Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: 30" LED bar in grill

  1. #1
    KayakFun's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2007
    Posts
    62
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard 30" LED bar in grill

    Ik rij geregeld midden in de nacht lange stukken over de snelweg met bijna geen tegenliggers, en zou dan wel gebaat zijn bij wat meer licht op mijn Audi A4 Avant uit 2017. Na het kijken van wat videos over moderne cannonball runners kwam ik op het idee om een LED bar te monteren. Uiteraard niet op het dak ook al is dat beter, maar een beetje stealth, achter de honeycomb grill (RS grill). Deze grill heb ik al maar nog niet gemonteerd.

    Een voorbeeld (op een Q5, maar het idee blijft hetzelfde) https://www.youtube.com/watch?v=RWsugGoocEs

    Mijn idee is om een 30" LED bar te monteren, want die past gemakkelijk in de grill, dan houdt je nog een paar cm links en rechts over voor de montage van de beugels.

    Ik wil dat ik de LED bar aan en uit kan zetten met een knop in het rijtje knoppen in het middenconsole, en aan het grootlicht koppel.
    - middenconsole knop UIT = LED UIT
    - middenconsole knop AAN + low-beam = LED UIT
    - middenconsole knop AAN + high-beam = LED AAN

    Uiteraard komt de LED bar direct aan de accu, via een relay dat naar het grootlicht en middenconsole knop gaat. De middenconsole knop moet zo standaard mogelijk lijken, idealiter met een verklikkerlampje in de knop wanneer die aan staat.

    Heeft iemand zoiets al gemonteerd achter een RS grill?
    Welk merk LED bar?
    Voordelen/nadelen? (bijvoorbeeld stroomverbruik)
    Laatst gewijzigd door KayakFun; 26-01-22 om 21:52.

  2. #2

    Standaard Re: 30" LED bar in grill

    Het allergrootste probleem met dit soort LED bars is dat ze 99 van de 100 keer flood lights zijn, wat betekent dat ze een vrij breed straalpatroon hebben, en vooral bedoeld zijn om veel licht in de directe omgeving te produceren. Denk aan bossen, wildernis, waar je niet hard rijdt maar wel alle takken, kuilen en gaten wil zien.

    Voor gebruik in Nederland (of Europa, whatever), en dan primair op de snelweg, zijn ze dus vrijwel ongeschikt. Je krijgt een enorme bak licht op een meter of 10, 20 op de weg, waardoor je ogen dichtknijpen (pupillen vernauwen), waardoor je per saldo NOG minder ziet op 100, 200 meter.

    Als je echt veraf licht wil, dan kan je denk het beste kijken naar laser of LED groot licht projectoren, die bedoeld zijn om tientallen tot honderden meters ver te schijnen. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld dit soort dingen:
    https://retrofitlab.com/nl/products/...beam-projector
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #3
    KayakFun's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2007
    Posts
    62
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 30" LED bar in grill

    Goed punt, daar maakte ik me zelf ook al zorgen over. Na wat verder zoeken op "led bar 30" long distance" kwam ik uit bij Vision-X, die hebben een XPR range voor offroad en XPR-S voor spot. Hier het plaatje van verschil in spreiding van het licht.

    https://www.headlightrevolution.com/...t_Bars.370.png

    Ik zou dan idd voor de S versie gaan want indien je teveel in de breedte schijnt dan lichten de verkersborden die reflectief zijn zo fel op als je er voorbij rijdt.

    Dat is deze https://www.4x4sintannaland.nl/shop/...led-light-bar/

  4. #4

    Standaard Re: 30" LED bar in grill

    Persoonlijk vind ik ook de S wat tegenvallen, na 300m nog maar 10 lux van de originele 50+.

    Heb je zoiets echt nodig denk je?
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #5
    KayakFun's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2007
    Posts
    62
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 30" LED bar in grill

    Ik heb wel behoefte aan meer en verder licht, of dit exact de goede/beste is kom je niet achter tenzij je heel veel lampen gaat uitproberen.
    We gaan het zien ;-)


  6. #6
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.024
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: 30" LED bar in grill

    En beginnen met nieuwe xenonlampen plaatsen en kijken in hoeverre en nog wat marge is naar boven in de afstelling van je lampen?

    De wet is er vrij simpel in dat het verboden is om ander licht te voeren op de openbare weg. Zeker verlichting die 100% zeker een eventuele tegenligger gaat verblinden zou ik dan ook niet gaan voeren. Door het achter de grill te plaatsen zal je ook nog meer verstrooien krijgen.

  7. #7
    KayakFun's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2007
    Posts
    62
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 30" LED bar in grill

    Dat naar boven bijstellen van het dimlicht daar zit nog wat ruimte in idd, dat laat ik de volgende beurt meepakken. Goede tip.

    Xenonlampen op een 2017 model met 140.000 km gelopen dat zou toch nog goed moeten zijn?

    Ik zal ze alleen gebruiken als er geen tegenliggers zijn, uiteraard.

    Voor verstrooiing ben ik niet zo bang want dit zijn echt parallelle lichtstralen. Het valt denk ik weg tegen het grootlicht waarmee ik het gelijk ga schakelen.

    Morgen komen ze binnen met de pakketdienst.

    Ik ben net bij de Audi dealer geweest, en die vertelde dat bij Audi de schakelaars geen stroom meer leveren, maar slechts een signaal naar de CANBUS, dus aftakken van het grootlicht in de auto gaat niet lukken zei hij. Ook mijn idee om 1 nietgebruikte schakelaar uit het middencosole te gebruiken heeft datzelfde probleem. De nietgebruikte schakelaars zijn trouwens gewoon een doorlopend stuk plastic, met weinig ruimte erachter.

    Ik zal dus een ouderwets schakelaartje moeten plaatsen waarvan iedereen ziet dat het geen origineel Audi onderdeel is. Maar ik wil wel dat ik zie wanneer hij aan staat, dus misschien zo'n jaren-70 schakelaar van rood plastic die in zijn geheel oplicht als hij in de AAN stand staat.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Heb je er haast mee? En wil je 't netjes hebben? Dan kan je met een klein microcontrollertje de boel ook laten afregelen, moet je wel wat draadjes trekken. Is wel de meest betrouwbare optie als je variabele en automatische features wil.

    Als je geen microcontroller wil kan je eventueel wel met mechanische relais werken, en dat aansturen met een klein schakelaartje (al dan niet latching/vast-aan). Kan je wel helpen met het maken van een klein printplaatje (is niet duur, kan ik voor je ontwerpen).

    Mail dan effe naar stephan apenstaartje bixcel punt nl.

    https://billetautomotivebuttons.com/...29527756243042

    Mooie schakelaar voor zoiets. Met een beetje software (of mogelijk zelfs analoge logica) kom je heel ver wat betreft een betrouwbare werking.
    Laatst gewijzigd door tom; 01-02-22 om 16:13.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  10. #9
    KayakFun's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2007
    Posts
    62
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 30" LED bar in grill

    Ik kwam op een YT video de volgende methode tegen om het grootlicht af te tappen.

    In de zekeringenkast zet je op de zekering van het grootlicht een 'piggyback zekering': https://www.kabeldirect.nl/standaard...ingenkast.html

    Voor mijn auto is dat D12 of D13 volgens deze site https://fuse-box.info/audi/audi-a4-s...018-fuses#2017

    Werkt dit ook bij Audi A4 B9 met het CANBUS systeem?

  11. #10

    Standaard Re: 30" LED bar in grill

    Zekeringen zijn altijd 'live', daar heb je niks aan voor detectie. Hoogstens voor voeding.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •