Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Dieselfilter regeneratie onderbroken?

  1. #1

    Standaard Dieselfilter regeneratie onderbroken?

    Hi,

    Vanmiddag toen ik naar huis reed merkte ik dat de A4 niet lekker liep. Bokkerig, lawaaierig en licht inhouden bij optrekken.
    Na parkeren en uitstappen leek het erop dat er een regeneratie van het dieselfilter bezig was. Ventilator stond op max, onderkant wagen tikte van de hitte en een enorme stank/brandlucht kwam onder de auto vandaan.

    Ik vroeg mij nu de volgende zaken af:
    - Wanneer de fans draaien nadat de auto geparkeerd is (inclusief de stank en hitte), betekent dat de regeneratie succesvol afgerond is? De auto liep erna nog steeds niet soepel in eerste instantie, dus ik was bang dat ik de regeneratie onderbroken had.
    - Kan ik in mijn B9 handmatig een regeneratie aftrappen?
    - Kan ik uitlezen hoe vol het filter op dit moment is en wanneer er voor het laatst een regeneratie heeft plaatsgevonden? (vagcom/obd11)

    Ik heb nadat ik de regeneratie opmerkte direct weer de auto gestart en de snelweg naar Duitsland gepakt. Op de A4 minimaal 10 minuten lang het toerental (ruim) boven de 2000 toeren gehouden.
    Het lijkt erop dat hij nu weer soepel loopt, maar ik weet dus niet of de regeneratie succesvol afgerond is.

    Auto heeft inmiddels 70K gelopen en het grootste probleem is dat ik een rustigere rijstijl heb aangenomen en dat daardoor het toerental niet vaak voor langere periodes boven de 1800 toeren uitkomt (8-bak). Volgens mij wordt er daardoor niet genoeg geregenereerd.

    Mvg,

    Tom
    A4 Avant B9 3.0TDI Quattro 272PK/600Nm TipTronic|S-Line Int/Ext|Ibis-wit|Matrix-LED|B&O Sound

  2. #2
    Skyline737's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.047
    Kudos
    87
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Dieselfilter regeneratie onderbroken?

    Niks om je zorgen over te maken lijkt mij. Ik heb dit over bijna 150.000km meermaals gehad.

    En ja, dit alles klinkt precies hetzelfde als ik heb ervaren. Is inderdaad het regenereren van het roetfilter. Als die de cyclus niet kan afmaken, begint ie vaak bij de volgende rit opnieuw. Als je het niet te vaak onderbreekt moet dit geen probleem zijn, althans, ik heb er nooit problemen mee gehad.

    Waar ik mij overigens zwaar aan kan ergeren is dat het regenereren niet in lijn loopt met je navigatieroute. Soms maak ik een rit van 100 of 200km+ en dan in de laatste kilometers vlakbij bestemming is die nog bezig of niet klaar bij aankomst. Hekel aan...
    A4 B9 Facelift Limousine (2020) Launch Edition Sport 2.0TFSI S-tronic
    A4 B9 Limousine (2015) Sport Proline S 2.0TDI S-tronic
    A4 Avant B8 (2011) 1.8TFSI Proline S Plus

  3. #3

    Standaard Re: Dieselfilter regeneratie onderbroken?

    De reden voor mijn vragen is dat ik het idee heb dat eerdere klachten die ik met mijn A4 ervaar, hieraan gerelateerd zijn. De wijze waarop de motor reageert tijdens/na een regeneratie lijkt heel veel op de problemen die ik in de afgelopen maanden heb ervaren. Deze problemen zijn trouwens net zo plotseling verdwenen als ze ook begonnen zijn (in februari). Deze problemen kwamen neer op een rauwe loop, soms inhouden, nagelend geluid en af en toe schokken bij terugschakelen.

    Vandaar dat ik mijn roetfilter eens onder de loep wil nemen. Iemand die weet hoe ik de status van mijn roetfilter kan uitlezen?

    Wat betreft de timing van regeneratie, dat ben ik helemaal met je eens Skyline. Ik rijd dagelijks 200KM, maar hij lijkt altijd te starten in het laatste deel van mij rit. Ik zou liever een optie zien waarbij de bestuurder wordt ingelicht rondom het feit dat een regeneratie nodig is binnen X-aantal kilometers. Vervolgens zou de bestuurder de optie moeten krijgen om de regeneratie handmatig af te trappen.
    A4 Avant B9 3.0TDI Quattro 272PK/600Nm TipTronic|S-Line Int/Ext|Ibis-wit|Matrix-LED|B&O Sound

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •