87
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reggy Bekijk Berichten
    Ga maar eens in mijn A3 met zomer conti’s rijden, dan kan je oordoppen indoen, in de winter op Dunlop en zelf die maken minder herrie.

    Ik weet dat de A3 niet goed geisoleerd is maar die conti’s spannen echt de kroon.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    Weet niet of isolatie tussen A3 en A5 extreem anders is, maar ik rijd op Sport Contact 5 (245/40 R18) en die hoor ik echt bijna niet...vind het een fijne band.
    Zie dat jij XL banden hebt. Die maken volgens mij meestal wel iets meer herrie dan 93 banden.
    Laatst gewijzigd door PatrickNB; 18-08-18 om 12:24.

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Een A4/A5 is inderdaad een stuk stiller dan een A3. Bij een A3 zou ik inderdaad gaan voor de stilste banden die je kunt vinden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Ik heb afgelopen vrijdag de Pilot Sport 4S banden laten monteren onder de A4. Na 150KM zijn de eerste ervaringen prima, vlotte band met goede grip en inderdaad iets meer rolgeluid vergeleken met de Hankook's. Echter lijkt dat verwaarloosbaar te zijn.

    Ik ben heel tevreden met de keus, met name omdat de nadruk op sportiviteit bij deze band ligt, dat merk je goed (uiterlijk/rijeigenschappen).
    A4 Avant B9 3.0TDI Quattro 272PK/600Nm TipTronic|S-Line Int/Ext|Ibis-wit|Matrix-LED|B&O Sound

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    35
    Posts
    591
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje Bekijk Berichten
    Sinds kort rijd ik op goodyears asym 3. Erg fijne band. Stil en veel rust in de auto. Ook regelmatig OEM band bij verschillende modellen. Was (en ben) altijd Michelin fan, maar deze doen het misschien nog wel beter

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
    Juist mee eens. Ik rijdt ook de goodyear asym type 3. Mooie en stevige band in bochten

  20. #19
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Ik heb ook zeer goede ervaringen met de Dunlops. Stiller en beter dan Bridgestones en Conti's die beide ook veel meer last hadden van spoorvorming. Bij de Bridgestones ook elke ochtend een paar km. hobbelen tot de vlakjes van de overnachting weg waren. De Bridgestones zijn wel wat sportiever, harder waardoor ook minder comfort + meer geluid.

  21. #20
    Skyline737's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.047
    Kudos
    87
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke banden B9 quattro

    Even dit topic oprakelen

    Ik mag deze week 4 nieuwe zomerbanden uitkiezen van mijn lieve leasemaatschappij.
    Mag kiezen uit Michelin, Goodyear of Dunlop. Moet in de originele maat, dus 245/35 R19 93Y.

    Momenteel rijd ik op de Dunlop Sport Maxx RT2. Erg fijne band, erg stil en goed in natte omstandigheden. Met name de stilte vind ik erg fijn en belangrijk, dus daar ligt de nadruk ook op voor de opvolger.

    Gezien dit punt gaat de voorkeur niet uit naar de Michelin's PS4S. Over nagedacht, maar denk er niet gelukkig van te worden, gezien het meer een sportband is en de nadruk dus niet op afrolgeluid ligt. Bevestigen jullie ook in bovenstaande ervaringen.

    Wat kan ik doen? Wederom voor de Dunlop Sport Maxx RT2's of toch voor de Goodyear Eagle F1 As.3 gaan. Wat is nu echt het verschil tussen deze merken en types? Iemand een idee? Goodyear en Dunlop zijn immers zusjes van elkaar en beide profielen zijn tegelijkertijd geïntroduceerd in 2016. Ik vermoed dat ze erg op elkaar lijken qua eigenschappen. Maar gezien het toch 2 verschillende merken zijn, waar ligt dan het verschil tussen beiden?

    Iemand die me hier meer over kan vertellen en die mij kan helpen met de keuze? Input wordt gewaardeerd!
    Laatst gewijzigd door Skyline737; 28-03-19 om 19:10.
    A4 B9 Facelift Limousine (2020) Launch Edition Sport 2.0TFSI S-tronic
    A4 B9 Limousine (2015) Sport Proline S 2.0TDI S-tronic
    A4 Avant B8 (2011) 1.8TFSI Proline S Plus

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •