Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2022
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Hallo Audi-experts,


    Ik heb net een paar maanden geleden een Audi A4 1.4 TFSI 2017 (Automaat) gekocht. Ik merkte dat de auto te veel benzine verbruikt en verbruikt. Ik heb tot nu toe 2160 KM gependeld en ik heb tot nu toe 4 keer moeten tanken. Ik besloot om tijdens het rijden naar het verbruik te kijken en te kijken wat het verbruik is en schrok toen ik naar de cijfers keek.



    • Op woonwijken (lage snelheid - stad) is het verbruik 20 L / 100 KM (14.12MPG)!
    • Op snelweg rijden met een gemiddelde van 100 KM/h kan het verbruik minimaal 8,9 L/100 KM (32 MPG) zijn.


    Ik ben bij verschillende monteurs geweest en de meesten zeggen dat dat vrij normaal is, maar ik geloof ze niet. dus ik besloot om in de auto van mijn vriend te rijden die helemaal hetzelfde is, ik merkte dat zijn auto maximaal 6,8 L / 100 KM maakt op lage snelheden.


    Om het even welke ideeën wat de grondoorzaken van dit probleem zouden kunnen zijn?


    Ik heb de bandenspanning al gecontroleerd, de brandstof is 95 euro en beide auto's tanken vanaf hetzelfde station.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.303
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    als je het brandstofverbruik wil weten, dan moet je de auto aftanken,
    een flink aantal kilometers rijden en dan de tank weer voldoen.
    de kilometerstanden bij het tanken opschrijven en de gereden afstand delen door het aantal liters.
    de boordcomputer geeft slechts een indicatie.
    en afhankelijk van de instelling kan daar meer dan 10% afwijking in zitten.
    Laatst gewijzigd door fred44nl; 26-09-22 om 18:58.

  3. #3
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.099
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Wielen het zelfde kwa breedte, ook automaat? Niet gechipt! Allebei E10 en niet E5?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #4

    Standaard Re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Dit lijkt mij echt niet goed,ik haal met dezelfde motor met CC op 105KM/H op de snelweg 5L/100KM ...rond de 750 km op een tank met deze snelheid en soms klein beetje stadsverkeer.Het klopt ook ongeveer als ik het nareken na vullen.
    Laatst gewijzigd door rtv625; 27-09-22 om 15:34. Reden: aanvulling

  5. #5
    gilberto5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Leeftijd
    47
    Posts
    105
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Probeer eens een tank app, zelf gebruik ik MyFuelLog2, daar kun je van alles invullen, maar gebruik het met name om mijn brandstofverbruik bij te houden.
    Dat berekend adhv je gereden km's en wat je getankt hebt je gemiddeld verbruik.
    Zelf, met een getunede 2.0 en 98 brandstof, rij ik gemiddeld 11km/l als ik veel korte stukken rij en 15 a 16km/l bij veel snelweg.
    Dit komt meestal wel overeen met wat de boordcomputer zelf berekend.
    Audi A4 B9 2.0TFSI- 190pk Design Manhattangrijs metallic Hartog Tuned
    Audi A4 B8 1.8TFSI- 170 pk, H6,Scubablue metalic, e Edition Hartog Tuned
    Audi A4 B8 1.8TFSI- 120pk --> 217 pk, H6, Phantom black pearl, Proline-B Hartog Tuned


  6. #6
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.024
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Geen warme remschijven na een stukje rijden?

  7. #7

    Standaard Re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Vol tanken, tellertje resetten, rijden, tot tank bijna leeg is, vol tanken. Afstand gedeeld door getankte liters en je weet het verbruik. Geen boordcomputer nodig, geen app nodig. En als je dit een paar keer doet zie je vanzelf de verschillen tussen lange ritten en stadritten of het verschil tussen zomer en winter. etc etc.
    Laatst gewijzigd door A3_sb; 30-09-22 om 07:59.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door karezma Bekijk Berichten
    Hallo Audi-experts,

    Ik heb net een paar maanden geleden een Audi A4 1.4 TFSI 2017 (Automaat) gekocht. Ik merkte dat de auto te veel benzine verbruikt en verbruikt. Ik heb tot nu toe 2160 KM gependeld en ik heb tot nu toe 4 keer moeten tanken. Ik besloot om tijdens het rijden naar het verbruik te kijken en te kijken wat het verbruik is en schrok toen ik naar de cijfers keek.

    • Op woonwijken (lage snelheid - stad) is het verbruik 20 L / 100 KM (14.12MPG)!
    • Op snelweg rijden met een gemiddelde van 100 KM/h kan het verbruik minimaal 8,9 L/100 KM (32 MPG) zijn.


    Ik ben bij verschillende monteurs geweest en de meesten zeggen dat dat vrij normaal is, maar ik geloof ze niet. dus ik besloot om in de auto van mijn vriend te rijden die helemaal hetzelfde is, ik merkte dat zijn auto maximaal 6,8 L / 100 KM maakt op lage snelheden.

    Om het even welke ideeën wat de grondoorzaken van dit probleem zouden kunnen zijn?

    Ik heb de bandenspanning al gecontroleerd, de brandstof is 95 euro en beide auto's tanken vanaf hetzelfde station.
    Ik kan het aan jouw foto's helaas niet zien, maar hoe lang zijn jouw ritjes gemiddeld genomen? Ik ben benieuwd of je wel lang genoeg onderweg bent voor dat gemiddelde om daadwerkelijk uit te middelen. Op de laatste foto lijkt het gemiddelde best hoog namelijk, maar je actuele verbruik lijkt mij wel redelijk. (nu ben ik een b9 s4 gewend dus daar zal wel wat verschil in beleving zitten)

    Mijn ervaring is in ieder geval dat de eerste 10 tot 15 minuten het gemiddelde verbruik enorm hoog is. Net de straat uit 30l/100km en na 10 minuten en al even steady op de snelweg nog altijd >10l/100km. Dit heeft vooral te maken omdat de motor extra benzine inspuit in de opstart fase (voor opwarmen motor en katalysator) en dus nog niet warm genoeg is om efficiënt te werken(veel inspuiting en hogere wrijving dus dubbel hoog verbruik). Als die die verhoogde inspuiting dan afzet tegen de korte afstand die je gereden hebt wordt je gemiddelde uiteraard hoog. Als je lang genoeg op weg bent zal je zien dat je actuele verbruik veel lager is dan je gemiddelde. Zoals op je derde foto. Naarmate de afstand langer wordt zal je gemiddelde dan ook bijtrekken. Als ik heel braaf doe kan ik op middellange afstanden (+- 150km) voornamelijk op de snelweg net onder de 6l/100km komen.

    Wellicht rij je ook relatief veel stadsverkeer of file. Dat zou mij niet verbazen met gem 25km/u op ~400km. Dat is natuurlijk ook uitermate ongunstig voor een gemiddeld verbruik afgezet tegen afstand. Stationair draaien, optrekken remmen dus relatief veel verbruik. Maar een korte afstand.

    Naar mijn idee, maar dus afhankelijk van je gebruik en rijstijl, lijken mij dit niet zo gekke getallen.

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.099
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Nou sorry maar kijk eens onder de motorkap, ligt er wel een 1.4 in en geen v8, deze cijfers haal ik zelfs makkelijk met mijn 4.2L. Hoef ik nog niet eens zuinig te doen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Zeker. Deze cijfers zijn ook met groter slagvolume goed te halen. Een 9l/100km met een 3l v6 is voor mij ook makkelijk te halen als de afstand wat langer is (laten we zeggen 25km of meer) en je grotendeels gelijkmatig kan rijden. Maar met een kort ritje van minder dan 3km door de stad met rustig optrekken startend met een koude motor kom ik niet onder 15l/100km. Alles wordt erger als je met die relatief koude motor goed op het gas gaat. Iets wat ik mij wel kan voorstellen bij een 1.4. Je wil immers toch lekker vooruit.

    Maar los van het slagvolume/vermogen denk ik dat het, naast de eerder genoemde zaken in deze discussie, voornamelijk met afstand en type tijden te maken heeft. Ik neem op basis van die eerste foto aan dat er relatief veel stadsverkeer gereden wordt. Dus waarschijnlijk vaak kleine afstanden met koude motor.

    Dat afstand een belangrijke factor is voor gemiddeld gebruik zie je in foto's 2 en 3 eigenlijk al een terugkomen. Tussen de tweede en de derde foto zit een verschil van 1km. Het gemiddelde gebruik is in die afstand al met 1,2l/100km afgenomen. Als je dit (met een zelfde rijstijl) een km of 20 langer doorzet gaat dat gemiddelde verbruik zeker naar beneden richting het actuele verbruik in de derde foto.

    Maar alles gebaseerd op mijn ervaringen met mijn auto en de aannames op basis van de post en foto's van karezma. Ik ben dus ook wel benieuwd waarvoor de auto hoofdzakelijk gebruikt wordt en of de foto's binnen 10 a 15 minuten van wegrijden zijn gemaakt. Als blijkt dat de auto enkel voor lange afstanden op de snelweg gebruikt wordt met cruisecontrol op 100km/u en de foto's gemaakt op plaats van bestemming, dan zit ik duidelijk niet goed met mijn onderbouwing.

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.099
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Ik denk dat je het hele boordcomputer verhaal moet laten varen en inderdaad A3_sb zegt vol tanken en dan het gemiddelde kijken adh van kilometers.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2022
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik heb de tank-app al geprobeerd, en ik ontdekte dat de auto 600KM rijdt voor een volle tank. Er werd precies 44 liter verbruikt voor 522 KM.

  14. #13
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.099
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Netjes hoor, ik haal net 280 km met die liters 😂
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  15. #14
    bandenspanning's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Leeftijd
    54
    Posts
    64
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Overmatig brandstofverbruik 1.4 TFSI (met foto's)

    Mijn 1.4tfsi doet ongeveer 5.5 l/100km op de conti eco zomerbanden. Op winterbanden 6.0 l/100km. Het lijkt erop dat die van jou aan de rijke kant loopt. Kan komen door een defecte sensor. Bijvoorbeeld die van de inlaatlucht temperatuur.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •